Skocz do zawartości

WODY GRUNTOWE - WARTO SIĘ ZABIERAĆ?


Recommended Posts

Napisano
Kilkuletni dom - w połowie podpiwniczony. Po dwudniowych (całodniowych) opadach wyciska mi wodę z gruntu poprzez nieszczelności posadzki. W ubiegłym roku kilka razy podtopiło mi piwnicę. Poprzedni właściciel zostawił w środku pomieszczenia studzienkę tylko nie wiem po co - żadna pompa się do niej nie zmieści - a wodę mi nią wyciskało więc zatkałem szczelnie. Stwierdziłęm przy okazji, że pod posadzką jest kilkucentymetrowa szczelina - czy woda wypłukała grunt?
Dom posiada opaskę drenową + izolację pionową (ściany fundamentowe z betonu lanego, zabezpieczone jakimś mazidłem i papą). Niestety nie wiem z jaką dokłądnością wykonany jest drenaż i izolacja, bo dom kupiłem.
Stoję przed dylematem - odkopywać i robić nowy lub drugi drenaż (jest gdzie odprowadzać), czy może uszczelniać posadzkę w piwnicy (czym?) i wzmocnić grubą wylewką (ta obecna jest cienka i w kilku miejscach przepuszcza). A może ze względu na tę szczelinę trzeba wyciąć (?!) obecną wylewkę i zrobić nową? Zastanawiałem się nad nową wylewką ze spadem w kierunku odpływu z piwnicy.
Mam zamiar robić elewację a przy tym ociepić fragment fundamentu i boję się, że poźniej będzie mi trudniej z ewentualnym odkopaniem?. A może wystarczy jakąś meliorację wokół domu i zbierać wody rynnowe?
Napisano
Cytat

Kilkuletni dom - w połowie podpiwniczony. Po dwudniowych (całodniowych) opadach wyciska mi wodę z gruntu poprzez nieszczelności posadzki. W ubiegłym roku kilka razy podtopiło mi piwnicę. Poprzedni właściciel zostawił w środku pomieszczenia studzienkę tylko nie wiem po co - żadna pompa się do niej nie zmieści - a wodę mi nią wyciskało więc zatkałem szczelnie. Stwierdziłęm przy okazji, że pod posadzką jest kilkucentymetrowa szczelina - czy woda wypłukała grunt?
Dom posiada opaskę drenową + izolację pionową (ściany fundamentowe z betonu lanego, zabezpieczone jakimś mazidłem i papą). Niestety nie wiem z jaką dokłądnością wykonany jest drenaż i izolacja, bo dom kupiłem.
Stoję przed dylematem - odkopywać i robić nowy lub drugi drenaż (jest gdzie odprowadzać), czy może uszczelniać posadzkę w piwnicy (czym?) i wzmocnić grubą wylewką (ta obecna jest cienka i w kilku miejscach przepuszcza). A może ze względu na tę szczelinę trzeba wyciąć (?!) obecną wylewkę i zrobić nową? Zastanawiałem się nad nową wylewką ze spadem w kierunku odpływu z piwnicy.
Mam zamiar robić elewację a przy tym ociepić fragment fundamentu i boję się, że poźniej będzie mi trudniej z ewentualnym odkopaniem?. A może wystarczy jakąś meliorację wokół domu i zbierać wody rynnowe?



Praktycznie jak nie odkopiesz to nie dowiesz jak to jest zrobione .

Żeby nie wchodzić w koszty i nie psuć tego na zewnątrz bo może akurat jest zrobione uczciwie trzeba by :
-skuć wylewkę w piwnicy
-wybrać trochę ziemi
-ułożyć wężownice z drenażu w piwnicy po posadzkami
-połączyć to z odpływem na zewnątrz cyt.-"(jest gdzie odprowadzać)"
-zasypać je żwirem
-położyć folię budowlaną
-wylać chudziaka
-położyć nową izolację (papa termozgrzew. lub folia w płynie )
-połączyć z izolacją ścian
- potem styropian na to
- posadzkę wylać
Napisano
Cytat

Praktycznie jak nie odkopiesz to nie dowiesz jak to jest zrobione .

Żeby nie wchodzić w koszty i nie psuć tego na zewnątrz bo może akurat jest zrobione uczciwie trzeba by :
-skuć wylewkę w piwnicy
-wybrać trochę ziemi
-ułożyć wężownice z drenażu w piwnicy po posadzkami
-połączyć to z odpływem na zewnątrz cyt.-"(jest gdzie odprowadzać)"
-zasypać je żwirem
-położyć folię budowlaną
-wylać chudziaka
-położyć nową izolację (papa termozgrzew. lub folia w płynie )
-połączyć z izolacją ścian
- potem styropian na to
- posadzkę wylać


Tylko jak skuć posadzkę nie naruszając ścian działowych?
Napisano
Zastanawiam się czy koniecznie trzeba skuć całość wylewki? Może wystarczy zrobić ze dwie - trzy szerokie bruzdy w posadzce przez całą piwnicę tak aby nie naruszać całości i tam włożyć drenaż? Pożniej to zalać betonem i następnie cała reszta(hydroizolacja, wylewka)?
Napisano
Cytat

Zastanawiam się czy koniecznie trzeba skuć całość wylewki? Może wystarczy zrobić ze dwie - trzy szerokie bruzdy w posadzce przez całą piwnicę tak aby nie naruszać całości i tam włożyć drenaż? Pożniej to zalać betonem i następnie cała reszta(hydroizolacja, wylewka)?



piszesz że miejscami jest pustka pod tą wylewką , więc zacznij od konstruktora .
wykuć bez rozebrania ścian hmm to jak zacząć a nie skończyć , co trzeba wywalić to wywalić trzeba a pół środki to i pół efekty.
pozdrawiam
Napisano
nie będzie to ani proste ani łatwe ani przyjemne, na pewno nie tanie. To tak żeby sie pozbyć złudzeń.

Podobnie ma mój brat, budynek stary, regularnie zalewa piwnice.
Można przemyśleć studzienki odwadniające w koło budynku które będą regulowały poziom wody w gruncie.

Najlepiej najpierw zrobić wiercenia geologiczne w okół domu żeby wiedzieć jaki jest ten poziom wód. Z taka informacja będziesz mógł świadomie podjąć następne decyzje icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Zastanawiam się czy koniecznie trzeba skuć całość wylewki? Może wystarczy zrobić ze dwie - trzy szerokie bruzdy w posadzce przez całą piwnicę tak aby nie naruszać całości i tam włożyć drenaż? Pożniej to zalać betonem i następnie cała reszta(hydroizolacja, wylewka)?



Ważna jest warstwa żwiru pod posadzką,która będzie odprowadzać wodę do drenażu .
Do walki z wodą w piwnicy trzeba się przyłożyć półśrodki raczej nie wystarczą , może się okazać że to wyrzucone pieniądze lub zmiana chwilowa ,radzę dobrze przemyśleć .

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pod względem przeciwpożarowym różnica pomiędzy płytą drewnopochodną oraz tą samą płytą drewnopochodną osłoniętą płytą gipsowo-kartonową jednak jest Bo płyty drewnopochodne są palne, zaś gipsowo-kartonowe już nie.   W takich budynkach jak domy jednorodzinne wymogi może nie są zbyt wysokie, ale jednak określono je jednoznacznie.  Najważniejszy w tym przypadku jest zapis zawarty w warunkach technicznych (WT), czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (§ 219 ust. 2): "(...) poddasze użytkowe przeznaczone na cele mieszkalne lub biurowe powinno być oddzielone od palnej konstrukcji i palnego przekrycia dachu przegrodami o klasie odporności ogniowej: 1) w budynku niskim - E I 30."  Ta klasa oznacza odporność na działanie ognia przez pół godziny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że bariera ma przez taki czas zapobiec przenikaniu ognia oraz temperatura po jej drugiej stronie nie może przekroczyć punktowo  bodaj 180°C. W praktyce ten wymóg często nie jest respektowany. No bo jak tu wypadają poddasza wykończone boazerią albo z odkrytą więźbą (izolacja nakrokwiowa)? Szczerze mówiąc to moim zdaniem taka konstrukcja - z dwoma warstwami wełny mineralnej na metalowym ruszcie - ma szansę spełnić ten wymóg, nawet jeżeli zastosuje się poszycie z płyty drewnopochodnej. Ale to tylko przypuszczenie. Jak trafimy na kogoś czepliwego to skąd wziąć formalne potwierdzenie? 
    • Wielkie dzięki za błyskawiczną odp. Tak niosek o warunki właśnie składam przez portal e-Budownictwo.  
    • Jeżeli potraktować to jako budynek gospodarczy to trzeba wystąpić o wydanie warunków zabudowy. Jeżeli te będą dopuszczały zlokalizowanie tam budynku gospodarczego to dalej mamy już typową procedurę dla budynków gospodarczych do 35 m2 powierzchni zabudowy.  Zrobiłem jednak zastrzeżenie, że to wszystko pod warunkiem, że ten magazyn traktujemy jako budynek gospodarczy. Chociaż jak się uprzeć to nie ma on wszystkich cech budynku (brak trwałego połączenia z gruntem). Jednak w takiej sytuacji robi się totalny bałagan z interpretacją przepisów, wymaganych procedur itd. Próbowałbym więc wystąpić o warunki zabudowy i zgłosić to jako budynek gospodarczy.
    • Działka 109/1 miejscowość Byszwałd  klasa IIIA i IIIB Działka kupiona od rolnika.  Potrzebuje postawić na niej mały magazyn, niezwiązany z gruntem na bloczkach. Kupiony z Allegro gotowiec do poskładania na działce z Kompozytu lub metalowy.   Pytanie czy mogę  (lub co muszę zrobić żeby taki magazynek postawić)  Nie mam tam oczywiście MPZP Działka bezpośrednio przy drodze , przez działkę biegną linie wody, kanalizy i net. Działka na terenie Wsi. Sąsiednie działki niezabudowane, Najbliższe zabudowy - dwie działki dalej.   
    • Nieprawda.  Pamiętam, ze kiedyś istniał zakaz wykonywania boazerii z drewna liściastego w obiektach użyteczności publicznej, ale było to dopuszczalne przy wkuciu listew mocujących w ścianę tak, aby deseczki boazeryjne leżały bezpośrednio na ścianie. (z iglastych zakaz był kategoryczny). Wtedy ogranicza się dostęp powietrza i rozprzestrzenianie się ognia jest utrudnione.  We wspomnianej sytuacji pewnie jest podobnie. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...