Skocz do zawartości

Pomoc w zrobieniu wentylacji


Recommended Posts

  Cytat

Tak strych jest nieocieplony. Kanały chciałem ocieplić wełną.

Rozwiń  

Zacznij od zweryfikowania doradców.
Później zdecyduj jak, i na jakich materiałach chcesz to wykonać.
Kanały układasz pod obiekt (mieszkanie) a nie pod centralę... chyba że spręż dyspozycyjny bardzo, ale to bardzo na granicy.
Masz tu (na forum) podane dwa warianty zrobienia WM zrównoważonej dla Twojego przypadku.
O skrzynkach rozprężnych było? - było;
o wyborze miejsca dla centrali było? - było;
o oporach przepływu powietrza było? - nie pamiętam.
Przeczytaj jeszcze raz cały wątek, a powinieneś załapać o co idzie.
Jeśli nie, to zleć wykonanie projektu z, lub bez montażu, albo powiedz sobie szczerze przed lustrem że na obecnym etapie nie ogarniasz sprawy, i poświęć odpowiednią ilość czasu na dokształcenie się w tej materii.
Nie święci garnki lepią... więc dasz radą którąś z metod to opanować.

PS.
Nie pozwól "temu" od wentylatorów TD się za to brać... dobra rada.
Link do komentarza
  Cytat

Ech ............ icon_evil.gif

Rozwiń  


Czekaj, dobrze kombinuje icon_rolleyes.gif

Jak ma nieużytkowe poddasze, to łatwiej mu będzie umieścić wszystko na tym strychu, opatulić półmetrową poduszką wełnianą, niż rozwalać sufit, montować rury i odtwarzać sufit - właściwie : sufity... ponadto on chyba nawet nie wie, o ile obniżone są te sufity i czy zmieszczą się tam te rury z rozdzielnicami icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
Stachu.

On potrzebuje wymianę w pokojach 20 - 30 m3/h.
Robi na kanałach (w pokojach) 50mm które zmieści, przepchnie, itp. przez "wszystko"


Łazienka 50m3/h, a kuchnia 70m3/h - czyli kanały 70 - 80mm.

Rozdzielacze to max 100mm (wysokość).

To dla wersji zrównoważonej (w kazdym pomieszczeniu)

W układzie "kulawym" jeszcze prościej - nawiew na rozdzielaczu i kanał 50mm, wywiew "jedna nitką" 100 i zredukowane do 80mm (na przykład bo można bez redukowania).

Dla średnio technicznego to pestka, bardziej oporny musi trochę poczytać i też da radę.
Na etapie gimbusowatym - trzeba zatrudnić fachowca. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
W poście #2 napisałem, że nie jestem specjalistą w sprawach wentylacyjnych i w związku z tym, że nie mam zamiaru brać się za układanie istalacji, nie studiuję tego tematu i przyznam się, że oczekiwałem - tak intuicyjnie - sporo większych niż 50 - 60 mm średnic kanałów icon_redface.gif stąd troska o to, czy obniżenie sufitu pomieści elementy instalacji... icon_rolleyes.gif

Obniżałem sufity o 50 mm na metalowych stelażach (aby ukryć fatalnie ułożone płyty stropowe), więc tam byłoby miejsce raptem 20 mm luzu icon_rolleyes.gif i na pewno nic by się tam nie zmieściło icon_rolleyes.gif
Link do komentarza
  Cytat

Zacznij od zweryfikowania doradców...

Rozwiń  


Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Będę bardzo wdzięczny za opinie.
Link do komentarza
  Cytat

Poprawiłem i mam pytanie czy w ten sposób może być?

Rozwiń  

Może... powodzenia w realizacji icon_wink.gif



  Cytat

Witam,
Podłączę się pod temat, bo mam podobny problem z tym, że interesuje mnie tylko mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc... icon_wink.gif


- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.


- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.

Będę bardzo wdzięczny za opinie.

Rozwiń  

Link do komentarza
  Cytat

... mechaniczna instalacja nawiewu powietrza w sypialniach na poddaszu użytkowym (w sypialniach mam zamontowane klimatyzacje, ale są za głośne i nie da się przy nich spać), a w naszym klimacie temperatura w nocy z reguły jest dużo niższa niż 20 stopni i wystarczyłby mechaniczny nawiew takiego chłodniejszego powietrza do tych sypialni - tak mi się wydaję – uprzejmie proszę o opinie czy mam rację, biorąc pod uwagę:
- w domu istnieje wentylacja grawitacyjna (punktów wylotu powietrza mam aż 6 szt.)
Ma... planujesz wentylację mechaniczną nawiewną (nadciśnieniową).
Takie rozwiązanie na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu, tyle że przy ekstremalnych temperaturach problem będzie dalej występował, choć w ograniczonym rozmiarze.
Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.
WM to nie klima... ale Ty masz klimę za dnia więc...

Rozwiń  


To nie do końca tak jest z ta klimą. W upalne dni temperatura wieczorem w domu dochodzi do 27 stopni. Klimę włączam z reguły około 21:00 i w ciągu 2 godz. temperatura spada do nawet 19 stopni, kładziemy się spać, wyłączamy klimę i co, o 2:00 w nocy mam już znowu 27 stopni (a na zewnątrz jest max. 18).
Jeśli otworzę balkon i w progu drzwi balkonowych wstawię zwykły wentylator, który nawiewa powietrze z zewnątrz to już jest OK, ale niestety wówczas nie mogę uzbroić alarmu - czego chciałbym uniknąć.
Wiec jeśli piszesz, że moje sugerowane rozwiązanie "... na pewno zintensyfikuje wymianę powietrza w domu..." - czyli osiągnę efekt przynajmniej taki jak z tym wentylatorem na progu drzwi balkonowych - to będę zadowolony.

  Cytat

Przy takich temperaturach jak obecnie o godzinie 3-ej w nocy potrafi dalej być 24oC na zewnątrz, a powietrzem o takiej temperaturze trudno schłodzić mury.

Rozwiń  


Niestety nie jest tak "dobrze", w całym ubiegłym roku było tylko 11 dni w których temperatura o północy przekraczała 25 stopni, o 3-4 nad ranem nie sprawdzałem statystyk, ale podejrzewam, że o tej godzinie w Polsce nie było aż tak wysokiej temperatury nigdy!

  Cytat

- mechaniczny nawiew powietrza ma działać tylko w okresie letnim, tylko po godz. 21-szej i tylko gdy temperetura powietrza na zew. będzie niższa od temperatury wewnątrz pomieszczenia (zadnie sterowania wentylatorem bez problemu zrealizuje moja centrala alarmowa Integra 128-WRL) – po okresie letnim jestem gotów nawet wejść na strych i zdemontować czy zaślepić wlot powietrza.
Potrzebna będzie jeszcze przepustnica zwrotna, żeby w czasie kiedy nawiew nie działa kanał nie pracował jako wywiew, który mógłby zakłócić ustalony dla WG obieg powietrza i ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy.

Rozwiń  


OK, cenna uwaga, ale raczej nie z uwagi na "ucieczkę chłodu pochodzącego z klimy" - bo ten chłód i w obecnych warunkach i tak ucieka w kilkadziesiąt minut (jak pisałem wyżej), ale z uwagi na okres zimowy, bo nawet jeśli "na zime" odłączę się (zaślepię) czerpnię to jeszcze zostaje ucieczka powietrza z sypialni na strych.


  Cytat

- rekuperacja mnie (chyba) nie interesuje, bo odzysk ciepła jest w tym przypadku wręcz niepożądany.
Odzysk ciepła jak w domu jest cieplej.
W przypadku schładzania przy pomocy klimy będzie odzysk nie ciepła, a chłodu (obniżenie w rekuperatorze temperatury nawiewanego świeżego powietrza).
Poza tym istnieje coś takiego jak by-pass w centrali.

Rozwiń  


Nie zgodzę się, w moich warunkach odzysk ciepła (ujemnego) z klimy jest pomijalny. A nawet jeśli już, to i tak w pewnym momencie (gdy chłód z klimy "się skończy"), należałoby przełączyć się na by-pass a to już nie dzieje się automatycznie tylko ręcznie trzeba wajchę przerzucić.
Wiec po co mam kupować rekuperator skoro i tak cały czas pracowałby w by-pass'ie?

  Cytat

- problemem wydaje mi się, że będzie wilgotność powietrza nadmuchiwanego, jak go rozwiązać? (jeśli ktoś ma propozycję, że sprawę załatwi rekuperator, to wydaje mi się rekuperatory przełączone na By-Pass to – bo nie chcemy odzyskiwać ciepła – nie będą skraplały wilgoci w rekuperatorze tylko „na granicy” dwóch stanów czyli na anemostacie? Mam rację?)
Nie masz.

Rozwiń  


Nie mam racji, że problemem będzie wilgotność, czy nie mam racji, że będzie się skraplało na anemostacie?

  Cytat

- rozumiem, że mechaniczny nawiew + grawitacyjna wentylacja to też nie problem?
Jak napisałem wyżej - WM nadciśnieniowa, a ta jest dopuszczona przepisami nawet w przypadku używania urządzeń gazowych czy kotłów na paliwo stałe lub płynne.

Rozwiń  


I OK, bardzo dziękuję za konstruktywne i rzeczowe uwagi.


Idąc dalej, rozumiem, że instalacja powinna wydalać następująco:
- czerpnia
- filtr wstępny
- wentylator
- trójnik, ew. jakiś rozdzielacz
- przewody wentylacyjne
I dalej na każdej linii:
- tłumik akustyczny
- filtr zasadniczy
- przepustnica
- anemostaty wywiewne w pomieszczeniach
A jak rozwiązać sprawę równomiernego przepływu do wszystkich pomieszczeń?
Link do komentarza
Jani 63 mam jeszcze jedno pytanie. Chce zrobić tą wentylację na lunie200 tak jak na tym rysunku co mi zatwierdziłeś icon_smile.gif, ale czy jakbym chciał puścić kanały i centrale na nieocieplonym strychu, oczywiście ocieplając je wełną mineralną i streczem czy mógłbym w takiej konfiguracji zrobić jak na tym rysunku? Ps. czy taka puszka rozprężna może być ?http://www.systerm.pl/7396,s1_puszka-rozprezna-skrzynka-dluga-prosta-flx-pro-pl-75-2.html

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Nie ma przeciwwskazań.
Pamiętaj tylko, że dobrze by było gdyby struga dla pokoju "1" była większa (tak z 50%) od tej jaka popłynie do pokoju "2" lub "3".
Pozostałe braki zapewni przechodniość (także dla powietrza) pokoju "1"
Różnice w oporach/długości poszczególnych nitek (do 3 m) wyregulujesz anemostatami.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Myślę, że warto przyjrzeć się podobnym produktom w sklepie globy platform . Zawsze istnieją produkty wysokiej jakości przeznaczone do różnych celów. Jestem bardzo zadowolony z usługi. Świetny sklep internetowy! Wszystko jest szybkie, wygodne i wysokiej jakości. Zamówię więcej produktów, których potrzebuję.
    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
    • Przy kolejnych porządkach tak zrobię, ale mimo to i tak stoi już parę lat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Henryk: Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...
    • To konieczność. Też próbowałem tylko wsuwać, ale wtedy nawet jak się człowiek oprze przypadkowo ręką o taki regał, to się mogą wysunąć. I półki wtedy lecą. Chociaż zaginanie nie jest łatwe. Najlepiej najpierw pod języczek wsuwać ostrze noża i lekko go ugiąć tak, aby później móc złapać koniec małymi kleszczykami i zagiąć już co najmniej o kąt prosty, a najlepiej jeszcze bardziej. Wtedy całość się trzyma, można regał przesuwać, przenosić i nic się nie dzieje.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...