Skocz do zawartości

Standard robót - wykaz - czy wszystko OK


Recommended Posts

Działa na rynku pewna firma, która kompleksowo buduje domy (ma w swojej ofercie gotowe projekty). 

Przesłano mi ofertę, wraz z wykazem standardu robót - do stanu deweloperskiego.

Niestety, nie znam się na budownictwie - proszę Was o ocenę, czy wszystko jest OK, czy może "fuszerka" ?

Wklejam dane:

 

Posadowienie budynku na ławach fundamentowych

Wykonanie izolacji na ławach fundamentowych z 1 warstwy papy podkładowej pod ścianami
fundamentowymi

Wykonanie ścian fundamentowych gr. 24 cm z bloczków betonowych na zaprawie cementowej
zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie izolacji termicznej zewnętrznej ścian fundamentowych ze styropianu lD = 0,038 W/(mK)
gr. 15 cm do projektowanego poziomu terenu

Wykonanie podkładu betonowego gr. 10 cm z betonu o klasie zgodnej z projektem (podsypkę pod
płytę podkładu betonowego Inwestor dostarcza we własnym zakresie)

 

Ściany parteru

Wykonanie izolacji poziomej pod ścianami konstrukcyjnymi z 1 warstwy papy podkładowej

Wykonanie ścian nośnych gr. 24 cm z bloczków z betonu komórkowego o klasie wytrzymałości
zgodnie z projektem konstrukcyjnym

 

Ściany poddasza

Wykonanie ścian nośnych gr. 24 cm z bloczków z betonu komórkowego o klasie wytrzymałości
zgodnie z projektem konstrukcyjnym

 

Ściany działowe

Wykonanie ścian działowych na parterze gr. 12 cm z bloczków z betonu komórkowego

Wykonanie ścian działowych na poddaszu gr. 12 cm z bloczków z betonu komórkowego

 

Stolarka dachowa

Dostawa i montaż stolarki połaciowej: okna o współczynniku Ug=1,1 W/m2K

 

Stolarka okienna

Montaż okien i drzwi balkonowych PVC, profil sześciokomorowy, kolor biały, okucia i montaż
standard, pakiet trzyszybowy o współczynniku przenikania ciepła Ug=0,5 W/(m2K)

 

Izolacje zewnętrze

Ocieplenie cokołu styropianem lD = 0,038 W/(mK) gr. 15 cm

Ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem lD = 0,040 W/(mK) gr. 20 cm

Ocieplenie ściany wewnętrznej między garażem a częścią mieszkalną styropianem lD = 0,040
W/(mK) gr. 10 cm

 

Elewacje

Wykonanie cokołu wokół budynku do wysokości min. 15 cm z tynku mozaikowego

 

Tynki wewnętrzne

Wykonanie tynków gipsowych kat. III nakładanych mechanicznie na mokro na ścianach parteru i
poddasza oraz na stropie nad parterem

 

Podłoża pod posadzki

Parter:

folia budowlana 0,2 mm

styropian podłogowy EPS80 lD=0,037 W/(mK) gr. 10 cm

folia budowlana 0,2 mm

posadzka betonowa gr. 5 cm

 

Poddasze

styropian podłogowy EPS80 lD=0,037 W/(mK) gr. 10 cm

folia budowlana 0,2 mm

posadzka betonowa gr. 5 cm

 

Poddasze - zabudowa sufitowa

Ocieplenie poddasza użytkowego wełną mineralną - gr. 23 cm lD = 0,035 W/(mK) - izolacja ułożona
pomiędzy krokwiami (skosy) i jętkami (poziom) oraz rusztem stalowym pod płyty g-k (bez izolacji
strychu nieogrzewanego)

Ułożenie folii paroizolacyjnej

Montaż płyt gipsowo-kartonowych gr. 12,5 mm na ruszcie stalowym (bez szpachlowania łączeń i
powierzchni płyt)

 

Oczywiście są to wybrane punkty z zakresu robót - czy grubości użytych materiałów są OK itd itp?

Link do komentarza

Grubości jak grubości, ale współczynniki słabe. Chytrze przy oknach podają wartość dla szyb. Okna wyjdą zawsze o gorszych parametrach. Choć zapewne dla ścian mieszczą się w obecnie obowiązujących normach - nie przeliczałem.

Nie wiemy też czego oczekujesz od budynku i na jakie ulepszenia możesz sobie pozwolić.

Cokolik minimum 15cm z tynku mozaikowego... Raczej bym postulował za minimum 50cm.

Link do komentarza
3 godziny temu, bajbaga napisał:

O wentylacji nic nie ma - a to istotne.

edytowałem już główny post, jest o wentylacji,

2 godziny temu, uroboros napisał:

Tynkowanie.

W "mokrych" pomieszczeniach (łazienki, wc, pralnia, kuchnia - pod płytki, jeśli będą) tynki cementowo-wapienne!

co masz na myśli? Rzeczywiście w zakresie robót nie ma wyszczególnionego, że tynki w mokrych pomieszczeniach mają być inne. Powinny być cementowo-wapienne?

3 godziny temu, Takiowaki napisał:

Grubości jak grubości, ale współczynniki słabe. Chytrze przy oknach podają wartość dla szyb. Okna wyjdą zawsze o gorszych parametrach. Choć zapewne dla ścian mieszczą się w obecnie obowiązujących normach - nie przeliczałem.

Nie wiemy też czego oczekujesz od budynku i na jakie ulepszenia możesz sobie pozwolić.

Cokolik minimum 15cm z tynku mozaikowego... Raczej bym postulował za minimum 50cm.

Co to znaczy cokolik? To jest wykończenie od zewnątrz ściany, licząc od podłoża? Może sens jest tutaj taki, że brakujące 35 cm dorabia się we własnym zakresie?

Link do komentarza
6 minut temu, rytorek napisał:

edytowałem już główny post, jest o wentylacji,

chyba dalej nie...

 

7 minut temu, rytorek napisał:

Co to znaczy cokolik? To jest wykończenie od zewnątrz ściany, licząc od podłoża? Może sens jest tutaj taki, że brakujące 35 cm dorabia się we własnym zakresie?

Więc zrobią Ci minimum 15cm cokoliku z mozaiką żywiczną, a powyżej zostanie tylko styropian goły 20cm grubości? I resztę zaciągniesz strukturą sam??

Link do komentarza

Posadowienie budynku na ławach fundamentowych

Wykonanie izolacji na ławach fundamentowych z 1 warstwy papy podkładowej pod ścianami
fundamentowymi

Wykonanie ścian fundamentowych gr. 24 cm z bloczków betonowych na zaprawie cementowej
zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie wieńca obwodowego ścian fundamentowych z betonu zgodnie z projektem
konstrukcyjnym

Wykonanie izolacji pionowej przeciwwilgociowej ścian fundamentowych (z obu stron)

Wykonanie izolacji cieplnej zewnętrznych ścian fundamentowych od zewnątrz z płyt izolacyjnych gr. 8
cm do projektowanego poziomu terenu

Wykonanie izolacji z folii kubełkowej

 

Podłoża pod warstwy posadzkowe

Wykonanie podsypki piaskowej gr. 20 cm zagęszczanej mechanicznie

Wykonanie schodów zewnętrznych przy wejściu o powierzchni do 6 m2 z betonu C12/15

Wykonanie podkładu betonowego gr. 10 cm z betonu C12/15

 

Ściany parteru

Wykonanie izolacji poziomej pod ścianami konstrukcyjnymi z papy podkładowej

Wykonanie słupów żelbetowych z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie ścian nośnych gr. 24 cm z bloczków z betonu komórkowego

Montaż kominów wentylacyjnych z systemowych pustaków wentylacyjnych w poziomie parteru

 

Strop nad parterem

Wykonanie stropu monolitycznego żelbetowego z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie elementów żelbetowych:

-wieńców w poziomie stropu z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

-nadproży żelbetowych z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

-schodów wewnętrznych żelbetowych z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

-podciągów żelbetowych z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

 

Ściany poddasza

Wykonanie ścian nośnych gr. 24 cm z bloczków z betonu komórkowego

Wykonanie trzpieni i wieńca żelbetowego z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie nadproży żelbetowych z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Montaż kominów wentylacyjnych z systemowych pustaków wentylacyjnych w poziomie poddasza

 

Więźba dachowa

Wykonanie więźby dachowej z drewna iglastego konstrukcyjnego (klasa zgodna z projektem),
impregnowanego zanurzeniowo, według obliczeń statycznych.

 

Ściany działowe

Wykonanie ścian działowych na parterze gr. 12 cm z bloczków z betonu komórkowego

Wykonanie ścian działowych na poddaszu gr. 12 cm z bloczków z betonu komórkowego

Montaż kominów wentylacyjnych z systemowych pustaków wentylacyjnych w poziomie poddasza

 

Pokrycie dachowe

Ułożenie folii dachowej, montaż łat i kontrłat

Wykonanie pokrycia dachowego z dachówki cementowej, kolor czerwień klasyczna,

Montaż elementów kształtowych oraz akcesoriów do pokrycia. Wykonanie obróbek blacharskich z
blachy stalowej powlekanej.

 

Stolarka dachowa

Dostawa i montaż stolarki połaciowej: okna o współczynniku Ug=1,1 W/m2K

(Dostawa i montaż stolarki połaciowej Fakro: okno dachowe FTS-V U2 78x118 wraz z kołnierzem)

 

Odwodnienie dachu

Montaż rynien oraz rur spustowych PCV, kolor jak pokrycie lub zbliżony

 

Stolarka okienna i drzwiowa

Montaż drzwi zewnętrznych wejściowych

Montaż okien i drzwi balkonowych PCV, profil sześciokomorowy, kolor biały, okucia standard, pakiet
trzyszybowy o współczynniku przenikania ciepła Ug=0,5 W/(m2K), rozwierno-uchylne oraz fix

 

Izolacje zewnętrze

Ocieplenie cokołu styropianem lD = 0,036 W/(mK) gr. 15 cm

Ocieplenie ścian zewnętrznych styropianem lD = 0,040 W/(mK) gr. 20 cm

Ocieplenie attyk od wewn., słupów oraz podciągów styropianem λD = 0,040 W/(mK) gr. 5 cm

Ocieplenie ściany wewnętrznej między garażem a częścią mieszkalną styropianem lD = 0,040
W/(mK) gr. 10 cm

 

Elewacje

Montaż parapetów zewnętrznych systemowych z blachy stalowej powlekanej (powłoka - standard,
kolor brązowy)

Wykonanie obróbek blacharskich attyki z blachy stalowej powlekanej (powłoka - standard, kolor brązowy)

Wykonanie tynku akrylowego, kolor biały, faktura "baranek" 1,5 mm na warstwie zbrojonej siatką z
włókna szklanego

Wykonanie cokołu wokół budynku z tynku mozaikowego, uziarnienie do 2 mm (na wysokość około 30
cm)

 

Wykończenie podcieni dachu

Wykończenie występu dachu - szalówką z drewna iglastego sosnowego malowanego na biało lub
lakierem bezbarwnym

 

Instalacje elektryczne

Montaż rozdzielni bezpiecznikowej wraz z wyposażeniem

Wykonanie okablowania pomieszczeń zgodnie z opisem poniżej (w załączeniu)

 

Tynki wewnętrzne

Wykonanie tynków gipsowych kat. III nakładanych mechanicznie na mokro na ścianach parteru i
poddasza oraz na stropie nad parterem

 

Instalacje wodno-kanalizacyjne

Wykonanie instalacji kanalizacyjnej z rur PCV

Wykonanie instalacji wodnej z rur z tworzywa sztucznego PE

 

Instalacja centralnego ogrzewania

Rozprowadzenie instalacji centralnego ogrzewania pod grzejniki z rur z tworzywa sztucznego PE - bez
grzejników

 

Podłoża pod posadzki

Parter:

folia budowlana 0,2 mm

styropian podłogowy EPS80 lD=0,037 W/(mK) gr. 10 cm

folia budowlana 0,2 mm

posadzka betonowa gr. 5 cm

 

Poddasze

styropian podłogowy EPS80 lD=0,037 W/(mK) gr. 10 cm

folia budowlana 0,2 mm

posadzka betonowa gr. 5 cm

 

Poddasze oraz strop nad garażem - zabudowa stropu

Ocieplenie poddasza wełną mineralną - gr. 23 cm o λD = 0,035 W/(mK) - izolacja częściowo pomiędzy
krokwiami, pomiędzy jętkami oraz rusztem płyt g-k

Ocieplenie stropu nad garażem wełną mineralną - gr. 23 cm o λD = 0,035 W/(mK)

Ułożenie folii paroizolacyjnej

Montaż płyt gipsowo-kartonowych gr. 12,5 mm na ruszcie stalowym

Montaż schodów strychowych LWK 60x120 (1 szt.)

 

 

Powyżej uaktualniony zakres robót.

 

Co zostaje jeszcze (obowiązkowo) do zrobienia? Oczywiście oprócz całej wykończeniówki (łazienki, kuchnia, ułożenie podłóg/terakoty, pomalowanie ścian)

Edytowano przez rytorek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
6 godzin temu, rytorek napisał:

Działa na rynku pewna firma, która kompleksowo buduje domy (ma w swojej ofercie gotowe projekty). 

Przesłano mi ofertę, wraz z wykazem standardu robót - do stanu deweloperskiego.

Niestety, nie znam się na budownictwie - proszę Was o ocenę, czy wszystko jest OK, czy może "fuszerka" ?

cena za m2 ????

5 godzin temu, uroboros napisał:

W "mokrych" pomieszczeniach (łazienki, wc, pralnia, kuchnia - pod płytki, jeśli będą) tynki cementowo-wapienne!

jeżeli będzie  sprawna wentylacja i hydroizolacja pod płytkowa to nie ma to większego znaczenia

Link do komentarza
1 godzinę temu, rytorek napisał:

Posadowienie budynku na ławach fundamentowych

Wykonanie izolacji na ławach fundamentowych z 1 warstwy papy podkładowej pod ścianami
fundamentowymi    - (bez istotnego znaczenia dla wody)

Wykonanie ścian fundamentowych gr. 24 cm z bloczków betonowych na zaprawie cementowej
zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie wieńca obwodowego ścian fundamentowych z betonu zgodnie z projektem
konstrukcyjnym

Wykonanie izolacji pionowej przeciwwilgociowej ścian fundamentowych (z obu stron) - (bez istotnego znaczenia dla wody)

Wykonanie izolacji cieplnej zewnętrznych ścian fundamentowych od zewnątrz z płyt izolacyjnych gr. 8
cm do projektowanego poziomu terenu

Wykonanie izolacji z folii kubełkowej - - (to nie jest izolacja)

 

Podłoża pod warstwy posadzkowe

Wykonanie podsypki piaskowej gr. 20 cm zagęszczanej mechanicznie

Wykonanie schodów zewnętrznych przy wejściu o powierzchni do 6 m2 z betonu C12/15

Wykonanie podkładu betonowego gr. 10 cm z betonu C12/15

 

Ściany parteru

Wykonanie izolacji poziomej pod ścianami konstrukcyjnymi z papy podkładowej - - (bez istotnego znaczenia dla wody)

Wykonanie słupów żelbetowych z betonu zgodnie z projektem konstrukcyjnym

Wykonanie ścian nośnych gr. 24 cm z bloczków z betonu komórkowego

Montaż kominów wentylacyjnych z systemowych pustaków wentylacyjnych w poziomie parteru

 

 

z reguły deweloper szuka gruntów tanich

z reguły suche nie są tanie

Link do komentarza
1 godzinę temu, Takiowaki napisał:

Wersja eco?

co masz na myśli? Że są to najtańsze materiały? czy że ekologiczne?

23 minuty temu, Takiowaki napisał:

Nie strasz inwestora.

@rytorek, MTW z natury lubi wilgotne grunty ;)

nie do końca rozumiem, o czym piszecie :)

@MTW - czy twierdzisz, że są jakieś błędy w konstrukcji fundamentów?

Link do komentarza
1 godzinę temu, rytorek napisał:

Instalacje elektryczne

Montaż rozdzielni bezpiecznikowej wraz z wyposażeniem

Wykonanie okablowania pomieszczeń zgodnie z opisem poniżej (w załączeniu)

też pewien deweloper nie mylić z ten sam deweloper

instalacja elektryczna eko-nomiczna w jednej puszce pogłębianej 12 przewodów 3 żyłowych

Link do komentarza
9 minut temu, rytorek napisał:

nie do końca rozumiem, o czym piszecie :)

@MTW - czy twierdzisz, że są jakieś błędy w konstrukcji fundamentów?

napisałem że przyjęte rozwiązania przy gruntach mokrych są do doooooooopy

przy gruntach suchych - nie przeszkadzają

 

33 minuty temu, Takiowaki napisał:

Nie strasz inwestora.

@rytorek, MTW z natury lubi wilgotne grunty ;)

lubię zalane piwnice

a tu o piwnicy nikt nie wspomina

natomiast papa w strefie wody to w zasadzie kpina z hydroizolacji

a izolacja przeciwwilgociowa nie ma nic wspólnego z tą która wymagana jest na gruntach mokrych

logika podpowiada że deweloperkę buduje się jak najtaniej

spory składnik ceny to grunty

czyli budujemy tam gdzie nikt inny nie chce

 

rytorek z deweloperami jest tak że albo kupujesz jak Ci proponują i potem płacisz za przeróbki z jakimś tam " rozbieraniem "

albo odbierasz stan surowy zamknięty , a i tak płacisz za mieszkanie wykończone w stanie deweloperskim , zlecanie deweloperowi  dalszych prac wykończeniowych to już jakiś chory film .

miałem kiedyś okazję być w tego typu budynku w trakcie poprawek w ramach gwarancji .

znaczy robiłem dla inwestora , a pracownicy dewelopera robili w tym czasie poprawki .

kurna puściłbym dewelopera w skarpetkach , a jego pracowników nawet bez skarpetek przynajmniej niektórych .

panowie stawiali na jakoś

 - to będzie .

przy czym stawki jakie wymieniali - stanowiły jakieś uzasadnienie , niespecjalnie mieli czas na dobrze bo cena nie pozwalała - a zabiegi deweloperów zaczniesz następne to zapłacę ci za to niektórych trzymało dość skutecznie .

mnie osobiście mniej nerwów kosztuje własna budowa , a nie zawsze byłem budowlańcem .

 

 

Link do komentarza
17 godzin temu, rytorek napisał:

Montaż kominów wentylacyjnych z systemowych pustaków wentylacyjnych w poziomie parteru

To jest tylko jeden z elementów wentylacji grawitacyjnej, a nie wentylacja.

Nie ma nic o nawiewnikach - sprawa jest dość poważna bo nie ma nawiewników w ścianach, czyli nawiew będzie realizowany przez "dziurawienie" okien we własnym zakresie.

Pytanie - to po kiego @%$* inwestować w dobre okna ??????

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...