Skocz do zawartości

Dom w/g projektu Przygoda 2. Czy się uda zmieścić w 300 tyś ?


Recommended Posts

Witam wszystkich forumowiczów.

 

Zacząłem budowę domu w/g projektu Przygoda 2 warjant B czyli z podniesioną ścianką kolankową. Link do projektu https://www.mgprojekt.com.pl/przygoda-2

Bardzo mało jest informacji na temat tego projektu dlatego założyłem ten temat licząc na merytoryczną dyskusję i pomoc ze strony doświadczonych osób.

Generalnie założenie jest takie żeby zmieścić się w 300 tyś. nie licząc działki. W tym celu szukałem przez dłuższy czas projektu który będzie prosty w budowie i jednocześnie wystarczający dla rodziny 2+2 ale docelowo 2+1 bo córka idzie na studia w innym mieście. Szukałem projektu bez balkonów, wykuszy, lukarn itp. a także z dachem dwuspadowym żeby ograniczyć koszty budowy i mostki termiczne ponieważ dom planuje ogrzewać pompą ciepła PW.

Na obecną chwilę wykonałem:

- Wszystkie formalności prawno-techniczne łącznie z pozwoleniem na budowę

- Wykonane ławy fundamentowe wraz z izolacją poziomą ław ( dwie warstwy dysperbitu dn + papa asfaltowa )

- Jetem w trakcie kończenia murowania ścian fundamentowych

 

I tu pojawiły się pewne problemy i pytania.

W projekcie jest obniżenie ścian fundamentów przy drzwiach wejściowych i wyjściu na taras. Niby wszystko ok, bo styropian z podłogi ma wchodzić w te miejsca żeby docieplić te newralgiczne punkty, ale z drugiej strony jak zachować ciągłość izolacji poziomej na ścianie fundamentowej w tych miejscach ? Kolejna sprawa to czy stopa pod komin ma być wymurowana do wysokości posadzki i bezpośrednio stawiać na nią komin, czy należy dać warstwę izolacji ( np styropian EPS 120) żeby nie było mostka termicznego.

Pozdrawiam wszystkich i liczę na rzeczową dyskusję i pomoc w razie czego służe zdjęciami.   

WP_20180519_18_28_23_Pro.jpg

V__517F.jpg

V__8C27.jpg

V__749F.jpg

Link do komentarza

Odp 1) Wszystko zależy od tego jaką będziesz miał posadzkę. Z tego co widzę na zdjęciach to za nisko masz izolację poziomą w stosunku do poziomu gruntu - powinno być 15-30cm nad poziom gruntu - u ciebie planowany jest stopień więc dobrze by było dać tak na 17,5 cm. Albo dasz wysunięty okap dachu, albo ziemię wybierzesz - bo inaczej ściany będą ci nasiąkać podczas deszczu. A za 10 lat izolację poziomą będziesz miał po osadzaniu budynku równo z gruntem

Odp 2) fundament pod komin dobrze zaizoluj - nie dawaj styropianu - co najwyżej możesz obłożyć  te 5cm w koło fundamentu.

Link do komentarza

Dziękuję za odpowiedz.

 

Również zauważyłem że fundamenty będą za nisko wystawać ponad grunt wiec podniosłem je o jeden bloczek. Oczywiście po konsultacji z KB. 
Zrezygnowałem z obniżenia ścianki fundamentowej i teraz jest wszędzie na równo. Ostatni bloczek fundamentów będzie poziomem chudziaka natomiast styropian oraz wylewka z posadzki będzie już w głównej ścianie, która będzie budowana z bloczków z gazobetonu.

Obecnie ściany są pomalowane 3 x Dysperbitem DN, zrobione przepusty pod wodę, prąd i kanalizacje oraz przywieziona pospółka do zaspania.    

Link do komentarza

Jak to na budowie pojawiły się kolejne dylematy i pytania które kieruje do doświadczonych osób.

 

1. Fundamenty ocieplam styropianem Yetico Aqua EPS 120 który ma nacięcia ( ryflowanie ). Wiem że takie ryflowanie sprawdza się przy foli kubełkowej jednak ja jej nie będę stosował wiec zaciągnąłem klejem i siatką oraz przesmarowałem 2 warstwy dysperbitu. Wszystko po to żeby uszczelnić połączenia styropianu i zabezpieczyć przed gryzoniami w gruncie.  Czy położenie kleju w ten sposób nie jest błędem ?

2. Po zasypaniu i zagęszczeniu oraz wykonaniu kanalizacji muszę zrobić wylewkę z chudego betonu. W projekcie nie ma nic na temat jego klasy i wiem że chudy zazwyczaj oznacza B10 natomiast spotkałem się z opiniami że powinien być to beton B15. Na tą wylewkę z chudego idzie jeszcze styropian i właściwa wylewka z posadzką. 

 

Proszę o sugestie i odpowiedzi

 

 

Link do komentarza

Odnośnie pierwszego punktu - dlaczego bez folii kubełkowej? Ona stanowi zabezpieczenie dla styropianu przed uszkodzeniami mechanicznymi. Styropian układa się ryflowaną stroną do ściany. Zastosowanie płyt ryflowanych, czyli z pionowymi rowkami na całej powierzchni, ma sens przy ocieplaniu niektórych rodzajów ścian nadziemia, w przypadku fundamentów niebardzo.

A może chodzi o płyty jedynie z frezowanymi na zakładkę krawędziami?

Co do podkładu. Zależy co przewiduje projekt. Zastosowanie betonu o większej wytrzymałości w każdym razie nie zaszkodzi.

Link do komentarza

Jeśli chodzi o styropian to dzwoniłem do producenta i kazał układać ryflowaniem ( rowkami/nacięciami) do zewnątrz. Nie dawałem foli kubełkowej bo sama w sobie nie jest izolacją pionową styropianu tylko pomaga odprowadzić lub odparować wodę.  Widziałem w internecie co się dzieje na powierzchni takiej foli i styropianu po latach. idealne miejsce dla pleśni i innych żyjątek wiec wolałem tego uniknąć i obsypałem styropian pospółką żeby woda swobodnie odpływała niżej.

Chudziak będzie jednak B10 bo dzwoniłem do architekta i stwierdził że wystarczy bo pod właściwą posadzką jest zbrojenie i tam trzeba się skupić na tym żeby nie pękała.

 

Pojawił się natomiast kolejny problem. Moja ekipa położyła po zagęszczeniu pospółki kanalizę z podejściami ale zrobili to na szarych rurach. Wyczytałem że takie rury głównie układa się do instalacji wewnętrznych a w gruncie stosuje się pomarańczowe. Myślicie że wytrzymają i wszystko będzie OK ?  

 

 

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie wiem czy to jest T-cap ale pełna nazwa mojej pompy to : PANASONIC AQUAREA WH-MDC05J3E5 5KW MONOBLOK. Ogrzewa dom o powierzchni 100 m. kw. plus garaż plus CWU. Dom jest dobrze ocieplony więc pompa nie zużywa wiele energii zimą ale niskie rachunki za prąd, to raczej wynik fotowoltaiki na dachu. W pokojach zimą mam temperaturę 21 st. C., dla mnie wystarczy a w garażu 15 st. C. Jak na razie pompa daje radę. Co do innych pytań, to nie pomogę bo się na tym nie znam.
    • Przepraszam za brak konkretow. Dzialka rolna 0.7h jest polozona 130km a 0.3h 20km od miejsca gdzie planowana jest budowa domu. Jeszcze dodam że niedawno takie odległości nie stanowiły zadnego problemu poniewaz znajoma właśnie na takiej zasadzie się wybudowała.
    • Tak z ciekawości jaka moc tego Panasonica? To jest T-cap? Pytam, bo zanim zamontowałem kocioł gazowy też brałem pod uwagę T-capa 9kw. Tylko teraz jak policzyłem ile mocy zwykle używamy na gazie to wychodzi nie do wiary, ale kocioł zwykle chodzi na 6% mocy z 19kw, max było 12% przy mrozach nie wiem czy -10 czy więcej, przy czym % jest liczony od minimalnej mocy, czyli w moim przypadku od 3kw. Na CWU ustawione jest 50% i zasobnik 140L grzeje kilka minut, nie mierzyłem, ale raczej nie więcej niż 5-10 minut. I teraz mam wątpliwości, czy taki T-cap 9kw nie byłby po prostu za duży? Nie wiem czy te wskazania mocy na Termecie są rzeczywiste, ale jak już złapie temperaturę, a zwykle to jest 35°C na zasilaniu, to możliwe żeby chodził na 4-5Kw? Najwyższą jaką ustawiliśmy to było 42°C. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Darek: Farba do płytek to sprytny trik na odnowienie kafelek w łazience czy kuchni. Zacznij od solidnego przygotowania – umyj płytki środkiem odtłuszczającym, usuń brud i lekko je zmatuj papierem ściernym. Wybierz farbę ceramiczną, np. epoksydową, która wytrzyma wilgoć i codzienne zużycie. Nałóż podkład, jeśli jest wymagany, a potem dwie cienkie warstwy farby – wałkiem na dużych obszarach, pędzlem w trudno dostępnych miejscach. Między warstwami zrób przerwę 12-24 godzin. Fugi pomaluj osobno lub zostaw w oryginalnym kolorze dla efektu. To szybka alternatywa dla remontu, dająca nowy wygląd tanim kosztem. Po skończeniu daj farbie kilka dni na utwardzenie, unikając wody. Proste, a efektowne! https://www.nowin.pl/2023/12/21/farba-do-plytek-jak-pomalowac-kafelki-w-lazience-lub-kuchni/
    • Komentarz dodany przez zecia: Pomalowanie kafelek farbą do płytek to ekonomiczny sposób na nową łazienkę lub kuchnię. Najpierw przygotuj powierzchnię – oczyść ją z brudu i tłuszczu (np. benzyną ekstrakcyjną), a potem delikatnie zeszlifuj, by farba dobrze chwyciła. Wybierz farbę przeznaczoną do ceramiki, np. akrylową z utwardzaczem, odporną na wodę i zarysowania. Nałóż grunt, jeśli zaleca producent, a następnie dwie warstwy farby – wałkiem na płasko, pędzlem w kątach. Odczekaj 12-24 godziny między warstwami. Fugi możesz zamalować lub zostawić dla kontrastu, używając cienkiego pędzla. To sposób na szybką zmianę bez bałaganu. Po malowaniu chroń kafelki przed wilgocią przez kilka dni, aż farba stwardnieje. Styl i świeżość gwarantowane!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...