Skocz do zawartości

Ogrzewanie wody i mieszkania - fotowoltaika


Recommended Posts

Napisano

Aktualnie jestem w fazie myślenia nad tym co tak na prawdę chcę do swojego domu do 100m2 (3-4 osobowa rodzina)

Rozmyślam nad opcją zakupu fotowoltaiki i zrobienie wszystkiego pod prąd.

- ogrzewanie elektryczne (potrzebuje pomocy wyboru w jaki rodzaj ogrzewania elektrycznego warto iść i z jakim poborem mocy jest to związane)

- czy bojler elektryczny będzie dobrą opcją bądź proponujecie inne rozwiązanie ? 

- oczywiście płyta elektryczna 

 

W tym wypadku oszczędzam także na ciągnięciu gazu do swojego mieszkania. (ok 100m od drogi do mieszkania)

 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas gdy jestem mocno zainteresowany fotowoltaiką.

 

Pozdrawiam.

Napisano

Witam !

Jeśli chodzi o ogrzewanie prądem to jest wiele produktów na rynku, jednak trzeba pamiętać o bardzo dobrej izolacji budynku, najlepiej spełniającej standardy budynków energooszczędnych. Bez zatrzymania ciepła w budynku, nie będzie to rozwiązanie ekonomiczne. Aby przeciwdziałać stratom wentylacyjnym możesz pomyśleć nad rekuperacją - TUTAJ więcej na ten temat.

Co do aspekty grzania wody, popularnym ostatnio rozwiązaniem jest grzałka elektryczna w zasobniku CWU, uważam jednak że mały system solarny (2 płaskie kolektory słoneczne) byłby bardziej odpowiedni do przygotowania ciepłej wody.

Im większe zużycie energii tym powinno się przyjąć większą moc instalacji fotowoltaicznej. Jak mniej więcej wygląda orientacja i kąt nachylenia dachu? Czy występuje zacienienie? Polecam do przeczytania przystępnie napisany zeszyt fachowy o fotowoltaice, powinno Ci się trochę rozjaśnić. 

Pozdrawiam !

  • 5 tygodnie temu...
Napisano

Witam,

Ogrzewanie prądem to również pompa ciepła.

Polska to nie Prowansja a i tam domy muszą mieć jakiś system ogrzewania aby nie umarznąć w te kilka dni w roku kiedy jest zimno. Zazwyczaj rozpalają .....kominek. A gdyby tu w Polsce doprowadzić do sytuacji jaką mają mieszkańcy Prowansji? Jest to możliwe. 

Opiszę system jaki zastosowałem w swoim domu, pobudowanym 5 lat temu. Dom ma 120 m2, ściany z betonu komórkowego jednowarstwowe, dobrze ocieplona podłoga i dach, okna dwuszybowe. Ogrzewanie powietrzną pompą ciepła o mocy 11 kW i wspomaganą właśnie kominkiem z płaszczem wodnym. Zainstalowane ogrzewanie podłogowe, kaloryfery (sypialnie) i nagrzewnica w układzie rekuperacji. Wszystko sprzęgnięte buforem 400 litrów. A działa to tak. Do temperatur na dworze -15 oC ogrzewanie jest bezobsługowe. Wszystko się robi w automacie. Ze względu na koszty poniżej tych temperatur po prostu rozpalam kominek (jak w Prowansji). Nie muszę tego robić bo pompa ma wbudowane grzałki na ewentualność niskich temperatur zewnętrznych. Pompa ciepła włącza się tylko w taryfie nocnej (taryfa G12r), a więc koszt energii ok 27 gr/kWh (ok 5800 kWh sczytane z podlicznika). Roczne koszty ogrzewania domu i grzania wody użytkowej to ok 1500 zł i ok 1 m3 drewna do kominka. Niestety, przy stosowaniu taryfy dwustrefowej koszt energii poza nocną taryfą to ok 72 gr/kWh. Koszt energii poza ogrzewaniem jest wyższy i wynosi 2000 zł/rok (ok 2800 kWh) ale i tak średnioroczna cena energii wyszła u mnie 40 gr/kWh. Myślę też w tym roku zainstalować fotowoltaikę. Wielkość instalacji PV to ok 3 kWp.

Co o tym systemie Państwo sądzicie sadzicie? Jest sprawdzony, gdyż używałem go już pięć lat i piątą zimę.

 

Napisano
Dnia 28.04.2017 o 21:10, Dariusz58 napisał:

Pompa ciepła włącza się tylko w taryfie nocnej (taryfa G12r), a więc koszt energii ok 27 gr/kWh (ok 5800 kWh sczytane z podlicznika). Roczne koszty ogrzewania domu i grzania wody użytkowej to ok 1500 zł i ok 1 m3 drewna do kominka. Niestety, przy stosowaniu taryfy dwustrefowej koszt energii poza nocną taryfą to ok 72 gr/kWh. Koszt energii poza ogrzewaniem jest wyższy i wynosi 2000 zł/rok (ok 2800 kWh) ale i tak średnioroczna cena energii wyszła u mnie 40 gr/kWh. Myślę też w tym roku zainstalować fotowoltaikę. Wielkość instalacji PV to ok 3 kWp.

 

Witam !

Na tak duże zużycie energii elektrycznej instalacja o mocy 3 kWp będzie zbyt mała do pokrycia zapotrzebowania w całości. Można z grubsza przyjąć przelicznik 2,75-3 kWp na każde 100 zł miesięcznego rachunku lub na każde 1000 kWh zużycia 1,25 kWp mocy instalacji PV. Taki dobór uwzględnia obowiązujący system opustów dla prosumentów. Oczywiście większa moc instalacji to wyższe koszty oraz wymagana wolna przestrzeń na dachu lub gruncie.

Pozdrawiam !

Napisano
Dnia ‎2017‎-‎05‎-‎04 o 11:36, Eksperci Viessmann napisał:

Można z grubsza przyjąć przelicznik 2,75-3 kWp na każde 100 zł miesięcznego rachunku lub na każde 1000 kWh zużycia 1,25 kWp mocy instalacji PV.

A gdzie ekonomia. Aby zapewnić 100% prądu instalacja PV u mnie musiałaby mieć powyżej 10 kWp i kosztować powyżej 45 tys. zł. Czyli okres zwrotu 45 000 / 3 500 = 12,8 roku. Czy ma to sens. Stosując instalację PV ok. 3 kW okres zwrotu jest krótszy o połowę czyli ma mniej niż 7 lat a zapłata za prąd akceptowalna. Proszę to przeliczyć.

Pozdrawiam

Napisano

Oczywiście zgodzę się, że należy znaleźć złoty środek pomiędzy kosztami inwestycyjnymi, a rocznymi oszczędnościami. Przedstawiłem tylko wstępny dobór przy udziale konsumpcji własnej na poziomie 20-30%, a w tym przypadku udział ten może być większy nawet do 50%. Ponad to wszystko dochodzą jeszcze aspekty techniczne, aby fizycznie instalacja zmieściła się na dachu.

Pozdrawiam ! 

Napisano

Witam,

Zgadzam się z Panem. Im mniejsza instalacja tym procentowe zużycie wytworzonego prądu jest większe. Ale nie to jest najważniejsze. Wszyscy narzekają, że inwestycja w instalacje PV przy aktualnych ich cenach  i cenach prądu  jest mało opłacalna. Tak, w obecnym stanie prawnym nie można na fotowoltaice zarobić, ale prosumenci (np. osoby fizyczne, niektórzy prowadzący działalność gospodarczą, rolnicy, kościoły, samorządy) mogą dużo zaoszczędzić. Najważniejszym jest  takie dobranie wielkości instalacji aby ograniczyć zakup prądu z sieci energetycznej chociaż o połowę a cena jego spadła też o tyle samo. Wtedy rachunek będzie o 75% niższy. Powiecie, że nie jest to możliwe. A ja już to sprawdziłem również praktycznie. Do tego można doprowadzić w aktualnych zasadach jakie stworzyły sieci energetyczne i prawnych. Co prawda nie u wszystkich, tylko w określonych przypadkach. Myślę jednak, że duża część potencjalnych prosumentów spełnia te warunki.

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...