Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
pychy

Sterowanie czasowe pompą ciepła

Recommended Posts

Witam.
Od dwóch miesięcy jestem użytkownikiem pompy ciepła powietrze-woda Dimplex Lia 7il split sterowaną pogodowo. Dom 130m2 po podłogach, tylko ogrzewanie podłogowe.
Pompa ta ma możliwość zaprogramowania do sześciu różnych akcji ciągu doby, np. 5 uruchomień c.o. i 1 cwu.
Póki co mam ustawione trzy akcje: grzanie c.o. przez 17 godzin, grzanie cwu przez 1,5 godziny i znowu grzanie c.o. do końca doby.
Zauważyłem, że przy temperaturach na zewnątrz od 0 stopni w dół sprężarka pracuje przez cały czas trwania danego trybu. Inwerter tak jakby utrzymuje sprężarkę na niskich obrotach w celu utrzymania temperatury czynnika. Temperatura w domu nie rośnie ale po wyłączeniu urządzenia na 3,5 h temperatura w domu spadła p 0,5 stopnia C. Przez ostatnie kilka dni, gdzie temperatura spadała do -3 stopni, zużycie energii w ciągu doby kształtowało się na poziomie 22-24kWh (w tym pompki obiegowe, energia na c.o. i cwu).

W związku z powyższym zastanawiam się, czy by nie ustawić np 6 przedziałów czasowych pracy pompy ciepła w ciągu doby, np 5 razy grzanie c.o. po 2,5 h i 1 grzanie cwu przez 1,5. W efekcie da to łącznie 14 godzin pracy urządzenia i pompek obiegowych, czyli 58% dotychczasowego czasu pracy.

Czy ktoś z forumowiczów testował już na pompie ciepła zmianę z ciągłej pracy na taką właśnie czasową co kilka godzin w ciągu doby?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nie wiem kto i jak dobierał Ci tą PCi, ale wiem, że jest źle dobrana. icon_evil.gif
Nie wiem czy wykonano OZC, ale wynika z tego, że nie – czyli dobór był na zasadzie, będzie pan zadowolony. icon_evil.gif

Ta powietrzna PCi napędzana jest sprężarką 1,7kW (230V) i nie ma ….. we wsi, aby przy temperaturach zewnętrznych poniżej 0, osiągnęła moc wyższą niż 5kW, a przy -10 nie więcej jak 3,5kW. Taka moc jest niewystarczająca, zwłaszcza jeśli PCi ogrzewa także CWU – stąd posiłkuje się w temperaturach ujemnych grzałką (3kW), a z tego wynika wysoki pobór energii.

Ps. To sterowanie PCi czasowe, a nie temperaturowe, to majstersztyk głupoty instalatora. zalamka.jpg

Ps 2. Nie wiem czy masz: http://www.enba-shop.com/out/media/Montage...2011bis0728.pdf od strony 97.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Nic nie wiadomo o zapotrzebowaniu na ciepło tego domu, ale jak piszesz bardzo wątpliwe żeby OZC było wykonane.
IMHO instalator nie dojść że dobrał PCi na oko kierując się sobie tylko znaną jakąś analogią co do jej mocy, to jeszcze nie uwzględnił faktu że to powietrzna pompa ciepła o dojść sporym wahaniu mocy grzewczej w zależności od temperatury DZ.

Gdyby to była gruntówka, to można by mniemać że taka moc zainstalowanego urządzenia by wystarczyła.

Cytat

Ps. To sterowanie PCi czasowe, a nie temperaturowe, to majstersztyk głupoty instalatora. zalamka.jpg


Wężykiem, wężykiem...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam.
Dom ma policzone w Audytor OZC 5.0 3D obciążenie cieplne 5,5kW i zapotrzebowanie na cieplo 27GJ/rok. Mostki cieplne obliczane metodą dokładną.
Współczynniki przenikania dla ścian U=0,12W/m2K, dla podłogi na gruncie U=0,10W/m2K, dla stropu U=0,16W/m2k. Do tego odzysk ciepła z wentylacji i okna o wsp. dla całych okien U=0,8W/m2K.
Krzywa grzewcza budynku przecina się z krzywą grzewczą pompy ciepła przy -10 stopniach C, czyli punkt biwalenty, przy którym uruchomią się grzałki do właśnie -10 stopni C.
Z tych 24kWh to 2kWh idzie na cwu i 4,5kWh to pompki obiegowe. Sprężarka zużywa 17,5kWh na cele c.o. przy temp. -3 do 0 stopni C.
Może teraz sytuacja się trochę rozjaśni...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Acha....
Temperatura w domu od 21do 22,5 stopnia C. Strefa klimatyczna III, czyli obciążenie policzone dla -20 stopni C.
Obecnie grzałki się nie uruchamiają, bo sterownik na to nie pozwala, dopiero w punkcie biwalentnym.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Podejrzewam, że dobrano tą PCi tak jak gruntową.

Po drugie, moc PCi wyliczono dla delty „t” około 20stopni, a w przypadku powietrznych PCi powinno się liczyć co najmniej do delty „t” około 30 stopniowej – z różnych powodów.

A po trzecie, ten sterownik czasowy, służy do wymuszenia pracy PCi w optymalnym czasie np. zimą tylko w dzień, bo temperatura powietrza wtedy wyższa, lub tylko w II taryfie, ale ta PCi ma zbyt małą moc, aby w pełni wykorzystać taką funkcję sterownika (czasowego).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
bajbaga - wbrew pozorom, dobór tej PC nie jest jeszcze taki tragiczny, biorąc pod uwagę parametry domu - ale tylko pod warunkiem że klient był świadomy tego konkretnego doboru...(i decydując się na tańszą pompę miał świadomość że będzie grzał częściowo prądem)
przecież takie domy są też ogrzewane prądem i właściciele nie bankrutują...(oczywiście przy odpowiedniej akumulacyjności i wykorzystaniu taniej taryfy)
ale tutaj chyba klient nie do końca był świadom, bo inaczej nie zadawałby takich pytań....
-10 to zdecydowanie za niska temperatura dla włączenia grzałek, szczególnie jeśli to jest 1 sezon grzewczy.

Cytat

Witam.
Dom ma policzone w Audytor OZC 5.0 3D obciążenie cieplne 5,5kW i zapotrzebowanie na cieplo 27GJ/rok. Mostki cieplne obliczane metodą dokładną.
Współczynniki przenikania dla ścian U=0,12W/m2K, dla podłogi na gruncie U=0,10W/m2K, dla stropu U=0,16W/m2k. Do tego odzysk ciepła z wentylacji i okna o wsp. dla całych okien U=0,8W/m2K.
Krzywa grzewcza budynku przecina się z krzywą grzewczą pompy ciepła przy -10 stopniach C, czyli punkt biwalenty, przy którym uruchomią się grzałki do właśnie -10 stopni C.
Z tych 24kWh to 2kWh idzie na cwu i 4,5kWh to pompki obiegowe. Sprężarka zużywa 17,5kWh na cele c.o. przy temp. -3 do 0 stopni C.
Może teraz sytuacja się trochę rozjaśni...



ja mam bardzo podobne parametry swojego domu jeśli chodzi o projektowe obciążenie cieplne i dobrałem sobie PC 7,6kw - gruntówkę

na stronie 118 są parametry tej PC
Wydajność grzewcza / współczynnik wydajności
(COP) zgodnie z norm¹ PN-EN 14511
A7/W 35 kW/--- 7,00/4,40
A2/W35 kW/--- 6,55/3,30
A-7/W35 kW/--- 5,15/2,65
A-7/W55 kW/--- 4,80/1,80
A-15/W35 kW/--- 4,60/2,30

Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Dlatego twierdzę, że została dobrana nieumiejętnie.
Pompy powietrzne są bardzo kapryśne. A przy minusowych temperaturach, część energii idzie na odszranianie, co nie jest uwzględnione w COP.
Trochę to dziwne, że teoretycznie moc szczytowa określona jest na 5,5kW (bez CWU), a ta PCi nie osiąga takiej mocy, nawet w wyższych temperaturach zewnętrznych.
Gra - można ogrzewać samym prądem, tylko po co kupować PCi, która w zasadzie ma sens tylko w temp. około -5 stopni.
Moim zdaniem tam powinna być powietrzna PCi o mocy nie mniejszej niż 9kW i nie większej niż 12kW – wtedy przesunie się czas jej wykorzystania. Nie bez znaczenia jest to, że jest tam inwerter.
I jeszcze jedna sprawa, wtedy wyrabia się ten sterownik czasowy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ten model pompy ciepła przy parametrach A-7/W35 generuje moc 5,15kW, przy A-10/W35 około 5kW, przy A-15/W35 daje 4,6kW. Krzywa grzewcza budynku pokazuje, że przy -15 na zewnątrz obciążenie wynosi niecałe 5kW. Punkt biwalenty będzie chyba nawet troszkę później niż pisałem bo przy -12 stopniach. Wtedy załączą się grzałki i system będzie zasilany właśnie samymi grzałkami.
Teraz mam ustawioną krzywą grzewczą w taki sposób, że przy -15 temp czynnika wynosi 33 stopnie C, a przy + 15 wynosi 27 stopni. Cała krzywa obniżona jest teraz o 1 stopień. Jak na razie temp w domu i komfort są w prządku, a temperatury utrzymują się na jednym poziomie całą dobę +- 0,5C (w sypialniach 21, w salonie i kuchni 22).
Pompa jest dobrana na styki zakładając, że budynek ma dokładnie takie parametry jak w projekcie.
Zakładając nawet, że 25% całego okresu grzewczego będą pracować same grzałki, a pozostałą część sezonu urządzenie grzeje sprężarką to i tak nie jest źle. 25% z 27GJ/rok daje nam 6,75GJ, czyli 1876kWhx0,63zł=1182zł kosztują grzałki w sezonie.
Resztę sezonu, czyli 20,25GJ będzie dostarczone przez sprężarkę ze średnim COP 2,85, co daje nam 1975kWhx0,63zł=1244zł. Łącznie na cele c.o. zapłacę około 2500zł.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
pychy - jeszcze jedno pytanie - używasz prądu 2 taryfowego?
widzę, że jednak w twoim przypadku wybór był świadomy, świadczą o tym twoje opowiedzi...czy drugi raz zrobiłbys tak samo?
mam tylko zastrzeżenie, co do twojego założenia, że dom wyszedł idealnie niż wyszły wyniki w obliczeniach...ja jestem pewny, że w rzeczywistości są gorsze... icon_smile.gif

po cenie widzę że nie...icon_biggrin.gif

tak jeszcze dla porównania - napisz jakie koszty poniosłeś z takim a nie innym źródłem ogrzewania..bardzo mnie to ciekawi...aha, masz podlicznik?
porównanie kosztów na koniec okresu grzewczego, dla dwóch podobnych energetycznie domów może być ciekawym doświadczeniem icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Witam.
W domu mieszkamy od dwóch miesięcy i dopiero teraz ociepliłem wieńce od góry - od strony poddasza i założyłem zamek do schodów strychowych. Do tej pory wieńce były nieocieplone, a właz na strych z garażu ogrzewanego był uchylony na 15cm.
Mam podlicznik 3-f na pompę ciepła, który mierzy zużycie dla sprężarki, dwóch pompek obiegowych i grzałek.
Od wczoraj od godziny 18.00 do dzisiaj 18.00 całość zużyła 12kWh, w tym c.o., cwu oraz pompki. Może pomogły moje sobotnie zabiegi. Zużycie wyraźnie spadło ale muszę poczekać do ujemnych temperatur, to wtedy będę wiedział na bank.
Używam prądu I taryfowego G11.
Całość systemu grzewczego, czyli źródło ciepła, bufor, zasobnik cwu 200, cała podłogówka z projektem i wykonanie, do tego cały osprzęt kotłowni wraz z montaż kosztował 30tys. brutto. Sama pompa ciepła 12,5tys.
W mojej okolicy nie ma gazu i dlatego wybrałem takie źródło. Spalania nie chciałem za żadne pieniądze.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Gość adiqq
ile kwh zużyłeś od początu października?
jestem ciekaw porównania zużycia za cały sezon grzewczy....z uwględnieniem grzania grzałkami
ja za swój zestaw dałem około 48tys - twoją cenę uważam za bardzo dobrą.
u mnie od początku listopada idzie średnio około 15kwh/dobe, ale 91% w taniej taryfie (czyli 4,40zł/dzień)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Licznik mam dopiero od 7 listopada, czyli 2 tygodnie. Zużyłem do tej pory 210kWh, czyli średnio 16kWh na dobę ale jak pisałem miałem dużo niekontrolowanych strat ciepła przez wieńce i właz na strych.
Zobaczymy co będzie dalej.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Działka rodziców ma ok 15 arów powierzchni, więc na pewno da się ją podzielić. A wjazd możliwy będzie do wykonania bliżej piekarni. Z zapewnieniem dostawy mediów nie powinno być kłopotów - wszak to prawie środek wielkiego osiedla w Twoim mieście...
    • Ma zakopane 3 kręgi betonowe. Do środka kręgów dochodzi rura PE które ma w przyszłości zasilać automatyczne nawodnienie.  Teraz z tego miejsca mają się rozchodzić rury do zasilenia nawodnienia. Na zdjęciu jest widoczna druga rura PE ale ta ma służyć do zasilenia w wodę budynku gospodarczego.  Czy to jest dobry pomysł żeby w tym miejscu zainstalować elektrozawory do automatycznego podlewania. Z tego miejsca ma wychodzić rura do zasilenia automatycznych zraszaczy oraz udzielna sekcja do podlewania kropelkowego.  Rury wprowadzone będą nisko w kręgach i będzie można z nich spuszczać na zimę wodę.  Czy jest gdzieś w necie dostępny schemat budowy automatycznego nawadnia ogrodu. Czy takie rozwiązanie ma szanse się sprawdzić?  
    • Gość
      Z chęcią zapłacę 100 zł za metr kwadratowy . Ale niestety dziś Pan dał mi ofertę aż mnie z nóg zniosło . Nie potrafił się określić w jaki sposób mi koszt obliczył .
    • A u mnie wujek Google jest innego zdania     Zresztą tak mnie kiedyś uczyli...   Ja zwykle montowałem sedes śrubami do posadzki, a silikonu używałem do przyklejenia sedesu do podłoża i - tak jak pisze mhtyl - i uważam na 99,9%, że a właściwie nie trzyma  uszczelka na złączu rury wylotowej z sedesu z rurą kanalizacyjną. Zdarza się to wtedy, gdy w trakcie korzystania z kibelka porusza się on, gdyż jest źle przymocowany. Trzeba zdemontować kibelek, wymyć dokładnie podłogę i sedes od dołu, kupić nowy zestaw do mocowania sedesu (w skład zestawu wchodzą po dwie sztuki: kołki rozporowe, długie wkręty, tulejki odpowiednio wyprofilowane i zaślepki), usunąć - jeśli były użyte - stare śruby i kołki, albo nawiercić nowe otwory w posadzce i od nowa zamontować sedes i ozdobić białym silikonem             Ooooo...    W linkowanym temacie czytam:   To chyba z rozpędu...
    • A podzielisz się, tak w skrócie, czym uzasadnia to że te szmaragdy tańsze? Bardzo mnie to zaintrygowalo. Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...