Skocz do zawartości

Dach – jak jest zbudowany


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Dach ? jak jest zbudowany, kilka słów o folii dachowej

Kiedy myślimy o dachu wyobrażamy sobie domek jednorodzinny ze spadzistym dachem, słowo dach kojarzy się z czerwonymi dachówkami. Rzeczywistość jest jednak znacznie bardziej złożona, o czym najczęściej przekonujemy się dopiero decydując się na budowę własnego domu. Zanim położymy te dachówki musimy pomyśleć o kilku istotnych kwestiach.

Dach opiera się na konstrukcji zwanej więźbą dachową. Dalej układana jest warstwa paroizolacyjna, następnie termoizolacyjna, a na krokwiach albo na deskowaniu w zależności od wybranego rozwiązania tzw. warstwa wstępnego krycia, czyli popularna folia dachowa. Najlepiej zastosować trójwarstwową np. folię dachową Prefix 3000 PLUS, w których film funkcyjny znajduje się między dwiema warstwami włókniny. Dzięki temu membrana jest odporna na uszkodzenia mogące powstać w wyniku tarcia spodniej powierzchni folii po powierzchni krokwi lub deskowania.
Kolejną sprawą, na którą trzeba zwrócić uwagę przy wyborze membrany jest wodoszczelność mierzona odpornością folii na nacisk słupa wody. Najlepsze dostępne w Polsce produkty m.in. Prefix 3000 i Prefix 3000 PLUS wytrzymują nacisk 5 m słupa wody (mają klasę W1).

Następną istotną kwestią jest paroprzepuszczalność, czyli jaką ilość pary wodnej może przepuścić powierzchnia folii. Im wyższa wartość Sd, tym niższa paroprzepuszczalność. Większość membran ma Sd=0,02 m, m.in. Prefix 3000 i Prefix 3000 PLUS. Wybranie takiej membrany, o wysokiej paroprzepuszczalności uchroni nas przed gromadzeniem się zbyt dużych ilości wilgoci w ociepleniu poddasza, co z kolei źle wpływa na jego właściwości termoizolacyjne.

Inną ważną cechą membrany jest jej gramatura czyli masa powierzchniowa, od której zależy wytrzymałość mechaniczna membrany. Im wyższa jej wartość, tym lepsza wytrzymałość membrany. Przed zakupem też, koniecznie sprawdźmy, czy produkt t.j. Prefix 3000 i Prefix 3000 PLUS jest odporny na działanie promieni UV. Ma to kluczowe znaczenie w trakcie robót montażowych, ponieważ właśnie wtedy folia dachowa narażona jest na stałe działanie słońca, które niszczy jej strukturę (powstają dziury, co w konsekwencji prowadzi do przeciekania dachu).

Dopiero na tak przygotowanym podłożu dekarz mocuje kontrłaty (pionowe) i łaty (poziome), a na nich dachówki betonowe lub ceramiczne. Prefix ma w swojej ofercie całą gamę akcesoriów dachowych.

Folia_dachowa_Prefix_3000.pdf

Folia_dachowa_Prefix_3000_PLUS.pdf

Folia_dachowa_Prefix_3000.pdf

Folia_dachowa_Prefix_3000_PLUS.pdf

Edytowano przez PREFIX (zobacz historię edycji)
Napisano
Trochę nie etycznie tak walić za darmo reklamę swoich produktów a do tego nieskromnie pisać, że są najlepsze w Polsce?! Skoro się pisze o swoich wyrobach, że są odporne na UV to warto napisać ile czasu może pozostawać ta folia bez zakrycia? Wasza ma tylko 3 miesiące a te najlepsze nieco więcej.
Warto również napisać ile gwarancji daje firma na ten jak to opisuje rewelacyjny produkt?
Pragnę nieśmiało zauważyć, że żywotność dachówki cementowej określa się na 60~80 lat a dachówki ceramicznej na 100~150 lat jak zatem ma się do tego żywotność najlepszych folii nie mówiąc już nic o Waszej. Ile lat produkujecie folię?
Twierdzenie, że zastosowanie folii wysokoparoprzepuszczalnej chroni przed gromadzeniem się wilgoci w warstwie izolacji cieplnej jest wysoce demagogiczne. W przypadku gdy po obu stronach folii będzie identyczne stężenie pary wodnej żadnego przepływu pary wodnej przez folię nie będzie! Ochronę izolacji cieplnej przed nadmiarem wilgoci stanowi poprawnie wykonana wentylacja dachu i starannie zamontowana paroizolacja.
Folia na deskowaniu czy OSB to nieporozumienie, przecieki na kontrłatach nieuniknione no chyba, że się zastosuje Wasz kolejny produkt czyli taśmę do uszczelniania kontrłat. Zatem jak deski to nie folia! Warto by jeszcze poruszyć tak istotną sprawę jak wizyty nieproszonych gości na dachu (kuny, myszy, nietoperze, ptaki, owady) i szkody jakie ci goście wyrządzają właśnie folii.
Reasumując: jako krycie wstępne najlepiej zastosować papę termozgrzewalną.
Pozdrawiam.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To prawda, ale od strony ściany ma prosty kanał, a tam jest jeszcze gorzej, nie widać przesyłu. Z tego zdjęcia widać, że strefa brzegowa u pana nie istnieje. Tam, gdzie powinna być wyższa temperatura podłogi, jest na odwrót.   Może trzeba było zrobić to tak. Pominąć suchy jastrych. Sander Alu Standard EPS 300        
    • Ja bym to dopianował i pokrył gumą w płynie.
    • Myślę, że nie odstaje. Podłoga się nie ugina, leży sztywno na całej powierzchni. W płytach jest opcja prowadzenia rury prostopadle w miejscu łuków, a łuki są dwa, tak aby moża było zrobić jednocześnie nawrót i poprowadzić rurkę w poprzek, albo zrobić tylko nawrót. W tych miejscach folia aluminiowa nie otula tak fajnie rurki jak w pozostałych.   Na zdjęciu widać czerwony kolor między łukiem a tą prostopadłą rurką i fioletowy chłodniejszy "trójkąt" między łukami. A ta prostopadła rurka leci praktycznie przy samej ścianie. Nawet w wariantach z aluminiowymi promiennikami - nie widziałem aby były dostępne w wersji na łuki, tylko proste odcinki. Swoją drogą, cały czas zastanawiam się czy i jak zmieniły by się temperatury gdybym dołożył takie promienniki.   Jednak na ten moment najgorzej, że obecnie podłoga ma 23-24*C max a panele w dotyku są poprostu chłodne. Może nie zimne, ale jednak chłodne, a bez paneli podłoga mimo sporej róznicy temperatur była jednak ciepła i przyjemna w dotyku. Mam wrażenie że zamiast ogrzewania podłogowego wyszedł tylko taki bajer, który sprawia że podłoga nie jest całkowicie zimna, tylko letnia. A wykonana została w zasadzie w takim samym standardzie jak na poniższym filmie (polecam od 2:30), tylko zamiast płyt Fermacell 12.5mm, został położony 20mm sklejony i skręcony na zakładkę (EE20).   Nie wiem co jest nie tak, ale jak dla mnie to troche śmieszne, że podłogówka, która w teorii ma dawać większy komfort termiczny przy niższej temperaturze zasilania, polecana do ogrzewania niskotemperaturowego jak pompy ciepła nie jest w stanie zagrzać tego pokoju, a robi to grzejnik Purmo C22 o długości 100cm.
    • Chodzi o to, że jastrych odstaje od ekranu z folii aluminiowej, tam przy ścianie, on musi do niej dotykać.  Widać rurkę, ale ciepło nie rozlewa się na ekran, nie widać przesyłu tak jak w środkowej części zdjęcia.   Przy ścianie pomiędzy ekranem a tą rurką jest większa Δ𝑇.
    • W lewym górnym rogu jest styk podłogi i ściany. Zdjęcie wykonane jeszcze przed położeniem podkładu i paneli. Widać rórkę idącą wzdłóż ściany, prostopadle do całości podłogówki.   Po położeniu całej podłogi, temperatury jak na drugim zdjęciu, czyli ok 3*C niższe niż na samym jastrychu. Niestety kamerkę musiałem oddać zanim podłoga została wykończona, ale porównywałem z pirometrem i różnice między pirometrem a kamerką termowizyjną wynosiły +/-0.5*C. Także mam tylko 1 zdjęcie pojedynczego panela leżącego na podkładzie, gdzie sam podkład był zwinięty w rolkę więc nieco odstaje miejscami od jastrychu - co widać na zdjęciu w postaci niższej temperatury podkładu. Ale po położeniu całej podłogi efekt jest taki sam na całej podłodze.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...