Skocz do zawartości

Prawie pasywny z kotłownią... nadmuchową


Recommended Posts

Napisano

Witam forumowiczów po raz pierwszy :icon_cool: .

Zamierzam wystartować w 2018 roku z budową domu. Na dzień dzisiejszy rozmyślam nad projektem domu... mocno energooszczędnym. Domek ma być niewielki ok. 100m2. Początkowo miał być nawet mniejszy, ale po przemyśleniach zmieniłem zdanie (malutkie pokoje ok.  9m2 itp.). Bryła domu to prostokąt, parterowy, bez piwnicy,  z poddaszem nieużytkowanym, raczej jako strych, magazyn. Dom bez udziwnień, z dachem dwuspadowym. Uwielbiam prostotę, więc żadne lukarny, balkoniki, krzywizny itd. Inna sprawa, że projekt ogranicza budżet w okolicach 200 tys. zł (z delikatnym marginesem) - stąd taki wybór. Przeglądałem różne projekty. Do gustu przypadły mi takie mini domki:

https://pracownia-projekty.dom.pl/dom_przy_przyjemnej_14_bis_ce.htm

https://z500.pl/projekt/7/Z7,maly-dom-z-dachem-dwuspadowym-ekonomiczny-funkcjonalny-i-praktyczny/dane-ogolne.html

Jednak po przeanalizowaniu, projekt będzie indywidualny, częściowo zbliżony do powyższych. Zwarta bryła, inne rozmieszczenie tarasu itp. Mieszkam w domu, mieszkałem w bloku i pewne rozwiązania stosowane w "gotowcach" są dla mnie nie do przyjęcia.

Do rzeczy :icon_lol:

Zauważyłem, że domy te są tworzone z kotłownią gazową w domu oraz kominkiem. Przez to również posiadają jak wiadomo komin. Ja nie chcę kominów wcale. Jestem niemal na 100% zdecydowany na rekuperator, wentylację mechaniczną. Rozkminiam na kilka różnych sposobów, czyli np. brak kominka (nie chcę w domu mini kotłowni), ale wtedy gaz trzeba by wyprowadzić gdzieś przez ścianę. Inna sprawa jeśli gazu braknie np. po jakieś awarii, praktycznie zamarzamy. Lubię być zabezpieczony i mniej zależny.

Druga sprawa. Jeśli będzie nawiew mechaniczny... to czy nie lepiej wykorzystać tej drogi, do zapewnienia ciepła? Odeszłyby koszty kaloryferów itd. Byłby jeden system grzejący-wentylacyjny-może nawet chłodzący latem. Oczywiście słyszałem o pompach ciepła, ale tu sytuacja podobna jak z gazem (Jestem takim początkującym Preppersem :icon_biggrin: w planach, wędzarnia, ziemianka, swój warzywniak itp.)

Natrafiłem na pellety z kotłem z nagrzewnicą.

Jak cenowo by taka instalacja wyszła (łącznie z rekuperatorem) i koszt użytkowania (ile orientacyjnie ton pelletu?). Przy założeniach: mocno docieplonego domu, dachu bez komina, z rekuperatorem, prosta bryła, wyjście na strych od tzw. przybudówki z kominem? Czy ktoś z Was w ogóle takie coś zbudował, czy takie grzanie mija się z celem. Hałasem się nie przejmuję, bo będzie w wydzielonym pomieszczeniu. Wejście do przybudówki z zewnątrz, więc nie będzie "wiało" od drzwi. Jak w taki systemie jest rozwiązana sprawa z grzaniem wody? Czy jest sens przygotowania domu pod instalację solarną (połowa dachu, od południa)?

Napisano

A tak konkretnie to o co pytasz? Nie chcesz komina - nie rób, nie chcesz gazu - nie zakładaj, chcesz być niezależny - zainstaluj solary, fotowoltaikę a może i geotermię i będzie OK.

Napisano

Jakie ma być ostatecznie paliwo? Skoro kocioł na pellety w jakiejś przybudówce z osobnym wejściem, to nie widzę problemu dla zrobienia grzejników lub ogrzewania podłogowego. Ogrzewanie nadmuchowe jako podstawowy system grzewczy ma istotne wady, choćby hałas powodowany przepływem powietrza w kanałach, tego nie da sie wyeliminować całkowicie.

Jednak mając dostęp do gazu decydowałbym się jednak na niego.

Swoją drogą, jeżeli dom ma mieć b. małe straty ciepła, to cena paliwa jest drugorzędna. Większe znaczenie będzie mieć koszt inwestycyjny. W skrajnych przypadkach nawet ogrzewanie prądem może być uzasadnione. Niestety o domu nic konkretnego nie wiemy.

W ramach zabezpieczenia na wypadek rozmaitych awarii pomyślałbym jednak o jakimś niedużym piecu wolnostojącym. Przy dobrym ustawieniu dom ok. 100 m2 można w ten sposób ogrzać do całkiem rozsądnej temperatury. A nawet jeszcze coś na takim piecu ugotować :) 

Napisano

Dzięki za odpowiedź.

Faktycznie trochę zbyt ogólnie pisałem posta, bo mam kupę dylematów w głowie. To może doprecyzuje.

1. Jeśli cena paliwa drugorzędna i znaczenie ma koszt inwestycyjny, to czy nadmuchowe nie wyjdzie taniej od kaloryferów? Czy posiadanie jednego pieca na pellety w przybudówce, nie wyjdzie taniej niż piec gazowy + kominek/koza + komin?

2. Nie chcę komina, ale brak komina determinuje resztę. Pozostaje wtedy ogrzewanie na prąd, gaz z "kominem" bocznym lub przybudówka z kotłownią. Chodzi o to, czy ktoś posiada takie rozwiązanie i jak to się ma do kosztów wykonania? Czy  oszczędności z braku komina w budynku (ucieczka ciepła) są opłacalne w stosunku do wydania pieniędzy na przybudówkę z kominem?

3. Czy jest sens przygotowania instalacji, pod solary? Prawda jest taka, że może nigdy ich nie zakupię i czy w ogóle te solary w przypadku takiego domku się zwrócą?

 

Nie chcę przekombinować. Jeśli gaz + kominek/koza + komin + rekuperator to najrozsądniejsza opcja, to tak zrobię.

:icon_cool:

  • 3 miesiące temu...
Napisano
Dnia ‎2017‎-‎09‎-‎05 o 11:48, TRK napisał:

Nie chcę przekombinować. Jeśli gaz + kominek/koza + komin + rekuperator to najrozsądniejsza opcja, to tak zrobię.

Sam gaz + rekuperator Ci nie wystarczą? Coś już może wybrałeś?

  • 1 miesiąc temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras jest na zagłębionym ( około 1m) pomieszczeniu gospodarczym, przylega do budynku, ale dystansuje go 10 cm styroduru, pomieszczenie to jest nieogrzewane. Czy w tej sytuacji ma sens docieplenie styrodurem ścian bocznych zewnętrznych (części fundamentowej zagłębionej około 1m)i naziemnej (około 1m) jak również samej płyty tarasu?
    • Oferujemy profesjonalny montaż  i serwis klimatyzacji w Krakowie i okolicach – zarówno w domach jednorodzinnych, mieszkaniach, jak i w biurach czy lokalach usługowych. Zapewniamy dobór odpowiednich urządzeń, estetyczne wykonanie i pełne wsparcie posprzedażowe. Projektujemy i montujemy nowoczesne systemy wentylacji mechanicznej, które zapewniają prawidłową cyrkulację powietrza i eliminują wilgoć. Realizujemy montaż nowoczesnych pomp ciepła – ekologicznych i bezobsługowych źródeł ciepła dla domów i firm. Pomagamy dobrać odpowiedni system grzewczy, a także świadczymy serwis i wsparcie posprzedażowe.   Sprawdź ofertę https://realklim.pl
    • Jesteśmy na wczasach...  
    • Drewno w ogrodzie, na elewacji czy w architekturze ogrodowej wygląda pięknie – ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zabezpieczone. Jako ekspert marki Osmo, przedstawiam jeden z najbardziej cenionych produktów do ochrony drewna na zewnątrz: Lazura Olejna Osmo  (oryg. Holzschutz-Öl-Lasur). To sprawdzone rozwiązanie, które chroni drewno przed deszczem, słońcem, promieniowaniem UV, grzybami i pleśnią – a przy tym wydobywa jego naturalne piękno. Czym jest Lazura Olejna Osmo? To dekoracyjny, półtransparentny olejowy impregnat do drewna zewnętrznego, opracowany na bazie naturalnych olejów roślinnych: słonecznikowego, lnianego, sojowego i z ostu. Lazura nie tworzy powłoki filmowej – wnika głęboko w drewno i pozwala mu "oddychać", co zapobiega pękaniu, łuszczeniu i odpryskiwaniu. Zastosowanie elewacje i deski fasadowe pergole, płoty, ogrodzenia domki letniskowe, altany carporty, tarasy (elementy pionowe) drzwi, okna, okiennice (również wymiarowo stabilne elementy) Dlaczego warto? Wydajność: nawet do 26 m² z 1 litra przy jednym malowaniu Odporność na UV i warunki atmosferyczne Zabezpieczenie przed grzybami, algami i pleśnią Nie łuszczy się, nie pęka, nie schodzi płatami Bez konieczności szlifowania przy renowacji Łatwa aplikacja, bez smug i zacieków Dostępne kolory (transparentne) Kolory są półprzezroczyste – zachowują naturalny rysunek drewna, nadając mu odcień zgodny z kolorem lazury. Wszystkie kolory można ze sobą mieszać.   NrKolor Osmo (DE) Nazwa polska 700 KieferSosna 702 LärcheModrzew 703 MahagoniMahoń 706 EicheDąb 707 NussbaumOrzech 708 TeakTeak 710 PiniePinia 712 EbenholzHeban 727 PalisanderPalisander 728 ZederCedr 731 Oregon PineSosna Oregon 732 Eiche hellJasny dąb 739 SilbergrauSrebrnoszary 900 WeißBiały 903 BasaltgrauBazaltowy szary 905 PatinaPatyna 906 PerlgrauPerłowoszary 907 QuarzgrauKwarcowy szary   Sposób użycia Drewno musi być suche i czyste (maks. 20% wilgotności). Lazurę dokładnie wymieszać, nie rozcieńczać. Nakładać cienko wzdłuż słojów, pędzlem do olejów lub wałkiem mikrofibrowym. 2 warstwy na surowe drewno, 1 warstwa przy renowacji. Czas schnięcia: ok. 12 godzin przy dobrej wentylacji.   Skład i bezpieczeństwo Naturalne oleje + pigmenty + minimum rozpuszczalników (benzol-free) Zawiera biocyd IPBC – stosować wyłącznie na zewnątrz Produkt spełnia normę B2 (normalnie zapalny po wyschnięciu) Czyścić narzędzia preparatem Osmo Pinselreiniger   Dodatkowe wskazówki praktyczne Nie nakładać na lakierowane lub lakierobejcowane powierzchnie – należy je wcześniej całkowicie usunąć. Jeśli drewno ma być szczególnie chronione przed sinizną i owadami, warto wcześniej zastosować Osmo Impregnację WR (biobójczą). Drewno zawierające taniny (np. dąb) może powodować lekkie zmiany odcienia – zalecany próbny malunek. Podsumowanie Lazura Olejna Osmo to doskonały wybór dla każdego, kto szuka trwałej i estetycznej ochrony drewna na zewnątrz. Sprawdza się zarówno przy nowych realizacjach, jak i przy renowacjach. Działa długofalowo, wygląda naturalnie i jest niezwykle łatwa w utrzymaniu. Masz pytania? Jako ekspert Osmo, chętnie doradzę – napisz komentarz, dołącz zdjęcie drewna, a pomogę dobrać odpowiedni kolor i technologię zabezpieczenia.
    • Nie bardzo, jedynie tynk. Po prostu jak zamkniesz tą wilgoć tam, to te ściany za parę lat się po prostu rozsypią. Przerabiałem to ze ścianą nośną. To co zastaliśmy po przeprowadzce, to ścianę można było rozebrać rękami. Tyle dobrze, że dziadek ten dom sam budował i robił to zgodnie ze sztuką, bo nawet bez tej ściany żaden strop nie pęknął. A jakby nie to, że fundamenty są z piaskowca, który był cały mokry, to klękajcie narody. Oczywiście są szanse, że ta wilgoć wyjdzie na zewnątrz, ale ciężko je oszacować. Tu chodzi o różnicę temperatury. Pustka nawet 3cm będzie zawierać sporo powietrza, w którym przy różnicy temperatur powyżej 50% zacznie się wykraplać woda. Załóżmy, że wewnątrz masz 20°C, ściana z zewnątrz ma 0°, pod płytą nie będzie więcej niż 10°C i w tym momencie występuje skraplanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...