Skocz do zawartości

więźba dachowa - prośba o pomoc


Recommended Posts

Witam serdecznie wszystkich użytkowników tego Forum.
Otóż mam problem polegający na wyborze właściwej więźby dachowej do małego budynku murowanego z gazobetonu na działce (budynek do 35m2, na zgłoszenie, bez projektu, budowany systemem gospodarczym) bez poddasza użytkowego - będzie taki mały strych.
Załączam szkic z programu SketchUp.
Z kilku powodów nie zdecydowałem się na strop monolityczny żelbetowy i wykonałem strop drewniany (belki jodłowe 200x80 co 0,65 m o długości 5,52m i 3,12m) ułożony na wieńcu opuszczonym. Pomiędzy belkami na ścianach planuję dać wypełnienie z pustaka MAX 22cm by zostawić szczelinę 2 cm nad belkami.
Na pustakach MAX oraz na dodatkowych belkach żelbetowych planuję położyć murłaty (szpilki 16 mam już wypuszczone z wieńca - będą przechodzić przez pustaki MAX i murłatę).
Planowałem zastosowanie więźby krokwiowej, lecz okazało się, że nie mam wiązarów (belki stropu są niżej pod murłatą) i dom może się "rozejść". Dach będzie miał pochylenie 30 stopni.
Wieniec już wylany, belki i słupy betonowe nad tarasem również, belki stropowe położone.
Co mam teraz zrobić by dom się nie rozjechał pod naporem dachu? Jaką więźbę zastosować? Może dać kilka prętów lub belek prostopadle do murłat, które by je połączyły (jakich belek, w jakich odległościach?). Proszę doradźcie coś.
Dziękuję i pozdrawiam, Darek

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Brakuje mi w tym rysunku jeżeli nie jętek , tak jak pisze MTW Orle , to przynajmniej belki kalenicowej podpartej słupami z mieczami w szczytach i na środku.



Dziękuję za odpowiedź, to prawda, rysunek nie jest skończony bo zastanawiam się jak to rozwiązać. Niestety środkowa murłata nie jest centralnie pod kalenicą (odległości osiowe murłat: 2,4m i 3,0m). chętnie zastosowałbym płatew kalenicową ale w jaki sposób ją podeprzeć do lekko odsuniętej w bok środkowej murłaty? Ile słupów przy długości budynku 8,1 m? Dach będzie miał nachylenie 30 stopni, kryty blachodachówką. Obawiam się silnych wiatrów i śniegu - chciałbym spać spokojnie.
Link do komentarza
Cytat

tam gdzie masz 3m wstaw dodatkowe belki w stropie od murłaty do murłaty , różnica jest w osi kalenicy 60 cm więc ni powinno nic się dziać , na 8 m , dałbym podparcie w czterech miejscach , mówię cały czas o rozwiązaniu z belką kalenicową.


Czy dobrze zrozumiałem? Chodzi o to, by na tych belkach pomiędzy murłatami dać słupy podpierające pionowo płatew kalenicową? Jeśli tak to końce tych belek pewnie trzeba położyć na murłatach bo będą przenosić siły pionowo z słupa. Jakie byłyby optymalne wymiary (przekrój) belek i słupów?
Drugie pytanie, jeśli podeprę płatew kalenicową w sposób jw. w 4 punktach, to co z odległością 3,2 m, gdzie nie ma ściany nośnej (odcinek murłaty nad dłuższymi belkami stropowymi)? Podpierać na tej murłacie w taki sam sposób zaraz przy ścianie szczytowej?


Link do komentarza
Cytat

... zastanawiam się jak to rozwiązać....


Sam projektujesz? Masz uprawnienia? Za taki projekt odpowiada konstruktor.
A czemu belki stropowe są pod murłatą? Wystarczy je zamontować nad murłatą i spełnią rolę kleszczy. Aby podeprzeć belkę kalenicową na belkach stropowych należy zamontować podwalinę.
Więźbę można zaprojektować z prefabrykowanych wiązarów, nie ma wówczas sił rozporowych. Zbyteczne będą belki stropowe i murłaty. Pozdrawiam.
Link do komentarza
Cytat

Sam projektujesz? Masz uprawnienia? Za taki projekt odpowiada konstruktor.
A czemu belki stropowe są pod murłatą? Wystarczy je zamontować nad murłatą i spełnią rolę kleszczy. Aby podeprzeć belkę kalenicową na belkach stropowych należy zamontować podwalinę.
Więźbę można zaprojektować z prefabrykowanych wiązarów, nie ma wówczas sił rozporowych. Zbyteczne będą belki stropowe i murłaty. Pozdrawiam.


Tak, próbowałem sam zaprojektować topologię, ale fakt - nie moja bajka. Więźbę mam już zaprojektowaną i policzoną dzięki uprzejmości Kolegi konstruktora z forum.
Belki stropowe celowo są pod murłata, by zwiększyć sztucznie wysokość strychu.
Z tą podwaliną na belkach stropowych to trafiony pomysł - tak właśnie mam zaprojektowaną więźbę.

Dziękuję wszystkim za cenne uwagi i pomoc.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Spokojnie, nowy czy stary, wszystko jest w porządku. Forum jest od pytań właśnie.       I już wiemy, że można.      Dobrze kombinujesz. Chociaż jeśli w przewodach nie ma gruzu to ja bym to lekkie wydmuchał.        
    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...