Skocz do zawartości

Jak rozpoznać materiał izolacyjny dobrej jakości?


Recommended Posts

Gość majster
bardzo ciekawy artykuł, ze swojej strony dodałbym że warto wybierać materiały renomowanych firm, które dostały rekomendacje lub inne certyfikaty znanych cenionych instytutów np Instytutu Techniki Budowlanej, sensownie decydować się na liderów branży w wełnie to Rockwool a w styropianie TermoOrganika.
Link do komentarza
Istotne w tym przypadku są również parametry które deklaruje producent. Informacje na temat deklarowanych parametrów znaleźć można w kodzie wyrobu, którym musi być oznakowany każdy produkt.
Ponizej wyjaśnienia oznaczeń:

Kod oznaczenia produktu


Kod oznacznia wyrobu informuje, które parametry spośród wielu opisanych w normie są deklarowane przez producenta dla danego wyrobu i jaka jest klasa lub poziom ich spełnienia.

Przykładowy kod na etykiecie:

MW-EN 13162 - T4 - DS(TH) - CS(10)50 - TR15 - PL(5)500 - WS - WL(P) - MU1

Kod wyrobu może zawierać następujące symbole:
MW skrót terminu wełna mineralna
EN 13162 numer normy europejskiej, która obejmuje wyrób
Ti tolerancja na grubość
DS(T+) stabilność wymiarowa w określonej temperaturze
DS(TH) stabilność wymiarowa w określonych warunkach temperatury i wilgotności
CS(10/Y)i naprężenia ściskające lub wytrzymałość na ściskanie
TR wytrzymałość na rozciąganie prostopadłe do powierzchni czołowych
PL(5)i obciążenie punktowe
WS nasiąkliwość wodą przy krótkotrwałym zanurzeniu
WL(P) nasiąkliwość wodą przy długotrwałym zanurzeniu
MUi lub Zi przenikanie pary wodnej
SDi sztywność dynamiczna
CPi ściśliwość
CC9(i1/i2/y)δc pełzanie przy ściskaniu
APi praktyczny współczynnik pochłaniania dźwięku
AWi ważony współczynnik pochłaniania dźwięku
AFi odporność przepływu powietrza

gdzie:
"i" wskazuje odpowiednią klasę lub poziom,
"δc" wskazuje naprężenia ściskające,
"y" podaje liczbę lat.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Gość malik
Paremetry tak są ważne, ale najważniejszy dla każdego izolatora to lambda, czyli współczynnik przenikania ciepła. To dotyczy wełny ( rockwolla) i styropianu ( termoorganiki). Reszta parametrów jest drugorzędna, w niektórych przypdkach staje się ważna np jeśli chodzi o styropian do fundamentów wtedy muszą być bardziej gęste, twradsze i tyle. No najważniejsze żeby to co było zadeklarowane było prawdziwe a u wielu firm bez marki zdarzają się "pomyłki".
Link do komentarza
Cytat

Paremetry tak są ważne, ale najważniejszy dla każdego izolatora to lambda, czyli współczynnik przenikania ciepła.
To dotyczy wełny ( rockwolla) i styropianu ( termoorganiki).
Reszta parametrów jest drugorzędna, w niektórych przypdkach staje się ważna np jeśli chodzi o styropian do fundamentów wtedy muszą być bardziej gęste, twradsze i tyle. No najważniejsze żeby to co było zadeklarowane było prawdziwe a u wielu firm bez marki zdarzają się "pomyłki".


czyli jak mam niedaleko producenta styropianu (niemarkowego) to nawet nie mam się go pytać o cenę, a może jednak lepiej wyjdę na tym jak w zbliżonej (lub niższej) cenie "położę" 3-5 cm styro tańszego od tego lokalnego producenta. Czy można jakoś zbadać organoleptycznie jakość takiego styro?
Link do komentarza
Gość mhtyl
Cytat

Paremetry tak są ważne, ale najważniejszy dla każdego izolatora to lambda, czyli współczynnik przenikania ciepła.
To dotyczy wełny ( rockwolla) i styropianu ( termoorganiki).


A co tylko produkty rockwolla i termoorganiki posiadają współczynnik lambda a innych firm produkty to już nie posiadają :bezradny:
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...
Mając duże doświadczenie z materiałami termoizolacyjnymi, np. pracując przy wykańczaniu elewacji, można niektóre parametry w przybliżeniu rozpoznać. Przynajmniej w zakresie, prowokującym do bardziej wnikliwego sprawdzenia produktu. Na mojej budowie miałem taki przypadek, gdzie wykonawca poddał wątpliwości parametry styropianu przeznaczonego na docieplenie tarasu nad garażem. Zgodnie z projektem miał być to materiał min. EPS-100. Pobliski sprzedawca zapewniał, że jest, pokazując palcem wielki napis na opakowaniach \"podłoga/dach\". Po wnikliwym sprawdzeniu kodu na etykiecie, okazało się, że jest to zaledwie 70-tka. Dodam, że był to styropian ARBET, a kod wydrukowano tak małymi literkami, aby łatwo go nie znaleźć. Na szczęście wrócił do sprzedawcy..
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Stropian wreszcie jest oznakowywany z podaniem ciężaru 1 m3.Skończy się nabieranie ludzi i opowiadanie bajek że im lżejszy tym bardziej izolacyjny. Nie radzę stosować innego niż o ciężarze 20 kg/m3, bo tak naprawde od tej wagi zaczyna sie dobra izolacyjność. Jak sprzedawca czy wykonawca będzie mówił co innego to zapytajcie go dlaczego w lodówkach i zamrażarkach stosuje się tak twardy styropian jak w narzędziach do zacierania tynku.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Ponawiam pytanie, czy można jakoś wizualno-namacalnie zbadać jakość takiego styropianu?



Tak. Dzięki inicjatywie Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu jest to teraz możliwe. Wystarczy zważyć paczkę styropianu zwykłą wagą i porównać wyniki. Wartości, które należy porównać dostępne są w tabelach publikowanych na stronach poświęconych przedsięwzięciu. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać hasło - Gwarantowany Styropian lub Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu. O ile ważenie styropianu dla niektórych inwestorów jest czasem nieco kłopotliwe - można także skorzystać z wygodnej aplikacji - Program Gwarantowany Styropian. Ten kalkulator pozwoli potencjalnemu inwestorowi ustrzec się przed zakupem złej jakości styropianu. W razie pytań - proszę pisać. Zapraszam także do dyskusji o Programie Gwarantowany Styropian.

Dla przejrzystości tematu także podaję poniżej zestawienie znakowania styropianu, jak zrobił to jeden z moich Przedmówców.


Znakowanie – parametry techniczne

Właściwości styropianu, jako materiału izolacji budowlanej, są ściśle określone przez normę europejską PN EN 13163:2009 – wskazującą zasady klasyfikacji, istotne cechy i metody ich badań.

Norma określa również sposób znakowania płyt styropianowych przeznaczonych dla budownictwa:

Przykładowo: PŁYTY STYROPIANOWE EPS 70 – 040 FASADA

EPS-EN 13163-T2-L2W2-S1-P3-BS115-CS(10)70-DS(N)2-DS(70,-)2-TR100, gdzie:

EPS – płyty styropianowe

70 – naprężenie ściskające przy 10 % odkształceniu

040 – maksymalne wymagane wartości deklarowane współczynnika przewodzenia ciepła, odpowiednio 1D

FASADA – słowne części oznaczeń: FASADA, DACH, PODŁOGA, PARKING stanowią skrótową informację o podstawowym zastosowaniu danego wyrobu

T – tolerancja grubości

L – tolerancja długości

W – tolerancja szerokości

S – tolerancja prostokątności

P – tolerancja płaskości

BS – poziom wytrzymałości na zginanie

CS(10) – poziom naprężeń ściskających przy 10% odkształceniu

DS(N) – poziom stabilności wymiarowej w normalnych warunkach laboratoryjnych (23 °C, 50% wilgotności względnej

DS(70,-) – poziom stabilności wymiarowej w temp. 70 °C

TR – poziom wytrzymałości na rozciąganie

Wymiary

Standardowe wymiary płyt styropianowych to 1000 mm X 500 mm

Grubość w przedziałach co 10 mm

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Cytat

Tak. Dzięki inicjatywie Polskiego Stowarzyszenia Producentów Styropianu jest to teraz możliwe. Wystarczy zważyć paczkę styropianu zwykłą wagą i porównać wyniki. Wartości, które należy porównać dostępne są w tabelach publikowanych na stronach poświęconych przedsięwzięciu. Wystarczy w wyszukiwarkę wpisać hasło - Gwarantowany Styropian lub Polskie Stowarzyszenie Producentów Styropianu. O ile ważenie styropianu dla niektórych inwestorów jest czasem nieco kłopotliwe - można także skorzystać z wygodnej aplikacji - Program Gwarantowany Styropian. Ten kalkulator pozwoli potencjalnemu inwestorowi ustrzec się przed zakupem złej jakości styropianu. W razie pytań - proszę pisać. Zapraszam także do dyskusji o Programie Gwarantowany Styropian.

Dla przejrzystości tematu także podaję poniżej zestawienie znakowania styropianu, jak zrobił to jeden z moich Przedmówców.


Znakowanie – parametry techniczne

Właściwości styropianu, jako materiału izolacji budowlanej, są ściśle określone przez normę europejską PN EN 13163:2009 – wskazującą zasady klasyfikacji, istotne cechy i metody ich badań.

Norma określa również sposób znakowania płyt styropianowych przeznaczonych dla budownictwa:

Przykładowo: PŁYTY STYROPIANOWE EPS 70 – 040 FASADA

EPS-EN 13163-T2-L2W2-S1-P3-BS115-CS(10)70-DS(N)2-DS(70,-)2-TR100, gdzie:

EPS – płyty styropianowe

70 – naprężenie ściskające przy 10 % odkształceniu

040 – maksymalne wymagane wartości deklarowane współczynnika przewodzenia ciepła, odpowiednio 1D

FASADA – słowne części oznaczeń: FASADA, DACH, PODŁOGA, PARKING stanowią skrótową informację o podstawowym zastosowaniu danego wyrobu

T – tolerancja grubości

L – tolerancja długości

W – tolerancja szerokości

S – tolerancja prostokątności

P – tolerancja płaskości

BS – poziom wytrzymałości na zginanie

CS(10) – poziom naprężeń ściskających przy 10% odkształceniu

DS(N) – poziom stabilności wymiarowej w normalnych warunkach laboratoryjnych (23 °C, 50% wilgotności względnej

DS(70,-) – poziom stabilności wymiarowej w temp. 70 °C

TR – poziom wytrzymałości na rozciąganie

Wymiary

Standardowe wymiary płyt styropianowych to 1000 mm X 500 mm

Grubość w przedziałach co 10 mm


Mali producenci też muszą oznaczać styropian?
Link do komentarza
Cytat

Mali producenci też muszą oznaczać styropian?


Każdy styropian produkowany w Polsce (i Unii Europejskiej), zarówno przez duże firmy jak i malutkie przedsiębiorstwa produkcyjne, musi być oznakowany zgodnie z normą zharmonizowaną PN-EN 13163. Aktualnie obowiązuje już nowa wersja normy europejskiej, z 2012 roku.
Nazwa styropianu nie jest normowana, tzn. że producent może nadać dowolną nazwę.
Najistotniejszy jest kod oznaczenia styropianu, zawierający deklarowane parametry styropianu, oraz deklarowany współczynnik przewodzenia ciepła, tzw. lambda (nie jest ujęta w kodzie oznaczenia).
W obecnej wersji normy ułatwiono nieco zrozumienie kodu oznaczenia dla geometrii płyt - przy symbolu tolerancji podaje się dopuszczalną odchyłkę w mm, np.:
- tolerancja T1 oznacza, że płyta może mieć grubość +/- 1 mm w stosunku do grubości nominalnej;
- tolerancja L2 oznacza, że płyta może mieć długość +/- 2 mm w stosunku do długości nominalnej;
- tolerancja W2 oznacza, że płyta może mieć szerokość +/- 2 mm w stosunku do szerokości nominalnej;
- tolerancja Sb5 oznacza, że płyta może mieć maksymalną odchyłkę od prostokątności na długości i szerokości płyty o wartości 5 mm;
- tolerancja P10 oznacza, że płyta może mieć maksymalną odchyłkę od płaskości o wartości 10 mm.
Pozostałe określenia nie uległy zmianie.
Aktualnie obowiązująca wersja normy nie ułatwia jednak weryfikacji jakości styropianu w hurtowni, czy tez na budowie.
Dlatego PSPS rekomenduje sprawdzanie wagi/gęstości styropianu przed każdym zakupem. Szczegóły dotyczące wstępnej weryfikacji jakości styropianu oraz ewentualnego postępowania reklamacyjnego można znaleźć na stronie PSPS.
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Wełna to przestarzała technologia. Wełna to brak ciągłości izolacji, liczne mostki termiczne, strata przestrzeni poddasza (bo trzeba dać grubo i "na krzyż"), to mikro igiełki w płucach i na skórze. Wełna pije wilgoć i z trudem ją oddaje. Przestańcie wreszcie promować to gówno!
Link do komentarza
  • 6 lata temu...
Gość Flaszka

Oczywiście autorem nie wspomniał o izolacji w postaci nadmuchu granulatu celulozy, no bo po co

 

Piszecie o ocieplaniu, a co latem? Jest jakiś dobry materiał który ozimnia pomieszczenia?

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...