Skocz do zawartości

Schemat instalacji grzewczej - czy to zadziała?


Recommended Posts

Witam,
Poniżej załączyłem schemat do oceny. Czy ten układ zadziała ?

Założenia do instalacji:
- główne źródło c.o. i c.w.u. z pompy ciepła ( solanka/woda)
- dolne źródło - kolektor poziomy w układzie meandrycznym
- górne źródło - ogrzewanie płaszczyznowe w 100% - podłogowe
- wspomaganie układem solarnym ( 4 panele płaskie) z priorytetem c.w.u. w drugiej kolejności dogrzewanie wody w buforze c.o. w trzeciej kolejności nadwyżka ( o ile taka powstanie w układzie 4 paneli) "wyrzucana" za pośrednictwem wymiennika ciepła w dolne źródło celem jego szybszej regeneracji
- temperatura c.w.u. 50'C - podgrzewana raz w tygodniu do wymaganej temperatury zapobiegając rozwojowi Legionelli
- temperatura w buforze c.o. 37'C
- temperatury w pomieszczeniach (strefie I 25'C, strefie II 21'C)

Jest to dla mnie zupełni świeży temat i liczę na pomoc.
Za wszelkie uwagi z góry dziękuję.

Pozdrawiam: Krzysiek

DSC01446.jpg


Link do komentarza
Krzysztofie,
1. z zasady filtry montuj przed pompami - filtry chronią pompy
2. kierunek montażu filtra - odwrotnie niż na cyrkulacji tzn: -< a tu pompa
3. z zasady za pompą powinien być zawór zwrotny - wydaje mi się, że zawsze i za każdą
4. Bufor i 37stC to mnie bardzo dziwi, bo niby co ma "buforować"? Buforuje się wysokie temperatury iżby później sobie podłogówka powoli podkradała niższe.

Ja cięęę, ale wypas.
Masz już te wszystkie klocki?
Bo może lepiej jeden wielki baniak buforowy postawić i do niego wężownicami podłączyć i pompę i solar.
Jest wątek "Jak to się robi czyli bufor ciepła" - tam jest opisane wszystko w pierwszym poście.
Link do komentarza
Witam,
Dzięki za uwagi.

Cytat

Krzysztofie,
1. z zasady filtry montuj przed pompami - filtry chronią pompy
2. kierunek montażu filtra - odwrotnie niż na cyrkulacji tzn: -< a tu pompa
3. z zasady za pompą powinien być zawór zwrotny - wydaje mi się, że zawsze i za każdą
4. Bufor i 37stC to mnie bardzo dziwi, bo niby co ma "buforować"? Buforuje się wysokie temperatury iżby później sobie podłogówka powoli podkradała niższe.

Ja cięęę, ale wypas.
Masz już te wszystkie klocki?
Bo może lepiej jeden wielki baniak buforowy postawić i do niego wężownicami podłączyć i pompę i solar.
Jest wątek "Jak to się robi czyli bufor ciepła" - tam jest opisane wszystko w pierwszym poście.



1. filtry poprawione - pompy zabezpieczone, łącznie z tymi na pętlach : ), może zastanawiać układ przy pompie ciepła ale czy stosując w ten sposób filtry nie zabezpieczamy zarówno pompy jak i wymienniki ciepła w pompie ciepła ? ( schemat w załączniku)
2. co do kierunku ...chciałem pokazać w którym miejscu mają być
3. z tymi zz rzeczywiście tak jest ? że muszą być za każdą pompą ?
4. wrzuciłem 37'C bo nie wiem jaka powinna być utrzymywana żeby w pomieszczeniach I i II strefy utrzymywać temperatury jak na schemacie. idea zastosowania była inna - chodziło o stabilniejszą pracę pompy ( bufor ma pełnić funkcję sprzęgła hydraulicznego -jeśli tak to można nazwać)

Klocków jeszcze nie mam. Szukam sensownego rozwiązania do c.o i c.w.u. w układzie niskotemperaturowym. Ze zdobyciem nie będzie raczej problemu, sprzedaję taką armaturę instalacyjną.

Cytat

Po co Ci solary?
Taniej wyjdzie jak zamontujesz PCi na cwu (dodatkową).


Co masz na myśli ? niezależna PC np powietrze/woda ?
Muszę usiąść i policzyć co będzie tańsze nie tylko przy montażu ale też eksploatacji długoterminowej. Zapotrzebowanie domu na kWh jest niskie - projekt domu energooszczędnego. Warunki do wykonania instalacji opartej na PC idealne ( kolektor poziomy - grunt to torf z wysokim poziomem wód gruntowych) może się okazać, że układ z PC solanka/woda nie będzie musiał być wspomagany solarami. Ale jak widzę ceny ( ok 1000zł/szt płaskiego ) to aż się prosi, żeby takie 4 szt kupić i wpiąć do układu.

Cytat

A pytanie brzmi - kto Ci robił ten projekt?


Elementy składowe zaciągnięte z neta (nie chciało mi się rysować zaworów i pomp icon_smile.gif ) pomysł i wykonie to moja praca icon_smile.gif

Czekam na dalsze uwagi icon_smile.gif
pozdrawiam: Krzysiek

DSC01446.jpg



Link do komentarza
Cytat

Stopień skomplikowania instalacji jest odwrotnie proporcjonalny do spodziewanych efektów. Schemat nadaje się raczej do teoretycznych, akademickich dyskusji a nie praktycznego zastosowania.



Sławomir Może jakieś bardziej praktyczne uwagi ( co dołożyć, czego nie ma sensu stosować, co zmienić ). Bo stwierdzenie :
Cytat

Schemat nadaje się raczej do teoretycznych, akademickich dyskusji a nie praktycznego zastosowania.

nie wnosi kompletnie nic w temat jaki założyłem.
W takim razie pytam jak powinna wyglądać instalacja zakładając, że główne źródła ciepła to pompa ciepła wspomagana solarami przy założeniu że ma służyć do c.o. i c.w.u. ?
Link do komentarza
Cytat

Elementy składowe zaciągnięte z neta (nie chciało mi się rysować zaworów i pomp icon_smile.gif ) pomysł i wykonie to moja praca icon_smile.gif

Czekam na dalsze uwagi icon_smile.gif
pozdrawiam: Krzysiek
[attachment=18116:schemat_...nia_ver2.jpg]




Cytat

Stopień skomplikowania instalacji jest odwrotnie proporcjonalny do spodziewanych efektów. Schemat nadaje się raczej do teoretycznych, akademickich dyskusji a nie praktycznego zastosowania.


Tak właśnie myślałem,że ten projekt to taka gotówka z neta.
Słowa które napisał Sławomir w 90 % mogą się sprawdzić co do tego projektu.

Taki projekt powinna wykonać firma która będzie montować PCi pod konkretne warunki wtedy ma to racje bytu i poprawności działania.To nie jest zwykła instalacja c.o. na piec stałopalny ,że można samemu sobie zrobić projekt i nawet przy małych błędach taka instalacja będzie działała.
A co do solarow to uważam ,że koszt zakupu-montażu jak i późniejsza eksploatacja dodatkowej pompy na cwu będzie mniejszy aniżeli te solary. Rzekłbym nawet ,że ta PCi będzie miała sprawność większą aniżeli solary ,bo solary potrzebują słońca a PCi działa bez względu czy jest słońce czy go nie ma.
Link do komentarza
Krzysztofie,
proponuję, byś rozrysował każde źródło z osobna, bez śrubunków, tak by dało się coś wyczytać.
A też tym sposobem łatwiej będzie i Tobie ogarnąć:
- kierunki przepływów w obiegach
- rozdzielanie i mieszanie obiegów
- sterowanie
Pytasz o poprawność wykonania bardzo skomplikowanego projektu.
Chętni do dyskusji się znajdą, jak sądzę, ale budujmy etapami.
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Poniżej załączyłem schemat do oceny. Czy ten układ zadziała ?


Ten układ można uprościć i to znacznie stosując bufor z prawdziwego zdarzenia (>1000l) ładowany warstwowo i z zainstalowaną wewnątrz wężownicą do grzania przepływowego CWU z podłączoną cyrkulacją w odpowiednim miejscu (na odpowiedniej wysokości w/w wężownicy).
Ale taki bufor wymaga odpowiedniej ilości miejsca.

Przy rozbiciu układu na bufor i zasobnik CWU (tak jak na schemacie), nie ma potrzeby żeby bufor miał dwie wężownice.
PCi można podłączyć bezpośrednio do bufora (zładu) i ładować go od góry.
Dolna wężownica będzie podłączona do solarów, jeśli już mają być i wspomagać ładownie. W przypadku rezygnacji z nich bufor nie wymaga żadnych wężownic, ale też system grzewczy oparty na podłogówce i pompie ciepła nie wymaga buforu.
Masa wylewek jest wystarczającym akumulatorem ciepła i przy dobrzej dobranej mocy PCi zapewni stałą temperaturę, a pompa ciepła cykle pracy będzie miała wystarczającej długości żeby nie dochodziło do zbyt szybkiego zużycia? jej elementów.
Link do komentarza
Dzięki za wszystkie uwagi.
Może napiszę inaczej - plan jest taki żeby grzać dom i c.w.u. pompą ciepła. Jeżeli wystarczy pompa to jeszcze lepiej ! na siłę nie zamierzam budować elektrociepłowni w domu. wydawało mi się że takie rozwiązanie może mieć ekonomiczne uzasadnienie przy założeniu że dość tanio mogę to wszystko nabyć. Jak się okazuje chyba nie koniecznie.
Wykonanie instalacji chciałbym zlecić firmie, która się w tym specjalizuje ale chyba jeszcze na taką nie trafiłem.
W takim razie jak bardzo ten układ można uprościć i czy sama pompa (bez wspomagania) i bez bufora będzie stabilnie pracować?
Link do komentarza
Cytat

Krzysztofie,
proponuję, byś rozrysował każde źródło z osobna, bez śrubunków, tak by dało się coś wyczytać.



Zanim zabiorę się za szczegółowe rozrysowanie schematu chciałbym ustalić jego układ. Bo jeżeli zaproponowany nie zostanie wdrożony w życie i zmieni się idea ( nie będzie wspomagania i bufora ) szkoda czasu.

Cytat

W przypadku rezygnacji z nich bufor nie wymaga żadnych wężownic, ale też system grzewczy oparty na podłogówce i pompie ciepła nie wymaga buforu.
Masa wylewek jest wystarczającym akumulatorem ciepła



A może nie ma co na siłę podnosić stopnia skomplikowania tylko w to miejsce zainwestować w pompę z płynną modulacją mocy. Czy dzięki temu nie zyskam większego marginesu bezpieczeństwa poprawnej pracy. Jeżeli wylewka ma być wystarczającym akumulatorem to układ z jednym tylko urządzeniem przemawia do mnie icon_smile.gif
Link do komentarza
Inwerterowa pompa ciepła w/g mnie ma racje bytu w przypadku zmiennego obciążenia cieplnego domu (rozległy/duży w którym część pomieszczeń jest grzana/dogrzewana okresowo) lub w obiekcie o małej akumulacyjności.
W przypadku zastosowania tradycyjnych materiałów do budowy i odpowiedniej izolacji, a także jastrychu cementowego (większa akumulacyjność niż w przypadku anhydrytowego) odpowiednio dobrana pod względem mocy PCi w zupełności wystarczy dla zapewnienia komfortu cieplnego bez uszczerbku dla swojej żywotności.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Komentarz dodany przez Dorota Rylska: Czy uszczelka górna gumowa połączona z blachą przymicowaną do ściany powinna być widoczna na zewnątrz? U mnie tak jest założona brama, a ja mam wrażenie, że są za niskie drzwi.
    • Przygotowanie otworu pod bramę garażową to jeden z najistotniejszych etapów na drodze do sprawnego i bezproblemowego użytkowania garażu. Choć wielu inwestorów skupia się głównie na wyborze samej bramy i napędu, to właśnie odpowiednie przygotowanie ścian, nadproża, posadzki oraz instalacji elektrycznych decyduje o tym, czy brama będzie pracować płynnie oraz czy późniejsze koszty eksploatacji (m.in. ogrzewania garażu) nie okażą się niepotrzebnie wysokie. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/stan-surowy/garaz/a/114870-jak-przygotowac-otwor-pod-brame-garazowa
    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...