Skocz do zawartości

ocieplanie starszych budynków - węgarki (okna)


Recommended Posts

Widzę, że często ocieplając ściany zewnętrzne starszych budynków, rezygnuje się z ocieplenia węgarków (okien) . Ba nawet w trakcie prac przy nowych budynkach to widać.

Czy słusznie? Czy koszty związane z modernizacją węgarków są zbyt duże, czy jest to zbyt trudne, nieopłacalne, czy wynika z niedbałości.?

Jakie procentowo mogą być korzyści z ocieplenia węgarków w istniejących budynkach i jak to się powinno fachowo zrobić?

Link do komentarza

Szanowny Panie,

podstawą skutecznej izolacji jest jej ciągłość. Brak ocieplenia węgarków skutkuje przerwaniem tej ciągłości, co powoduje powstawanie tzw. mostków termicznych, przez które następują straty energii cieplnej. Koszty ocieplenia węgarków nie są duże – można je zaizolować przy wykonywaniu termoizolacji budynku (z użyciem tego samego materiału ociepleniowego, którym ocieplamy dom), bądź też stosując odpowiednie kształtki z pianki poliuretanowej lub styropianu. Do wykończenia wykorzystujemy te same materiały, co przy wykończeniu elewacji, a więc tynk i farbę fasadową. Polecam tu skorzystać z oferty wyrobów FOVEO TECH.

Pozdrawiam serdecznie,
E-rzecznik Foveo Tech

Link do komentarza
12 godzin temu, Eksperci Foveo Tech napisał:

Koszty ocieplenia węgarków nie są duże – można je zaizolować przy wykonywaniu termoizolacji budynku (z użyciem tego samego materiału ociepleniowego, którym ocieplamy dom), bądź też stosując odpowiednie kształtki z pianki poliuretanowej lub styropianu.

Dzięki - ale jak poradzić sobie z kwestią już osadzonych okien i istniejącymi węgarkami - oraz związaną z tym grubością ocieplenia w tym miejscu - jaka powinna być warstwa styropianu, kształtki - jak to praktycznie wygląda w szczególe przy typowych dawniej węgarkach z cegły - 5 x 12 cm i izolacją między ościeżem a ościeżnicą - też w miejscu parapetu i betonowego nadproża?

Link do komentarza
Gość mhtyl

Pytanie zasadnicze. Czy chcesz zrobić u siebie czy pytasz aby pytać bo jesteś ambitny inaczej? Nie widzę sensu pytać o coś czego się nie będzie u siebie robiło.

Link do komentarza
4 godziny temu, mhtyl napisał:

Czy chcesz zrobić u siebie czy pytasz aby pytać

Pytam by się dowiedzieć - aby dokladnie sprawdzić, czy wiem w miarę wyczerpująco. 

Ale temat stawiam jako problem ogólny - bo chyba nie tylko ja ocieplam dom. Forum nie jest tylko dla mnie  - wystarczy że zapytałem o rurę (poradzileś) i może na razie wystarczy moich osobistych pytań.

więc powtorzę:

Dnia 18.03.2017 o 23:08, zenek napisał:

Widzę, że często ocieplając ściany zewnętrzne starszych budynków, rezygnuje się z ocieplenia węgarków (okien) . Ba nawet w trakcie prac przy nowych budynkach to widać.

A w szczególach wcale to nie jest takie proste w starych budynkach. Uważam to za konkretny problem w tysiącach domów - jeśli ktoś wie i zechce, to się wypowie. 

 

Link do komentarza
Gość Razmes

Zenek, ale to jest temat złożony. Po pierwsze każda termomodernizacja budynku jest inna. Budynki są z przełomu wielu lat, różne były techniki budowania, różne przegrody, materiały. Często i gęsto wymieniana była najpierw lub w trakcie stolarka. Umiejscowienie okien w przegrodzie można było dowolnie zmieniać. Zbyt ogólne pytanie zadałeś, tu nikt obliczeń Ci nie przeprowadzi dla dwudziestu wariantów wykonania. Konkretny przykład proszę, zdjęcie, z czego składa się przegroda. Wtedy porozmawiamy.

Link do komentarza
Dnia 23.03.2017 o 00:12, zenek napisał:

 

węgarek.jpg

Oto przykład konkretny - zdjęcia w przekroju nie zrobię, bo się nie da - natomiast rysunek pokazuje, jak jest. Dom ponad 30 lat. Typowe rozwiązanie dla lat 1970 - 1990 i wyżej.

Parter ściana 38cm, kratówka - węgarek 12x5, nadproże tak samo  - żelbet z 6 cm okładziną kratówki od zewnątrz

Piętro ściana kratówka plus max  - 44 cm, węgarek z maxa, czyli 18 x 5, nadproże tak samo -  żelbet z 6 cm okładziną kratówki 

3 godziny temu, Razmes napisał:

Konkretny przykład proszę

Proszę - wyżej

Link do komentarza
Gość mhtyl
18 godzin temu, zenek napisał:

 

A w szczególach wcale to nie jest takie proste w starych budynkach. Uważam to za konkretny problem w tysiącach domów - jeśli ktoś wie i zechce, to się wypowie. 

 

:icon_eek: Jakoś nie zauważyłem mnóstwa postów z podobnym problemem tu na forum, a dlaczego? bo jak ktoś robi ocieplenie to robi je dobrze i problemu nie ma. Ma być ciągłość ocieplenia a po drugie estetyka. 

I co nie jest proste w starych budynkach? czym różni się ocieplenie starego dom u od nowego?

Link do komentarza
11 godzin temu, Razmes napisał:

 

Zenek, ale to jest temat złożony. Po pierwsze każda termomodernizacja budynku jest inna. Budynki są z przełomu wielu lat, różne były techniki budowania, różne przegrody, materiały. Często i gęsto wymieniana była najpierw lub w trakcie stolarka. Umiejscowienie okien w przegrodzie można było dowolnie zmieniać.

 

Masz  - mhtylu - odpowiedź!

No i co dla ciebie jest proste, dla innych może być złożone. Daj im szansę - nie skreślaj. I zamiast krytykować pytanie - odpowiedz na nie wyczerpująco, albo pomiń je. 

5 godzin temu, mhtyl napisał:

czym różni się ocieplenie starego dom u od nowego

No właśnie - niczym !??????

Link do komentarza

Co do pytania zasadniczego w tym temacie .......często sposób działania zależy od klienta .

Często klient mówi wykonawcy -Panie , zrób tak żeby było dobrze....

Jeżeli ma być zrobione dobrze to zbija się glefy aby można było wkleić styropian żądanej grubości .

Styropian powinien wchodzić przynajmniej 2 - 3 cm na ramę okna.

Edytowano przez joks (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Dnia 24.03.2017 o 16:14, Razmes napisał:

A okna dość świeże? 10-15 lat?

dokładnie nie wiem - ale w dobrym stanie - konserwowane regularnie - w każdym razie pozostaną, są osadzone na benkaizach, jakos tak sie to nazywało - takie kute trzpienie wbite w futrynę i zabetonowane w murze. Parapety do wymiany.Z płytek ceramicznych.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
7 godzin temu, zenek napisał:

chodzi ci o węgarki? to glify? A co proponujesz z 'węgarkiem' nadproża? Też ściąć?

Jeśli idzie o futrynę okna (ościeżnicę) - to tynk ma być 3 cm od krawędzi wewn. (mniej widoczna by już źle wyglądała)

U Ciebie węgarki , u mnie glefy ......:icon_biggrin: , odkuć punktowo i zobaczyć czy jest możliwość większego kucia , tak aby przynajmniej wstawić 4cm styropianu

jeśli wyjdzie że trzeba będzie ingerować w zbrojenie nadproża to nie zostaje nic innego jak opuszczenie okna .

Link do komentarza
7 godzin temu, joks napisał:

U Ciebie węgarki , u mnie glefy ......:icon_biggrin: , odkuć punktowo i zobaczyć czy jest możliwość większego kucia , tak aby przynajmniej wstawić 4cm styropianu

jeśli wyjdzie że trzeba będzie ingerować w zbrojenie nadproża to nie zostaje nic innego jak opuszczenie okna .

Słusznie radzisz - tak myślałem - oczywiście przy odkuciu z węgarka z nadproża pozostanie więcej miejsca - poza tym odkucie węgarków pozwala na wymianę izolacji starej między ościeżem a ościeżnicą na piankę, a to ważne. Też tak uważasz?

Nie trzeba ingerować w zbrojenie - w węgarku nadproża nie ma pręta - miejsca na styropian będzie przynajmniej 7 cm i zostanie ok 0.5 - 0.7 cm na klej i tynk. Jeszcze lepiej wygląda to na bokach okna.

Co proponujesz z parapetami - wyżej Eksperci Foveo Techaha proponują ten sam materiał co na ścianę, lub kształtki. Zastanawiałem się nad kształtkami, ale wydają się zbyt cienkie i chyba i tak nie będą dostosowane idealnie do takiej modernizacji.

Jaka grubość proponujesz? Czy wnęki kaloryferowe w środku proponujesz dodatkowo ocieplać, czy wystarczy ekran?

Aha, z tego co wiem, styropian na ścianie będzie min 25 cm.

Link do komentarza
2 godziny temu, joks napisał:

styropianu na glefy dać tyle ile tylko się zmieści ,pod parapety analogicznie i nie ma co się bawic z kształtkami , wymiana ocieplenia między ramą a murem też ważna ...ekran we wnękach jest zbędny ...według mnie:icon_wink:

OK - dzięki. Też tak sądzę. Z ekranem kontrowersja - mam ekrany w domu - to oczywiście detal - ale wg mnie odpromieniowuje jednak skutecznie ciepło o ściany zza grzejnika - przy ocieplonej ścianie mam na myśli oczywiście ekran z styropianu chyba 0.3mm + folia klejony na tynku. wywinąłem je też pod parapet wewnętrzny drewniany. Ale to detal.

Jeszcze jedno - co ze styropianem pod parapetem zewn. - to będą płytki ceram na kleju elast. (+ na styropianie klej i 2 x siatka). Wg twoich doświadczeń - wystarczy to, czy Radzisz  twardszy styropian - chodzi mi odporność na ewentualny nacisk, np ktoś stanie na parapecie. 

Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Dnia 24.03.2017 o 17:12, mhtyl napisał:

:icon_eek: Jakoś nie zauważyłem mnóstwa postów z podobnym problemem tu na forum, a dlaczego? bo jak ktoś robi ocieplenie to robi je dobrze i problemu nie ma. Ma być ciągłość ocieplenia a po drugie estetyka. 

 

Nie ma zapytań na ten temat, bo jak ktoś bierze firmę to wierzy że firma zrobi to poprawnie a nie bubel. U mnie w bloku wielorodzinnym, kładą izolację ze styropianu i choć nikt więcej tego  nie sprawdza Ja to robię, sprawdzam co pseudofachowcy robią. Ida na łatwiznę, na węgarku 2 cm starego tynku i 3 cm jeszcze do wewnętrznej ramy okna, co zrobili, zalepili tynkiem, siatką i później znowu tynkiem, bez położenia grama styropianu. Ze względu na to że się z nimi nie widzę bo wychodzę z domu wcześniej i wracam później, poprzyklejałem kartki na oknach z informacją co mają zrobić. Owszem poprawili to. Ale to Oni powinni wiedzieć jak to zrobić.

Dnia 25.03.2017 o 05:39, joks napisał:

Jeżeli ma być zrobione dobrze to zbija się glefy aby można było wkleić styropian żądanej grubości .

I tak powinno się to robić. 

Link do komentarza
Dnia 11.04.2017 o 11:45, decre napisał:

Nie ma zapytań na ten temat, bo jak ktoś bierze firmę to wierzy że firma zrobi to poprawnie a nie bubel.

Oczywiście masz rację - w wielu miejscach widzę, że ociepla się stare budynki tylko na ścianie, a okien się nie rusza. I robią to zawodowe firmy po przetargach za cieżkie pieniądze. Oczywiście potem zdziwienie, że nie ma oczekiwanego efektu, a koło okien osadza sie wilgoć i pleśń.

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Dnia 11.04.2017 o 11:45, decre napisał:

Nie ma zapytań na ten temat, bo jak ktoś bierze firmę to wierzy że firma zrobi to poprawnie a nie bubel. U mnie w bloku wielorodzinnym, kładą izolację ze styropianu i choć nikt więcej tego  nie sprawdza Ja to robię, sprawdzam co pseudofachowcy robią. Ida na łatwiznę, na węgarku 2 cm starego tynku i 3 cm jeszcze do wewnętrznej ramy okna, co zrobili, zalepili tynkiem, siatką i później znowu tynkiem, bez położenia grama styropianu. Ze względu na to że się z nimi nie widzę bo wychodzę z domu wcześniej i wracam później, poprzyklejałem kartki na oknach z informacją co mają zrobić. Owszem poprawili to. Ale to Oni powinni wiedzieć jak to zrobić.

I tak powinno się to robić. 

Szanowni Państwo,

rzeczywiście, brak należytego ocieplenia wokół okna może skutkować pojawieniem się mostków termicznych i zawilgoceniem, które sprzyja rozwojowi grzybów i pleśni. Błędy popełnione przy montażu materiału ociepleniowego trudno potem naprawić, dlatego najlepiej dopilnować tego etapu prac w trakcie realizacji.

Pozdrawiam serdecznie
E-rzecznik Foveo Tech

Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Dnia 26.04.2017 o 00:56, Eksperci Foveo Tech napisał:

Błędy popełnione przy montażu materiału ociepleniowego trudno potem naprawić, dlatego najlepiej dopilnować tego etapu prac w trakcie realizacji.

Przy pełnym szacunku - najlepiej dopilnować tego (szczegółów) na etapie dokumentacji technicznej (jeśli taka jest) i umowy o dzieło - a potem pilnować wykonania projektu i umowy - bo w czasie realizacji jest to mocno utrudnione z różnych względów.

Edytowano przez zenek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Szanowny Panie,

oczywiście dokumentacja techniczna i dobrze sporządzona umowa to podstawa. Często jednak inwestorzy o tym zapominają, co może skutkować późniejszymi problemami w przypadku nieprawidłowego wykonania inwestycji. Bieżący nadzór nad prowadzeniem prac również jest istotny i pozwala korygować ewentualne niedociągnięcia.

Pozdrawiam serdecznie,
E-rzecznik FFiL Śnieżka

Link do komentarza
  • 1 rok temu...

Szanowny Panie,

każda inwestycja jest inna, więc podanie dokładnych wartości jest uzależnione od konstrukcji danej ściany.

Węgarki okienne warto ocieplać, gdyż wtedy izolacja jest ciągła, a tym samym spełnia swoją podstawową rolę – zabezpiecza przed powstawaniem mostków termicznych. Dodatkowo ciągła izolacja to brak problemów z wilgocią. Oczywiście podstawą jest prawidłowy montaż ocieplenia.

Link do komentarza
Dnia 23.02.2019 o 20:07, NOTO napisał:

Ale dalej brak cyfr, modeli uzasadniających prawdziwość powyższych stwierdzeń (że rzeczywiście tak dużo tracimy np. dla ściany U 0.6)

wystarczy trochę wyobraźni - model sobie możesz sam zrobić - i policzyć, ile powierzcni ściany zajmują węgarki, nadproża i parapety. Im więcej i większe okna i głębiej osadzone okna (od zewnątrz), tym większy procent. Iim grubsza izolacja na licu ściany - tym straty na nieocieplonych wnękach okna są znaczniejsze, bardziej pogarszają efekt termomodernizacji. Na zdrowy rozum. 

A konkretne wyliczenia można robić do konkretnych sytuacji.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...