Skocz do zawartości

Dobór naczynia wzbiorczego ciśnieniowego


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam.

Znalazłem zasady doboru naczynia wzbiorczego firmy Viessman:

Tutaj jest nowszy prospekt: pełny tekst
http://www.sankom.pl/download/dk/documenta...20-%20v2008.pdf

zrzut ekranu:
d7eb64d7d4219013m.jpg

a na str. Viessmana znajduje się starszy:
http://www.viessmann.com/web/poland/PDF-90...pdf?OpenElement

Próbuję dojść jak to poprawie obliczyć, obawiam się że mi głupoty wychodzą, proszę o pomoc.

Czytając nowsze wydanie (strona 2.1-4) można znaleźć tabelkę i wzory, niestety nie wiem czy wszystko jest ok.

Dane instalacji: wszystko na jednym piętrze,- także H=ok1.5[m] (jak sądzę), piec Vitopend 100 mocy 25kW (wbudowane naczynie wzbiorcze 6l), grzejniki aluminiowe (po staremu żeberkowe), teoretycznie wyszło mi że wody w układzie będę miał ok 70l.
Przypuszczam, że nie będę używał temp zasilania większej niż 70stC, dlatego współczynnik przeliczeniowy przyjmuję = 2 (tabelka u dołu strony)
1) Ciśnienie otwarcia zaworu bezpieczeństwa psv=3 [bar]
2) H=1,5 [m]
3) Vph = 0 (objętość zbiornika buforowego, którego nie będę miał)
4) Q=13,5 kW/l ponieważ (nie wiem czy poprawnie, ale wydaje mi się, że moje) grzejniki są właśnie radiatorowe (chyba że się mylę - tutaj proszę o pomoc)
5) 24,8 kW - moc pieca (tak przyjąłem) - nie wiem czy dobrze?

Korzystając z wzoru na tej str. Można obliczyć:
Pojemność wodną Va [l] = 24,8kW x Q[kW/l] + Vph[l]
Va=24,8 x 13,5 +0 = 334,8l
Ciśnienie wstępne po>= H[m]/10 + 0,2[bar]
Po>=1.5/10 + 0.2
Po>=0.35[bar] , ale jednocześnie musi być większe niż 0,8[bar]-muszę poszukać gr=gzie to dokładnie widziałem-, więc przyjmuję Po=1[bar]

z tabeli: dla Va=334,8 [l], Po=1[bar] oraz Psv=3[bar] odczytuję szukaną objętość zbiornika Vn = 35 [l]
na koniec Vn trzeba podzielić przez współczynnik przeliczeniowy = 2 (patrz moje dane)

ostatecznie więc Vn=35/2= 15,5[l] - to już lepiej w porównaniu do 50l:)

15,5l zbiornika dla 70 [l] instalacji! To i tak dlaeko do 8l kóre mi forumowicz polecił. Proszę o pomoc gdzie mam błąd, a może go nie ma.

Edytowano przez JacekW81 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Korzystając z wzoru na tej str. Można obliczyć:
Pojemność wodną Va [l] = Q[kw] x 8,5[kW/l] + Vph[l]
Va=40 x 13,5 +0 =540 l
Ciśnienie wstępne po>= H[m]/10 + 0,2[bar]
Po>=1.5/10 + 0.2
Po>=0.35[bar] , ale jednocześnie musi być większe niż 1,5[bar]




1/ skąd wziąłeś wartość 40? - to jest moc grzejników w kW - prawdopodobnie < 10
2/ Po min. 0,5 bara a nie 1,5

poza tym zaufaj producentowi, który zamontował w swoim kotle reflexa 6 l nie dlatego, że większy się nie zmieści, ale dlatego, że taki dla instalacji ogrzewanych takim kotłem jest wystarczający i nie ma co kombinować - naczynie + zawór bezpieczeństwa chronią kocioł - producent tak doświadczony i renomowany jak VIESSMSNN wie co produkuje

na stronie reflex.pl można pobrać program doboru naczyń wzbiorczych (w tym przypadku jest to naczynie NG) jak rówież są tam też tabelki do uproszczonego doboru naczyń
Napisano
Zmieniłem 40 kW na moc pieca 24,8 kW ponieważ nie mogę znaleźć opisu co to jest za wartość.
Po=min 0.8, ale muszę poszukać gdzie to widziałem.
Po nowych obliczeniach wyszło 15,5l, lepiej ale jeszcze trochę brakuje dla pojemności poleconej przez forumowicza (8l).
Napisano
w sumie masz naczynia wzbiorcze o pojemności 14 l.
pojemność robocza tych naczyń to 7 litrów, czyli 10 % pojemności instalacji,
czy trzeba coś więcej tłumaczyć?
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 lata temu...
Napisano (edytowany)
Ja korzystam z bardzo fajnego programu do doboru naczyń wzbiorczych PNEUMATEX-a - do pobrania ze strony:

www.dobornaczynia.besaba.com

Naczynia PNEUMATEX o tyle są lepsze, że posiadają worek zamiast membrany i dlatego woda nie ma kontaktu ze ściankami naczynia i nie skoroduje tak szybko. Poza tym ten worek robią z kauczuku butylowego, co pozwala ograniczyć utratę ciśnienia wstępnego. I najważniejsze dla mnie to, że dają 5 lat gwarancji!!! Edytowano przez nowy24 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam .Mam pytanie jak dokleić płytkę której już nie ma dłuższy czas do tarasu ,jak nie ma jak do czego jej dokleić .Na Zdjęciu to jest od kleju bo ta płytka na drewno jest przyklejona . https://zapodaj.net/plik-qmlTGjAND9
    • Kontrola Wydziału Budownictwa powinna ustalić stan faktyczny i odnieść się do Twoich uwag.
    • Formalnie nie ma obowiązku uzyskania dokumentów potwierdzających możliwość przyłączenia do sieci elektroenergetycznej, wodociągowej itd. na etapie uzyskiwania pozwolenia na budowę lub składania zgłoszenia z projektem. Zniesiono go jeszcze w 2015 roku, w ramach nowelizacji prawa budowlanego.  Ale są tu dwa zastrzeżenia. Pierwsze jest takie, że bez zapewnienia dostępu do mediów nie zakończymy budowy i nie będziemy mogli w takim budynku legalnie mieszkać. Tu trzeba mieć na uwadze przede wszystkim prąd. Ale chociażby bez kanalizacji się nie obędzie, jeżeli na danym terenie przewidziano tylko przyłączenie do sieci.  Drugi haczyk to oświadczenie projektanta o możliwości podłączenia domu do istniejącej sieci ciepłowniczej. Obecnie takie oświadczenie trzeba dołącyć do dokumentacji. Chociaż wciąż są niejasności interpretacyjne, czy zawsze trzeba to zrobić. 
    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...