Skocz do zawartości

Pomoc z projektem instalacji CWU


ufbufkruf

Recommended Posts

Napisano

Witam. Budowa mojego domu powoli doszła do etapu instalacji wewnętrznych. Chciałbym Was prosić o pomoc w poprawnym doborze rur do mojej instalacji CWU. Poniżej wrzucam uproszczony schemat. Proszę nie sugerować się ilością kolanek tutaj ponieważ chciałem wmiarę czytelnie zobrazować gdzie co ma być.

Całość chciałbym wykonać ze zgrzewanych rur PP. Idea jest taka żeby rozdzielić trochę instalację poddasza od instalacji parteru. Na rysunkach grubość kresek odpowiada kolejno grubości rur: 32, 25, 20.

Uprzedzam pytania instalację mam zamiar wykonać sam.

parter woda.jpg

poddasze woda.jpg

Napisano

Po Ci takie grube rury?

Moja rada jest taka, daj sobie spokój z rurami PP i wykonaj instalacje na alupexach. Średnica 16 mm będzie odpowiednia a na dodatek zaoszczędzisz na czasie i na kasie.

Napisano

Moja rada jest taka: zrób wszystko z PP 20 - zrobisz wszystko szybko i szczelnie. Dobrze rozgrzej zgrzewarkę, dasz radę!

Napisano

Czy zastosowanie wszędzie rurek o takiej samej średnicy nie spowoduje problemów z wodą w momencie odkręcenia przez kogoś drugiego jej źródła. (czy biorąc prysznic nie dostane po karku zimną wodą gdy żoną odkręci kran na parterze)

Napisano

Na parterze to coś nadmiernie pokomplikowane. Na rysunku zaznaczyłem alternatywną trasę dla rur wody zimnej na parterze. Jednak ten rzut jest niezbyt czytelny, dlatego nie jestem pewien co gdzie ma być w domu i jakie są odległości. Trzeba przyjrzeć się dokładnie planom i zadecydować, gdzie będzie najwygodniej ukryć rury.

 

W garażu (to chyba zasilanie kranów do podlewania?) najlepiej dać rury PE (niebieskie, jak w wodociągach na zewnątrz), bo są odporne na uszkodzenia przy zamarzaniu. To tak na wszelki wypadek, bo odcięcie (zawór) dopływu wody do nich i tak trzeba dać jeszcze w cieplejszej części domu (w pomieszczeniu gospodarczym). Rury PE są przy tym bardzo tanie, a złączki to najłatwiejszy w montażu system, gdzie nie potrzeba nawet klucza.

Do baterii wannowych i prysznicowych lepiej doprowadzić rury 20 mm. Do innych przyborów mogą być mniejsze. Do podlewania można zaś dać nawet 25mm PE, bo i tak kosztuje grosze.

Najważniejsze jednak, że mając rurę fi 20 czy 25 mm można bez problemu dać trójnik z odgałęzieniem 1/2 cala i zaworek np. pod spłuczkę WC. Jeżeli obawiasz się jakiegoś problemu ze zrównoważeniem przepływów daj jako odcinające nie zawory kulowe lecz grzybkowe. Będzie można je częściowo przymknąć w razie potrzeby.

 Woda ma być z wodociągu czy ze studni? Bo w niektórych miejscach ciśnienie w wodociągu bardzo spada, szczególnie w letnie wieczory, gdy ludzie biorą się za podlewanie. Wtedy czuć różnice pomiędzy rurą 16 i 20 mm do prysznica.

Jeżeli woda jest z wodociągu to załóż koniecznie reduktor ciśnienia.

Do zbiornika c.w.u. koniecznie naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa.

Zasilanie górnej kondygnacji wodą można bez trudu odciąć. Dajemy zawór, a za nim trójnik z zaworem spustowym, żeby można było opróżnić rury z wody.

Cyrkulacji nie ma w planie?

parter-woda.jpg

Napisano

Bardzo dziękuje za tak merytoryczny komentarz.

6 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

W garażu (to chyba zasilanie kranów do podlewania?) najlepiej dać rury PE (niebieskie, jak w wodociągach na zewnątrz), bo są odporne na uszkodzenia przy zamarzaniu. To tak na wszelki wypadek, bo odcięcie (zawór) dopływu wody do nich i tak trzeba dać jeszcze w cieplejszej części domu (w pomieszczeniu gospodarczym). Rury PE są przy tym bardzo tanie, a złączki to najłatwiejszy w montażu system, gdzie nie potrzeba nawet klucza.

Zgadza się chodzi o krany do podlewania ogrodu. Jeden będzie w garażu drugi na zewnątrz. Poza zaworami myślałem też o jakiejś złączce umożliwiającej podłączenie kompresora i wydmuchanie wody ale nie mogę czegoś takiego znaleźć.

 

9 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Woda ma być z wodociągu czy ze studni? Bo w niektórych miejscach ciśnienie w wodociągu bardzo spada, szczególnie w letnie wieczory, gdy ludzie biorą się za podlewanie. Wtedy czuć różnice pomiędzy rurą 16 i 20 mm do prysznica

Woda ze studni, jest już wykopana i pompa podłączona. Tak przy okazji jaki hydrofor polecacie? W domu na początku będe mieszkał ja i żona ale z czasem mam nadzieje przybędzie nas co najmniej dwoje.

 

11 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Do zbiornika c.w.u. koniecznie naczynie wzbiorcze i zawór bezpieczeństwa.

Tak, tak o tym wiem, że jest to konieczne. Przyznam że nad projektem kotłowni jeszcze nie myślałem szczegółowo. Choć gdyby takie osoby jak Pan pomogły to może i na to już pora.

 

12 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Zasilanie górnej kondygnacji wodą można bez trudu odciąć. Dajemy zawór, a za nim trójnik z zaworem spustowym, żeby można było opróżnić rury z wody.

Nie chodzi mi o to żeby odcinać górną kondygnację bo tam będzie część sypialna. Moim zamysłem było to że istnieje mała szansa, że dwie osoby będą jednocześnie kożystać z wody na górze. Natomiast dość prawdopodobne wydaje mi się to że podczas gdy ja będę brał prysznic na górze żona nagle odkręci wodę na dole. W obecnym domu dość często dochodzi do takiej sytuacji i dość mocno mnie już irytuje gdy naglę dostaje gorącą/lodowatą woda po karku. Stąd pomysł na stworzenie takich troszke niezaleznych obiegów.

 

15 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Cyrkulacji nie ma w planie?

W projekcie była, ale z żoną doszliśmy do wniosku, że to zbędny wydatek. Rury z wodą chce schować w środku warstwy styropianu na gruncie (20cm) więc myślę, że straty ciepła w nich będą dość małe.

Napisano

Pisałem o naczyniu wzbiorczym do c.w.u., nie o naczyniu do instalacji grzewczej. Co do hydroforu, polecam raczej pompę zanurzoną w studni i zbiornik ciśnieniowy w domu. Nie typowy zestaw gdzie pompa jest zblokowana ze zbiornikiem. Zaleta jest taka, że pracy pompy w budynku nie słychać.

Jaki był sposób przygotowywania ciepłej wody w poprzednim domu? Może kocioł z podgrzewaniem przepływowym c.w.u.? Bo nieprzyjemne objawy typowe raczej dla tego wariantu.

Koszt ułożenia rur do cyrkulacji jest niski. Koszt użytkowania też o ile steruje się nią czasowo (działa tylko w godzinach użytkowania).

Skoro rury mają być układane w podłodze to polecam wielowarstwowe PEX-Al-PE, ale z połączeniami robionymi tylko powyżej jej poziomu, w dostępnym do sprawdzenia miejscu.

Napisano
12 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Pisałem o naczyniu wzbiorczym do c.w.u., nie o naczyniu do instalacji grzewczej.

Rozumiem, że powinienem mieć w takim razie dwa takie naczynia?

13 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Co do hydroforu, polecam raczej pompę zanurzoną w studni i zbiornik ciśnieniowy w domu. Nie typowy zestaw gdzie pompa jest zblokowana ze zbiornikiem. Zaleta jest taka, że pracy pompy w budynku nie słychać.

W tym momencie mam pompę głębinową zawieszona w studnia na 28m (studnia ma 33m a lustro wody jest na 5). Hydrofor będzie umieszczony w kotłowni tylko nie wiem który lepszy: przeponowy czy ocynk? Ile litrów?

 

14 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Jaki był sposób przygotowywania ciepłej wody w poprzednim domu?

Ma Pan rację. W obecnym domu jest mały piecyk przepływowy (gazowy).

 

21 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Skoro rury mają być układane w podłodze to polecam wielowarstwowe PEX-Al-PE, ale z połączeniami robionymi tylko powyżej jej poziomu, w dostępnym do sprawdzenia miejscu.

Tylko czy taka instalacja nie będzie sporo droższa? Oddzielna rura do każdego urządzenia, dwa rozdzielacze...

 

Napisano

Zrób instalacje cwu i wodę zimną na rozdzielaczach i zastosuj rurki alupexy, zredukujesz do zera połączenia bo pociągniesz od rozdzielacza do punktu rurkę bez żadnych połączeń.

050713roth2.jpg

Napisano

Tak, coś w ten deseń:icon_biggrin: sekcji może być więcej oczywiście, to wszystko zależy ile chcesz podpiąć punktów. Zazwyczaj na jedna kondygnacje jest jedna para rozdzielaczy na zimna wodę i cwu.

Napisano
7 minut temu, mhtyl napisał:

sekcji może być więcej oczywiście, to wszystko zależy ile chcesz podpiąć punktów.

No właśnie. Bezpośrednio z piwnicy od wodomierza idzie wyjście na 3/4. Poprowadziłbym dwie kondygnacje wyżej. Zrobiłbym rozdzielacz w pralni. Tam podłączenie do małego zlewu i pralki, a zaraz za ścianką byłaby łazienka: Umywalka, wc, wanna i brodzik. Trochę dalej( 5m) jest kuchnia, a w niej zlew i zmywarka. Czy rozdzielacz na 8 podoła?

I teraz zasadnicze pytanie. Takie przykładowe zaworki na rozdzielaczu z allegro wytrzymałe są? Czy lepiej skręcić samodzielnie rozdzielacz z demontowanymi zaworkami?

I drugie pytanie. W pralni wisiałby też boiler na CWU z grzałką. Do niego zasilanie odbić przy rozdzielaczu czy można odbić normalnie z pionu dwa metry wyżej?

Może pokomplikowałem, ewentualnie jutro rozrysuję.

Napisano

Spora różnica... Mi przeliczali na sklepie ilości przy zgrzewanym pp i pexach i wyszło półtora rażą drożej na pex. Tylko, że metry idą szybciej. Ale trzeba wypożyczyć zaciskarkę.

Właśnie. Sprawdzał ktoś może, czy jest różnica w jakości połączeń dla pexów zaciskanych a skręcanych?

Napisano (edytowany)
12 godzin temu, ufbufkruf napisał:

Byłem dziś w lokalnej hutrowni i wyszło mi że zrobienie tego na rozdzielaczach będzie prawie 3x droższe.

Nie wiem w jakiej hurtowni byłeś, idź do kilku innych aby sie przekonać jaka jest rozbieżność cenowa. I nie chodzi tu tez o kwotę ale o wygodę i bezawaryjne działanie instalacji. Każde klejone kolanko czy złączka (czy nawet zaprasowywane czy skręcane) jest potencjalnym źródłem przecieku, przy alupexach nie masz praktycznie żadnych połączeń od zasilania po punkt odbioru. Przy instalacji na rozdzielaczach dochodzi praktycznie koszt rozdzielacza/czy.

11 godzin temu, Takiowaki napisał:

Ale trzeba wypożyczyć zaciskarkę.

Właśnie. Sprawdzał ktoś może, czy jest różnica w jakości połączeń dla pexów zaciskanych a skręcanych?

Ja mam zrobione na alupexach firmy Kissan i ze złączkami skręcanymi. Mija już kilka lat i niczewo, nic złego sie nie dzieje. Co do różnicy cenowej między zaciskowymi a skręcanymi nie powiem bo jak pisałem, było to kilka lat temu jak robiłem.

Gdyby nawet było trzeba wypożyczyć zaciskarkę to porządne hurtownie maja taka opcje i nie ma problemu aby od nich wypożyczyć.

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)
Napisano

Byłem w kilku i za asortyment do zrobienia instalacji według powyższego schematu wycenili mi 550. Nawet patrząc ceny w necie wyszło mi 1000 plus przesyłka za pexa

Napisano

Nie pisałem, że instalacja musi być zrobiona cała w systemie rozdzielaczowym, jedynie, żeby nie robić połączeń w miejscach do których nie będzie potem dostępu. Połączenie można zrobić tak żeby było schowane w szafce, za pralką, pod zabudową stelaża (z otworem rewizyjnym!).

Przypominam mój rysunek, na którym jaśniejszą niebieską linia naniosłem nowe uproszczone trasy dla rur. Niestety przesłany rzut jest bardzo nieczytelny i raczej domyślałem się gdzie co jest.

Co do naczyń wzbiorczych, to i owszem, jedno jest dla instalacji grzewczej, drugie dla instalacji c.w.u.

Zaś zbiornik hydroforowy powinien być w miarę duży, przynajmniej 100 l, żeby ograniczyć częstotliwość uruchamiania się pompy. To czy lepszy będzie zbiornik przeponowy, czy bezprzeponowy zależy od jakości wody. Jeżeli wymaga ona odżelaziania lepszy będzie bezprzeponowy.

Napisano (edytowany)

Ponownie dziękuje za udział w dyskusji i pomoc. Dołączam rzuty kondygnacji. Powinny być bardziej czytelne.

23 minuty temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Przypominam mój rysunek, na którym jaśniejszą niebieską linia naniosłem nowe uproszczone trasy dla rur.

Co prawda schematy załączone w pierwszym poście były tylko obrazowym przedstawieniem zamysłu rozprowadzenie różnych średnic rur ale bardzo dziękuje za tą podpowiedź.

 

Co do zbiornika zastanawiałem się czy nie dać 200 l tylko czy jest sens? Wodę planuję oddać do przebadania na wiosnę.

 

 

Mógłby Pan podpowiedzieć jak powinien wyglądać schemat podłączenia kotłowni?

Kilka informacji:

Zasilanie: ujęcie własne - studnia głębinowa (woda na 32m pompa zawieszona na 25, lustro wody na 5m) - pompa 100l/min 100m unoszenia

Ogrzewanie domu: wszędzie ogrzewanie podłogowe (rozważam możliwość niezależnego obiegu dla ogrzewanie parteru i oddzielne sterowanie na poddaszu)

Ogrzanie wody: Piec na ekogroszek lub pellet

 

rzut parter(1).jpg

rzut poddasze(1).jpg

Edytowano przez ufbufkruf (zobacz historię edycji)
Napisano

Załączam dwa szkice możliwego sposobu prowadzenia rur. Oznaczyłem tylko wodę zimną. Rury do ciepłej można ułożyć równolegle. Oczywiście, tylko do miejsc, gdzie jest potrzebna.

W pokazany sposób da się wszystkie połączenia i zawory odcinające poszczególne sanitariaty umieścić w miejscach dostępnych - za szafkami, w najniższej części poddasz, w pralni, w spiżarni. Połączenie pomiędzy parterem i poddaszem można zrobić np. w spiżarni. Na górnej kondygnacji będzie to ta niska część poddasza.

Ma się rozumieć, że to tylko taka wstępna koncepcja. Trudno o coś więcej, kiedy się nie widziało budynku i nie wie się jakie dokładnie będą sanitariaty, meble,  zabudowa.

Co do ogrzewania to nie ma specjalnego problemu. Potrzebny będzie układ mieszający obniżający temperaturę na zasilaniu podłogi oraz podnoszący ją na powrocie do kotła. Może to być czterodrogowy zawór mieszający albo dwa trójdrogowe zawory termostatyczne (jeden na zasilaniu, drugi na powrocie do kotła). Osobiście polecałbym nieduży (np. 200 l) zbiornik buforowy lub przynajmniej sprzęgło hydrauliczne, żeby uniezależnić przepływ wody przez kocioł i instalację podłogową. Obieg wody pomiędzy kotłem i buforem może być grawitacyjny, wtedy nie potrzeba zaworu mieszającego na powrocie do kotła, wystarczy jeden trójdrogowy termostatyczny na zasilaniu podłogówki.

wod-kan poddasze-b.jpg

wod-kan parter-b.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Raczej tak - inaczej deweloper nie dostałby pozwolenia na budowę bo projekt nie spełniałby przepisów.  ?  
    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...