Skocz do zawartości

Pergola na taras - przekroje elementów konstrukcyjnych


Recommended Posts

Zamierzam zabudować na wiosnę drewnianą pergolę na tarasie. Miałaby ona wyglądać podobnie, jak ta przedstawiona na rysunku poniżej z tym, że belka przy ścianie domu byłaby wsparta na słupach, a nie połączona z ścianą.

DSC01446.jpg



Wymiary pergoli, to 5x2,6m. Jakie powinny być wymiary (przekroje poprzeczne) elementów konstrukcyjnych: 2x3szt słupów, belek poprzecznych i desek kratownicy przeciwsłonecznej na dach i ściany? Robił ktoś już coś podobnego? Ciekawy też jestem, czy drewno można odliczyć od podatku w ramach ulgi na remont (jeżeli zakupię materiały w 2013 roku).
Link do komentarza
Dziękuję za odzew. Wbrew pozorom nie ma tak dużo gotowych rozwiązań w necie. Przeważnie są tam tylko zdjęcia szczęśliwych właścicieli pod skończonymi pergolami.

Czyli przekroje słupów i belek nośnych powinny mieć 10x10cm. Dla desek kratownicy wydaje mi się, że mogłoby wystarczyć 10x4cm lub jeszcze mniej (te 10cm ze względu na to, żeby pod pergolą był większy cień).

Jak byście proponowali połączyć całą konstrukcję? Dałoby się to zrobić wkrętami, bez blaszanych kątowników?
Jakie wtedy trzeba by zrobić zaciosy na belkach i deskach?
Link do komentarza
Cytat

Jak byście proponowali połączyć całą konstrukcję? Dałoby się to zrobić wkrętami, bez blaszanych kątowników?
Jakie wtedy trzeba by zrobić zaciosy na belkach i deskach?


Jeżeli nie będzie widać to można dać łączniki metalowe a tam gdzie łączenia są na widoku jedynie połączenia poprzez zaciosy, wycinanie itp i zamiast gwoździ metolowych używać drewnianych.
Link do komentarza
Przy takich małych przekrojach pozostają łączniki stalowe, gwoździe i wkręty ciesielskie. W przypadku łączników stalowych można pomyśleć jak zrobić takie połączenie aby wpuścić je w drewno.

Poziomą belkę podtrzymującą dach można spokojnie zamocować do słupków gwoździami lub wkrętami ciesielskimi od góry - nie będzie nic widać, a połączenie będzie stabilne. Podobnie elementy poszycia - przy grubości 4cm można to zrobić nawiercając element przed wkręceniem wkręta ciesielskiego.

Zdjęcie które pokazałeś jako poglądowe prezentuje chyba nie pergolę a zadaszenie szklane na konstrukcji drewnianej. Gdybyś chciał zrobić coś podobnego, to talerzyki wkrętów również należy wpuścić w drewno na kilka mm, aby nie powodowały naprężeń szyb zespolonych... i wtedy jednak jakieś stężenia dodatkowe w rodzaju mieczy czy zastrzałów pomiędzy słupkami...
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Powiedziałbym daszek... Cztery deski (grubość 40mm, szer 15cm?) z wyfrezowanym w krawędzi zagłębieniem na podwójną grubość deski stanowiącej pokrycie (40mm głęboko, 20mm szeroko). Łączysz w kalenicy po dwie deski (jakaś ukryta od wewnętrznej strony płytka perforowana... albo po prostu zakład jak na pokazanym przez Ciebie zdjęciu). Wzmacniasz w kalenicy i w okapie, od wewnątrz, czymś na kształt łat o długości jak szerokość daszka. Mocujesz szkielet do słupków, nabijasz deski pokrycia z zakładką, zaczynając od dołu.
Daszek gotowy
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Materiał do konstrukcji pergoli tarasowej jest już zakupiony, dostawa za kilka dni. Zdecydowałem się na słupy i belki o przekrojach 11x11cm oraz kantówki i miecze 6x11cm (po oheblowaniu).

Pozostała mi jeszcze decyzja, co do wyboru materiału i wzoru wypełnienia dwóch najbardziej nasłonecznionych boków pergoli. Jeden o szerokości 1,6m, drugi 2,2m, wysokość około 1,4m do mieczy.
Zastanawiam się nad wyborem pomiędzy żaluzjami ze sklejki wodoodpornej pociętej na 5cm paski, albo po prostu kratkami z listew. Za parę lat boki i góra powinny i tak porosnąć winobluszczem icon_smile.gif

Czy sklejka nadaje się, jako materiał na zewnątrz pomieszczeń?
Jakie powinny być przekroje listew, żeby w przyszłości nie były zbyt szybko niszczone przez rośliny?
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Witam,

zastanawiam się nad zrobieniem zadaszenia nad tarasem w podobnym kształcie tzn dachu dwuspadowego. Cośś na kształt takiej pergoli: http://jagram.com.pl/pergola-z-lawka-i-z-dachem-oxford.html

Chodzi o sam dach ale dla rozmiarów szerokość 6m i głębokość 4m (to maksymalne wymiary - prawdopodobnie będzie to 5x4m).
Dach będzie z tyłu mocowany do elewacji z bloczka keramzytowego (kotwy chemiczne ?) a z przodu opierał się na 2 lub 3 słupach.

Dach będzie pokryty dachówką ceramiczną.
Jakie obciążenia należy przyjąć dla takiego dachu ze śniegiem (nachylenie małe ok 35stopni)

Myślałem aby zrobić słupy i poprzeczki z belek o wymiarach 20x10cm. kontrłaty xxx6cm. Bez deskowania pod dachówką. Edytowano przez NOTO (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Czy różnica w kolorze drewna to efekt lat czy zastosowania innego koloru ?


Cytat

Ważne, aby układać je stroną odrdzeniową do góry - to zapobiegnie pękaniu deseczek i przeciekom.



Po swoim złym przykładzie położenia widzę teraz codziennie jakie to waźne :(
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
    • Budowa, która powinna zakończyć się co najmniej 3 miesiące temu wciąż nie została skończona. Szef firmy budowlanej ciągle powtarza "nie nasza wina, skaczemy z budowy na budowę, są opóźnienia".   Jesteśmy w trakcie robót dachowych, które przez firmę budowlaną stale są przekładane. Do stanu surowego zamkniętego brakuje nam tylko/aż dachu. Ostatnio zaczął padać śnieg, a nocami słupki rtęci wskazują ujemną temperaturę. Czy może mieć to jakiś zły wpływ na więźbę dachową?
    • Komentarz dodany przez PornKup: Jestem przerażony. Oszuści podkładają papiery pod oczyszczalnie które nie istnieją i z problemem zostaje użytkownik który jest bogu ducha winny. nie dajcie się ludzie nabrać - trzeba żądać papierów i dopiero podejmować decyzje zakupu. modernizacja szamb to tylko wymiana na prawdziwe urzadzenie
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...