Skocz do zawartości

czy konieczna jest wentylacja w kominie systemowym?


Recommended Posts

Czy jeśli zdecyduję się na postawienie pieca wolno stojącego z płaszczem wodnym na drewno to powinienem kupić komin systemowy z wentylacją czy nie jest to konieczne i mogę kupić bez wentylacji ?
Wyjaśnię,że zamierzam postawić ten piec i komin w istniejącym już domu (salon) w suficie mam kratkę wentylacyjną.
Do czego jest tak naprawdę ta wentylacja w kominie systemowym?

Pozdrawiam
Link do komentarza
Wentylacja w kominie systemowy to po prostu wentylacja pomieszczenia, w którym będzie stało urządzenie podłączone do komina systemowego. Jeżeli masz wentylację mechaniczną wybierz komin systemowy bez kanały wentylacyjnego. Jeżeli masz wentylację grawitacyjną, wybór jest oczywisty. Musisz wziąć pod uwagę, że otwierając drzwiczki kominka możesz spowodować zadymienie pomieszczenia, wtedy taka wentylacja uniemożliwi rozprzestrzenienie się dymu po domu. Należy też zaznaczyć, a właściwie powinienem zacząć od tego, że wentylacja wyciągowa obok kominka (piec) jest wymogiem unormowanym przepisami.
Link do komentarza
Cytat

Wentylacja w kominie systemowy to po prostu wentylacja pomieszczenia, w którym będzie stało urządzenie podłączone do komina systemowego. Jeżeli masz wentylację mechaniczną wybierz komin systemowy bez kanały wentylacyjnego. Jeżeli masz wentylację grawitacyjną, wybór jest oczywisty. Musisz wziąć pod uwagę, że otwierając drzwiczki kominka możesz spowodować zadymienie pomieszczenia, wtedy taka wentylacja uniemożliwi rozprzestrzenienie się dymu po domu. Należy też zaznaczyć, a właściwie powinienem zacząć od tego, że wentylacja wyciągowa obok kominka (piec) jest wymogiem unormowanym przepisami.




Bardzo dziękuję za wypowiedź jest bardzo pomocna i jasna
Pozdrawiam serdecznie
Link do komentarza
Cytat

Wentylacja w kominie systemowy to po prostu wentylacja pomieszczenia, w którym będzie stało urządzenie podłączone do komina systemowego. Jeżeli masz wentylację mechaniczną wybierz komin systemowy bez kanały wentylacyjnego. Jeżeli masz wentylację grawitacyjną, wybór jest oczywisty. Musisz wziąć pod uwagę, że otwierając drzwiczki kominka możesz spowodować zadymienie pomieszczenia, wtedy taka wentylacja uniemożliwi rozprzestrzenienie się dymu po domu. Należy też zaznaczyć, a właściwie powinienem zacząć od tego, że wentylacja wyciągowa obok kominka (piec) jest wymogiem unormowanym przepisami.


Nie tak do końca,bo wentylacja w kominie z tego co pamiętam jest stosowana przy piecach na gaz, szczerze mówiąc nie słyszałem o tym co piszesz. Bo tak zakładając teoretycznie jeżeli komin ceramiczny się rozszczelni to zajdzie prawdopodobieństwo przedostania się spalin do środka (przy niekorzystnym ,odwróconym ciągu). I o ile jest to dopuszczalne to na pewno takiego komina w salonie postawić nie będzie można,co innego kotłownia (pomieszczenie gospodarcze gdzie ludzie nie przebywają na stałe).
Co do pytania zadanego przez neron-a to zapewne chodziło mu o komin z dodatkowym kanałem wentylacyjnym.
Link do komentarza
Cytat

Nie tak do końca,bo wentylacja w kominie z tego co pamiętam jest stosowana przy piecach na gaz, szczerze mówiąc nie słyszałem o tym co piszesz. Bo tak zakładając teoretycznie jeżeli komin ceramiczny się rozszczelni to zajdzie prawdopodobieństwo przedostania się spalin do środka (przy niekorzystnym ,odwróconym ciągu). I o ile jest to dopuszczalne to na pewno takiego komina w salonie postawić nie będzie można,co innego kotłownia (pomieszczenie gospodarcze gdzie ludzie nie przebywają na stałe).
Co do pytania zadanego przez neron-a to zapewne chodziło mu o komin z dodatkowym kanałem wentylacyjnym.



Do pieca na gaz (kondensacyjnego) można wykorzystać komin koncentryczny, tzw. dwa w jednym. Ale i tu wymagana jest wentylacja pomieszczenia, w którym piec gazowy się znajduje. Kominek jest urządzeniem grzewczym, wymogi stawiane pomieszczeniom, w których znajdują się urządzenia grzewcze definiują pojęcie wentylacji - dlatego są systemy kominowe z kanałami wentylacyjnymi pojedynczymi, podwójnymi itp.
Link do komentarza
Cytat

Wyjaśnię,że zamierzam postawić ten piec i komin w istniejącym już domu (salon) w suficie mam kratkę wentylacyjną.



A możesz postawić i masz warunki ?
Zamiast zawiłych tłumaczeń :

Cytat

§ 132.
3. Kominki opalane drewnem z otwartym paleniskiem lub zamknietym wkładem kominkowym mogą byc instalowane wyłacznie w budynkach jednorodzinnych, mieszkalnych w zabudowie zagrodowej i rekreacji indywidualnej oraz niskich budynkach wielorodzinnych, w pomieszczeniach:

1) o kubaturze wynikajacej ze wskaznika 4 m3/kW nominalnej mocy cieplnej kominka, lecz nie
mniejszej ni4 30 m3,
2) spełniajacych wymagania dotyczace wentylacji, o ktorych mowa w § 150 ust. 9,
3) posiadajacych przewody kominowe okreslone w § 140 ust. 1 i 2 oraz § 145 ust. 1,
4) w ktorych mo4liwy jest dopływ powietrza do paleniska kominka w ilosci:
a) co najmniej 10 m3/h na 1 kW nominalnej mocy cieplnej kominka - dla kominkow o obudowie
zamknietej,
b) zapewniajacej nie mniejsza predkosc przepływu powietrza w otworze komory spalania ni4 0,2 m/s - dla kominkow o obudowie otwartej.


§ 145. 1. Trzony kuchenne i kotły grzewcze na paliwo stałe oraz kominki z otwartym paleniskiem lub
zamknietym wkładem kominkowym o wielkosci otworu paleniskowego kominka do 0,25 m2 moga byc
przyłaczone wyłacznie do własnego, samodzielnego przewodu kominowego dymowego, posiadajacego co
najmniej wymiary 0,14x0,14 m lub srednice 0,15 m,

§ 150.9. W pomieszczeniu z paleniskami na paliwo stałe, płynne lub z urzadzeniami gazowymi
pobierajacymi powietrze do spalania z pomieszczenia i z grawitacyjnym odprowadzeniem spalin
przewodem od urzadzenia stosowanie mechanicznej wentylacji wyciagowej jest zabronione.



Niski budynek, to taki który posiada maksymalnie 4 kondygnacje naziemne.

A jak są spełnione warunki, to jeszcze zgoda administratora + zgoda kominiarza.
Link do komentarza
Nie do końca rozumiem co już jest wyjaśnione (jasne) a co jeszcze nie do końca, ale na pewno mogę odnieść się do pierwszego postu: jeśli jest kratka wentylacyjna w salonie w suficie (trochę niefortunne moim zdaniem ulokowanie) i nie jest to salon z aneksem kuchennym, to komin dla potrzeb kominka może już być bez dodatkowego kanału wentylacyjnego (komin z samym przewodem dymowym). Oczywiście zakładam, że wentylacja (ta istniejąca) działa skutecznie.
W sumie nawet jeśli jest to salon z aneksem kuchennym to przepisy jakoś wyraźnie raczej nie nakazują stosowania dwóch kanałów wentylacyjnych, ale ja (subiektywnie) jednak takie rozwiązanie bym w takim przypadku zalecał (wentylacja w kratce w suficie plus dodatkowa np zintegrowana z kominem dymowym).
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Naturalny wygląd Podkreśla strukturę drewna – słoje i naturalne usłojenie stają się bardziej widoczne i wyraziste. Matowe lub satynowe wykończenie – wygląda bardziej naturalnie niż połysk lakieru. Oddychająca powierzchnia Drewno zachowuje zdolność do oddychania, co pomaga w regulacji wilgotności w pomieszczeniu. Mniejsze ryzyko wypaczeń przy zmianach temperatury i wilgotności. Łatwa konserwacja i naprawa Nie trzeba cyklinować całej podłogi przy uszkodzeniu – można punktowo odnowić fragment. Regularna konserwacja (np. środkiem do pielęgnacji olejowosków) wydłuża żywotność wykończenia. Przyjemność użytkowania Ciepłe i przyjemne w dotyku – idealne dla osób chodzących boso lub z małymi dziećmi. Mniej śliskie niż lakierowane podłogi. Ekologia i zdrowie Produkty olejowoskowe są często na bazie naturalnych olejów i wosków – bezpieczne dla zdrowia. Brak intensywnego zapachu chemii, przyjazne alergikom.   Osmo to jedna z najbardziej znanych marek oferujących wysokiej jakości olejowoski do podłóg drewnianych (i nie tylko). Produkty tej firmy są bardzo cenione zarówno przez profesjonalistów, jak i osoby samodzielnie wykańczające wnętrza.
    • Zgadza się, dlatego uważam że w skrajnych przypadkach, czyli pewnie dwie noce w roku lepiej dogrzać grzałką, niż przepłacać za większą pompę i martwić się o taktowanie. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam człowieka na miejscu. Będzie obserwował.
    • Dziś po południu test obciążeniowy z tego co mi tutaj alert pogodowy wysyła.  
    • To nie do końca tak. Po pierwsze T-CAP nie są jedynymi pompami na rynku, które utrzymują nominalną moc grzewczą w skrajnie niskich temperaturach (-20°C lub mniej). Ale inne o takiej charakterystyce są od nich wyraźnie droższe.  Po drugie, zdolność do utrzymywania mocy nominalnej w trudnych warunkach nie oznacza większej skłonności do taktowania. W praktyce jest wręcz odwrotnie. Taka pompa jest w stanie utrzymać moc nominalną w całym przewidywanym zakresie pracy (mniej więcej od -20 do +15°C). Ale równocześnie to i tak są pompy inwerterowe, czyli z możliwością automatycznego dostosowywania mocy do chwilowych potrzeb. Dla większości pomp powietrze/woda minimum to 30%. Czyli pompa nominalnie np. 9 KW jest w stanie działać w sposób ciągły już z mocą ok. 3 kW.  Natomiast w typowych pompach, których moc spada wraz ze spadkiem temperatury zewnętrznej, też mamy nominalnie np. 9 kW. Ale osiągane dopiero np. przy +7°C na zewnątrz. Natomiast przy -10°C taka pompa będzie miała np. 5-6 kW mocy. Właśnie wtedy będzie potrzebne użycie grzałek. Natomiast przy wysokiej temperaturze zewnętrznej i tak potrzebne będzie wykorzystanie funkcji inwertera. Ale co się stanie, jeżeli wiedząc o spadku mocy wraz z temperaturą zewnętrzną, zdecydujemy się na pompę nominalnie już nie 9 lecz 12 kW? Wtedy powyżej 0°C zakresu regulacji mocy może już zabraknąć.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...