Skocz do zawartości

Docieplenie domu z bali drewnianych


Recommended Posts

Napisano
Proszę o podanie układu warstw docieplenia na ścianie domu z bali drewnianych, pokrytych następnie deskami. Co jest korzystniej zastosować: styropian, czy wełnę? A może coś innego?
Napisano
Z tego co mi wiadomo to postawiłbym na wełnę. Przede wszystkim jest niepalna.
Napisano
Cytat

Pozostaje T.B.
Wiem że to podpucha icon_lol.gif



Kuźwa, to nie podpucha, tylko mały dylemat. Troszkę mamy inne zdania ze znajomymi. Dlatego nie piszę co wiem, żeby niczego nie sugerować. Poproszę o podanie tego jakie warstwy i w jakiej kolejności należy położyć na ścianie domu z bali drewnianych, chcąc go ocieplić. Ściana obita deskami. Suma szerokości ściany (bal + deska) = 20 cm.
Pytanie całkiem powazne i do znawców tematu..
Napisano
No to tylko wełna, można od zewnątrz jak i od wewnątrz.
Ja dałbym od wewnątrz, zrobił ruszt drewniany i przywalił ładne felcowane deski, dom nie straci nic z charakteru, z zewnątrz ładne bale, a od środka wyglada jak prawdziwa płazówka.
Dla niedowiarków, folii żadnej niet, są na to inne sposoby żeby było wszystko ok.
Napisano
tę paroizolację dałbym na ruszcie i zwentylował pustę pomiędzy balami/dechami a paroizolacją
swoją drogą - wyp.... bym te dechy, chyba, ze za dobrze się trzymają

jeżeli nie - to ruszt => wełna=> folia paroprzepuszczalna/wiatroizolacja=> dechy
Napisano
Cytat

jeżeli nie - to ruszt => wełna=> folia paroprzepuszczalna/wiatroizolacja=> dechy



Dokładnie, jedyne słuszne rozwiązanie, dodam jeszcze że dechy można strugnąć i chałupa jak nowa.

Cytat

Dalej potrzebuję odpowiedzi!



Masz już wszystko, nie marudź.
Napisano
Moim zdaniem, zależy to od kilku czynników;
- jak są, lub będą wykończone ściany od wewnątrz,
- czy ma być zachowany „klimat” domu drewnianego – w całości, czy od wewnątrz, czy tylko z zewnątrz,
- jaka jest lub będzie wentylacja.
Napisano
Cytat

Moim zdaniem, zależy to od kilku czynników;
- jak są, lub będą wykończone ściany od wewnątrz,
- czy ma być zachowany „klimat” domu drewnianego – w całości, czy od wewnątrz, czy tylko z zewnątrz,
- jaka jest lub będzie wentylacja.



1. Ściany od wewnątrz są otynkowane. Tynk cementowo - wapienny II kl.
2. Nie. To jest dość stary dom drewniany, który jest rozbudowywany. Dobudowa jest murowana. Na zachowaniu jego "klimatu" nikomu nie zależy, a najmniej inwestorowi.
3. W części drewnianej - w zasadzie żadna. W części dobudowywanej - zaprojektowana jest grawitacyjna o odpowiednich przekrojach tak, aby "obsłużyła" tą dotychczasową część. Projektowany układ pomieszczeń i zmiana ich przeznaczenia w zasadzie powinny zapewnić wentylację całości na odpowiednim poziomie.
Napisano
W takim razie, ja potraktowałbym tą drewniana część domu jak poddasze – czyli ocieplenie od wewnątrz w sposób tradycyjny lub w oparciu o multipor (około 50mm).
Zewnętrzne ściany zostawiłbym tak jak są.
Jeśli inwestor uprze się na ocieplenie od zewnątrz (moim zdaniem zły pomysł dla tego przypadku), to wełnną – tak jak opisał Barbossa.

Napisano
Cytat

W takim razie, ja potraktowałbym tą drewniana część domu jak poddasze – czyli ocieplenie od wewnątrz w sposób tradycyjny lub w oparciu o multipor (około 50mm).



Czyli?
Napisano
Czyli na tynk od wewnątrz:

Tradycyjnie; od środka domu; płyta GK – folia paroizolacyjna– wełna.

Lub, mój „faworyt”; multipor przyklejony (na całej powierzchni) do tynku.

Przy czym, w każdym przypadku (także tej wersji od zewnątrz), sposób wykonania tego ocieplenia zależny będzie od „suchości” drewna (bali), oraz od sposobu położenia tego tynku (kl.II) na balach.

Oczywiście – moim zdaniem.

Napisano
A w wersji na zewnątrz?

Cytat

Przy czym, w każdym przypadku (także tej wersji od zewnątrz), sposób wykonania tego ocieplenia zależny będzie od „suchości” drewna (bali), oraz od sposobu położenia tego tynku (kl.II) na balach.



"suchość" jest oczywista. Drewno ma kilkadziesiąt lat. Suchsze nie będzie nigdy. Jest chemicznie zabezpieczone przed szkodnikami. Jak - dokładnie nie wiem. Tynki wewnatrz położono na podkładzie z trzciny. Wszystko jest w pełni wysuszone i tym się nie zajmujemy. To nie jest dom po powodzi.
Napisano
Nie pytaj mnie dlaczego – ale intuicyjnie, nie zaburzałbym tej niewątpliwej równowagi „wilgotności”, czego świadectwem jest ta suchość drewna.
Ten dom ma niewątpliwie swój mikroklimat (dobry) i należałoby go utrzymać.
Moim zdaniem , z tego powodu, mikropor byłby najlepszym rozwiązaniem zarówno od wewnątrz jak i na zewnątrz – ze wskazaniem, że od wewnątrz to (w tym przypadku) lepsze rozwiązanie.
Napisano
Cytat

Nie pytaj mnie dlaczego – ale intuicyjnie, nie zaburzałbym tej niewątpliwej równowagi „wilgotności”, czego świadectwem jest ta suchość drewna.
Ten dom ma niewątpliwie swój mikroklimat (dobry) i należałoby go utrzymać.



Tego mikroklimatu utrzymac się nie da, ze względu na rozbudowę. I nie pytaj mnie o nią, ani nie doradzaj, bo to nie ja jestem inwestorem.
Tym niemniej zależy mi na prawidłowej odpowiedzi na moje pytanie.
Wszelkie sugestie o zmianę postepowania są bezcelowe, bo to nie o to chodzi.

A chodzi mi o to, żebym nie przegrał zakładu. icon_biggrin.gif
Napisano
Witam Pana!

Proszę uprzejmie o odpowiedź na pytanie:
Proszę o podanie układu elementów warstw docieplenia (czyli z foliami, izolacjami, siatkami itp., itd.) na ścianie domu z bali drewnianych, pokrytych następnie z zewnątrz deskami. Wewnątrz nałożono tynk cementowo - wapienny. Co jest korzystniej zastosować: styropian, czy wełnę? A może coś innego? Jakie grubości?

Dom drewniany, suchy, bale wieloletnie, wysuszone naturalnie, w stopniu maksymalnym. Zabezpieczone chemicznie.

Dziękuję.
Napisano
Cytat

Retro, o ile skrzynek był ten zakład? icon_biggrin.gif

Czuję że drążysz w kierunku styropianu icon_biggrin.gif



Kurde, to nie o skrzynki chodzi, tylko o honor! (I nie o styropian, tylko o folie)
(z Ciemiężycielką żem się założyłem..., bo to projekt faceta, który ONA robi... icon_biggrin.gif )
Napisano
Cytat

Witam Pana!

Proszę uprzejmie o odpowiedź na pytanie:
Proszę o podanie układu elementów warstw docieplenia (czyli z foliami, izolacjami, siatkami itp., itd.) na ścianie domu z bali drewnianych, pokrytych następnie z zewnątrz deskami. Wewnątrz nałożono tynk cementowo - wapienny. Co jest korzystniej zastosować: styropian, czy wełnę? A może coś innego? Jakie grubości?

Dom drewniany, suchy, bale wieloletnie, wysuszone naturalnie, w stopniu maksymalnym. Zabezpieczone chemicznie.

Dziękuję.


Skoro bale są suche, by tak zostało, a nie można ich "odciąć" paroizolacją od powietrza wewnętrznego - muszą na całej swojej grubości mieć temperaturę wyższą od punktu rosy powietrza wewnętrznego. Czyli... przed termomodernizacją, trzeba zrobić WM. Niestety w łazience ( na pewno) i w kuchni ( zależnie od intensywności gotowania) wilgotność względna często przekracza "komfort z pokojów" dlatego tam jest konieczna pod tynkiem warstwa paroizolacyjna, lub glazura.
Dalej... między balami a wełną lub styropianem musi być paroizolacja. Może się udać bez paroizolacji, pod warunkiem, że wełny czy styropianu będzie do 10 ( max 12) cm. IM GRUBSZA IZOLACJA TERMICZNA TYM WIĘKSZY PROBLEM Z WILGOCIA! Za paroizolacją wełna czy styropian bez (Boże broń) wentylacji. Wentylacja przed izolacją termiczną to coś super nieporozumienie). Zewnętrzne wykończenie ściany… mogą być dechy zamiast wiatroizolacji .
Napisano
Cytat

Skoro bale są suche, by tak zostało, a nie można ich "odciąć" paroizolacją od powietrza wewnętrznego - muszą na całej swojej grubości mieć temperaturę wyższą od punktu rosy powietrza wewnętrznego. Czyli... przed termomodernizacją, trzeba zrobić WM. Niestety w łazience ( na pewno) i w kuchni ( zależnie od intensywności gotowania) wilgotność względna często przekracza "komfort z pokojów" dlatego tam jest konieczna pod tynkiem warstwa paroizolacyjna, lub glazura.
Dalej... między balami a wełną lub styropianem musi być paroizolacja. Może się udać bez paroizolacji, pod warunkiem, że wełny czy styropianu będzie do 10 ( max 12) cm. IM GRUBSZA IZOLACJA TERMICZNA TYM WIĘKSZY PROBLEM Z WILGOCIA! Za paroizolacją wełna czy styropian bez (Boże broń) wentylacji. Wentylacja przed izolacją termiczną to coś super nieporozumienie). Zewnętrzne wykończenie ściany… mogą być dechy zamiast wiatroizolacji .


musiałem zacytować, ale nie wiem co odpowiedzieć, tyle tu fachofej wiedzy
Napisano
Izolacja termiczna z folią lub bez nie ma wpływy na bale! Będą one dzięki niej cieplejsze od punktu rosy. Folia ma zabezpieczać izolację termiczna. Tylko człowiek nie znający fizyki wilgoć zimą będzie wypuszczał przez izolację termiczną ! Można tak robić ( co już pisałem) gdy izolacji ( ty wełna czy styropian) będzie do 10-12 cm) powyżej już NIE! -Podobnie w dachu... deski nie zgniją gdy nad nimi będzie szczelna paroizolacja a potem wełna.
Napisano
Cytat

Izolacja termiczna z folią lub bez nie ma wpływy na bale! Będą one dzięki niej cieplejsze od punktu rosy. Folia ma zabezpieczać izolację termiczna. Tylko człowiek nie znający fizyki wilgoć zimą będzie wypuszczał przez izolację termiczną ! Można tak robić ( co już pisałem) gdy izolacji ( ty wełna czy styropian) będzie do 10-12 cm) powyżej już NIE!



Bale są izolacją termiczną w związku z tym folia może być wewnątrz, ale nigdy na zewnątrz bala.
Człowiek znający fizykę powinien to zrozumieć.


Na chałupę z bala nie ma sensu ładować 20 cm izolacji termicznej.
Napisano
Cytat

Bale są izolacją termiczną

Wszystko jest izolacją termiczną. Nawet granit ( w takim pojęciu) W Norwegii jako granicę dla termoizolacji w budownictwie przyjmuje się granicę poniżej 0.1W/m2 xK czyli drewno nie jest więc izolacją termiczną w budownictwie!
Wyjaśnię skoro pan nie rozumie--- Przy 20 cm wełny woda wykropli się w wełnie nie w drewnie! Gdy będzie skuteczna wentylacja i folia przed wełną - to temperatura folii będzie wyższa niż temperatura punktu rosy dla powietrza wewnętrznego, więc folia, a tym bardziej drewno przed nią, będą suche. Wełna zabezpieczona paroizolacją również, bo ciepłe i wilgotne powietrze nie dostanie się do punktu rosy - to dość prosta fizyka.
Napisano
Deski w dachu mają grubość nie większą niż 2cm i są ocieplane od wewnątrz.
I co najważniejsze – są (powinny być) wentylowane (szczelina między deską a wełną).

Nawet jak izolacja (ocieplenie) będzie miała grubość 1m (od zewnątrz), to w przypadku 20cm bala (sosna, świerk) nie ma szans aby na jego powierzchni wystąpił punkt rosy – praktycznie zawsze wystąpi w warstwie ocieplenia.

Natomiast, dla tego 20cm bala, przy ociepleniu (izolacji) od wewnątrz - nawet 5cm ocieplenia i już przy temperaturze zewnętrznej -5 stopni, spowoduje wystąpienie punktu rosy na tym balu, a to wymusza stosowanie paroizolacji przed wełną.

Należy również wziąć pod uwagę własności higroskopijne drewna.
Napisano
Cytat

Na chałupę z bala nie ma sensu ładować 20 cm izolacji termicznej

tu się z panem zgadzam... sensowna izolacja termiczna od dawna to 0.1W/m2 xK czyli minimum 30 cm wełny!

Cytat

Deski w dachu mają grubość nie większą niż 2cm i są ocieplane od wewnątrz.
I co najważniejsze – są (powinny być) wentylowane (szczelina między deską a wełną).

Chodzi o deski stropu nie pokrycie!
Cytat

Nawet jak izolacja (ocieplenie) będzie miała grubość 1m (od zewnątrz), to w przypadku 20cm bala (sosna, świerk) nie ma szans aby na jego powierzchni wystąpił punkt rosy – praktycznie zawsze wystąpi w warstwie ocieplenia.

Zgoda - nie ma szans - napisałem "bal będzie suchy"
Cytat

Natomiast, dla tego 20cm bala, przy ociepleniu (izolacji) od wewnątrz

Pisałem o wełnie na ZEWNĄTRZ! i folii przed nią a za balem!!!
Cytat

Należy również wziąć pod uwagę własności higroskopijne drewna.

Zupełnie bez znaczenia - po ociepleniu z zewnątrz tam się woda nie wykropli nawet bez chemicznego zabezpieczenia.

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Wełna zabezpieczona paroizolacją również, bo ciepłe i wilgotne powietrze nie dostanie się do punktu rosy - to dość prosta fizyka.



Zgadzam się, ciepłe i wilgotne powietrze(szczególnie z kuchni) nie dostanie się do punktu rosy, tylko zostanie w balu, który zgnije po 10-15 latach.


Cytat

Pisałem o wełnie na ZEWNĄTRZ! i folii przed nią a za balem!!!



Ja też
Napisano
Z tego co Pan pisze, jakby nie czytać, wychodzi, że paroizolacja ma być „przytwierdzona” do bala, bez wentylowania przestrzeni miedzy tą folią, a balem.

Czyli od zewnątrz warstwy: tynk lub obicie deskami, wełna, folia paroizolacyjna, bal.

Moim zdaniem, dla tego przypadku nie jest to rozwiązanie najlepsze.



Ta ściana jest z grubego drewna – co trzeba mieć na uwadze.
Napisano
Cytat

Czyli od zewnątrz warstwy: tynk lub obicie deskami, wełna, folia paroizolacyjna, bal.

Nie ma innych "suchych" rozwiązań. A wentylacja przed izolacją termiczną to coś z s-f nie z s...

Cytat

Zgadzam się, ciepłe i wilgotne powietrze(szczególnie z kuchni) nie dostanie się do punktu rosy, tylko zostanie w balu, który zgnije po 10-15 latach.


Wyjaśnię jeszcze raz... gdy bal ma temperaturę wyższą od punktu rosy - nie będzie chłoną wilgoci - podobnie jak stół w kuchni krzesło w pokoju…itp.
Napisano
Drewno zawsze „stara się” wyrównać swoją „wilgotność” względem otoczenia.
Stół, krzesła drewniane, podłoga z drewna, także chłoną i oddają wilgoć – chyba, że są odpowiednio zabezpieczone (powłoki lakiernicze) co znacznie ogranicza ten proces.

W przypadku ściany z drewna, między nim a folią paroizolacyjną, wytworzą się idealne warunki (drewno jest doskonałą pożywką) dla rozwoju pleśni (grzybów), butwienia itp.


Z tego powodu domy drewniane ociepla się od wewnątrz, lub przy ociepleniach zewnętrznych zostawia się „ szczelinę wentylacyjną”, aby jedna strona takiej ściany (przegrody) była swobodnie wentylowana.
Napisano
Cytat

W przypadku ściany z drewna, między nim a folią paroizolacyjną, wytworzą się idealne warunki (drewno jest doskonałą pożywką) dla rozwoju pleśni (grzybów), butwienia itp.



T.B. tego nie rozumie, traktuje grubego bala jak cienki karton-gips.

Mój ojciec w latach 70-tych zrobił tak na jednej ścianie z bala,jak radzi T.B , dał paroizolację i 15 cm ocieplenia( nie wiem kto tak wtedy doradził), gdy rozbierałem ten dom w latach 90-tych to wszystkie belki były zdrowe(ponad 100lat) oprócz tych z izolacją, niektóre można było ręką kruszyć, tak były zbutwiałe.

Porównywanie starego domu z bala do szkieletora czy pasywnego to wielkie nieporozumienie.

Cytat

Z tego powodu domy drewniane ociepla się od wewnątrz, lub przy ociepleniach zewnętrznych zostawia się „ szczelinę wentylacyjną”, aby jedna strona takiej ściany (przegrody) była swobodnie wentylowana.



Prowda. icon_biggrin.gif


Napisano
Cytat

Drewno zawsze „stara się” wyrównać swoją „wilgotność” względem otoczenia.
Stół, krzesła drewniane, podłoga z drewna, także chłoną i oddają wilgoć – chyba, że są odpowiednio zabezpieczone (powłoki lakiernicze) co znacznie ogranicza ten proces.

W przypadku ściany z drewna, między nim a folią paroizolacyjną, wytworzą się idealne warunki (drewno jest doskonałą pożywką) dla rozwoju pleśni (grzybów), butwienia itp.


Z tego powodu domy drewniane ociepla się od wewnątrz, lub przy ociepleniach zewnętrznych zostawia się „ szczelinę wentylacyjną”, aby jedna strona takiej ściany (przegrody) była swobodnie wentylowana.


1- nieprawda! Maksymalna wilgotność drewna to 30%!!! Gdyby chłonęło wilgoć będąc w temperaturze pokojowej, to nigdy by nie wyschło w domu!!!
2- nieprawda!! takimi warunkami jest woda... a jej tam dzięki folii nie będzie - gdyby folii nie było - woda byłaby dalej w wełnie ( zima) i ściekając grawitacyjnie "rozeszłaby się na dole na całą szerokość wełny tworząc "idealne warunki..."
3- Izolacja od wewnątrz jest skuteczna niezależnie od tego z czego jest ściana ( fizyka nie rozróżnia ceramiki czy drewna, bez paroizolacji a ociepleniu z zewnątrz, wilgoć nie wykrapla się zarówno w murze jak i w drewnie, ale w materiale izolacyjnym - gdy ma odpowiednią grubość ( o czym było wcześniej)
Napisano (edytowany)
1.W sumie racja, ale przy błędnym założeniu, że 1% wilgotności drewna = 1% wilgotności powietrza.
Prawda, ale nie w przypadku przechowywania tego wysuszonego drewna pod folią bez wentylacji.
2. Nie woda, a wilgotność (wilgoć).
3. Nie chodzi o wykraplanie, i co prawda fizyka jednakowo traktuje materiały budowlane, ale biologia już nie.


Też z mojej strony FINITO icon_biggrin.gif


pogrubiłem - bo niezauważone zostało. Edytowano przez bajbaga (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

1.W sumie racja, ale przy błędnym założeniu, że 1% wilgotności drewna = 1% wilgotności powietrza.
Prawda, ale nie w przypadku przechowywania tego wysuszonego drewna pod folią bez wentylacji.
2. Nie woda, a wilgotność (wilgoć).
3. Nie chodzi o wykraplanie, i co prawda fizyka jednakowo traktuje materiały budowlane, ale biologia już nie.


Tez z mojej strony FINITO icon_biggrin.gif


-Myli Pan "wilgotności" - w przypadku drewna zawartość wody podaje się w % w przypadku powietrza w g/m3... ale mniejsza o to.
- WODA!
- ... tak, biologia nie wszystkich traktuje równo. Święta prawda

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Witam Kupilem panele Swiss Krono, napisane na nich jest ze to system angle-angle. Myslalem ze sa na zatrzask jednak chyba nie. Jak je ukladac, pytam dlatego ze bardzo ciezko sie je uklada juz od drugiego rzedu.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...