Skocz do zawartości

przepisy przeciwpożarowe?


Recommended Posts

Napisano
Witam
Być może ktoś z forumowiczów będzie coś na ten temat wiedział, otóż mam działkę na której chcę się budować, ma szerokość 17 m., na sąsiedniej działce jest stary, niezamieszkany, częściowo już zawalony, drewniany dom. Problem polega na tym że ponoć przepisy przeciwpożarowe wymagają odsunięcia się od drewnianych budynków o 12 metrów ewentualnie ściana z tej strony nie może mieć okien, co nie wchodzi w grę bo przecież nie zbuduję domu bez okien na południe. Dodam jeszcze, że zburzenie tej rudery odpada gdyż właściciel sie nie zgadza.
Napisano
Cytat

Dla budynków mieszkalnych istotna jest odległość od granicy działki (4 m) i nie ma znaczenia czy na sąsiedniej nieruchomości znajduje się budynek drewniany czy murowany.



icon_eek.gif

Ojjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj, boliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Cytat

§ 12. 1. Je4eli z przepisów § 13, 60 i 271-273 lub przepisów odrębnych określających dopuszczalne
odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają inne wymagania, ............



Napisano
Dokładnie, a uzupełniając post bajbagi - przepisy 271 - 273 to rozdział 7 warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki itd. Rozdział pod tytułem "Usytuowanie budynków z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe". § 271 określa właśnie odległości pomiędzy budynkami, a nie pomiędzy budynkiem a granicą działki.

Punk 1 tego paragrafu zawiera tabelę odległości pomiędzy zewnętrznymi ścianami niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego, a mającymi na powierzchni większej niż 65% klasę odporności ogniowej, określoną w § 216. Zgodnie z § 213 wymagania dotyczące klasy odporności ogniowej budynków określone z kolei w § 212 nie dotyczą między innymi budynków mieszkalnych jednorodzinnych o wysokości do 3 kondygnacji włącznie. Zakładam, że to właśnie Twój przypadek. Zgodnie z powyższym można, nie przejmując się klasą odporności ogniowej ścian, wziąć z tabeli z § 216 minimalną odległość pomiędzy ścianami obu budynków - 8m. Jednak punkt 2. tego paragrafu zwiększa tę wartość o 50% jeśli jeden z budynków - w Twoim przypadku drewniany sąsiad - ma ścianę rozprzestrzeniającą ogień. I robi się nam 12m.

Żeby zbudować bliżej - trzeba by sprostać punktowi 10 tego paragrafu, czyli zrobić od strony sąsiada ścianę oddzielenia przeciwpożarowego zgodnie z § 232 ust. 4 i 5. A to oznacza ścianę REI60. Ściana REI60 to żaden problem. Gorzej z oknami. Zgodnie z punktem 6. § 232 w takiej ścianie możesz mieć okna o klasie odporności ogniowej E30, jeśli stanowią one nie więcej niż 10% powierzchni tej ściany (zakładając, że ściana nie stanowi obudowy drogi ewakuacyjnej, a raczej można tak założyć). Oznacza to szczelność ogniową na 30 min. Okna E30 można oczywiście kupić.

Także reasumując - jeśli zrobisz od strony drewnianego sąsiada ścianę nie rozprzestrzeniającą ognia, o odporności ogniowej EI60 i zamontujesz w niej okna E30 o powierzchni nie przekraczającej 10% tej ściany - możesz budować kierując się zasadami podanymi 1 §12 zacytowanym przez bajbagę. Czyli w skrócie 3m od granicy dla ściany bez okien i 4m dla ściany z oknami. Ale lepiej §12 sobie przeczytać icon_biggrin.gif.
Napisano
Witam,

§ 213 pkt.1 Rozdział 2 Dział VI warunków technicznych "Wymagania dotyczące klasy odporności pożarowej budynków określone w § 212 nie dotyczą budynków:
1. do trzech kondygnacji nadziemnych włącznie:
a) mieszkalnych: jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej,
b) mieszkalnych i administracyjnych w gospodarstwach leśnych,
..."

Wynika z tego, że przepisy ppoż w większości przypadków nie dotyczą zabudowy jednorodzinnej.
Pozdrawiam.
Napisano
Zgadzam się i się nie zgadzam z przedmówcą, zwracam uwagę na to, że przepisy nie są do końca jednoznaczne...
"271. 1. Odległość między zewnętrznymi ścianami budynków niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego, a mającymi na powierzchni większej niż 65% klasę odporności ogniowej (E)..." żeby określić klasę ogniową elementu budynku, trzeba najpierw znać klasę odporności samego budynku... a jak to zrobić skoro 213 mówi, że budynki jednorodzinne są wykluczone?
Napisano
Cytat

żeby określić klasę ogniową elementu budynku, trzeba najpierw znać klasę odporności samego budynku... a jak to zrobić skoro 213 mówi, że budynki jednorodzinne są wykluczone?



Nie jest to prawdą.
To są dwa rózne elementy, różnych uwarunkowań w przepisach.

Napisano
Dokładnie, klasa odporności ogniowej elementu typu ściana, czy strop to parametr określony normą i na podstawie badań. Klasa budynku to pewne założenie. Faktycznie, jak to zwykle z polskimi przepisami bywa, pewien niedostatek w zakresie jednoznaczności jest, ale akurat w tym przypadku dość niewielki icon_biggrin.gif.
Napisano
Cytat

Zgadzam się i się nie zgadzam z przedmówcą, zwracam uwagę na to, że przepisy nie są do końca jednoznaczne...
"271. 1. Odległość między zewnętrznymi ścianami budynków niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego, a mającymi na powierzchni większej niż 65% klasę odporności ogniowej (E)..." żeby określić klasę ogniową elementu budynku, trzeba najpierw znać klasę odporności samego budynku... a jak to zrobić skoro 213 mówi, że budynki jednorodzinne są wykluczone?



Z całego 271 wynika, że dla domów jednorodzinnych, których nie dotyczą wymagania odporności ogniowej elementów (bo te małe budynki sa wyłączone z klasyfikacji pożarowej), obowiązują te wyjściowe odległości wynikające z tabeli w 271.1.
Oczywiście jeżeli spełniają wymagania w zakresie tzw. rozprzestrzeniania ognia przez ściany zewnętrzne i dachy, (tzw. NRO) – patrz par. 271. 2

Polecam par. 272.2:
„Budynki mieszkalne jednorodzinne……, ze ścianami i dachami z przekryciami nierozprzestrzeniającymi ognia, powinny być sytuowane w odległości nie mniejszej od granicy sąsiedniej, niezabudowanej działki, niż jest to określone w par. 12”

Ten paragraf wyraźniej pokazuje, że jednorodzinne też są objęte wymaganiami dot. odległości, na zasadach jw.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...