Skocz do zawartości

przepisy przeciwpożarowe?


Recommended Posts

Napisano
Witam
Być może ktoś z forumowiczów będzie coś na ten temat wiedział, otóż mam działkę na której chcę się budować, ma szerokość 17 m., na sąsiedniej działce jest stary, niezamieszkany, częściowo już zawalony, drewniany dom. Problem polega na tym że ponoć przepisy przeciwpożarowe wymagają odsunięcia się od drewnianych budynków o 12 metrów ewentualnie ściana z tej strony nie może mieć okien, co nie wchodzi w grę bo przecież nie zbuduję domu bez okien na południe. Dodam jeszcze, że zburzenie tej rudery odpada gdyż właściciel sie nie zgadza.
Napisano
Cytat

Dla budynków mieszkalnych istotna jest odległość od granicy działki (4 m) i nie ma znaczenia czy na sąsiedniej nieruchomości znajduje się budynek drewniany czy murowany.



icon_eek.gif

Ojjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjj, boliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Cytat

§ 12. 1. Je4eli z przepisów § 13, 60 i 271-273 lub przepisów odrębnych określających dopuszczalne
odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają inne wymagania, ............



Napisano
Dokładnie, a uzupełniając post bajbagi - przepisy 271 - 273 to rozdział 7 warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki itd. Rozdział pod tytułem "Usytuowanie budynków z uwagi na bezpieczeństwo pożarowe". § 271 określa właśnie odległości pomiędzy budynkami, a nie pomiędzy budynkiem a granicą działki.

Punk 1 tego paragrafu zawiera tabelę odległości pomiędzy zewnętrznymi ścianami niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego, a mającymi na powierzchni większej niż 65% klasę odporności ogniowej, określoną w § 216. Zgodnie z § 213 wymagania dotyczące klasy odporności ogniowej budynków określone z kolei w § 212 nie dotyczą między innymi budynków mieszkalnych jednorodzinnych o wysokości do 3 kondygnacji włącznie. Zakładam, że to właśnie Twój przypadek. Zgodnie z powyższym można, nie przejmując się klasą odporności ogniowej ścian, wziąć z tabeli z § 216 minimalną odległość pomiędzy ścianami obu budynków - 8m. Jednak punkt 2. tego paragrafu zwiększa tę wartość o 50% jeśli jeden z budynków - w Twoim przypadku drewniany sąsiad - ma ścianę rozprzestrzeniającą ogień. I robi się nam 12m.

Żeby zbudować bliżej - trzeba by sprostać punktowi 10 tego paragrafu, czyli zrobić od strony sąsiada ścianę oddzielenia przeciwpożarowego zgodnie z § 232 ust. 4 i 5. A to oznacza ścianę REI60. Ściana REI60 to żaden problem. Gorzej z oknami. Zgodnie z punktem 6. § 232 w takiej ścianie możesz mieć okna o klasie odporności ogniowej E30, jeśli stanowią one nie więcej niż 10% powierzchni tej ściany (zakładając, że ściana nie stanowi obudowy drogi ewakuacyjnej, a raczej można tak założyć). Oznacza to szczelność ogniową na 30 min. Okna E30 można oczywiście kupić.

Także reasumując - jeśli zrobisz od strony drewnianego sąsiada ścianę nie rozprzestrzeniającą ognia, o odporności ogniowej EI60 i zamontujesz w niej okna E30 o powierzchni nie przekraczającej 10% tej ściany - możesz budować kierując się zasadami podanymi 1 §12 zacytowanym przez bajbagę. Czyli w skrócie 3m od granicy dla ściany bez okien i 4m dla ściany z oknami. Ale lepiej §12 sobie przeczytać icon_biggrin.gif.
Napisano
Witam,

§ 213 pkt.1 Rozdział 2 Dział VI warunków technicznych "Wymagania dotyczące klasy odporności pożarowej budynków określone w § 212 nie dotyczą budynków:
1. do trzech kondygnacji nadziemnych włącznie:
a) mieszkalnych: jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej,
b) mieszkalnych i administracyjnych w gospodarstwach leśnych,
..."

Wynika z tego, że przepisy ppoż w większości przypadków nie dotyczą zabudowy jednorodzinnej.
Pozdrawiam.
Napisano
Zgadzam się i się nie zgadzam z przedmówcą, zwracam uwagę na to, że przepisy nie są do końca jednoznaczne...
"271. 1. Odległość między zewnętrznymi ścianami budynków niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego, a mającymi na powierzchni większej niż 65% klasę odporności ogniowej (E)..." żeby określić klasę ogniową elementu budynku, trzeba najpierw znać klasę odporności samego budynku... a jak to zrobić skoro 213 mówi, że budynki jednorodzinne są wykluczone?
Napisano
Cytat

żeby określić klasę ogniową elementu budynku, trzeba najpierw znać klasę odporności samego budynku... a jak to zrobić skoro 213 mówi, że budynki jednorodzinne są wykluczone?



Nie jest to prawdą.
To są dwa rózne elementy, różnych uwarunkowań w przepisach.

Napisano
Dokładnie, klasa odporności ogniowej elementu typu ściana, czy strop to parametr określony normą i na podstawie badań. Klasa budynku to pewne założenie. Faktycznie, jak to zwykle z polskimi przepisami bywa, pewien niedostatek w zakresie jednoznaczności jest, ale akurat w tym przypadku dość niewielki icon_biggrin.gif.
Napisano
Cytat

Zgadzam się i się nie zgadzam z przedmówcą, zwracam uwagę na to, że przepisy nie są do końca jednoznaczne...
"271. 1. Odległość między zewnętrznymi ścianami budynków niebędącymi ścianami oddzielenia przeciwpożarowego, a mającymi na powierzchni większej niż 65% klasę odporności ogniowej (E)..." żeby określić klasę ogniową elementu budynku, trzeba najpierw znać klasę odporności samego budynku... a jak to zrobić skoro 213 mówi, że budynki jednorodzinne są wykluczone?



Z całego 271 wynika, że dla domów jednorodzinnych, których nie dotyczą wymagania odporności ogniowej elementów (bo te małe budynki sa wyłączone z klasyfikacji pożarowej), obowiązują te wyjściowe odległości wynikające z tabeli w 271.1.
Oczywiście jeżeli spełniają wymagania w zakresie tzw. rozprzestrzeniania ognia przez ściany zewnętrzne i dachy, (tzw. NRO) – patrz par. 271. 2

Polecam par. 272.2:
„Budynki mieszkalne jednorodzinne……, ze ścianami i dachami z przekryciami nierozprzestrzeniającymi ognia, powinny być sytuowane w odległości nie mniejszej od granicy sąsiedniej, niezabudowanej działki, niż jest to określone w par. 12”

Ten paragraf wyraźniej pokazuje, że jednorodzinne też są objęte wymaganiami dot. odległości, na zasadach jw.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...