Skocz do zawartości

Odzysk ciepła - sprawność wymiennika - jak obliczyć?


Recommended Posts

Napisano
W zasadzie istnieje jedna metoda na obliczanie sprawności odzysku ciepła. Wyznaczamy ją wg wzoru:

n = (Tn-Tz)/(Tw-Tz) x100 [%]

Tw- temp. wewnętrzna – mierzona na wejściu przed wymiennikiem (od strony „zużytej”)
Tn - temp. powietrza nawiewanego do pomieszczenia – mierzona za wymiennikiem (od strony świeżej”)
Tz - temp. zewnętrzna – mierzona przed wymiennikiem (od strony czerpni).

Uważaj na „zero” i temperatury ujemne, przy obliczeniach w stopniach Celsjusza.

Napisano
Dopowiem.

Tak wylicza się sprawność centrali.

Jeśli chcemy mieć sprawność instalacji, mierzymy temperatury odpowiednio na czerpni, oraz na „kratkach” wywiewnych i nawiewnych w pomieszczeniach (w domu).
Napisano
Niestety to nie takie oczywiste. Powietrze wychodzące oddaje wodę, z każdego grama kondensatu mamy sporo ciepła.
Przy identycznych temperaturach powietrza a różnych wilgotnościach względnych powietrza wywiewanego wyjdą inne "sprawności"
Napisano
Cytat

Tw=16, Tn=14, Tz=-6

n = 8/10 x 100 = 80.00%



Pisałem „uważaj na „0”. icon_biggrin.gif

Różnica temperatur dla +14 stopni i -6 to 20 stopni.
A różnica temperatur dla +16 i -6 to 22 stopnie.
Czyli 20/22 x 100% = 90,9%


Cytat

Niestety to nie takie oczywiste.




To może jakiś wzorek, przydatny dla tej sprawy?
A może chociaż informacja - o jakie wielkości chodzi?
  • 1 miesiąc temu...
Gość adiqq
Napisano
bajbaga: pytałem już o to w innym wątku...co w sytuacji jak w różnych pomieszczeniach(wywiewy - bo to chyba o nie tutaj chodzi) mam różne temperatury? wyciągnąć średnią?
Napisano
Cytat

bajbaga: pytałem już o to w innym wątku...co w sytuacji jak w różnych pomieszczeniach(wywiewy - bo to chyba o nie tutaj chodzi) mam różne temperatury? wyciągnąć średnią?




Ten wzór dotyczy wymiennika, czyli temperatury mierzone jak najbliżej wymiennika - czyli na „króćcach” centrali.
Ale tak czy siak, otrzymasz „sprawność” całego układu.
Gość adiqq
Napisano
wyciągnąłem średnią z kondygnacji (nie wiem czy prawidłowo) i dostałem następujące wyniki

I bieg 100m3/h - sprawność 88%
II bieg 200m3/h - sprawność 80%



pomiary robiłem na anemostatach nawiewnych. Tz- termometr za oknem, Tw-termometry w pomieszczeniach gdzie są wywiewy
Napisano
To zależy, bo w sumie nie wiadomo jaka temperatura dopływa (i wypływa) do (z) wymiennika – mogą być strat lub zyski związane z ociepleniem (lub nie) przewodów, a to trochę „fałszuje” ewentualna sprawność wymiennika (układu). Na ile ? – trudno oszacować.

Co do wyników – raczej przy niższych wydajnościach , sprawność powinna być wyższa.


Cytat

pomiary robiłem na anemostatach nawiewnych. Tz- termometr za oknem, Tw-termometry w pomieszczeniach gdzie są wywiewy




To raczej wyszła Ci "sprawność" budynku. icon_biggrin.gif
Gość adiqq
Napisano
gotowałem w kuchni (rożne temperatury podczas pomiarów), temperatura zewnętrzna też się zmieniła podczas pomiarów między I a II biegiem (idzie do góry). Kanały są zaizolowane wełną 3cm, jedynie kawałek 20cm od czerpni nie jest...sprawność laboratoryjna reku to 95%
aha, temperaturę zewnętrzną mierzyłem może jakieś 0,5m od czerpni(termometr na parapecie) icon_wink.gif
jesli wyszła mi taka sprawność budynku, to chyba nie jest źle? icon_smile.gif
Napisano
Cytat

gotowałem w kuchni (rożne temperatury podczas pomiarów), temperatura zewnętrzna też się zmieniła podczas pomiarów między I a II biegiem (idzie do góry). Kanały są zaizolowane wełną 3cm, jedynie kawałek 20cm od czerpni nie jest...sprawność laboratoryjna reku to 95%
aha, temperaturę zewnętrzną mierzyłem może jakieś 0,5m od czerpni(termometr na parapecie) icon_wink.gif
jesli wyszła mi taka sprawność budynku, to chyba nie jest źle? icon_smile.gif


Który wymiennik ma 95 % laboratoryjnie?
Gość adiqq
Napisano
cytuje:

"W rekuperatorze zastosowano krzyżowo-przeciwprądowy wymiennik ciepła o uśrednionej sprawności 90%, w określonych warunkach sięgającej nawet 95%."

Z Opisu Brink Renovent HR 400 Large
Napisano
Tym się różni teoretyk od praktyka, że praktyk ma dane i z DTR i z pomiarów.
Sprawność tej centrali wynosi - 85% /100m3/h i minimalnie ponad 70 % przy 300m3/h - przy dużym jak na współczesne centrale poborze mocy 25W / 100m3/h i 180 W/300m3h
Ciekawe jest też, że firma ASK zaleca sztywne kanały a w instrukcji centrali czytamy:
Cytat

Dobry układ wentylacji nie powinien być hałaśliwy. W oparciu o pomiary laboratoryjne i pomiary wykonywane w praktyce, Brink opracował specjalne węże akustyczne… Stanowczo odradzamy stosowanie innych węży akustycznych


Nie radzę słuchać przedstawiciela, on z założenia musi chwalić wyłącznie swój towar.
Nie wierzę też w montowany seryjnie miernik CO2 - taki miernik z wyjściem sterującym to koszt 1000$ !!!!
http://www.renovent.pl/produkty/renovent-hr
Gość adiqq
Napisano
Mija sie pan z prawdą
pobót mocy dla 1,2,3 biegu to wg instrukcji (dla 400 large)
1 - 21-23
2 - 55-67
3 - 132-175
Napisano
Cytat

Mija sie pan z prawdą
pobót mocy dla 1,2,3 biegu to wg instrukcji (dla 400 large)
1 - 21-23
2 - 55-67
3 - 132-175


Przecież czytałem to. Pan uważa, że mam złe mierniki? Czy jak ktoś mija się z prawdą podając sprawność to jest Pan pewien, że przy mocy się nie pomylił?
Współczesne wentylatory o wydajności 400m3/h - to np.
Cytat

Seria 175

Wymiary: fi175mm
Zasilanie: 230VAC
Moc: 50-53W
Wydajność: 430-570m3
seria dostępna z silnikiem EC sterowanie 0-10VDC/PWM

A z EC jeszcze lepiej się prezentują.
Gość adiqq
Napisano
pan wybaczy, ale mam więcej zaufania do tej firmy niż do pana.
Przecież każda dyskusja z pana udziałem sprowadza się (prędzej czy pózniej) zawsze do jednego scenariusza: wy wszyscy wiecie źle, ja wiem dobrze,aha i czasami jeszcze że wy fizyki nie znacie...i jak tu mieć do pana zaufanie?
Napisano
Cytat

Do której firmy BRINK czy ASK . ASK zaleca sztywne kanały BRINK je wyklucza!
A sprawność 95%... proszę - renowent hr ma hybrydowy wymiennik firmy heatom http://www.heatom.com/offer_pl.php?prod=01
jak Pan widzi producent - podaje ( więc nie zaniża ) sprawność przy 100m3/h 85% przy 400m3/h 70%.
A 90% MA PRZY 30m3/h!!!! a 95% NIGDY!

Teraz do kogo ma Pan zaufanie?



Może zaokrąglają w górę icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Niestety to nie takie oczywiste. Powietrze wychodzące oddaje wodę, z każdego grama kondensatu mamy sporo ciepła.
Przy identycznych temperaturach powietrza a różnych wilgotnościach względnych powietrza wywiewanego wyjdą inne "sprawności"



A co z rekuperatorami, które odzyskują również wilgoć?
czy te Pana zdaniem nie mają większej sprawności?
Napisano (edytowany)
Cytat

[...]
To może jakiś wzorek, przydatny dla tej sprawy?
A może chociaż informacja - o jakie wielkości chodzi?



To już się robi skomplikowane, bo ilość ciepła oddanego przez kondensat Q = R x V, gdzie R - objętościowe ciepło parowania/skraplania wody, V - objętość kondensatu. Woda skraplając się oddaje ciepło i podgrzewa powietrze wychodzące. O ile? Trzeba wtedy mierzyć strumień powietrza. Ze wzoru:

Q= cw x V x (T2- T1), cw - objętościowe ciepło właściwe powietrza, V - strumień powietrza, T2 - temperatura zmierzona, T1 - temperaura powietrza w sytuacjim gdyby się nie kraplał kondensat.

obliczymy o ile skraplajaca się woda może podgrzać powietrze. Ale to już zaczyna się robić uniwersytet, bo aby to zmierzyć, trzeba byłoby mierzyć w jakimś odcinku czasu ilość powietrza i ilość powstałego kondensatu.

Generalnie wykroplony kondensat powinien obniżać obliczoną sprawność instalacji.

Dla danych:

Tw 20
Tn 17
Tz -5
z p[odanego wzoru mamy sprawność instalacji 88 %. Jeżeli w wyniku kondensacji wody temperatura powietrza wzrosłaby o 2 oC, obliczona w taki sposób sprawność wynosi 81,5 %.

Liczby wzięte są z sufitu dla przykładu. Mam nadzieję, że nie walnąłem się nigdzie w rozumowaniu. Edytowano przez SlawekT (zobacz historię edycji)
Napisano
fizyka budowli na uniwersytecie... to fizyka. Wzorów tu nie ma - wymiennik sprawdza określa się laboratoryjnie bez kondensatu i koniec. Sprawność wyliczenia z pomiarów domowych - zależy od strumienia, różnicy temperatur na zewnątrz i wewnątrz, oraz od wilgotności powietrza wywiewanego... Wpływ też ma jakość wentylatorów, energochłonne zapewne zakłócą pomiar. Znaczenie też mają straty na dystrybucji. w kanałach zbyt duże przy identycznej izolacji straty będą większe.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Восстановление бампера автомобиля — это популярная услуга, которая позволяет вернуть заводской вид транспортного средства после небольших повреждений. Передовые технологии позволяют убрать сколы, трещины и вмятины без полной замены детали. При выборе между ремонтом или заменой бампера [url=https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22]https://telegra.ph/Remont-ili-zamena-bampera-05-22[/url] важно рассматривать уровень повреждений и экономическую рентабельность. Профессиональное восстановление включает выравнивание, грунтовку и покраску. Замена бампера требуется при критических повреждениях, когда реставрация бамперов нецелесообразен или невозможен. Стоимость восстановления варьируется от материала изделия, характера повреждений и типа автомобиля. Пластиковые элементы допускают ремонту лучше металлических, а современные композитные материалы требуют профессионального оборудования. Профессиональный ремонт продлевает срок службы детали и обеспечивает заводскую геометрию кузова. Охотно дам содействие, когда потребуется по вопросам Фольксваген поло замена заднего бампера - пишите в Telegram jje60
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...