Skocz do zawartości

Zalety izolacji zewn.


Recommended Posts

Napisano
Witam. Co prawda jestem dopiero na etapie kupna działki, ale powoli zaczynam się zastanawiać m.in. nad tym, w jakiej technologii stawiać przyszły dom - na razie chciałbym się skupić na ścianach zewnętrznych i ich izolacji.
Czytałem już trochę wątków dot. izolacji od wewnątrz (tam to dopiero były emocje ;) ), jednak odnośnie izolacji kładzionych od zewnątrz znalazłem tylko stwierdzenia typu "jest lepsza". Poproszę o wskazanie zalet ścian ocieplanych od zewnątrz. Na razie wymyśliłem takie:
- mur od wewnątrz - można łatwo wieszać szafki
- dodatkowy akumulator ciepła zimą / odbiornik ciepła latem
Jakie inne zalety ma ocieplanie od zewnątrz?
Napisano
Kolejna rzecz jaką znalazłem to:
- akumulacja wilgoci - zdolność wchłaniania nadmiaru i oddawania go gdy w pomieszczeniu jest sucho

Co więcej? W szczególności chciałbym się dowiedzieć jakie wady/zalety mamy jeśli chodzi o kondensację i przemarzanie ścian ocieplonych od zewnątrz.
Napisano
O jakim przemarzaniu mówisz?
Przy dobrej (skutecznej) izolacji ściany zewnętrznej powierzchnia zewnętrzna tejże ma zawsze temperaturę dodatnią.
Napisano
Faktycznie, o tym nie pomyślałem. W takim razie ściana nie zmarznie, ale co z izolacją zewnętrzną? Czy wykropli się w niej woda, która w końcu zamarznie? Czy też może stosuje się folie paroszczelne między styropianem/watą a ścianą?

A co do przemarzania ścian, to jak się to ma do Ytongów jednowarstwowych? Dziś dostałem odpowiedź od Pani telemarketerki Ytonga:
"Ściany z bloczków YTONG nie wymagają docieplenia, mogą zatem swobodnie oddychać. Ściany są paroprzepuszczalne, dlatego też wilgoć nie wnika w ścianę. Dzięki temu w domu jest zapewniony właściwy mikroklimat."
Jak dla mnie to ta odp. trochę się kupy nie trzyma (ściana przepuszcza parę, dlatego nie będzie w niej wilgoci?), więc proszę o podpowiedź jak to jest z kondensacją pary (i ew. zamarzaniem) w jednowarstwowym Ytongu.
Napisano
bo widzisz, ytong (generalnie beton komórkowy) to bardzo fajny materiał do budowy domu. Tyle tylko że w Polsce istnieje moda na psucie ścian wybudowanych z BK. I choć na forum zdania są podzielone (jak zwykle), to betonu komórkowego nie powinno się docieplać od zewnątrz. Właśnie dlatego że ten materiał się do tego nie nadaje. Najlepiej kupić sobie najgrubsze bloczki i postawić ścianę bez docieplenia styro od zewnątrz. Wtedy możesz być spokojny o brak wilgoci.


A co do wykraplania się wody między ścianą a izolacją. Do tego potrzebna jest odpowiednia temperatura. A więc to też zależy od nas, ile damy tej izolacji. Jak dasz 10cm to jest duuża szansa na to że wilgoć tam będzie i będzie szkodzić. Dlatego choć ogólnie przyjęto że 12cm to minimum, ja uważam że minimum to 15cm styropianu. A jeszcze lepiej 20cm.

No i też w nowo budowanych domach, nie ma co przesadzać z tą wilgocią. Wszak w domu za brak wilgoci ma odpowiadać wentylacja i powyższe problemy nie powinny wystąpić.
Napisano
Cytat

bo widzisz, ytong (generalnie beton komórkowy) to bardzo fajny materiał do budowy domu. Tyle tylko że w Polsce istnieje moda na psucie ścian wybudowanych z BK. I choć na forum zdania są podzielone (jak zwykle), to betonu komórkowego nie powinno się docieplać od zewnątrz. Właśnie dlatego że ten materiał się do tego nie nadaje. Najlepiej kupić sobie najgrubsze bloczki i postawić ścianę bez docieplenia styro od zewnątrz. Wtedy możesz być spokojny o brak wilgoci.



Też podobnie uważam, choć moim zdaniem, zastosowanie materiałów dedykowanych np. MULTIPOR, nie spełnia tego zastrzeżenia.
Uważam też, że 5 – 8 cm wełny mineralnej, może być „zbawienne” dla nieuniknionych mostków termicznych.

Dla styropianu – też zdecydowane NIE. icon_biggrin.gif
Napisano
Z tym psuciem ścian 1W z BK to trochę masz rację icon_smile.gif
Podstawowym minusem ściany 1W jest to że naprawdę łatwo ja spier......ć - bardzo niechętnie wybacza błędy przy jej stawianiu... a to wymaga staranności od ekipy.
[Staranność - cecha zanikająca w polskim budownictwie w szerokim tego słowa znaczeniu.]
Ze ściana 2W niema tych problemów ( nie w takim zakresie) bo wystarczy że w miarę trzyma pion i płaszczyzny, a resztę przykryje izolacja z zewnątrz i tynk od wewnątrz.

Producenci BK ogólnie zalecają do izolowania cieplnego metodę lekką-suchą między innymi ze względu na możliwość swobodnego odprowadzania wilgoci pochodzącej z kondensacji pary wodnej.
I tak, i tylko tak należy rozumieć wszelkie wzmianki o "oddychaniu ścian"
Ściana nie służy do oddychania, a co za tym idzie do jakiejkolwiek wentylacji.
Za wentylację (odprowadzenie nadmiaru wilgoci bytowej i technologicznej w początkowym okresie użytkowania domu) jak pisze vega,ma odpowiadać prawidłowo zaprojektowana i wykonana wentylacja.

Jeśli wentylacja działa prawidłowo to "zamknięcie" BK izolacją ze styropianu nie będzie stwarzało żadnych problemów (nie jeden dom już powstał ze ścianami w takim układzie), bo BK, podobnie zresztą jak większość materiałów ma zdolność do pewnej jej absorpcji, a następnie oddawania.
To samo się tyczy ściany 1W.
Wentylacja ma usuwać nadmiar wilgoci, a resztę załatwiają pory roku (zmiana układu temperatur po obu stronach przegrody zewnętrznej), a co za tym idzie ciśnienia pary
Napisano
Dodam jeszcze jeden element.
Decydując się na „szlachetne” ściany zewnętrzne, należy z takiego samego materiału (o mniejszej grubości) wykonać ściany wewnętrzne, zwłaszcza dotyczy to ścian nośnych (na fundamencie) – z wielu powodów. Moim zdaniem, oczywiście.
Napisano
Ok, dzięki za odpowiedzi. Podsumowując odnośnie zalet ścian ocieplanych od zewn:
- łatwiejsze wieszanie szafek
- akumulacja ciepła
- akumulacja wilgoci
- trudniej spartolić
- ściana nie przemarza

Z uwag dodatkowych o betonie komórkowym:
- można go spokojnie nie docieplać
- jeśli już docieplać, to najlepiej metodą lekką suchą
- jeśli już docieplać styropianem, to należy dobrać odpowiednio grubą warstwę (zakładam, że w przeciwnym razie, skondensowana para na łączeniu BK-styropian będzie zamarzać)

Cytat

(...) należy z takiego samego materiału (o mniejszej grubości) wykonać ściany wewnętrzne (...)



Zakładam, że będę u siebie stawiał wszystko na izolowanej płycie fundamentowej. Czy powyższa uwaga ma zastosowanie także w takim przypadku?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...