Skocz do zawartości

Ogrzewanie wody i mieszkania - fotowoltaika


Recommended Posts

Napisano

Aktualnie jestem w fazie myślenia nad tym co tak na prawdę chcę do swojego domu do 100m2 (3-4 osobowa rodzina)

Rozmyślam nad opcją zakupu fotowoltaiki i zrobienie wszystkiego pod prąd.

- ogrzewanie elektryczne (potrzebuje pomocy wyboru w jaki rodzaj ogrzewania elektrycznego warto iść i z jakim poborem mocy jest to związane)

- czy bojler elektryczny będzie dobrą opcją bądź proponujecie inne rozwiązanie ? 

- oczywiście płyta elektryczna 

 

W tym wypadku oszczędzam także na ciągnięciu gazu do swojego mieszkania. (ok 100m od drogi do mieszkania)

 

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas gdy jestem mocno zainteresowany fotowoltaiką.

 

Pozdrawiam.

Napisano

Witam !

Jeśli chodzi o ogrzewanie prądem to jest wiele produktów na rynku, jednak trzeba pamiętać o bardzo dobrej izolacji budynku, najlepiej spełniającej standardy budynków energooszczędnych. Bez zatrzymania ciepła w budynku, nie będzie to rozwiązanie ekonomiczne. Aby przeciwdziałać stratom wentylacyjnym możesz pomyśleć nad rekuperacją - TUTAJ więcej na ten temat.

Co do aspekty grzania wody, popularnym ostatnio rozwiązaniem jest grzałka elektryczna w zasobniku CWU, uważam jednak że mały system solarny (2 płaskie kolektory słoneczne) byłby bardziej odpowiedni do przygotowania ciepłej wody.

Im większe zużycie energii tym powinno się przyjąć większą moc instalacji fotowoltaicznej. Jak mniej więcej wygląda orientacja i kąt nachylenia dachu? Czy występuje zacienienie? Polecam do przeczytania przystępnie napisany zeszyt fachowy o fotowoltaice, powinno Ci się trochę rozjaśnić. 

Pozdrawiam !

  • 5 tygodnie temu...
Napisano

Witam,

Ogrzewanie prądem to również pompa ciepła.

Polska to nie Prowansja a i tam domy muszą mieć jakiś system ogrzewania aby nie umarznąć w te kilka dni w roku kiedy jest zimno. Zazwyczaj rozpalają .....kominek. A gdyby tu w Polsce doprowadzić do sytuacji jaką mają mieszkańcy Prowansji? Jest to możliwe. 

Opiszę system jaki zastosowałem w swoim domu, pobudowanym 5 lat temu. Dom ma 120 m2, ściany z betonu komórkowego jednowarstwowe, dobrze ocieplona podłoga i dach, okna dwuszybowe. Ogrzewanie powietrzną pompą ciepła o mocy 11 kW i wspomaganą właśnie kominkiem z płaszczem wodnym. Zainstalowane ogrzewanie podłogowe, kaloryfery (sypialnie) i nagrzewnica w układzie rekuperacji. Wszystko sprzęgnięte buforem 400 litrów. A działa to tak. Do temperatur na dworze -15 oC ogrzewanie jest bezobsługowe. Wszystko się robi w automacie. Ze względu na koszty poniżej tych temperatur po prostu rozpalam kominek (jak w Prowansji). Nie muszę tego robić bo pompa ma wbudowane grzałki na ewentualność niskich temperatur zewnętrznych. Pompa ciepła włącza się tylko w taryfie nocnej (taryfa G12r), a więc koszt energii ok 27 gr/kWh (ok 5800 kWh sczytane z podlicznika). Roczne koszty ogrzewania domu i grzania wody użytkowej to ok 1500 zł i ok 1 m3 drewna do kominka. Niestety, przy stosowaniu taryfy dwustrefowej koszt energii poza nocną taryfą to ok 72 gr/kWh. Koszt energii poza ogrzewaniem jest wyższy i wynosi 2000 zł/rok (ok 2800 kWh) ale i tak średnioroczna cena energii wyszła u mnie 40 gr/kWh. Myślę też w tym roku zainstalować fotowoltaikę. Wielkość instalacji PV to ok 3 kWp.

Co o tym systemie Państwo sądzicie sadzicie? Jest sprawdzony, gdyż używałem go już pięć lat i piątą zimę.

 

Napisano
Dnia 28.04.2017 o 21:10, Dariusz58 napisał:

Pompa ciepła włącza się tylko w taryfie nocnej (taryfa G12r), a więc koszt energii ok 27 gr/kWh (ok 5800 kWh sczytane z podlicznika). Roczne koszty ogrzewania domu i grzania wody użytkowej to ok 1500 zł i ok 1 m3 drewna do kominka. Niestety, przy stosowaniu taryfy dwustrefowej koszt energii poza nocną taryfą to ok 72 gr/kWh. Koszt energii poza ogrzewaniem jest wyższy i wynosi 2000 zł/rok (ok 2800 kWh) ale i tak średnioroczna cena energii wyszła u mnie 40 gr/kWh. Myślę też w tym roku zainstalować fotowoltaikę. Wielkość instalacji PV to ok 3 kWp.

 

Witam !

Na tak duże zużycie energii elektrycznej instalacja o mocy 3 kWp będzie zbyt mała do pokrycia zapotrzebowania w całości. Można z grubsza przyjąć przelicznik 2,75-3 kWp na każde 100 zł miesięcznego rachunku lub na każde 1000 kWh zużycia 1,25 kWp mocy instalacji PV. Taki dobór uwzględnia obowiązujący system opustów dla prosumentów. Oczywiście większa moc instalacji to wyższe koszty oraz wymagana wolna przestrzeń na dachu lub gruncie.

Pozdrawiam !

Napisano
Dnia ‎2017‎-‎05‎-‎04 o 11:36, Eksperci Viessmann napisał:

Można z grubsza przyjąć przelicznik 2,75-3 kWp na każde 100 zł miesięcznego rachunku lub na każde 1000 kWh zużycia 1,25 kWp mocy instalacji PV.

A gdzie ekonomia. Aby zapewnić 100% prądu instalacja PV u mnie musiałaby mieć powyżej 10 kWp i kosztować powyżej 45 tys. zł. Czyli okres zwrotu 45 000 / 3 500 = 12,8 roku. Czy ma to sens. Stosując instalację PV ok. 3 kW okres zwrotu jest krótszy o połowę czyli ma mniej niż 7 lat a zapłata za prąd akceptowalna. Proszę to przeliczyć.

Pozdrawiam

Napisano

Oczywiście zgodzę się, że należy znaleźć złoty środek pomiędzy kosztami inwestycyjnymi, a rocznymi oszczędnościami. Przedstawiłem tylko wstępny dobór przy udziale konsumpcji własnej na poziomie 20-30%, a w tym przypadku udział ten może być większy nawet do 50%. Ponad to wszystko dochodzą jeszcze aspekty techniczne, aby fizycznie instalacja zmieściła się na dachu.

Pozdrawiam ! 

Napisano

Witam,

Zgadzam się z Panem. Im mniejsza instalacja tym procentowe zużycie wytworzonego prądu jest większe. Ale nie to jest najważniejsze. Wszyscy narzekają, że inwestycja w instalacje PV przy aktualnych ich cenach  i cenach prądu  jest mało opłacalna. Tak, w obecnym stanie prawnym nie można na fotowoltaice zarobić, ale prosumenci (np. osoby fizyczne, niektórzy prowadzący działalność gospodarczą, rolnicy, kościoły, samorządy) mogą dużo zaoszczędzić. Najważniejszym jest  takie dobranie wielkości instalacji aby ograniczyć zakup prądu z sieci energetycznej chociaż o połowę a cena jego spadła też o tyle samo. Wtedy rachunek będzie o 75% niższy. Powiecie, że nie jest to możliwe. A ja już to sprawdziłem również praktycznie. Do tego można doprowadzić w aktualnych zasadach jakie stworzyły sieci energetyczne i prawnych. Co prawda nie u wszystkich, tylko w określonych przypadkach. Myślę jednak, że duża część potencjalnych prosumentów spełnia te warunki.

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, chcę ocieplić drewniany strop starego domu z lat 60. Dom jednokondygnacyjny, strych nieużytkowy, ściany z balii sosnowych ocieplone od zewnątrz styropianem, strop drewniany o konstrukcji od strony pomieszczenia ogrzewanego: karton gips -  deski - plewy ok 3-4 cm - 20 cm pustej przestrzeni - deski, po których można chodzić. Dach dwuspadowy, blachodachówka + membrana dachowa. Nie zależy mi na użytkowaniu powierzchni strychu, chcę położyć wełnę na wierzch stropu. Czy powinienem kłaść na deski folię paroizolacyjną (aktywną?) i na nią wełnę mineralną? Czy wełnę mineralną bezpośrednio na deskach? Nie chcę popełnić błędu i doprowadzić do gnicia/degradacji desek. Jak powinienem to wykonać?
    • Witam.  Proszę o pomoc w sprawie mojego dachu. Stary dom kupiony 7 lat temu. Około 2005 roku poprzednik zamontował blachodachówkę. Pod blachę niestety, zamiast membrany dachowej, została założona folia dachowa (FWK). Dach dwu spadowy. W chwili obecnej poddasze jest ocieplone 25cm wełny. Między folią dachową a wełną jest gęste sznurowanie i szczelina 5cm. W kalenicy jest nacięta folia dachowa. Latem planuje zdjęcie starej kalenicy, założenie taśmy kalenicowej z dziurkami i przykręcenie szerszej kalenicy w celu zwiększenia wentylacji. Od strony okapu będą szczeliny nawiewne. W jednej ze ścian szczytowych jest otwór 160mm i kratka wentylacyjna. W drugiej ścianie szczytowej nie mogłem wywiercić otworu bo jest tam przyłącze linią napowietrzną. Wełna jest położona od okapu między krokwiami  do 2/3 wysokości dachu i później przechodzi nad jętki. Czy tak ocieplony dach ma szansę na prawidłowe funkcjonowanie? W normalnym świecie byłaby membrana dachowa wypuszczona do rynny, wełna by dolegała do membrany, ewentualne skropliny wpływałyby do rynny. Czy w moim przypadku sprawna wentylacja uchroni wełnę przed wilgocią? Żona uparła się na wełnę i niestety same z tego problemy... Wszystkie prace przeprowadzam sam. Żałuję że nie zrobiliśmy piany. Konstrukcja dachu sucha, szczelna, byłoby bez roboty i pewnie że nic by się nie zadziało. Proszę o cenę sytuacji.  
    • Czemu się wcześniej nie ogłaszałeś, musiałem sam malować. 
    • Dzień dobry, maluje mieszkania, domy, bura, lokale handlowe na terenie Warszawy i okolic. Działam sprawnie, fachowo i dokładnie. Termin u mnie to rzecz święta, zatem o punktualność martwić się nie trzeba, Zapraszam do zapoznania się z oferowanymi przeze mnie usługami na mojej stronie malowanie24.com   Zapraszam do kontaktu tel. 666-045-433 email: biuro@malowanie24.com
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...