Skocz do zawartości

jaki piec do starego nieocieplonego domu?


Recommended Posts

Witam.
Temat dobrze znany, ale niestety nie znalazłam jednoznacznej odpowiedzi, nawet bezpośrednio u kilku konsultantów...

Mieszkam w starym wiejskim domu. Nieocieplony, ściany do 70 cm, cegła. Mieszkanie 85 m2, sąsiedzi obok i nade mną. W sumie ogrzewane jest około 270-300m domu (razem z sąsiadami). Poddasze, około 80 m2 nie ocieplone i nieogrzewane nad sąsiadem. Pode mną ok 60 m2 nieogrzewanej piwnicy, często bez okien. Sufity nawet do 3,2 m. Okna nowe plastikowe.
Zapotrzebowanie cieplne obliczone na 20 kW, około (z metrażu).
W domu standardowe grzejniki na ścianach (chyba 70/50 instalacja, albo więcej). Teraz wisi piec immergas nike vip 21 kW, który muszę pilnie wymienić (ciągłe awarie). Potrzebuję pieca dwufunkcyjnego, ciepła woda do kuchni i łazienki (prysznic, w przyszłości wanna). Brak ogrzewania podłogowego i planów na takie. Ocieplenie może za jakieś 2-3 lata...
Rura w kominie pojedyncza.

Co lepsze i tańsze, lub się realnie zwróci?
1. Kondensacyjny? (nie będzie za wysokiej temperatury na powrocie - brak prawdziwej kondensacji?)
2. Atmosferyczny? (o ile może być bardziej sprawny od obecnego i o ile mniej od kondensacyjnego?)
3. Jeśli 2, to z otwartą czy zamkniętą komorą (koszty pieca i komina)?

Z góry dziękuję za pomoc.
Link do komentarza
Pytanie z serii - jaki samochód wybrać - benzyna, olej czy gaz? Każdy rodzaj kotła pracuje optymalnie w określonych warunkach, a jego sprawność zależy nie tylko od konkretnego modelu, ale również od instalacji i warunków pogodowych.

Przy wykorzystaniu kotła również do pozyskiwania c.w.u. jego moc powinna wynosić 24 - 28 kW. Natomiast czy będzie to kocioł z otwartą komorą, czy zamkniętą bądź kondensacyjny to zależy m. in. Od akceptowalnej różnicy w cenie, miejsca instalacji i przebiegu pogody w okresie grzewczym.

Kocioł z otwartą komorą spalania - najmniej awaryjny i najtańszy może być podłączony bezpośrednio do istniejącego przewodu spalinowego.

Kocioł z zamkniętą komorą spalania - preferowany do instalowania w pomieszczeniach użytkowych np. kuchnia, łazienka. Nie pobiera powietrza z Pomieszczenia, co eliminuje jego wychładzanie, ale konieczna będzie
przeróbka odprowadzenia spalin - wstawienie rury powietrzno-spalinowej lub zamontowanie adaptera rozdzielającego przewód powietrzny i spalinowy.

Kocił kondensacyjny - wymaga przeróbki odprowadzenia spalin w taki sam sposób jak w kotle z zamkniętą komorą spalania a dodatkowo należy zapewnić odprowadzenie skroplin do kanalizacji. Korzyści z jego zainstalowania zależą w duży stopniu od pogody i powierzchni grzejników.

Przeciętnie w instalacjach nie dostosowanych do pracy niskotemperaturowej jego sprawność może być większa o 5-7%.
Link do komentarza
Kocioł wisi w łazience, więc wniosek się nasuwa sam: lepiej z zamkniętą komorą spalania.
Skoro i tak trzeba przerabiać komin, a różnica w cenie pomiędzy kotłem atmosferycznym i kondensacyjnym nie zabija, to zapewne jednak kondensat...
Zaraz obok pieca jest odpływ pralki, więc nie powinno być problemu ze skroplinami.

Ciekawe tylko jaka będzie realna oszczędność, względem starego pieca. Dotąd za 2 miesiące sezonu zimowego rachunek wynosił nawet 1600 zł.

Dziękuję za podpowiedzi.
Link do komentarza
Jeśli planujesz w dalszym etapie ocieplić dom (nawet za 2-3 lata) to w momencie gdy zmniejszysz straty ciepła i ograniczysz zapotrzebowanie aktulanie planowany kocioł będzie przewymiarowany co spowodować może że sprawność jego pracy znacząco spadnie. Wtedy w rzeczywistości pomimo dołożenia izolacji koszty moga nie zmniejszyć się tak jakbyśmy tego oczekiwali.

Zalecam najpierw dokonanie minimalizacji strat ciepła poprzez odpowiednią izolacje i ograniczenie strat na wentylacji, a następnie dobór odpowiedniego do zapotrzebowania kotła. Dobre ocieplenie domu zmniejszy koszt zwiazany ze zmiana kotła.
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Moim zdaniem jeśli będzie zamontowany odpowiednio dobrany kocioł kondensacyjny z szerokim zakresem modulacji mocy palnika - ocieplenie mieszkania nie zmniejszy jego sprawności, może nawet zwiększy. Trzeba tylko dobrać kocioł do instalacji, tak, aby pracował na najwyższej, ekonomicznej w jego wypadku temperaturze.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Liczyć na "niezniszczalność" paneli winylowych mógł tylko ktoś, kto nigdy nie miał gramofonu i nie słuchał płyt. Winylowych przecież. Byle czym się przecież rysują, nie tylko szafirową (bardzo twardy materiał) igłą.   Natomiast zupełnie innym materiałem jest laminat. I swoją opinie napisałem znając ten materiał. Kiedyś kuchenne meble były wykończane laminatem. Można też było kupować płyty laminowane, bez podkładu. Czyli tę wierzchnią strukturę, z której niektórzy robili nawet boazerię. Kawałki takiej płyty mam do dzisiaj, przydają się w domowym warsztacie. Jeśli nie będziesz sypał piasku pod nogi, to niełatwo je zarysować na podłodze.     To oczywiste, bo ich powierzchnia wody nie przepuści nawet przez tydzień, ale diabeł leży w szczegółach, czyli krawędziach, jak wcześniej wspominałem. Niby są zabezpieczane, ale nigdy nie wiemy czy nie ma tam jakichś nieciągłości i/lub mikrouszkodzeń Lepiej więc nie przekonywać się, że jednak są.  A woda wejdzie w najmniejszą mikro dziurkę, ale wyjść nią później nie chce. Takie wychodzenie pod postacią pary trwa później miesiące i lata. 
    • Tak tak wodę zbierać od razu bo jak będzie stała to wiadomo że żaden panel nie wytrzyma. Ja się jednak decyduje na panele.  
    • Prawda jest taka, że natychmiast po zalaniu trzeba brać za ścierki, ręczniki, czy też odkurzacz przemysłowy i zbierać wodę i maksymalnie wysuszać...
    • Wiem że jest opis ale co innego opis a co innego praktyka. Znajomy położył winyle w przedpokoju i się zdarły po niecalych 2 latach i też pisało że są niezniszczalne :-)   
    • No to masz przecież charakterystykę techniczną.   Panele podłogowe Dąb Wolta o klasie ścieralności AC5 wyróżniają się odpornością na stojącą wodę przez 24 godziny. Wygląd o strukturze synchronicznej, charakteryzuje się wyczuwalnym i widocznym układem słojów jak w prawdziwej desce. Zastosowanie v-fugi sprawia wrażenie osobnych desek i znakomicie odzwierciedla naturalną drewnianą podłogę. Dodatkową zaletą są krawędzie zaimpregnowane wodoodpornym lakierem chroniącym przed wnikaniem wody i zapobiegającym ich pęcznieniu. Do wykończenia górnej warstwy paneli została użyta technologia LLT anti scratch zapewniająca niezwykłą odporność na zużycie i mikrozarysowania, dzięki czemu stopień połysku lub matu, w zależności wykończenia pozostaje taki sam przez cały okres. Panele zostały pokryte specjalną warstwą antystatyczną zapobiegającą powstawaniu ładunków elektrycznych, odpowiedzialnych za elektryzowanie podłóg i tym samym gromadzenie kurzu. Podłogę z paneli Dąb Wolta można układać na powierzchni z wodnym ogrzewaniem podłogowym. Gwarancja wodoodporności przez 24 godziny   3 Myślę, że spokojnie spełnią Twoje potrzeby.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...