Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza w domu przedwojennym


Recommended Posts

Witam

Prosiłbym o poradę, jak ocieplić poddasze. Tutaj w linku jest zdjęcie poddasza http://www116.zippyshare.com/v/hqwjDksS/file.html

Dom jest przedwojenny, z tego co widać wieżba dachowa jak na tyle lat jest w dobrym stanie. Nie wiem jak dobrze stworzyc uklad warstw, zeby nie spowodowalo to problemu z wilgotnoscia. Mam welne skalna megarock plus 20cm do poddaszy. Chce pod dachówkami od wewnetrznej strony przykrecic plyte osb-3 (wodoodporna) na łaty, która po zewnetrznej stronie(w kierunku dachowek) jest pokryta dodatkowo folia w plynie, zeby zwiekszyc bariere przeciwwilgociowa dostajacac sie z zewnatrz budynku.

Jaki byłby odpowiedni uklad warstw w tym przypadku? na ta chwile widze to tak :

1. dachowka

2. lata

3.osb-3 z plynna folia po zew. stronie polozona z dystansem 2cm od laty(czy wariant z dystanstem bezpieczniejszy, bo jak widac na zdjeciu gdybym przykrecil plyte bezposrednio do laty, to dostajaca sie z zewnatrz woda  w miejscach kontaktu plyty z lata spowoduje ich zawilgocenie ? )

4. w tym miejscu mam dylemat, nie wiem czy bezposrednio pod osb od razu ulozyc welne? czy zrobic znow dystans 2-3cm z listewek i dopiero welna? czy jakis inny wariant?

ale zakladajmy, ze jest ta warstwa i kolejna po welnie jest

5. folia paroizolacyjna przylegajaca do welny

6. profile do montazu plyt

7. plyty gipsowo kartonowe

 

Mam nadzieje, ze nie zamieszalem z pytaniem i bede bardzo wdzieczny za porady i konstruktywna krytyke w razie nieodpowiednio ulozonych przeze mnie warstw.

Pozdrawiam

Paweł

 

hqwjDksS.jpg

Link do komentarza

Temat ocieplenia starych poddaszy wielokrotnie przewijał się przez forum - wystarczy poszukać. Co do proponowanego rozwiązania - można prowadzić doświadczenia na własnym dachu, ale prościej i pewniej skorzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Płyty osb będą poważna przeszkodą dla przenikania pary wodnej, a izolacja paroszczelna nie gwarantuje zapobieżenia kondensacji pary wodnej w wełnie. Płyty należy więc zastąpić folią paroprzepuszczalną odsuniętą o 2 - 3 cm od spodu łat dachowych.

Link do komentarza

Generalnie ta sama rada, co w poście powyżej. Odradzam płytę OSB. Folia paroprzepuszczalna będzie bezpieczniejszym rozwiązaniem. Koniecznie trzeba pozostawić szczeliny wentylacyjne w okapie i kalenicy. Folia i wełna nie powinna dotykać dachówek. Od strony pomieszczenia zaś osłonięcie wełny folią paroszczelna. Starannie ułożoną, z zakładami sklejonymi taśma. Do tego jeszcze skuteczna wentylacja poddasza, w razie konieczności wymuszana wentylatorami.

Czy ta biała substancja widoczna pomiędzy dachówkami to zaprawa wapienna, jako uszczelnienie? To by wskazywało na słabą szczelność pokrycia.

Link do komentarza

Dziękuje za odpowiedzi.

Jeśli chodzi o temat ocieplenia, to fakt jest tutaj tego w dużej ilości i przez to powstał u mnie znak zapytania, która metoda okaże się prawidłowa z doświadczenia, że taki wybór warstw na moim dachu nie spowoduje problemu w przyszłości.

Jak Pan Jarosław Antkiewicz dobrze zauważył, jest to zaprawa wapienna, pokrycie te pozostało w niezmienionej formie od powstania w roku 1935r. Pokrycie dachu ma sporo nieszczelności, ale teraz kiedy od miesiąca jest odkryty nie zauważyłem nacieków, miejsc wilgotnych, wcześniej dach miał od wewnątrz pokrycie płyta pilśniowa bezpośrednio na łaty i w takiej formie wytrzymało to około 40lat nie powodując żadnego problemu, myślę ze duże znaczenie miała właśnie ta nieszczelność, która zastąpiła wentylacje mechaniczna, ale to takie moje przemyślenie. Teraz kiedy wykonam ocieplenie przez co zmniejszę naturalna wentylacje, obawiam się, żeby gdzieś pomiędzy warstwami, które powstaną,nie doszło do skraplania wody i w kontakcie z latami lub krokwiami, mogłoby to skutkować poważnym problemem.

Podsumowując, jeśli wykonam ocieplenie za radami Panów, przekrój warstw wyglądałby następująco

1. Dachówka

2. Łata

3. Folia paroprzepuszczalną (  na czym zamocować tą folię - czy mogę na istniejące łaty dołożyć kontrłaty- jesli tak to z jakiego materialu, jakis specjalny rodzaj drewna, czy wystarcza listwy wyciete z osb? czy maja być impregnowane, wodoodporne? Czy takich kontrłat nie stosować i położyć folię paroprzepuszczalną pomiędzy krokwiami, z zachowaniem 2-3cm luźnego dystansu do łaty ?

Jaki rodzaj foli paroprzepuszczalnej wybrać w tym przypadku, jak doczytałem różnią się one przepuszczalnością pary wodnej. Czy w tym przypadku wybrać folie o jak największym współczynniku przepuszczalności czyli tzw wysokoparoprzepuszczalną?

Można prosić o jakiś link ewentualnie do takiej folii?

4. Wełna

5. folia paroizolacyjna przylegajaca do welny

6. profile do montazu plyt

7. plyty gipsowo kartonowe

 

Z racji że nie zajmowałem się w życiu budowlanką, dziękuje za wyrozumiałość i odpowiedźi w temacie.

Pozdrawiam

Paweł

 

 

Edytowano przez PabloLoco (zobacz historię edycji)
Link do komentarza

Musisz to zrobić tak.

1. Dachówka

2. Łata

3. Kontrłata

robisz taki stelaż dlatego, żeby woda, która dostanie się pod dachówkę mogła swobodnie spłynąć po membranie

4. Membrana wysokoparoprzepuszczalna - jak najmniejszy współczynnik dyfuzyjności (weź coś z tych mocniejszych raczej, w razie jakby Ci noga spadła itp.) - mocujesz np takerem dekarskim lub zwykłym takerem, tutaj polecam poczytać, Doerken, Corotop to dobre marki, z których korzystałem, mają sporo w swojej ofercie różnych przedziałów cenowych

5. Przerwa powietrzna (włóż wełnę mniejszą niż wysokość krokwi)

6. Wełna na sznurku (jak będzie zbyt cienko dołóż drugą warstwę przed g-k)

7. Folia paroizolacyjna sklejona na zakładzie 

8. Zabudowa g-k

 

Nie stosuj listew z OSB. Lepiej zwykłe drewno z tartaku tylko impregnowane, ideałem podsuszone do około 12%.

Edytowano przez Jacek Karolak (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...

Ocieplenie poddasza w starych domach często bywa prawdziwym wyzwaniem zarówno dla inwestora, jak i samego wykonawcy. Tym bardziej jeśli decyzja o przeprowadzeniu takich prac podyktowana jest potrzebą adaptacji nieużywanego dotychczas poddasza, a nie koniecznością naprawy, funkcjonujących dotychczas źle rozwiązań. Kwestia odpowiedniego zabezpieczenia przed wilgocią jest w przypadku tego typu prac kwestia kluczową.

Przede wszystkim należy przeanalizować zastałą konstrukcje. Bardzo często jest ona wentylowana w sposób naturalny, poprzez spowodowane upływem czasu lub stosowaną w dawnych czasach metodę budowania, nieszczelności.  Zebranie jak najwięcej jakościowych danych, pozwoli na wyciągnięcie wniosków, dzięki którym będziemy mogli wybrać najlepszą metodę.

Wspomniana w tym wątku przez innych Forumowiczów paroprzepuszczalna folia wydaje się dobrym rozwiązaniem, które wespół z wełną mineralną, stworzy odpowiednio zaizolowaną, a zarazem ocieploną konstrukcję. Dzięki niej, ściany w Pańskim domu będą „oddychać”, a wewnątrz konstrukcji nie będzie skraplać się woda. Nie należy przy tym zapominać o otworach wentylacyjnych.

Po wykonaniu pierwszej warstwy izolacji, można przejść do prac związanych z wykorzystaniem suchej zabudowy. Stosując rozwiązania z płyt gipsowo-kartonowych firmy Knauf można przeprowadzić kompletne prace wykończeniowe poddasza. Z płyt gipsowo-kartonowych wykonuje się obudowy ścianek kolankowych, podwiesza sufity, wykańcza płaszczyzny połaci dachowych.

W kolejnym kroku, przystępujemy do montażu konstrukcji nośnej zabudowy poddasza, zaczynając od montażu profili obwodu (np. Knauf UD 28 x 27).  W miejscach trudno dostępnych np. skosy, okna, krawędzie koszowe,  zalecamy zastosowanie profili elastycznych Knauf, których blachę należy wygiąć w odpowiedni sposób żeby dostosowała się do danej powierzchni. Następnie, za pomocą wieszaków bezpośrednich do krokwi mocujemy profile CD.  Profil ten z wieszakiem należy skręcać za pomocą odpowiednich wkrętów – LN 3.5 x 9.0 mm. Nie wolno stosować wkrętów samowiercących.  Po wykonaniu konstrukcji, możemy przystąpić do układania drugiej warstwy ocieplenia, a następnie za pomocą taśmy dwustronnie klejącej, przystępujemy do montażu taśmy folii paroizolacyjnej.  Folię tę należy przykleić starannie, z min. 15 cm zakładem na łączeniach.  Po wykonaniu paroizolacji, prostopadle do konstrukcji z profili CD, przykręcamy płyty, przy pomocy wkrętów szybkiego montażu TN 3.5x25mm.  Ostatnim etapem jest szpachlowanie krawędzi połączeń płyt np. za pomocą Knauf Uniflott. https://knauf.pl/produkty/knauf-uniflott

W celu zminimalizowania ryzyka powstawania spękań stosuje się dwuwarstwową okładzinę z płyt gipsowo-kartonowych ogniochronnych Knauf F13   https://knauf.pl/produkty/knauf-plyta-ogniochronna-f13 . Konstrukcję z profili nośnych Knauf CD60 należy montować prostopadle do konstrukcji dachu w rozstawie osiowym 40 cm. Dodatkowo należy zapewnić aby nie doprowadzać do przesztywnienia konstrukcji - niedopuszczalne jest skręcenie ze sobą profili nośnych CD z obwodowymi UD. Zalecane jest także wykonanie połączenia swobodnego na obwodzie zabudowy.

Coraz częściej stosowanym materiałem do wykonania zabudowy poddaszy są specjalistyczne płyty gipsowo-kartonowe o podwyższonej twardości powierzchni Knauf Diamant  https://knauf.pl/produkty/knauf-plyta-diamant-hf15 , które z uwagi na najwyższe parametry wytrzymałości mechanicznej dodatkowo zapewnią, że nawet po kilkudziesięciu latach nie powstaną spękania.

W ten sposób wykonana zabudowana poddasza, gotowa jest do prac wykończeniowych.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...