Skocz do zawartości

Schemat instalacji grzewczej - czy to zadziała?


Recommended Posts

Witam,
Poniżej załączyłem schemat do oceny. Czy ten układ zadziała ?

Założenia do instalacji:
- główne źródło c.o. i c.w.u. z pompy ciepła ( solanka/woda)
- dolne źródło - kolektor poziomy w układzie meandrycznym
- górne źródło - ogrzewanie płaszczyznowe w 100% - podłogowe
- wspomaganie układem solarnym ( 4 panele płaskie) z priorytetem c.w.u. w drugiej kolejności dogrzewanie wody w buforze c.o. w trzeciej kolejności nadwyżka ( o ile taka powstanie w układzie 4 paneli) "wyrzucana" za pośrednictwem wymiennika ciepła w dolne źródło celem jego szybszej regeneracji
- temperatura c.w.u. 50'C - podgrzewana raz w tygodniu do wymaganej temperatury zapobiegając rozwojowi Legionelli
- temperatura w buforze c.o. 37'C
- temperatury w pomieszczeniach (strefie I 25'C, strefie II 21'C)

Jest to dla mnie zupełni świeży temat i liczę na pomoc.
Za wszelkie uwagi z góry dziękuję.

Pozdrawiam: Krzysiek

DSC01446.jpg


Link do komentarza
Krzysztofie,
1. z zasady filtry montuj przed pompami - filtry chronią pompy
2. kierunek montażu filtra - odwrotnie niż na cyrkulacji tzn: -< a tu pompa
3. z zasady za pompą powinien być zawór zwrotny - wydaje mi się, że zawsze i za każdą
4. Bufor i 37stC to mnie bardzo dziwi, bo niby co ma "buforować"? Buforuje się wysokie temperatury iżby później sobie podłogówka powoli podkradała niższe.

Ja cięęę, ale wypas.
Masz już te wszystkie klocki?
Bo może lepiej jeden wielki baniak buforowy postawić i do niego wężownicami podłączyć i pompę i solar.
Jest wątek "Jak to się robi czyli bufor ciepła" - tam jest opisane wszystko w pierwszym poście.
Link do komentarza
Witam,
Dzięki za uwagi.

Cytat

Krzysztofie,
1. z zasady filtry montuj przed pompami - filtry chronią pompy
2. kierunek montażu filtra - odwrotnie niż na cyrkulacji tzn: -< a tu pompa
3. z zasady za pompą powinien być zawór zwrotny - wydaje mi się, że zawsze i za każdą
4. Bufor i 37stC to mnie bardzo dziwi, bo niby co ma "buforować"? Buforuje się wysokie temperatury iżby później sobie podłogówka powoli podkradała niższe.

Ja cięęę, ale wypas.
Masz już te wszystkie klocki?
Bo może lepiej jeden wielki baniak buforowy postawić i do niego wężownicami podłączyć i pompę i solar.
Jest wątek "Jak to się robi czyli bufor ciepła" - tam jest opisane wszystko w pierwszym poście.



1. filtry poprawione - pompy zabezpieczone, łącznie z tymi na pętlach : ), może zastanawiać układ przy pompie ciepła ale czy stosując w ten sposób filtry nie zabezpieczamy zarówno pompy jak i wymienniki ciepła w pompie ciepła ? ( schemat w załączniku)
2. co do kierunku ...chciałem pokazać w którym miejscu mają być
3. z tymi zz rzeczywiście tak jest ? że muszą być za każdą pompą ?
4. wrzuciłem 37'C bo nie wiem jaka powinna być utrzymywana żeby w pomieszczeniach I i II strefy utrzymywać temperatury jak na schemacie. idea zastosowania była inna - chodziło o stabilniejszą pracę pompy ( bufor ma pełnić funkcję sprzęgła hydraulicznego -jeśli tak to można nazwać)

Klocków jeszcze nie mam. Szukam sensownego rozwiązania do c.o i c.w.u. w układzie niskotemperaturowym. Ze zdobyciem nie będzie raczej problemu, sprzedaję taką armaturę instalacyjną.

Cytat

Po co Ci solary?
Taniej wyjdzie jak zamontujesz PCi na cwu (dodatkową).


Co masz na myśli ? niezależna PC np powietrze/woda ?
Muszę usiąść i policzyć co będzie tańsze nie tylko przy montażu ale też eksploatacji długoterminowej. Zapotrzebowanie domu na kWh jest niskie - projekt domu energooszczędnego. Warunki do wykonania instalacji opartej na PC idealne ( kolektor poziomy - grunt to torf z wysokim poziomem wód gruntowych) może się okazać, że układ z PC solanka/woda nie będzie musiał być wspomagany solarami. Ale jak widzę ceny ( ok 1000zł/szt płaskiego ) to aż się prosi, żeby takie 4 szt kupić i wpiąć do układu.

Cytat

A pytanie brzmi - kto Ci robił ten projekt?


Elementy składowe zaciągnięte z neta (nie chciało mi się rysować zaworów i pomp icon_smile.gif ) pomysł i wykonie to moja praca icon_smile.gif

Czekam na dalsze uwagi icon_smile.gif
pozdrawiam: Krzysiek

DSC01446.jpg



Link do komentarza
Cytat

Stopień skomplikowania instalacji jest odwrotnie proporcjonalny do spodziewanych efektów. Schemat nadaje się raczej do teoretycznych, akademickich dyskusji a nie praktycznego zastosowania.



Sławomir Może jakieś bardziej praktyczne uwagi ( co dołożyć, czego nie ma sensu stosować, co zmienić ). Bo stwierdzenie :
Cytat

Schemat nadaje się raczej do teoretycznych, akademickich dyskusji a nie praktycznego zastosowania.

nie wnosi kompletnie nic w temat jaki założyłem.
W takim razie pytam jak powinna wyglądać instalacja zakładając, że główne źródła ciepła to pompa ciepła wspomagana solarami przy założeniu że ma służyć do c.o. i c.w.u. ?
Link do komentarza
Cytat

Elementy składowe zaciągnięte z neta (nie chciało mi się rysować zaworów i pomp icon_smile.gif ) pomysł i wykonie to moja praca icon_smile.gif

Czekam na dalsze uwagi icon_smile.gif
pozdrawiam: Krzysiek
[attachment=18116:schemat_...nia_ver2.jpg]




Cytat

Stopień skomplikowania instalacji jest odwrotnie proporcjonalny do spodziewanych efektów. Schemat nadaje się raczej do teoretycznych, akademickich dyskusji a nie praktycznego zastosowania.


Tak właśnie myślałem,że ten projekt to taka gotówka z neta.
Słowa które napisał Sławomir w 90 % mogą się sprawdzić co do tego projektu.

Taki projekt powinna wykonać firma która będzie montować PCi pod konkretne warunki wtedy ma to racje bytu i poprawności działania.To nie jest zwykła instalacja c.o. na piec stałopalny ,że można samemu sobie zrobić projekt i nawet przy małych błędach taka instalacja będzie działała.
A co do solarow to uważam ,że koszt zakupu-montażu jak i późniejsza eksploatacja dodatkowej pompy na cwu będzie mniejszy aniżeli te solary. Rzekłbym nawet ,że ta PCi będzie miała sprawność większą aniżeli solary ,bo solary potrzebują słońca a PCi działa bez względu czy jest słońce czy go nie ma.
Link do komentarza
Krzysztofie,
proponuję, byś rozrysował każde źródło z osobna, bez śrubunków, tak by dało się coś wyczytać.
A też tym sposobem łatwiej będzie i Tobie ogarnąć:
- kierunki przepływów w obiegach
- rozdzielanie i mieszanie obiegów
- sterowanie
Pytasz o poprawność wykonania bardzo skomplikowanego projektu.
Chętni do dyskusji się znajdą, jak sądzę, ale budujmy etapami.
Link do komentarza
Cytat

Witam,
Poniżej załączyłem schemat do oceny. Czy ten układ zadziała ?


Ten układ można uprościć i to znacznie stosując bufor z prawdziwego zdarzenia (>1000l) ładowany warstwowo i z zainstalowaną wewnątrz wężownicą do grzania przepływowego CWU z podłączoną cyrkulacją w odpowiednim miejscu (na odpowiedniej wysokości w/w wężownicy).
Ale taki bufor wymaga odpowiedniej ilości miejsca.

Przy rozbiciu układu na bufor i zasobnik CWU (tak jak na schemacie), nie ma potrzeby żeby bufor miał dwie wężownice.
PCi można podłączyć bezpośrednio do bufora (zładu) i ładować go od góry.
Dolna wężownica będzie podłączona do solarów, jeśli już mają być i wspomagać ładownie. W przypadku rezygnacji z nich bufor nie wymaga żadnych wężownic, ale też system grzewczy oparty na podłogówce i pompie ciepła nie wymaga buforu.
Masa wylewek jest wystarczającym akumulatorem ciepła i przy dobrzej dobranej mocy PCi zapewni stałą temperaturę, a pompa ciepła cykle pracy będzie miała wystarczającej długości żeby nie dochodziło do zbyt szybkiego zużycia? jej elementów.
Link do komentarza
Dzięki za wszystkie uwagi.
Może napiszę inaczej - plan jest taki żeby grzać dom i c.w.u. pompą ciepła. Jeżeli wystarczy pompa to jeszcze lepiej ! na siłę nie zamierzam budować elektrociepłowni w domu. wydawało mi się że takie rozwiązanie może mieć ekonomiczne uzasadnienie przy założeniu że dość tanio mogę to wszystko nabyć. Jak się okazuje chyba nie koniecznie.
Wykonanie instalacji chciałbym zlecić firmie, która się w tym specjalizuje ale chyba jeszcze na taką nie trafiłem.
W takim razie jak bardzo ten układ można uprościć i czy sama pompa (bez wspomagania) i bez bufora będzie stabilnie pracować?
Link do komentarza
Cytat

Krzysztofie,
proponuję, byś rozrysował każde źródło z osobna, bez śrubunków, tak by dało się coś wyczytać.



Zanim zabiorę się za szczegółowe rozrysowanie schematu chciałbym ustalić jego układ. Bo jeżeli zaproponowany nie zostanie wdrożony w życie i zmieni się idea ( nie będzie wspomagania i bufora ) szkoda czasu.

Cytat

W przypadku rezygnacji z nich bufor nie wymaga żadnych wężownic, ale też system grzewczy oparty na podłogówce i pompie ciepła nie wymaga buforu.
Masa wylewek jest wystarczającym akumulatorem ciepła



A może nie ma co na siłę podnosić stopnia skomplikowania tylko w to miejsce zainwestować w pompę z płynną modulacją mocy. Czy dzięki temu nie zyskam większego marginesu bezpieczeństwa poprawnej pracy. Jeżeli wylewka ma być wystarczającym akumulatorem to układ z jednym tylko urządzeniem przemawia do mnie icon_smile.gif
Link do komentarza
Inwerterowa pompa ciepła w/g mnie ma racje bytu w przypadku zmiennego obciążenia cieplnego domu (rozległy/duży w którym część pomieszczeń jest grzana/dogrzewana okresowo) lub w obiekcie o małej akumulacyjności.
W przypadku zastosowania tradycyjnych materiałów do budowy i odpowiedniej izolacji, a także jastrychu cementowego (większa akumulacyjność niż w przypadku anhydrytowego) odpowiednio dobrana pod względem mocy PCi w zupełności wystarczy dla zapewnienia komfortu cieplnego bez uszczerbku dla swojej żywotności.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To moja instalacja wydaje mi się ze to typ zamknięty choć kompletnie na tym się nie znam. Kocioł na węgiel znika chcę przejść na zasilenie lpg z Gaspolu i pytam o kotły bo dostałem 2 opcje -kocioł gazowy firmy Termet: Gold Plus II 20 + Termet SG Plus 120 + regulator Termet ST-292 v3 + czujnik temp. zewn -VIESSMANN Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów zasobnik na ciepłą wodę oczywiście mogę wybrać co innego stąd mój post by poznać opinie większej ilości osób. zasobnik wody ACV SMART 210 litrów wymiennik stal nierdzewna to moj pomysł wydaje mi się ze jest całkiem oki ale co do kotłów to brak pomysłu.  
    • A jaka ta "podłoga' jest teraz? Z czego zrobiona?
    • Jak nie planujesz izolacji od ziemi, czyli jak masz ściany piwnicy nieocieplone, to w miarę wyrównywnujesz powierzchnię, kładziesz folie budowlaną, wywijasz ją na wysokość docelowej wylewki, kładziesz rurki takie najlepiej pół cala dzieląc całą powierzchnię np na 3 części lub na 4. Pozimujujesz je za pomocą kupek z betonu. Po zastygnięciu wylewasz beton B20 lub B25, rozprowadzasz łatą i gotowe. Pracę możesz podzielić na te części, które są odgrodzone rurkami, będzie Ci łatwiej zaciągać. Potem w zależności od temperatury i wilgotności, a to trzeba organoleptycznie ocenić, zacierasz pacą sttropianową. Przy niskiej wilgotność w granicach 40-50% można to już zacierać po 4-5 godzinach, przy wyższej odpowiednio dłużej, czyli po 6-7 godzinach. Kałdziesz najlepiej płytę styropianową tak, żeby można było na niej stanąć i dostać się do całej powierzchni. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Po rozejrzeniu sie w temacie, bylo oczywiste, ze tylko frezowy .     Ulatwianie sobie pracy jest bardzo bliskie memu sercu. Nie lubie sie przemeczac . Oczywiscie, nie potrzebuje RR w postaci Makity z filmiku, znalazlam cos takiego: marka Tokachi ale to tylko tak z japonska wyglada.         @animus   Dzieki za troske o moje bezpieczenstwo w czasie pracy z rozdrabniaczem . Jesli chodzi o pilarke, to chyba to nie bedzie akumulatorowa. Zreszta, w tej chwili pilniejszym zakupem jest rozdrabniarka, bo zapasy drewna do kozy powinny wystarczyc do lata.    
    • Oczywiście wiem, że "wylewka zrób to sam" to temat wałkowany 100 razy, a tutoriali jest dwa razy tyle, natomiast moje pytanie jest nieco inne. Chciałbym wyrównać sobie podłogę w piwnicy własnymi siłami. zależy mi na tym aby materiał, którego użyję, był możliwie idiotoodporny. Nie wiem czy zwykły cement taki jest, czy też 21 wiek uraczył nas czymś jeszcze łatwiejszym w użyciu. Nie zależy mi szczególnie na tym aby podłoga nie miała pęknięć (tych estetycznych) ani żeby był to idealny poziom. Ważniejsze jest żeby było równe aniżeli idealnie poziome.    Dobrym przykładem jak ja widzę te różnice jest moje pytanie jakiś czas temu a propos tego jak poradzić sobie z montażem haka w suficie, który był z pełnej cegły, która lubiła się kruszyć. Można było albo - wkładać drewniane listewki rozporowe, papier toaletowy, ślinę i zaklęcia jak to robili nasi dziadowie przez stulecia i być oldskulowym lub - wlać kotwę chemiczną i powiesić na tym słonia   pomyślałem, że może z wylewką cementową vs (tu wstaw coś innego) jest podobnie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...