Skocz do zawartości

Recommended Posts

Napisano

W jakim stopniu  wentylacja okien dachowych z rekuperatorem może zastąpić tę typowa, montowaną centralnie w całym domu?

Nowatorskie rozwiązanie od niedawna dostępne na naszym rynku wydaj się ciekawą alternatywą, szczególnie jeśli w domu jest wentylacja grawitacyjna.

Przepływ powietrza można regulować ręcznie lub automatycznie.

Czy warto wyposażyć w nią okna na poddaszu?

 

 

Napisano (edytowany)

Sama idea mini rekuperatora - stara jak świat. Wraca jak bumerang w nowych odsłonach.

Tu połączono mini rekuperator z oknem dachowym - jedyna innowacja - no może naprzemienne działanie powoduje, ze nie ma problemu (ściślej może być mniejszy problem) ze skroplinami.

Na podanej stronie jest typowa papka marketingowa - brak DT, czyli trudno cokolwiek powiedzieć.

 

Jednak plusy tez są:

- filtry powodują poprawe jakości powietrza,

- przy pewnych ułomnościach jest to WM z całym dobrodziejstwem inwentarza,

- mimo wszystko mniej będzie pizgało po nogach.

 

Ciekawe ile to "cacko" kosztuje. 

 

Ps. Bardzo ważne - latem to ustrojstwo jest bezużyteczne, a nawet mozna powiedzieć, że szkodliwe.

Latem musi być inna wentylacja (WM lub grawitacyjna).

Czyli takie pomieszczenie musi miec 2 rodzaje wentylacji.

Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano

Jeżeli w całym domu sprawnie działa wentylacja mechaniczna z rekuperatorem, to montaż dodatkowej naokiennej na poddaszu nie jest już potrzebny.

Rozwiązanie to ma największy sens właśnie w domach z wentylacją grawitacyjną. Zimą może dać zauważalne oszczędności na ogrzewaniu poddasza.

 

tu jest trochę więcej szczegółów

http://www.velux.pl/produkty/wentylacja/wentylacja-z-rekuperatorem-do-okien-dachowych#danetechniczne

Napisano

To nie są wiarygodne dane techniczne - to jest tylko bełkot marketingowy, nic z niego nie wynika (czytałem to wcześniej).

I jak ma działać wentylacja grawitacyjna (dla takiego rozwiązania) zwłaszcza latem ? 

Szczeliny wentylacyjne w drzwiach, zimą są "zatykane" a latem "odtykane"?

W oknach jest/musi być dodatkowy nawiewnik aby latem był nawiew ?

Napisano

Latem, z tej wentylacji będzie pizgało gorącem - wydajność zaś będzie identyczna jak zimą.

Ten 1 rekuperator zabezpiecza tylko minimum wentylacyjne dla 1 osoby przebywającej w pomieszczeniu i to bez filtra (ma mniej jak wymagane 30m3/h).

Producent podaje sprawność rekuperacji 76% ale nie podaje dla jakiej wydajności - obstawiam, że około 15m3/h (albo i mniej).

Producent zaleca pracę na 5 "obrotach" czyli "zaleca" wentylację  dużo mniejszą niż wynika z obowiązujących przepisów.

 

Tego "wynalazku" nie należy stosować jako samodzielnej wentylacji bo nią nie jest.

 

 

Napisano

Informacje na stronie, faktycznie, niejasna. Zupełnie nie w stylu firmy. O ile dobrze rozumiem opis jest to właściwie regenerator, a nie rekuperator. Do tego działający w ten sposób, że wentylacja jest stale zrównoważona (taki sam nawiew, jaki wyciąg) i to nie tylko w skali pomieszczenia, ale nawet w pobliżu samego okna. jednym kanałem przepływa powietrze usuwane (ciepłe), nagrzewając jakiś element (regenerator), w tym samym czasie drugim kanałem napływa powietrze zewnętrzne (zimne), odbierając ciepło od drugiego elementu-regeneratora. Cały proces zachodzi cyklicznie - kanał i element-regenerator raz służący do nawiewu, w kolejnym cyklu wykorzystywany jest do wyciągu.

Nie rozumiem skąd wniosek, że latem będzie z tego nawiewać ciepłe powietrze? Jeżeli temperatura w pomieszczeniu jest niższa niż na zewnątrz, nawiewane powietrze, po przejściu przez regenerator, będzie chłodniejsze niż zewnętrzne. Mamy tu przecież odzysk chłodu (używając pojęcia z techniki klimatyzacyjnej).

Zasadniczy problem, który tu widzę, to bardzo mały strumień nawiewanego powietrza. Jak Bajbaga słusznie zauważył, poniżej wymagań. Wychodzi na to, że trzeba mieć kilka takich urządzeń na pomieszczenie. A do łazienki to ze trzy.

Natomiast łączenie tego z wentylacją grawitacyjna nie ma sensu. Chociaż samo to urządzenie działania wentylacji grawitacyjnej nie zaburzy, Pod warunkiem, że są jakieś nawiewy powietrza w innych miejscach. przypominam, mamy tu w sposób ciągły, stan równowagi pomiędzy nawiewem i wyciągiem. Za to  działanie wentylacji grawitacyjnej spowoduje, że część  ogrzanego dzięki temu urządzeniu powietrza i tak zostanie wyrzucona przez kanały wentylacji grawitacyjnej. Czyli cały bilans cieplny bierze w łeb, a podawana sprawność ma się nijak do rzeczywistości.

 

Napisano

aaaąąą

59 minut temu, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał:

Nie rozumiem skąd wniosek, że latem będzie z tego nawiewać ciepłe powietrze? Jeżeli temperatura w pomieszczeniu jest niższa niż na zewnątrz, nawiewane powietrze, po przejściu przez regenerator, będzie chłodniejsze niż zewnętrzne. Mamy tu przecież odzysk chłodu (używając pojęcia z techniki klimatyzacyjnej).

Popatrz na konstrukcję. Cały rekuperator jest narażony na bezpośrednie ogrzewanie promieniami słonecznymi, a powierzchnia jest spora. Dodaj do tego  element "kumulujący ciepło" też znajdujący się na zewnątrz.

Popatrz - to jest rozkład ciepła, w tym rekuperatorze,  w zimie:

velux-wentylacja-odzysk-ciepla-w-zimie.p

Jak myślisz, ile miejsca zajmie niebieski kolor latem ?

Ps. Ten rekuperator nie ma bypassa. 

Napisano

Z rysunku wynika, że największe zyski ciepła będą w nocy, między 24 a 6 rano, przy najniższej temperaturze zewnętrznej, co wydaje się dość oczywiste.

Latem, powinno być odwrotnie, czyli chłodniejsze powietrze powinno napływać do pomieszczenia w szczycie upałów, gdy różnica temperatury wewnątrz i na zewnątrz będzie największa. Pod warunkiem, że technicznie jest taka możliwości i rekuperator sam jest na tyle dobrze izolowany, że nie będzie się nagrzewał od słońca.

 

Napisano

Nie wiem jak izolowana jest cała konstrukcja, nie jestem więc w stanie powiedzieć, na ile będzie się nagrzewać. Dla mnie dziwny jest w ogóle ten wykres. Co on ma pokazywać? Raczej nie sam odzysk ciepła. Odzysk ciepła przez urządzenie plus zyski ciepła od słońca też nie, bo obejmuje godziny nocne. Odzysk ciepła z wentylacji ora wszelkie inne ciepło trafiające do pomieszczenia, także to z instalacji grzewczej?

Bypasu nie ma,  dlatego zakładałem możliwość odzysku chłodu latem. Ale jak nie wiadomo jak skuteczną ma izolację, to równie dobrze może być tak jak piszesz, że nagrzeje się od słońca.

Napisano

Tam jest wszystko dziwne z niedomówieniami, .............................  - jeden wielki bełkot.

Cytat

Bez przeciągów

Korzystaj w pełni z czasu spędzanego w domu, nie martwiąc się o klimat wewnętrzny. Ciesz się ciągłym dopływem świeżego powietrza bez irytujących przeciągów i utraty ciepła.

I pod rozwagę:

- na poddaszu są sypialnie i łazienka. Jak wentylowana jest łazienka (skąd czerpie powietrze) ?

Napisano

:wallbash:

45 minut temu, Budujemy Dom - budownictwo i wnętrza napisał:

Jeśli dom nie ma centralnej wentylacji mechanicznej, to zapewne do łazienki na poddaszu napływa powietrze z pozostałych pomieszczeń (pokoje z oknami z opisanym rekuperatorem) przez np. podcięcia w drzwiach.

:zalamka: Przy zrównoważonej wentylacji mechanicznej  ??????????????????????

 

Odpadam.

Napisano

Jedyne rozwiązanie przy takiej zdecentralizowanej wentylacji to umieścić te urządzenia zarówno na oknach w łazience, jak i w pokojach. Inaczej się po prostu nie da, bo w tym układzie powietrze z założenia nie przepływa z pokoi do łazienki.

Chociaż, szczerze mówiąc, zastanawiam się czy większe pokoje będą prawidłowo przewietrzone w całej swej kubaturze. Skoro mamy zarówno nawiew, jak i wywiew tylko przy samym oknie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...