Skocz do zawartości

Dobór naczynia wzbiorczego ciśnieniowego


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam.

Znalazłem zasady doboru naczynia wzbiorczego firmy Viessman:

Tutaj jest nowszy prospekt: pełny tekst
http://www.sankom.pl/download/dk/documenta...20-%20v2008.pdf

zrzut ekranu:
d7eb64d7d4219013m.jpg

a na str. Viessmana znajduje się starszy:
http://www.viessmann.com/web/poland/PDF-90...pdf?OpenElement

Próbuję dojść jak to poprawie obliczyć, obawiam się że mi głupoty wychodzą, proszę o pomoc.

Czytając nowsze wydanie (strona 2.1-4) można znaleźć tabelkę i wzory, niestety nie wiem czy wszystko jest ok.

Dane instalacji: wszystko na jednym piętrze,- także H=ok1.5[m] (jak sądzę), piec Vitopend 100 mocy 25kW (wbudowane naczynie wzbiorcze 6l), grzejniki aluminiowe (po staremu żeberkowe), teoretycznie wyszło mi że wody w układzie będę miał ok 70l.
Przypuszczam, że nie będę używał temp zasilania większej niż 70stC, dlatego współczynnik przeliczeniowy przyjmuję = 2 (tabelka u dołu strony)
1) Ciśnienie otwarcia zaworu bezpieczeństwa psv=3 [bar]
2) H=1,5 [m]
3) Vph = 0 (objętość zbiornika buforowego, którego nie będę miał)
4) Q=13,5 kW/l ponieważ (nie wiem czy poprawnie, ale wydaje mi się, że moje) grzejniki są właśnie radiatorowe (chyba że się mylę - tutaj proszę o pomoc)
5) 24,8 kW - moc pieca (tak przyjąłem) - nie wiem czy dobrze?

Korzystając z wzoru na tej str. Można obliczyć:
Pojemność wodną Va [l] = 24,8kW x Q[kW/l] + Vph[l]
Va=24,8 x 13,5 +0 = 334,8l
Ciśnienie wstępne po>= H[m]/10 + 0,2[bar]
Po>=1.5/10 + 0.2
Po>=0.35[bar] , ale jednocześnie musi być większe niż 0,8[bar]-muszę poszukać gr=gzie to dokładnie widziałem-, więc przyjmuję Po=1[bar]

z tabeli: dla Va=334,8 [l], Po=1[bar] oraz Psv=3[bar] odczytuję szukaną objętość zbiornika Vn = 35 [l]
na koniec Vn trzeba podzielić przez współczynnik przeliczeniowy = 2 (patrz moje dane)

ostatecznie więc Vn=35/2= 15,5[l] - to już lepiej w porównaniu do 50l:)

15,5l zbiornika dla 70 [l] instalacji! To i tak dlaeko do 8l kóre mi forumowicz polecił. Proszę o pomoc gdzie mam błąd, a może go nie ma.

Edytowano przez JacekW81 (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Korzystając z wzoru na tej str. Można obliczyć:
Pojemność wodną Va [l] = Q[kw] x 8,5[kW/l] + Vph[l]
Va=40 x 13,5 +0 =540 l
Ciśnienie wstępne po>= H[m]/10 + 0,2[bar]
Po>=1.5/10 + 0.2
Po>=0.35[bar] , ale jednocześnie musi być większe niż 1,5[bar]




1/ skąd wziąłeś wartość 40? - to jest moc grzejników w kW - prawdopodobnie < 10
2/ Po min. 0,5 bara a nie 1,5

poza tym zaufaj producentowi, który zamontował w swoim kotle reflexa 6 l nie dlatego, że większy się nie zmieści, ale dlatego, że taki dla instalacji ogrzewanych takim kotłem jest wystarczający i nie ma co kombinować - naczynie + zawór bezpieczeństwa chronią kocioł - producent tak doświadczony i renomowany jak VIESSMSNN wie co produkuje

na stronie reflex.pl można pobrać program doboru naczyń wzbiorczych (w tym przypadku jest to naczynie NG) jak rówież są tam też tabelki do uproszczonego doboru naczyń
Napisano
Zmieniłem 40 kW na moc pieca 24,8 kW ponieważ nie mogę znaleźć opisu co to jest za wartość.
Po=min 0.8, ale muszę poszukać gdzie to widziałem.
Po nowych obliczeniach wyszło 15,5l, lepiej ale jeszcze trochę brakuje dla pojemności poleconej przez forumowicza (8l).
Napisano
w sumie masz naczynia wzbiorcze o pojemności 14 l.
pojemność robocza tych naczyń to 7 litrów, czyli 10 % pojemności instalacji,
czy trzeba coś więcej tłumaczyć?
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 lata temu...
Napisano (edytowany)
Ja korzystam z bardzo fajnego programu do doboru naczyń wzbiorczych PNEUMATEX-a - do pobrania ze strony:

www.dobornaczynia.besaba.com

Naczynia PNEUMATEX o tyle są lepsze, że posiadają worek zamiast membrany i dlatego woda nie ma kontaktu ze ściankami naczynia i nie skoroduje tak szybko. Poza tym ten worek robią z kauczuku butylowego, co pozwala ograniczyć utratę ciśnienia wstępnego. I najważniejsze dla mnie to, że dają 5 lat gwarancji!!! Edytowano przez nowy24 (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej? 2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam 
    • Hej, Obecnie jestem na etapie elektryki w budynku (SSZ + wod-kan gotowy). Na przełomie lipca/sierpnia zaplanowane mamy tynki i rekuperacje. W sierpniu chcemy się zająć podłogówką. Nasuwa nam się kilka technicznych pytań, może któryś z kolegów koleżanek byłby w stanie podpowiedzieć. Kilka kwestii na temat budynku poniżej. - Dom na płycie z poddaszem użytkowym - Na parterze gotowa podłoga na wysokości 24 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience, kotłowni i kuchni płytki - Na poddaszu gotowa podłoga na wysokości 19 cm - w pomieszczeniach mieszkalnych panale winylowe, a w łazience płytki - Podłogówka we wszystkich pomieszczeniach - Wylewka anhydrytowa 5cm   Moje pytania: 1) Sporządziłem małą tabelkę z grubościami styropianu jakie chciałbym zastosować. Czy grubość jaką zostawiłem na wykończenie podłogi jest wystarczająca? Czy grubości styropianu można dobrać jakoś optymalniej?   2) Z racji tego, że w niektórych pomieszczeniach będą panele, a w niektórych płytki, grubość styropianu będzie się różnić między nimi. W jaki sposób prowadzi się rurki od ogrzewania podłogowego pomiędzy takimi pomieszczeniami, bo podejrzewam, że trzeba uniknąć spadków itp. Czy rurki do tych pomieszczeń prowadzi się w warstwie styropianu?   3) Czy biorąc pod uwagę punkt 2, na etapie podłogówki muszę wykonać jakąś dodatkową przerwę dylatacyjną między tymi pomieszczeniami? Czy tym zajmują się już posadzkarze?   4) W jaki sposób ułożyć styropian przy klatce schodowej na poddaszu? Czy zakończyć układanie w jakiejś odległości od krawędzi schodka/krawędzi klatki? Tak aby umożliwić lepsze zakotwiczenie barierek?   Z góry dziękuje za odpowiedzi i pozdrawiam    
    • No widze ze z plaszczem wodnym bardziej problemowy montaz itd. A jakie rodzaje kominkow z dgp co warto wziąść pod uwage ?
    • Choroba - drobna dziurkowatość liści drzew pestkowych albo drobna plamistość.  Wiśnie są bardzo podatne i w zasadzie nie da się prowadzić sadu bez ochrony chemicznej. Drzewka należy pryskać przeciwko tej chorobie wczesną wiosną - dwukrotnie. Teraz tylko wygarbić liście i spalić lub wyrzucić (nie kompostować).
    • Wie ktoś dlaczego w tym roku wiśnie zrzucają już liście? Nie jest to susza, bo po sąsiedzku są śliwy i jabłoń, które nawet nie myślą się zażółcić. A wiśnia jakby miała już październik. Przecież zielone, soczyste, wiśniowe liście dodawałem do soku z aronii, a to bywało w sierpniu. W dodatku wiśnia nie miała owoców, bo wszystko wymarzło na etapie tuż po kwitnieniu. I raczej nie są to szkodniki, bo liście nie mają żadnych widocznych uszkodzeń, są takie jesienne. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...