Skocz do zawartości

doprowadzenie prądu do domu od skrzynki


Recommended Posts

witam,
postawili mi właśnie w granicy działki skrzynkę elektryczną/prądową i mam teraz kilka pytań:

1: czy mogę teraz w dowolny sposób doprowadzić prąd kablem do domu do mojej skrzynki?chodzi mi o położenie kabla i zachowanie jakichś odległości od innych przyłączy, zachowanie kątów itp.? czy mogę go po prostu puścić najkrótszą i najprostszą drogą? 

2:jaki kabel położyć?ktoś mi powiedział że najlepiej 5x10 czarny-czy to prawda i czy jest on wystarczający?dom jednorodzinny z użytkowym poddaszem

3: czy mogę puścić ten kabel rurą pcv np.fi 75?

4: jeśli mowa o rurze to chciałbym zapytać czy mogę zostawić tam dodatkowo jakiegoś "pilota" na przyszłość i pociągnąć w razie W. jakieś inne kable czy to np. światłowód, jakiś inny elektryczny, cokolwiek... czy można tak zrobić i czy to w niczym nie będzie przeszkadzać?chodzi o to żeby w przyszłości już nie kopać dziur i trawnika tylko swobodnie przeciągnąć potrzebne elementy.

pytania może śmieszne ale dla laika...oczywiście prąd podłączy mi elektryk 

pozdrawiam

Link do komentarza
8 godzin temu, boombox20 napisał:

1: czy mogę teraz w dowolny sposób doprowadzić prąd kablem do domu do mojej skrzynki?chodzi mi o położenie kabla i zachowanie jakichś odległości od innych przyłączy, zachowanie kątów itp.? czy mogę go po prostu puścić najkrótszą i najprostszą drogą?

Oczywiście, że należy wybierać najkrótszą i najprostszą drogę, tym niemniej zachowanie odległości od innych instalacji, albo np. minimalny promień  zaginania kabla, są wymagane. Elektryk będzie je znał.

 

Cytat

2:jaki kabel położyć?ktoś mi powiedział że najlepiej 5x10 czarny-czy to prawda i czy jest on wystarczający?dom jednorodzinny z użytkowym poddaszem

W ziemi układa się kable do tego przystosowane, najczęściej YKY albo YAKY. Ten drugi typ to kable z żyłami aluminiowymi, tańsze i lżejsze od miedzianych i to one są najczęściej stosowane w elektroenergetyce, przy czym stosowanie aluminium o mniejszym przekroju zyły niż 16 mm2 jest zabronione..

Czyli"ktoś" Ci bardzo źle doradził. Miedziany kabel 5x10 to zbędny wydatek, piąta żyła jest w nim niepotrzebna, bo i tak musisz wykonać własne uziemienie, to wykonane przez energetyków służy do innych celów. Reasumując - układaj kabel YAKY 4 x 16 mm2. To jest rozwiązanie optymalne.

 

Cytat

3: czy mogę puścić ten kabel rurą pcv np.fi 75?

Nie, nie ma takiej potrzeby. Rury stosuje się tylko w określonych przypadkach, przy zbliżaniu się do innych instalacji, przejściach pod drogami itp. Elektryk ma to znać.
 

Cytat

4: jeśli mowa o rurze to chciałbym zapytać czy mogę zostawić tam dodatkowo jakiegoś "pilota" na przyszłość i pociągnąć w razie W. jakieś inne kable czy to np. światłowód, jakiś inny elektryczny, cokolwiek... czy można tak zrobić i czy to w niczym nie będzie przeszkadzać?chodzi o to żeby w przyszłości już nie kopać dziur i trawnika tylko swobodnie przeciągnąć potrzebne elementy.

"Tam" niczego nie wstawiaj bo nie masz do czego. A jesli potrzebujesz coś przeciągać to zakop sobie pustą rurę i będziesz mógł potem przeciągać przez nią co tylko zechcesz.  Dobrze by jednak było aby rura była w pewnej odległości od kabla bo podczas trafienia pioruna w sieć elektryczną w przewodnikach znajdujących się w rurze mogą wyindukować się znaczne napięcia i przenieść się na instalację domową.

Link do komentarza

W umowie przyłączeniowej są podawane warunki techniczne po stronie odbioru jak też rodzaj systemy sieci elektroenergetyczne decydujący m. in. o liczbie przewodów w WLZ. Doprowadzenie energii do budynku powinno być zaewidencjonowane geodezyjnie a instalacja wewnętrzna wykonana na podstawie projektu. Formalnie dostawa energii elektrycznej może nastąpić po odbiorze instalacji  - może to być nawet jedno gniazdko zasilane z rozdzielnicy. 

Link do komentarza
Gość elpapiotr
3 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo i instalacje napisał:

W umowie przyłączeniowej są podawane warunki techniczne po stronie odbioru jak też rodzaj systemy sieci elektroenergetyczne decydujący m. in. o liczbie przewodów w WLZ.

Naprawdę ? Niesamowite. Skąd takie informacje ?

Może jeszcze ilość gniazdek podają ?

Edytowano przez elpapiotr (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...