Skocz do zawartości

Jak zabezpieczyć przed wilgocią izolację cieplną fundamentu i podłogi na gruncie?


Recommended Posts

Napisano

Obecnie poziom wody gruntowej na mojej działce utrzymuje się od kilku tygodni na poziomie ok. 0,5 m od powierzchni gruntu, choć wcześniej był znacznie niższy. Jak skutecznie zabezpieczyć izolację cieplną przyszłego fundamentu i podłogi na gruncie przed wodą gruntową i wilgocią? Czy do fundamentu warto użyć droższego XPS, zamiast styropianu i jak go zabezpieczyć? Czy izolacja z dwóch warstw folii wystarczy jako zabezpieczenie styropianu w podłodze?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/stan-surowy/fundamenty-i-piwnice/porady/13846-jak-zabezpieczyc-przed-wilgocia-izolacje-cieplna-fundamentu-i-podlogi-na-gruncie

Gość maciek
Napisano
"Dom niepodpiwniczony wyniesiony ponad poziom gruntu nie wymaga stosowania specjalnych zabezpieczeń przed zawilgoceniem w strefie fundamentowej". rzadko kiedy spotyka się większe bzdury. Proponuję poczekać 3-4 lata i zobaczyć, co zrobią cykle zamarzania i odmarzania ze ścianami fundamentowymi. Do tego kolonie grzybów pleśniowych w strefie przypodłogowej. Szerokiej drogi. Doradzajcie tak dalej, to pracy mi nie zabraknie przez najbliższe kilkadziesiąt lat.
Napisano
Chyba właśnie po to jest izolacja cieplna z XPS, żeby temperatura fundamentu nie spadała nadmiernie. Praktycznie cały sezon będzie miał on powyżej 0°C.
Z kolei grzyb w strefie przypodłogowej to efekt mostka cieplnego, gdy cokół jest źle ocieplony. Wilgoć w tym miejscu wykrapla się wówczas ale z powietrza wewnętrznego (z pomieszczenia). Żeby tego uniknąć jest właśnie izolacja cieplna cokołu.
A tak na marginesie same cykle zamrażania i odmrażania w niczym nie szkodzą betonowi. W końcu mnóstwo konstrukcji betonowych stoi odkrytych, bez izolacji cieplnej (mosty, wiadukty itd.). A jeśli fundament jest osłonięty XPS to wahania temperatury są nieporównywalnie mniejsze.
Zaś sam XPS nie jest wrażliwy ani na mróz, ani na wilgoć.
Gość Maciek
Napisano
Chodzi o to, że na cykle zamrażania-rozmrażania narazony będzie mokry beton (lub mur ceglany czy z bloczków, zalezy z czego są wykonane fundamenty). Skoro nie ma izolacji w gruncie (bo rzekomo nie jest ona potrzebna), to wilgoć (czy wręcz woda) będzie miała niczym nieograniczony dostęp do ścian. Wytrzymałość na ściskanie mokrych materiałów typu beton czy zaparawy polimerowo-cementowe po 200 cyklach zamarzania-rozmrażania może spaść o kilkanaście do kilkudziesięciu procent (jak to jest dla cegieł czy zapraw murarskich nie wiem, bo nie miałem okazji sprawdzać).
Twierdząc, że beton jest odporny na cykle zamarzania-odmrażania masz rację, ale musisz dopowiedzieć, że chodzi o materiał w stanie powietrzno-suchym. Poza tym na mostach stosuje się takze impregnację, która jest w praktyce niewidoczna. Dlaczego na tarasach wykonuje się izolację podpłytkową? Gdyby beton był, tak jak mówisz niewrazliwy na wilgoć, to wylewka dociskowa nie ulegała by zniszczeniu na skutek braku izolacji podpłytkowej.
A co w sytuacji, gdy w gruncie znajdują się agresywne media, bo budynek postawiono np. na dawncyh terenach rolniczych? Co z solami znajdującymi się w grunciepochodzącymi z nawozów? Hydroizolacja nie chroni tylko przed wilgocia czy wodą ale także przed wnikaniem. Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...