Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
JacekW81

Dobór naczynia wzbiorczego ciśnieniowego

Recommended Posts

Witam.

Znalazłem zasady doboru naczynia wzbiorczego firmy Viessman:

Tutaj jest nowszy prospekt: pełny tekst
http://www.sankom.pl/download/dk/documenta...20-%20v2008.pdf

zrzut ekranu:
d7eb64d7d4219013m.jpg

a na str. Viessmana znajduje się starszy:
http://www.viessmann.com/web/poland/PDF-90...pdf?OpenElement

Próbuję dojść jak to poprawie obliczyć, obawiam się że mi głupoty wychodzą, proszę o pomoc.

Czytając nowsze wydanie (strona 2.1-4) można znaleźć tabelkę i wzory, niestety nie wiem czy wszystko jest ok.

Dane instalacji: wszystko na jednym piętrze,- także H=ok1.5[m] (jak sądzę), piec Vitopend 100 mocy 25kW (wbudowane naczynie wzbiorcze 6l), grzejniki aluminiowe (po staremu żeberkowe), teoretycznie wyszło mi że wody w układzie będę miał ok 70l.
Przypuszczam, że nie będę używał temp zasilania większej niż 70stC, dlatego współczynnik przeliczeniowy przyjmuję = 2 (tabelka u dołu strony)
1) Ciśnienie otwarcia zaworu bezpieczeństwa psv=3 [bar]
2) H=1,5 [m]
3) Vph = 0 (objętość zbiornika buforowego, którego nie będę miał)
4) Q=13,5 kW/l ponieważ (nie wiem czy poprawnie, ale wydaje mi się, że moje) grzejniki są właśnie radiatorowe (chyba że się mylę - tutaj proszę o pomoc)
5) 24,8 kW - moc pieca (tak przyjąłem) - nie wiem czy dobrze?

Korzystając z wzoru na tej str. Można obliczyć:
Pojemność wodną Va [l] = 24,8kW x Q[kW/l] + Vph[l]
Va=24,8 x 13,5 +0 = 334,8l
Ciśnienie wstępne po>= H[m]/10 + 0,2[bar]
Po>=1.5/10 + 0.2
Po>=0.35[bar] , ale jednocześnie musi być większe niż 0,8[bar]-muszę poszukać gr=gzie to dokładnie widziałem-, więc przyjmuję Po=1[bar]

z tabeli: dla Va=334,8 [l], Po=1[bar] oraz Psv=3[bar] odczytuję szukaną objętość zbiornika Vn = 35 [l]
na koniec Vn trzeba podzielić przez współczynnik przeliczeniowy = 2 (patrz moje dane)

ostatecznie więc Vn=35/2= 15,5[l] - to już lepiej w porównaniu do 50l:)

15,5l zbiornika dla 70 [l] instalacji! To i tak dlaeko do 8l kóre mi forumowicz polecił. Proszę o pomoc gdzie mam błąd, a może go nie ma. Edytowano przez JacekW81 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Korzystając z wzoru na tej str. Można obliczyć:
Pojemność wodną Va [l] = Q[kw] x 8,5[kW/l] + Vph[l]
Va=40 x 13,5 +0 =540 l
Ciśnienie wstępne po>= H[m]/10 + 0,2[bar]
Po>=1.5/10 + 0.2
Po>=0.35[bar] , ale jednocześnie musi być większe niż 1,5[bar]




1/ skąd wziąłeś wartość 40? - to jest moc grzejników w kW - prawdopodobnie < 10
2/ Po min. 0,5 bara a nie 1,5

poza tym zaufaj producentowi, który zamontował w swoim kotle reflexa 6 l nie dlatego, że większy się nie zmieści, ale dlatego, że taki dla instalacji ogrzewanych takim kotłem jest wystarczający i nie ma co kombinować - naczynie + zawór bezpieczeństwa chronią kocioł - producent tak doświadczony i renomowany jak VIESSMSNN wie co produkuje

na stronie reflex.pl można pobrać program doboru naczyń wzbiorczych (w tym przypadku jest to naczynie NG) jak rówież są tam też tabelki do uproszczonego doboru naczyń

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Zmieniłem 40 kW na moc pieca 24,8 kW ponieważ nie mogę znaleźć opisu co to jest za wartość.
Po=min 0.8, ale muszę poszukać gdzie to widziałem.
Po nowych obliczeniach wyszło 15,5l, lepiej ale jeszcze trochę brakuje dla pojemności poleconej przez forumowicza (8l).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
w sumie masz naczynia wzbiorcze o pojemności 14 l.
pojemność robocza tych naczyń to 7 litrów, czyli 10 % pojemności instalacji,
czy trzeba coś więcej tłumaczyć?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czy przeponowe naczynie wzbiorcze można podłączyć do rurki fi15? Pytam ponieważ przyłącze jest 3/4cala GZ, a to odpowiada rurce fi22.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ja korzystam z bardzo fajnego programu do doboru naczyń wzbiorczych PNEUMATEX-a - do pobrania ze strony:

www.dobornaczynia.besaba.com

Naczynia PNEUMATEX o tyle są lepsze, że posiadają worek zamiast membrany i dlatego woda nie ma kontaktu ze ściankami naczynia i nie skoroduje tak szybko. Poza tym ten worek robią z kauczuku butylowego, co pozwala ograniczyć utratę ciśnienia wstępnego. I najważniejsze dla mnie to, że dają 5 lat gwarancji!!! Edytowano przez nowy24 (zobacz historię edycji)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Działka rodziców ma ok 15 arów powierzchni, więc na pewno da się ją podzielić. A wjazd możliwy będzie do wykonania bliżej piekarni. Z zapewnieniem dostawy mediów nie powinno być kłopotów - wszak to prawie środek wielkiego osiedla w Twoim mieście...
    • Ma zakopane 3 kręgi betonowe. Do środka kręgów dochodzi rura PE które ma w przyszłości zasilać automatyczne nawodnienie.  Teraz z tego miejsca mają się rozchodzić rury do zasilenia nawodnienia. Na zdjęciu jest widoczna druga rura PE ale ta ma służyć do zasilenia w wodę budynku gospodarczego.  Czy to jest dobry pomysł żeby w tym miejscu zainstalować elektrozawory do automatycznego podlewania. Z tego miejsca ma wychodzić rura do zasilenia automatycznych zraszaczy oraz udzielna sekcja do podlewania kropelkowego.  Rury wprowadzone będą nisko w kręgach i będzie można z nich spuszczać na zimę wodę.  Czy jest gdzieś w necie dostępny schemat budowy automatycznego nawadnia ogrodu. Czy takie rozwiązanie ma szanse się sprawdzić?  
    • Gość
      Z chęcią zapłacę 100 zł za metr kwadratowy . Ale niestety dziś Pan dał mi ofertę aż mnie z nóg zniosło . Nie potrafił się określić w jaki sposób mi koszt obliczył .
    • A u mnie wujek Google jest innego zdania     Zresztą tak mnie kiedyś uczyli...   Ja zwykle montowałem sedes śrubami do posadzki, a silikonu używałem do przyklejenia sedesu do podłoża i - tak jak pisze mhtyl - i uważam na 99,9%, że a właściwie nie trzyma  uszczelka na złączu rury wylotowej z sedesu z rurą kanalizacyjną. Zdarza się to wtedy, gdy w trakcie korzystania z kibelka porusza się on, gdyż jest źle przymocowany. Trzeba zdemontować kibelek, wymyć dokładnie podłogę i sedes od dołu, kupić nowy zestaw do mocowania sedesu (w skład zestawu wchodzą po dwie sztuki: kołki rozporowe, długie wkręty, tulejki odpowiednio wyprofilowane i zaślepki), usunąć - jeśli były użyte - stare śruby i kołki, albo nawiercić nowe otwory w posadzce i od nowa zamontować sedes i ozdobić białym silikonem             Ooooo...    W linkowanym temacie czytam:   To chyba z rozpędu...
    • A podzielisz się, tak w skrócie, czym uzasadnia to że te szmaragdy tańsze? Bardzo mnie to zaintrygowalo. Wysłane z mojego Redmi Note 4 przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...