Skocz do zawartości

Zalety i wady budowy ścian w technologii jednowarstwowej


Recommended Posts

Gość bajtek
Napisano

Jestem raczej zwolennikiem technologii 2W, ze względu na lepszą docelową izolacyjność termiczną, ale też akustyczną. Mało tego, nie każdy wie, że pustaki do ścian jednowarstwowych najczęściej mają inną konstrukcję drążeń niż przy pustakach 2W. To się wiąże z tym, że ściany jednowarstwowe muszą być jednocześnie ciepłe i dobrze wygłuszone, a to się w pewnym sensie wyklucza. Widać to np. analizując pustaki ceramiczne w obu systemach. Biorąc to wszystko pod uwagę zdecydowałęm się murować z ceramiki poryzowanej jednak dwuwarstwowego, bo ściana jest lepsza akustycznie, a jednocześnie ciepła, bo zaizolowana...

Napisano
2 godziny temu, Pomocnik napisał:

murowanie ścian zewnętrznych w technologii jednowarstwowej. zalety i wady

1.

Cytat

są o wiele trwalsze od ścian z ociepleniem

Nie zawsze - zależy od materiału - ściśle to powierzchnia elewacji jest trwalsza, nie sam mur.

 

2. Do wad zaliczyłbym słabą akumulacyjność ciepła - jeśli komuś na tym zależy, albo to ceni - przy możliwościach jakie daje ściana wielowarstwowa.

 

3. cyt:

Cytat

"Ściany jednowarstwowe mają zazwyczaj grubość większą niż 36 cm. Oznacza to, że ich przekrój poprzeczny przekracza o ponad 50% przekrój ścian z ociepleniem, których warstwa konstrukcyjna ma najczęściej szerokość 18 lub 24 cm. Ściany jednowarstwowe mają zatem większą nośność i sztywność, co pozytywnie wpływa na konstrukcję całego budynku i pozostałe jego elementy."

No nie zawsze: ściana pustakowa, itp będzie słabsza od cegły pełnej czy bloczków pełnych - które mają dużą akumulacyjność ciepła i dużą wytrzymałość konstrukcyjną w stosunku cegły "niepełnej". A przy scianie warstwowej warstwa nośna nie jest ważna pod kątem termiki (to zapewnia inna warstwa - zewnetrzna) - więc np. super zdrowa i silna będzie cegła pełna ceramiczna - i akumulacyjna.

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Ściana pustakowa będzie miała grubość pewnie 44 cm. Co do akumulacyjności - jak najbardziej ściana jednowarstwowa będzie miała ją gorszą niż 2W, a to ze względu na masę pustaków. Dla przykładu Porotherm 44 cm jest materiałem lżejszym niż pustak tej firmy o grubości 25 cm. Wynika to z układu drążeń i ilości "ceramiki w ceramice". Odbija się też na izolacyjności akustycznej, bo pustaki na ściany jednowarstwowe są z reguły słabsze w tym temacie od pustaków 2W. Takich niuansów jest całe mnóstwo i wbrew pozorom wybór między ścianami 1 czy 2W nie sprowadza się do tego czy ktoś lubi izolacje z wełny czy nie lubi. Trzeba sobie odpowiedzieć po drodze na sporo właśnie tego typu kwestii...

Napisano
4 godziny temu, janekciekawski napisał:

Odbija się też na izolacyjności akustycznej,

Rzeczywiście niuansow jest dużo. Np. kwestia izolacji akustycznej, to kwestia - jakie dźwięki chcemy tlumic  i w jakim stopniu - bo uniwersalnie to najlepiej sprawdza się wielowarstwowa przegroda - w tym np. warstwa beton jak najbardziej też.

 

Wracając do niuansow -  gdyby była jakaś przegoda maksymalnie uniwersalna pod wieloma wymogami - pewniw by producent mnóstwo zarobił, a inni by wpadli w kryzys - bo tylko to rozwiązanie by stosowano. Ale tak nie jest - nie ma takiej maksymalnie dobrej przegrody :zalamka::yahoo: dlatego trzeba kombinować przy rożnych zastosowaniach i warunkach

  • 2 tygodnie temu...
Gość chlopek
Napisano

Co do izolacyjności akustycznej ścian jednowarstwowych to i tak to co oferuje ceramika jest na całkiem wysokim poziomie! Jak popatrzeć na Rw betonów komórkowych o niskiej gęstości surowca to jest to dość śmieszne. Przy Rw na poziomie mniejszym niż 40 db komfort akustyczny jest żaden. Taki poziom izolacyjności mają średnio porządne okna! Producent ceramiki poryzowanej daje ponad 50 db z tego co kojarzę, a to jest już poziom akceptowalny, bo nie będzie słychać np. przejeżdżających kilka metrów od domu aut czy krzyków dzieci. Przy betonach niestety takiej gwarancji nie ma. Ale coś za coś - w Polsce kluczowym parametrem ciągle jest termiczność materiału, z czym ja się nie do końca zgadzam. Termikę najłatwiej zrobić izolacją z wełny, a warstwa nośna musi być solidna i dobra akustycznie!

Napisano
11 minut temu, Elfir napisał:

Jaki jest mostek cieplny na nadprożach i wieńcach?

 

Wydaje mi się, że ta technologia umarła razem z nowelizacją prawa, zakazująca budowy zimnych, energożernych domów.

Przepraszam, ale nie rozumiem: to jest mostek na nadprożach i wieńcach, czy go nie ma?

Jaka "ta" technologia umarła razem z nowelizacją prawa?

  • 2 lata temu...
Gość Koti
Napisano

Ściany jednowarstwowe mogą mieć świetne parametry termiczne. Kłopot tylko w tym, że to raczej droga technologia i nigdy nie będzie popularna tak samo, jak choćby zwykła ceramika poryzowana 44 czy beton komórkowy 36 cm. Ale plus jest na pewno taki, że praktycznie w pół roku można mieć dom w stanie surowym zamkniętym, gotowym do wykończeniówki. To jest niewykonalne w przypadku ścian dwuwarstwowych. Często przy ścianach 1W jest też tańsze wykonawstwo, co też jest jakimś argumentem.

Napisano

bawienie się w docieplanie betonowego wieńca i nadproży, osadzaniem okien bez mostków w ścianach jednowarstwowych minimalizuje do zera zyski czasowe. Różnica miedzy ociepleniem całego domu a dopasowywaniem elementów ociepleniowych to będzie ile? tydzień-dwa? Dom ociepla się błyskawicznie.

A tynk kładziesz i na ścianie dwuwarstwowej i jednowarstwowej.

 

Na dodatek w ścianie jednowarstwowej pojawia się problem z puszkami (w tym miejscu ściana jest cieńsza, a więc ma gorsze parametry), z wszystkimi możliwymi szczelinami powstałymi w czasie budowy (np. ukruszenie bloczka, niepełne wypełnienie klejem).

 

Jednowarstwowa ma sens - w Hiszpanii, na południu Włoch, w Kalifornii.

Gość mhtyl
Napisano
5 godzin temu, Elfir napisał:

bawienie się w docieplanie betonowego wieńca i nadproży, osadzaniem okien bez mostków w ścianach jednowarstwowych minimalizuje do zera zyski czasowe. Różnica miedzy ociepleniem całego domu a dopasowywaniem elementów ociepleniowych to będzie ile?

O czym Ty znowu piszesz??!! Masz pojęcie jak buduje się domy w technologii 1W?

Nie wypisuj takich herezji.

5 godzin temu, Elfir napisał:

A tynk kładziesz i na ścianie dwuwarstwowej i jednowarstwowej.

Z tą różnica że na ścianie 1W mogę położyć cementowo-wapienny który jest o wiele tańszy od tzw puca (akrylowy,silikatowy czy silikonowy) który kładzie się  przy ścianach 2W.

5 godzin temu, Elfir napisał:

 

Na dodatek w ścianie jednowarstwowej pojawia się problem z puszkami (w tym miejscu ściana jest cieńsza, a więc ma gorsze parametry), z wszystkimi możliwymi szczelinami powstałymi w czasie budowy (np. ukruszenie bloczka, niepełne wypełnienie klejem).

 

Kolejna bujda która można między bajki włożyć.

5 godzin temu, Elfir napisał:

Jednowarstwowa ma sens - w Hiszpanii, na południu Włoch, w Kalifornii.

:takaemotka: To powiedz to tysiącom ludzi którzy w Polsce wybudowali domy w technologii 1W, ciekawe jaka będzie ich reakcja.

Napisano

Poza słowem "bujda" masz jakieś argumenty?

 

Bo ja mam na ścianie ocieplonej styropianem tynk cementowo-wapienny, tylko, że cienkowarstwowy a nie tradycyjny.

 

Kiedyś budowano ściany jednowarstwowe, bo wymagania energetyczne były łagodne. Przy dotowanym węglu można było mieć dziury i nikt nie przejmował się stratami energetycznymi.

Gość mhtyl
Napisano
10 minut temu, Elfir napisał:

Poza słowem "bujda" masz jakieś argumenty?

Mam.

  • 1 rok temu...
Napisano
gdyby w polsce zaczęto budować tak jak producent zaleca , mianowicie bloczki grubości 24 są przewidziane do ścian 4W a dla ścian 2W minimum bloczek 30 to byłoby po dyskusji ,a tak ....24 kosztuje mniej i już po myśleniu ,sprawa zamknięta. ceramika w module 25 ma 4,5 przegrody powietrznej ułożonej prostopadle do muru a już moduł 30 ma tych przegród 12 ...a kuku polecam ścianę 30 do tego wełna 15 cm i po krzyku .. i tak najwięcej strat ciepła w budynku jest [przez podłogi . tu minimum 20 cm stryku tada

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...