Skocz do zawartości

Pergola na taras - przekroje elementów konstrukcyjnych


Recommended Posts

Napisano
Zamierzam zabudować na wiosnę drewnianą pergolę na tarasie. Miałaby ona wyglądać podobnie, jak ta przedstawiona na rysunku poniżej z tym, że belka przy ścianie domu byłaby wsparta na słupach, a nie połączona z ścianą.

DSC01446.jpg



Wymiary pergoli, to 5x2,6m. Jakie powinny być wymiary (przekroje poprzeczne) elementów konstrukcyjnych: 2x3szt słupów, belek poprzecznych i desek kratownicy przeciwsłonecznej na dach i ściany? Robił ktoś już coś podobnego? Ciekawy też jestem, czy drewno można odliczyć od podatku w ramach ulgi na remont (jeżeli zakupię materiały w 2013 roku).
Napisano
Drewna nie można odliczyć.
Co do przekrojów to zapewne znajdziesz w necie na stronach producentów małej architektury ogrodowej czy coś w tym rodzaju.
Np cos takiego
Napisano
Minimalny przekrój dla słupków to 10x10cm,
elementy poziome, przenoszące obciążenia podobnie,
elementy poziome, nie przenoszące obciążeń (te a'la krokwie) 6x10cm.

Można by się pokusić o jeszcze delikatniejszą konstrukcję, ale tu już trzeba by się przyjrzeć sposobom łączenia elementów, rozstawowi słupów, "krokwi"...

Napisano
Dziękuję za odzew. Wbrew pozorom nie ma tak dużo gotowych rozwiązań w necie. Przeważnie są tam tylko zdjęcia szczęśliwych właścicieli pod skończonymi pergolami.

Czyli przekroje słupów i belek nośnych powinny mieć 10x10cm. Dla desek kratownicy wydaje mi się, że mogłoby wystarczyć 10x4cm lub jeszcze mniej (te 10cm ze względu na to, żeby pod pergolą był większy cień).

Jak byście proponowali połączyć całą konstrukcję? Dałoby się to zrobić wkrętami, bez blaszanych kątowników?
Jakie wtedy trzeba by zrobić zaciosy na belkach i deskach?
Napisano
Cytat

Jak byście proponowali połączyć całą konstrukcję? Dałoby się to zrobić wkrętami, bez blaszanych kątowników?
Jakie wtedy trzeba by zrobić zaciosy na belkach i deskach?


Jeżeli nie będzie widać to można dać łączniki metalowe a tam gdzie łączenia są na widoku jedynie połączenia poprzez zaciosy, wycinanie itp i zamiast gwoździ metolowych używać drewnianych.
Napisano
Przy takich małych przekrojach pozostają łączniki stalowe, gwoździe i wkręty ciesielskie. W przypadku łączników stalowych można pomyśleć jak zrobić takie połączenie aby wpuścić je w drewno.

Poziomą belkę podtrzymującą dach można spokojnie zamocować do słupków gwoździami lub wkrętami ciesielskimi od góry - nie będzie nic widać, a połączenie będzie stabilne. Podobnie elementy poszycia - przy grubości 4cm można to zrobić nawiercając element przed wkręceniem wkręta ciesielskiego.

Zdjęcie które pokazałeś jako poglądowe prezentuje chyba nie pergolę a zadaszenie szklane na konstrukcji drewnianej. Gdybyś chciał zrobić coś podobnego, to talerzyki wkrętów również należy wpuścić w drewno na kilka mm, aby nie powodowały naprężeń szyb zespolonych... i wtedy jednak jakieś stężenia dodatkowe w rodzaju mieczy czy zastrzałów pomiędzy słupkami...
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Powiedziałbym daszek... Cztery deski (grubość 40mm, szer 15cm?) z wyfrezowanym w krawędzi zagłębieniem na podwójną grubość deski stanowiącej pokrycie (40mm głęboko, 20mm szeroko). Łączysz w kalenicy po dwie deski (jakaś ukryta od wewnętrznej strony płytka perforowana... albo po prostu zakład jak na pokazanym przez Ciebie zdjęciu). Wzmacniasz w kalenicy i w okapie, od wewnątrz, czymś na kształt łat o długości jak szerokość daszka. Mocujesz szkielet do słupków, nabijasz deski pokrycia z zakładką, zaczynając od dołu.
Daszek gotowy
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Materiał do konstrukcji pergoli tarasowej jest już zakupiony, dostawa za kilka dni. Zdecydowałem się na słupy i belki o przekrojach 11x11cm oraz kantówki i miecze 6x11cm (po oheblowaniu).

Pozostała mi jeszcze decyzja, co do wyboru materiału i wzoru wypełnienia dwóch najbardziej nasłonecznionych boków pergoli. Jeden o szerokości 1,6m, drugi 2,2m, wysokość około 1,4m do mieczy.
Zastanawiam się nad wyborem pomiędzy żaluzjami ze sklejki wodoodpornej pociętej na 5cm paski, albo po prostu kratkami z listew. Za parę lat boki i góra powinny i tak porosnąć winobluszczem icon_smile.gif

Czy sklejka nadaje się, jako materiał na zewnątrz pomieszczeń?
Jakie powinny być przekroje listew, żeby w przyszłości nie były zbyt szybko niszczone przez rośliny?
  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Witam,

zastanawiam się nad zrobieniem zadaszenia nad tarasem w podobnym kształcie tzn dachu dwuspadowego. Cośś na kształt takiej pergoli: http://jagram.com.pl/pergola-z-lawka-i-z-dachem-oxford.html

Chodzi o sam dach ale dla rozmiarów szerokość 6m i głębokość 4m (to maksymalne wymiary - prawdopodobnie będzie to 5x4m).
Dach będzie z tyłu mocowany do elewacji z bloczka keramzytowego (kotwy chemiczne ?) a z przodu opierał się na 2 lub 3 słupach.

Dach będzie pokryty dachówką ceramiczną.
Jakie obciążenia należy przyjąć dla takiego dachu ze śniegiem (nachylenie małe ok 35stopni)

Myślałem aby zrobić słupy i poprzeczki z belek o wymiarach 20x10cm. kontrłaty xxx6cm. Bez deskowania pod dachówką. Edytowano przez NOTO (zobacz historię edycji)
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Drewno przygotowane,

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg



konstrukcja skręcona ...

[attachment=19693:a5.jpg]

całość wygląda dość przyzwoicie icon_smile.gif

[attachment=19694:a9.jpg]

DSC01446.jpg



Dzięki wszystkim za dobre rady icon_smile.gif
Napisano
Czy różnica w kolorze drewna to efekt lat czy zastosowania innego koloru ?


Cytat

Ważne, aby układać je stroną odrdzeniową do góry - to zapobiegnie pękaniu deseczek i przeciekom.



Po swoim złym przykładzie położenia widzę teraz codziennie jakie to waźne :(

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...