Skocz do zawartości

Ogrzewanie kominkowe a rekuperacja???


BRAMER

Recommended Posts

Napisano
Wentylacja z odzyskiem ciepła jest wentylacją nadciśnieniową, więc z natury rzeczy wspomaga spalanie. Wentylacja grawitacyjna jest wentylacją podciśnieniową, więc naturalnie nie sprzyja spalaniu spalanie.
Oczywiście poza dyskusją jest łączenie wentylacji z ogrzewaniem kominkowym.
Napisano
No coz, odpowiedz "nie bo nie" nie jest najlepsza odpowiedzia. Moze jakies uzasadnienie. JA bede niedlugo (mam nadzieje) zamawial projekt i chce sie przymierzyc do kominka,wentylacji z odzyskiem,podlogowki wszedzie (to akurat zalezy jeszcze od srodkow i kosztu) wiec jestem otwarty na wszystkie konstruktywne opinie.
Znowu podam,ze na moja logike to nie ma problemu w dobrze zaprojektowanych instalacjach na laczenie tych rzeczy. Sensownie jest to opisane na powyzszej stronie. To do mnie przemawia.

Pzdr.
Napisano
Chętnie wyjasnię "dlaczego"
1) strumień powietrza wentylacyjnego jest określony olością osób w domu. Wentylacja zbyt silna przesusza powietrze. Z mojego 17 letniego doświadczenia z rekuperatorami wiem, że chodzą one przy domu 200 m2 i 4-5 osobach na 100 m3/h ta ilość powietrza jest zbyt mała by przenieść "ciepło" z kominka.
2 ) Kominek jest ogrzewaniem dość wiekowym, brak mu jakiejkolwiek automatyki. Świetnie sprawdzał się przy "krzyżackich" murach o ogromnej pojemności cieplnej, stabilizującej temperaturę. W domach współczesnych, przy małym zapotrzebowaniu na energię, czest będzie występowała nadprodukcja ciepła. Niezależna wentylacja pozwala na obniżenie temperatury gdy jest zbyt gorąco.
3) powietrze wentylacyjne z rekuperatora zapodawane jest od góry, natomiast ciepłe powietrze powinno się podawać od dołu, kratką przy listwie przypodłogowej.
4) Mamy np gości , palimy w kominku.... chcemy mieć więcej świeżego powietrza a mnie ciepła... nie ma jak tego realizować gdy połączy się ogrzewanie (zwłaszcza niesterowalne) z wentylacją
Ponieważ ogrzewanie i klimatyzacja sterowane są parametrem temperatury (wyłącznie!!) a wentylacja musi być dopasowana do ilości osób, musi też czasowo zwiększać strumień w celu usunięcia zapachów, a powietrze wentylacyjne odczuwane jest natychmiast to łączenie tych rzeczy porównałby do zmiksowanego obiadu zupa, drugie, ciasto i kompot NIBY TO SAMO ALE ŻYCZĘ SMACZNEGO!
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
W ogóle jakiekolwiek łączenie grzania z wentylacją to pomyłka.
A co do wodnego kominkowego... to chyba najdroższy system. Producenci dają dwuletnie gwarancje na układ, w którym jedyną możliwą awarią jest rozszczelnienie. Wymieniać wszystko co 2 - 3 lata, lub czekać z duszą na ramieniu na zalanie....!
Napisano
Cytat

W ogóle jakiekolwiek łączenie grzania z wentylacją to pomyłka.
A co do wodnego kominkowego... to chyba najdroższy system. Producenci dają dwuletnie gwarancje na układ, w którym jedyną możliwą awarią jest rozszczelnienie. Wymieniać wszystko co 2 - 3 lata, lub czekać z duszą na ramieniu na zalanie....!


Co do gwarancji to nie 2 lata a 5 lat a ludzie użytkują takie kominki po 6 lat i nic się nie dzieje
Napisano
Cytat

Wentylacja z odzyskiem ciepła jest wentylacją nadciśnieniową, więc z natury rzeczy wspomaga spalanie. Wentylacja grawitacyjna jest wentylacją podciśnieniową, więc naturalnie nie sprzyja spalaniu spalanie.
Oczywiście poza dyskusją jest łączenie wentylacji z ogrzewaniem kominkowym.



Załóżmy, że mamy kominek bez rozprowadzenia ciepła i wentylację mechaniczną, jest ona jak pisałeś nadciśnieniowa. Co w takiej sytuacji z czerpnią powietrza do kominka? Czy będzie ona działała, czy będzie nią wypychane powietrze z pomieszczenia na skutek nadciśnienia??

psb
Napisano
Nie, na pewno nie.
Nie wiem zle odnosze wrazenie jakby wentylacja mech. byla poteznyma dmuchawa nastawiona na kominek a przeciez to jest malo odczuwalne nadmuchiwanie powietrza np. z sufitu do pomieszczen. Nie dotyczy to przewietrzania bo wtedy troszke mocniej "wieje", ale w "normalnym uzytkowaniu w niczym nie przeszkada. Pewnie zalezy to od umiejscowienia nadmuchu i kominka w pomieszczeniu,ale wystarczy ze podasz firmie montujacej/projektujacej gdzie bedzie kominek a na pewno to uwzglednia.

Pzdr.
Napisano
Są centralle wentylacyjne z "biegiem kominkowym" by zrezygnować z "zetek" . Ustawia się na nich wielkość strumienia do kominka. Nie zawsze można doprowadzić powietrze do paleniska. Np apartamenty w blokach, kominki na środku salonu, czy kominki "gruszki " wiszące z sufitu. Kolejna przyczyna coraz częstrzego rezygnowania z "zetek" to likwidacja drogi różnym .....
.
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Chętnie wyjasnię "dlaczego"
4) Mamy np gości , palimy w kominku.... chcemy mieć więcej świeżego powietrza a mnie ciepła... nie ma jak tego realizować gdy połączy się ogrzewanie (zwłaszcza niesterowalne) z wentylacją



Mówiąc o niesterowalnym ogrzewaniu ma pan na myśli kominek? Czy nie ma możloiwości zamontowania jakiegoś reagulatora, który by nam to ciepło utrzymywał na pożądanym poziomie? Moim zdaniem na pewno są ale ja dopiero poznaje ten temat.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...