sepoy Napisano 24 grudnia 2013 Udostępnij #1 Napisano 24 grudnia 2013 Zamierzam zabudować na wiosnę drewnianą pergolę na tarasie. Miałaby ona wyglądać podobnie, jak ta przedstawiona na rysunku poniżej z tym, że belka przy ścianie domu byłaby wsparta na słupach, a nie połączona z ścianą. Wymiary pergoli, to 5x2,6m. Jakie powinny być wymiary (przekroje poprzeczne) elementów konstrukcyjnych: 2x3szt słupów, belek poprzecznych i desek kratownicy przeciwsłonecznej na dach i ściany? Robił ktoś już coś podobnego? Ciekawy też jestem, czy drewno można odliczyć od podatku w ramach ulgi na remont (jeżeli zakupię materiały w 2013 roku). Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 24 grudnia 2013 Udostępnij #2 Napisano 24 grudnia 2013 Drewna nie można odliczyć.Co do przekrojów to zapewne znajdziesz w necie na stronach producentów małej architektury ogrodowej czy coś w tym rodzaju.Np cos takiego Link do komentarza
Irbis Strzecharstwo Napisano 25 grudnia 2013 Udostępnij #3 Napisano 25 grudnia 2013 Minimalny przekrój dla słupków to 10x10cm, elementy poziome, przenoszące obciążenia podobnie,elementy poziome, nie przenoszące obciążeń (te a'la krokwie) 6x10cm.Można by się pokusić o jeszcze delikatniejszą konstrukcję, ale tu już trzeba by się przyjrzeć sposobom łączenia elementów, rozstawowi słupów, "krokwi"... Link do komentarza
sepoy Napisano 1 stycznia 2014 Autor Udostępnij #4 Napisano 1 stycznia 2014 Dziękuję za odzew. Wbrew pozorom nie ma tak dużo gotowych rozwiązań w necie. Przeważnie są tam tylko zdjęcia szczęśliwych właścicieli pod skończonymi pergolami.Czyli przekroje słupów i belek nośnych powinny mieć 10x10cm. Dla desek kratownicy wydaje mi się, że mogłoby wystarczyć 10x4cm lub jeszcze mniej (te 10cm ze względu na to, żeby pod pergolą był większy cień). Jak byście proponowali połączyć całą konstrukcję? Dałoby się to zrobić wkrętami, bez blaszanych kątowników?Jakie wtedy trzeba by zrobić zaciosy na belkach i deskach? Link do komentarza
Gość mhtyl Napisano 1 stycznia 2014 Udostępnij #5 Napisano 1 stycznia 2014 Cytat Jak byście proponowali połączyć całą konstrukcję? Dałoby się to zrobić wkrętami, bez blaszanych kątowników?Jakie wtedy trzeba by zrobić zaciosy na belkach i deskach? Jeżeli nie będzie widać to można dać łączniki metalowe a tam gdzie łączenia są na widoku jedynie połączenia poprzez zaciosy, wycinanie itp i zamiast gwoździ metolowych używać drewnianych. Link do komentarza
Irbis Strzecharstwo Napisano 1 stycznia 2014 Udostępnij #6 Napisano 1 stycznia 2014 Przy takich małych przekrojach pozostają łączniki stalowe, gwoździe i wkręty ciesielskie. W przypadku łączników stalowych można pomyśleć jak zrobić takie połączenie aby wpuścić je w drewno.Poziomą belkę podtrzymującą dach można spokojnie zamocować do słupków gwoździami lub wkrętami ciesielskimi od góry - nie będzie nic widać, a połączenie będzie stabilne. Podobnie elementy poszycia - przy grubości 4cm można to zrobić nawiercając element przed wkręceniem wkręta ciesielskiego.Zdjęcie które pokazałeś jako poglądowe prezentuje chyba nie pergolę a zadaszenie szklane na konstrukcji drewnianej. Gdybyś chciał zrobić coś podobnego, to talerzyki wkrętów również należy wpuścić w drewno na kilka mm, aby nie powodowały naprężeń szyb zespolonych... i wtedy jednak jakieś stężenia dodatkowe w rodzaju mieczy czy zastrzałów pomiędzy słupkami... 1 Link do komentarza
sledz55 Napisano 28 kwietnia 2014 Udostępnij #7 Napisano 28 kwietnia 2014 (edytowany) Witam,ja też chciałbym zbudować pergolę. Kwestia jest następująca - jak zbudować taki jakby trójkątny dach? Edytowano 11 lipca 2014 przez Redakcja (zobacz historię edycji) Link do komentarza
Irbis Strzecharstwo Napisano 28 kwietnia 2014 Udostępnij #8 Napisano 28 kwietnia 2014 Powiedziałbym daszek... Cztery deski (grubość 40mm, szer 15cm?) z wyfrezowanym w krawędzi zagłębieniem na podwójną grubość deski stanowiącej pokrycie (40mm głęboko, 20mm szeroko). Łączysz w kalenicy po dwie deski (jakaś ukryta od wewnętrznej strony płytka perforowana... albo po prostu zakład jak na pokazanym przez Ciebie zdjęciu). Wzmacniasz w kalenicy i w okapie, od wewnątrz, czymś na kształt łat o długości jak szerokość daszka. Mocujesz szkielet do słupków, nabijasz deski pokrycia z zakładką, zaczynając od dołu. Daszek gotowy 1 Link do komentarza
sledz55 Napisano 30 kwietnia 2014 Udostępnij #9 Napisano 30 kwietnia 2014 Brzmi prosto A jakiego drewna najlepiej użyć? Chciałbym, żeby pergola wytrzymała kilka sezonów w miarę dobrej kondycji. Link do komentarza
Irbis Strzecharstwo Napisano 30 kwietnia 2014 Udostępnij #10 Napisano 30 kwietnia 2014 Zwykła sosna/świerk zaimpregnowane odpowiednio wystarczą.Na pokrycie daszka powinny być deszczółki bez wylatujących sęków.Ważne, aby układać je stroną odrdzeniową do góry - to zapobiegnie pękaniu deseczek i przeciekom. Link do komentarza
sepoy Napisano 15 czerwca 2014 Autor Udostępnij #11 Napisano 15 czerwca 2014 Materiał do konstrukcji pergoli tarasowej jest już zakupiony, dostawa za kilka dni. Zdecydowałem się na słupy i belki o przekrojach 11x11cm oraz kantówki i miecze 6x11cm (po oheblowaniu).Pozostała mi jeszcze decyzja, co do wyboru materiału i wzoru wypełnienia dwóch najbardziej nasłonecznionych boków pergoli. Jeden o szerokości 1,6m, drugi 2,2m, wysokość około 1,4m do mieczy. Zastanawiam się nad wyborem pomiędzy żaluzjami ze sklejki wodoodpornej pociętej na 5cm paski, albo po prostu kratkami z listew. Za parę lat boki i góra powinny i tak porosnąć winobluszczem Czy sklejka nadaje się, jako materiał na zewnątrz pomieszczeń? Jakie powinny być przekroje listew, żeby w przyszłości nie były zbyt szybko niszczone przez rośliny? Link do komentarza
NOTO Napisano 1 lipca 2014 Udostępnij #12 Napisano 1 lipca 2014 (edytowany) Witam,zastanawiam się nad zrobieniem zadaszenia nad tarasem w podobnym kształcie tzn dachu dwuspadowego. Cośś na kształt takiej pergoli: http://jagram.com.pl/pergola-z-lawka-i-z-dachem-oxford.htmlChodzi o sam dach ale dla rozmiarów szerokość 6m i głębokość 4m (to maksymalne wymiary - prawdopodobnie będzie to 5x4m).Dach będzie z tyłu mocowany do elewacji z bloczka keramzytowego (kotwy chemiczne ?) a z przodu opierał się na 2 lub 3 słupach.Dach będzie pokryty dachówką ceramiczną.Jakie obciążenia należy przyjąć dla takiego dachu ze śniegiem (nachylenie małe ok 35stopni)Myślałem aby zrobić słupy i poprzeczki z belek o wymiarach 20x10cm. kontrłaty xxx6cm. Bez deskowania pod dachówką. Edytowano 10 lipca 2014 przez NOTO (zobacz historię edycji) Link do komentarza
sepoy Napisano 9 lipca 2014 Autor Udostępnij #13 Napisano 9 lipca 2014 Drewno przygotowane, konstrukcja skręcona ...[attachment=19693:a5.jpg]całość wygląda dość przyzwoicie [attachment=19694:a9.jpg] Dzięki wszystkim za dobre rady Link do komentarza
NOTO Napisano 10 lipca 2014 Udostępnij #14 Napisano 10 lipca 2014 Czy różnica w kolorze drewna to efekt lat czy zastosowania innego koloru ? Cytat Ważne, aby układać je stroną odrdzeniową do góry - to zapobiegnie pękaniu deseczek i przeciekom. Po swoim złym przykładzie położenia widzę teraz codziennie jakie to waźne :( Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się