Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
Artur D.

Adaptacja poddasza domu, w którym jej nie przewidziano

Recommended Posts

Chciałbym zaadaptować nieużytkowe poddasze na użytkowe. Dom był pobudowany dawno temu i nikt wtedy nie myślał o użytkowym wykorzystaniu strychu. Dach był zmieniony ok. 10lat temu, wtedy też dom został ocieplony od zewnątrz styropianem gr. 10cm.

Zastanawiam co zrobić ze ścianami szczytowymi. W tej chwili, w przeciwieństwie do całego domu są wybudowane jako jednowarstwowe. Czy domurować drugą warstwę czy może docieplić od wewnątrz? Jeśli tak to czym?

Podobno teraz daje się izolacje pomiędzy ścianę szczytową a dach. U mnie tego nie ma ale nie chcę też rozbierać tej ściany. Co teraz zrobić?

Jako wykończenie chciałbym zastosować płytę GK, aby to była jednorodna powierzchnia z płytami pod skosami.

Poniżej zdjęcia jak to teraz wygląda:

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ty nie masz ściany murowanej w technologii 1W tylko w technologi 2W. Musisz ja ocieplić od zewnątrz. Te 10 cm to trochę za mało na ocieplenie.
Co do izolacji między ściana szczytowa a dachem nic nie musisz rozbierasz, wystarczy jak dasz wełnę wzdłuż krokwi np gr 15 cm a następną warstwę w poprzek krokwi np 10-15 cm i potem stelaż i regipsy.

Czy pamiętasz co to za membrana jest położona?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Mało się znam ale mógłbyś zrobić stelaż przy ścianie szczytowej w odległości 25cm. Pomiędzy stelaż a GK wsadzić wełnę o lambdzie 35. Co do membrany zapewne autor nie pamięta/nie wie. Więc zrobiłbym dylatację tak z 5cm i wpakował wełnę jak mówił mhtyl z tym, że jeśli krokwie są powiedzmy (z sam z palca) 15cm to dylatacja 5 cm wełna 10cm i w poprzek wełna 20cm.

- obrazek zaczerpnięty stąd
Jeśli źle myślę to niech czem prędzej ktoś to poprawi. Edytowano przez Qubacen (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ściany są 2W z pustką powietrzną 5 lub 7cm (był planowany wtrysk pianki ale po złych doświadczeniach rodziny zaniechany). Tak to wygląda do ściany kolankowej włącznie, ale już ściany szczytowe są 1W, tylko częściowo wokół okien jest fragment drugiej warstwy (pewnie z tego co zostało). 10lat temu w okolicy standardem docieplenia było 8cm a tu jest 10cm. Teraz wiem, że to mało ale na razie nie planuje drugiej warstwy docieplenia, mogę najwyżej docieplić coś od wewnątrz, tylko czy dobudować brakujące fragmenty drugiej warstwy czy wypełnić to wełną. Poniżej zdjęcie ściany kolankowej:

DSC01446.jpg



Nie wiem jaka to jest folia (w umowie jest tylko zapis: "folia dachowa"), ale może na podstawie zdjęcia jesteście w stanie zgadnąć co to?

DSC01446.jpg



Krokwie mają od 12 do 14cm.
Myślałem o wełnie Knauf Ecose lambda 39 bo mniej pyli i nie zawiera tyle chemii co konkurencja. Chcę dać min. 30cm łącznie, ale wolałbym dać nawet 40cm niż przepłacać za niską lambdę, bo wzrost ceny przy zmniejszaniu lambdy jest zawsze większy niż zysk energetyczny.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ściany szczytowe i kolankowe są już ocieplone od zewnątrz styropianem zatem od środka nie można ich ocieplić wełną - grozi to wykraplaniem pary wodnej w murze. Stelaż do g-k z profili sufitowych można odsunąć od muru na 5 - 10 cm pozostawiając pustkę za pokryciem g-k lub wyrównać 3 cm płytami styropianowymi.

Na dachu trzeba zapewnić wentylację przestrzeni nad ociepleniem z wełny najlepiej kładąc drugą warstwę folii wysokoparoprzepuszczalnej odsuniętą o 3 - 4 cm od wcześniej ułożonej.

Pozostaje też do rozwiązania sposób zapewnienia przepływu powietrza między okapem a kalenicą uzależniony od warstw i rodzaju pokrycia dachowego.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Ściany są 2W z pustką powietrzną 5 lub 7cm (był planowany wtrysk pianki ale po złych doświadczeniach rodziny zaniechany). Tak to wygląda do ściany kolankowej włącznie, ale już ściany szczytowe są 1W, tylko częściowo wokół okien jest fragment drugiej warstwy (pewnie z tego co zostało).


Mylisz pojęcia co do ściany 1W. Ty masz jedną murowaną na jeden pustak i tak wymurowana ściana nie spełnia określenia ściany 1W. Widać to gołym okiem na jakość tej ściany z czego i jak jest wymurowana.

Cytat

Nie wiem jaka to jest folia (w umowie jest tylko zapis: "folia dachowa"), ale może na podstawie zdjęcia jesteście w stanie zgadnąć co to?
[attachment=25815:IMG_8507a.jpg]


Gdyby była ona wysokoparoprzepuszczalna to wtedy ocieplenie mogłoby stykać się z membrana, w innym przypadku musi być szczelina wentylacyjna.
Nazwa i marka membrany powinna widnieć na wierzchniej stronie, tylko chyba do niej się nie dostaniesz ze względu na położone już pokrycie.

Cytat

Krokwie mają od 12 do 14cm.
Myślałem o wełnie Knauf Ecose lambda 39 bo mniej pyli i nie zawiera tyle chemii co konkurencja. Chcę dać min. 30cm łącznie, ale wolałbym dać nawet 40cm niż przepłacać za niską lambdę, bo wzrost ceny przy zmniejszaniu lambdy jest zawsze większy niż zysk energetyczny.


Coś nie równe te krokwie.
Czyli wzdłuż krokwi musiałbyś dać wełnę 10 cm a w poprzek krokwi 20 cm. Lambda 0,039 w zupełności powinna wystarczyć. Co do grubości ocieplenia na tym poddaszu to musisz uważać na wysokość docelową pomieszczeń bo ociepleniu i położeniu płyt, żeby potem się nie okazało że schylając będziesz musiał chodzić.I musisz pamiętać aby przy kręceniu stelaża na skosach wyrównać odległości, abyś nie miał faj Dunaju po przykręceniu płyt regips.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Po wywiadzie stwierdzam, że moje ściany na poddaszu wyglądają tak:
Warstwa zewnętrzna z cegły kratówki, warstwa wewnętrzna ściany kolankowej z cegły pełnej bez pustki powietrznej, na zewnątrz docieplenie styropianem 10cm. Ściany szczytowe mają częściową warstwę wewnętrzna z cegieł/pustaków jakie zostały.

1. Czy uzupełnić/dobudować drugą warstwę ścian szczytowych? (to co widać na ostatnim zdjęciu w pierwszym poście)
2. Czy jeśli zrobię tą ściankę przy ścianie kolankowej to za płytą GK mam zostawić całkowitą pustkę? A nie można dać wełny za płytą a pomiędzy wełną a murem pustka? Bo sama płyta będzie chyba wydawała nieprzyjemny dźwięk przy uderzeniu w nią jeśli za nią nic nie będzie.
3. Na czym miałoby polegać to ew. wyrównanie płytami styropianowymi?
4. Na folii jedyny napis, który udało się podejrzeć to "Tą stroną do góry". Czy nie da się jakoś inaczej zidentyfikować jaki to jest typ folii?
5. Dach pokryty jest blachodachówką. Pod folią widać, że wiatr wpada sobie od strony okapu poprzez "górne fale" pokrycia więc pewnie w ten sam sposób wylatuje u góry.
6. Skoro ściany kolankowe są ocieplone od zewnątrz to jak połączyć ich ocieplenie z ociepleniem pomiędzy krokwiami by nie było mostków termicznych?

Krokwie były jakieś zdobyczne w czasach socjalistycznych i pewnie stąd wynika ich różny wymiar icon_confused.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
W firmie w której była zakupiona membrana udało się ustalić, że jest to membrana a nie folia i mogę nie robić pustki powietrznej pomiędzy wełną a tą membraną. Czyli chyba mogę dać wełnę 12cm a tam gdzie krokwie są 14cm to powstanie pustka. A może nadbić jakieś łaty czy coś do krokwi aby wszystkie miały 14cm?
Edytowano przez Artur D. (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

W firmie w której była zakupiona membrana udało się ustalić, że jest to membrana a nie folia i mogę nie robić pustki powietrznej pomiędzy wełną a tą membraną. Czyli chyba mogę dać wełnę 12cm a tam gdzie krokwie są 14cm to powstanie pustka. A może nadbić jakieś łaty czy coś do krokwi aby wszystkie miały 14cm?


Akurat to że to jest membrana to widać jasno na fotkach, ważniejsze jest jaka jest to membrana.
Przy zastosowaniu membrany wysokoparoprzepuszczalniej ocieplenie może się stykać z membraną, w innym przypadku musi być szczelina wentylacyjna.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Akurat to że to jest membrana to widać jasno na fotkach, ważniejsze jest jaka jest to membrana.
Przy zastosowaniu membrany wysokoparoprzepuszczalniej ocieplenie może się stykać z membraną, w innym przypadku musi być szczelina wentylacyjna.



OK. A jaki to może być jeszcze rodzaj membrany?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
są jeszcze niskoparoprzepuszczalne
skoro ustaliłeś w firmie w której było to kupione, że to jest membrana, to ustal też dokładnie jaka to jest membrana(producent,rodzaj, nazwa itp) Edytowano przez aaaa (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
OK, spróbuje ustalić jaki to rodzaj membrany, chociaż mam jakiś przebłysk świadomości, że wykonawca wymiany pokrycia dachowego pytał czy w przyszłości będzie adaptowany strych na poddasze użytkowe, ale nie wierzę na 100% swojej pamięci po 10 latach.

Chciałbym uzyskać jeszcze pytanie na poprzednie pytanie.:
Czy uzupełnić/dobudować drugą warstwę ścian szczytowych? (to co widać na ostatnim zdjęciu w pierwszym poście).
Myślałem żeby dokupić np. jakiś beton komórkowy i dobudować tą drugą, zaczętą warstwę. Zawsze będzie chyba trochę cieplej. Co Wy na to?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Może pomocne będzie pokazanie prawidłowo wykonanego ocieplenia na styku ściana zewnętrzna - dach skośny.
Poniżej ten schemat - przygotowany przez Knauf Therm.


Tylko jak to teraz połączyć? Styropian dochodzi mniej więcej do 1/3 wysokości tej cegły umieszczonej na ścianie kolankowej a ta cegła styka się zewnętrzną krawędzią z membraną.

DSC01446.jpg


Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Tak mniej więcej wyglądałoby u mnie ocieplenie dachu jeśli zrobiłbym je teraz bez żadnych przeróbek:

DSC01446.jpg


Czy ten mostek termiczny będzie znaczący? Jakich strat energii mogę się spodziewać?

Czy można to jakoś poprawić bez niszczenia tej (chyba) murłaty z cegieł?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
spodziewaj się na styku ściana kolankowa/dach temperatury 2-3 stopnie niższej niż w reszcie pomieszczenia.(ale to raczej jak mrozy będą)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Tak mniej więcej wyglądałoby u mnie ocieplenie dachu jeśli zrobiłbym je teraz bez żadnych przeróbek:
[attachment=26153:Screen_148.jpg]
Czy ten mostek termiczny będzie znaczący? Jakich strat energii mogę się spodziewać?

Czy można to jakoś poprawić bez niszczenia tej (chyba) murłaty z cegieł?




W sumie tam jest pustka, którą można nazwać mostkiem. Najważniejsze, że wełna ma styczność ze sciana od środka.
Przed ułożeniem tej wełny od środka, trzeba/można upchać w pustkę na murłacie elastyczne paski maty/welonu z wełny. Ale to już przypomina "utykanie waty w okna". Bez zachowania ciągłosci izolacji to nie ma zbytniego sensu.

Ewentualnie - wdmuchiwanie izolacji celulozowej. tak czy inaczej - trzeba oszacować koszty do korzyści - jak zwykle w takich nietypowych przypadkach.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dobrze rozumiem, że trzymana działka raczej nie straciłaby na wartości. Ale rzecz w tym, że nie szukam teraz potencjalnych inwestycji długoterminowych tylko raczej chciałbym je jakoś spieniężyć w ciągu najbliższych 2-3 lat żeby mieć na swój dom. Ponadto, w mojej obecnej sytuacji (gdzie planuję kupić go za gotówkę a nie na kredyt - kredytu wziąć nie mogę niestety) będzie to nawet lepsza inwestycja, bo odejdzie mi co miesiąc płacenie za wynajem w Warszawie.   Przepraszam jeśli zadaję głupie pytania, ale po prostu się na tym nie znam kompletnie i spadło to na mnie trochę nagle a chciałbym się tym w najbliższym czasie zająć.   Dzięki wielkie za odpowiedź retrofoot - o takie rady mi chodziło. W tej chwili nie mam pojęcia jaka jest to klasa gruntu - da się to gdzieś sprawdzić w jakimś urzędzie czy trzeba zatrudnić kogoś do zrobienia badań? Tak czy inaczej się tym zainteresuję.   Jeśli chodzi o media to trzeba w tej sprawie iść np. do urzędu gminy czy do dostawcy, żeby dogadać się w kwestii przyłączenia?    Mówisz, że nie przejazd służebny tylko droga - tak, już się z bratem dogadałem, że kawałek swojej działki mógłby oddać nad drogę dojazdową, nie robi mu to różnicy (i tak nie planował po tamtej stronie nic robić). Asfalt czy nawet płyty betonowe raczej będą trochę kosztować, więc na razie myśleliśmy żeby wysypać to żużlem czy czymś. Właściwie to jest też tam kilka budynków do rozbiórki (garaż + 2 budynki gospodarcze), czy można by użyć gruzu po rozbiórce do utwardzenia drogi? Dobry czy zły pomysł? No i czy trzeba mieć na zrobienie takiej drogi jakieś pozwolenie czy można po prostu robić ją samemu?   Myślę tez czy może nie lepiej byłoby to wszystko sprzedać w całości? Tj. ok. 20 arów działki budowlanej i 65 arów gruntów rolnych. Może pokusiłby się ktoś kto albo chciałby tam prowadzić działalność rolniczą albo kupić to po całości i ew. samemu się bawić w podział na kilka mniejszych. No i z drogą i mediami byłoby łatwiej, bo krócej.   I tak uroboros, brat może mi trochę pomóc w ogarnięciu tego wszystkiego, ale jeśli chodzi o urzędy, załatwianie, papiery itd. to u niego jeszcze gorzej niż u mnie Także staram się najpierw ogarnąć jak najwięcej samemu, dowiedzieć się czegoś itd. żeby potem e.w. już poprosić go o jakieś konkretne rzeczy.
    • A miejscówki nadal nie mamy  Tak sobie myślę, że może Leszek ma jakieś miejsce, w którym by były odpowiednie warunki, a my się do tego dostosujemy. Co Wy na to?
    • Może. Najpierw sprawdzę ten zbiornik do kotła - choć widzę, że wygoda jest, ale też i straty ciepła. Czyli koszt.
    • Pewno akurat moja PC ma dużą wężownice do zewnętrznego zródła z której nie korzystam bo nie mam pieca ty być mógł podlaczyć i w zimie by to hulało.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...