Skocz do zawartości

Skrzynka budowlana


hotshot

Recommended Posts

Witam, tak się zastanawiam. Niedługo ruszam z budową i chcę zbudować skrzynke budowlaną zasilającą w energię el. Energetyka robi właśnie zasilanie do działek, postawią mi skrzynkę złącza kablowego w granicy działki. Co trzeba zrobić aby podłączyć się do sieci? Chodzi mi szczególnie o sprawy papierkowe bo samą skrzynke wykonam sam. Oczywiście warunki przyłączenia już mam i jest w nich napisane że skrzynkę budowlaną zasilić zalicznikowo. Czy trzeba ten fakt komuś zgłaszać itp.?
Link do komentarza
Zgłosić do ZE fakt wybudowania takowej skrzynki ( muszą być też gniazda zasilające - przynajmniej u mojego ZE jest taki wymóg ) przyjeżdżają panowie zakładają licznik..... później trzeba jeszcze podpisać umowę o przesył energii elektr.

Można jeszcze sobie poczytać ....

https://budujemydom.pl/budowlane-abc/poradnik-prawny/a/1169-przylacza-wodno-kanalizacyjne-gazowe-do-sieci-elektroenergetycznej
Link do komentarza
Cytat

Zgłosić do ZE fakt wybudowania takowej skrzynki ( muszą być też gniazda zasilające - przynajmniej u mojego ZE jest taki wymóg ) przyjeżdżają panowie zakładają licznik..... później trzeba jeszcze podpisać umowę o przesył energii elektr.

Można jeszcze sobie poczytać ....

https://budujemydom.pl/budowlane-abc/poradnik-prawny/a/1169-przylacza-wodno-kanalizacyjne-gazowe-do-sieci-elektroenergetycznej



Witam.

Po wykonania prowizorki budowlanej trzeba jeszcze wypełnic załącznik do umowy (w RWE tzw. załącznik nr.1) ze schematem jedno kreskowym a później można już zgłosic do ZE gotowośc do załączenia.
Link do komentarza
Dzwoniłem do energetyki i powiedzieli że jak skończą robić ZKP to przyślą fakturę i wtedy można złożyć wniosek o usługe dystrybucji (czyli zasilanie + licznik). W momencie podpisania umowy można podłączyć skrzynkę budowlaną, która musi zostać odebrana, muszą zostać wykonane pomiary sprawdzające skuteczność ochrony prze uprawnionego elektryka. Zasilanie jest 4przewodowe czli czeka mnie wykonanie tymczasowego uziomu icon_sad.gif bo energetyka nie udostępnia zacisku PE.

Tak czy inaczej potrwa to jeszcze miesiąc lub dwa icon_sad.gif
Link do komentarza
Podłączenie do sieci energetycznej wymaga protokołu odbioru instalacji wewnętrznej - w tym przypadku skrzynki zasilania budowy- i do tego potrzebne jest oświadczenie wykonawcy - elektryka z uprawnieniami. Prostszym rozwiązaniem będzie (jeśli warunki techniczne na to pozwalają) wmontowanie zabezpieczenia nadmiarowego i różnicowo-prądowego w skrzynce licznikowej z wyprowadzonym na zewnątrz gniazdem trójfazowym, z którego można będzie zasilić "własną'" rozdzielnicę budowlaną.
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
A jaki jest najprostrzy sposób wykonania uziemienia skrzynki budowlanej? Mam już zalaną ławę a w niej bednarkę do uziomu fundamentowego domu, czy mogę do niego podłączyć przewód PE ze skrzynki budowlanej? A właściwie to należy uziemić miejsce rozdziału przewodu PEN (zasilanie 4-przewodowe) czy tylko sam przewód PE instalacji odbiorczej?
Link do komentarza
Cytat

A jaki jest najprostrzy sposób wykonania uziemienia skrzynki budowlanej? Mam już zalaną ławę a w niej bednarkę do uziomu fundamentowego domu, czy mogę do niego podłączyć przewód PE ze skrzynki budowlanej? A właściwie to należy uziemić miejsce rozdziału przewodu PEN (zasilanie 4-przewodowe) czy tylko sam przewód PE instalacji odbiorczej?


Przed podłączeniem trzeba zrobić pomiar skuteczności .


Link do komentarza
Cytat

A jaki jest najprostrzy sposób wykonania uziemienia skrzynki budowlanej? Mam już zalaną ławę a w niej bednarkę do uziomu fundamentowego domu, czy mogę do niego podłączyć przewód PE ze skrzynki budowlanej? A właściwie to należy uziemić miejsce rozdziału przewodu PEN (zasilanie 4-przewodowe) czy tylko sam przewód PE instalacji odbiorczej?


Jeżeli do licznika zasilanie jest doprowadzone kablem pod ziemią(u mnie już docelowe ok 190m) to podłaczenie kabla od strony słupa i licznika jest uziemiane(min 100m kabla w ziemi), dodatkowo były zakładane warystory zabezpieczjące przed przepięciami (zabezpieczenie kabla) czyli pen jest. W przypadku podłaczenia bezpośrednio z słupa (lub skrzynka licznikowa na słupie) to pen też powinien być chyba że to jakaś archaiczna instalacja.W warunkach podłaczenia powinno pisać jak sie podłaczyć do sieci, ja sobie sam podłaczyłem skrzynke na słupie (mam E+D 1kV),tylko z firmy elektrycznej zamówiłem elektryka z podnośnikiem który podłaczył kabel do przewodów na słupie, potem zgłosiłem i podpisałem umowe o dystrybucje.Za 2 dni przyjechał facet podłaczył i zaplombował licznik.W skrzynce mam zabezpieczenie przedlicznikowe tzw.bezpiecznik nożowy,za licznikiem bezpiecznik Ska B20 Różnicówke 30mA i gniazdo 1fazowe no i przed różnicówką wyprowadzony przewód z zera (pen) kablem 10mm/2 do ziemi z wbitą szpilką uziemiającą .Zadnego schematu jednokreskowego niechcieli,tylko musiałem wpisac nr.uprawnien Sep.
Link do komentarza
Ja mam w granicy działki skrzynkę postawioną przez ZE, nowa instalacja dla całego osiedla, niedaleko stoi nowe trafo. W mojej skrzynce budowlanej którą już sobie przygotowałem mam różnicówkę i kilka "esów" za gniazda 1 i 3-fazowe. Czyli muszę kupić zabezpieczenie zalicznikowe do szafki ZE i potem uziemić przewód PE w mojej skrzynce tak? Dobrze rozumuję? Edytowano przez hotshot (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Cytat

Ja mam w granicy działki skrzynkę postawioną przez ZE, nowa instalacja dla całego osiedla, niedaleko stoi nowe trafo. W mojej skrzynce budowlanej którą już sobie przygotowałem mam różnicówkę i kilka "esów" za gniazda 1 i 3-fazowe. Czyli muszę kupić zabezpieczenie zalicznikowe do szafki ZE i potem uziemić przewód PE w mojej skrzynce tak? Dobrze rozumuję?


Jeżeli masz skrzynke licznikową to masz też warunki podłączenia do sieci, powinieneś też dostać 2 klucze do szafki,zgłaszasz chęć podłączenia prądu na cele budowlane (czyli przyłacze tymczasowe z taryfą budowlaną )podajesz nr.umowy (przydzielony przez ZE),podpisujesz umowe na dystrybucje prądu i czekasz na zaplombowanie zabezpieczenia przedlicznikowego i podłączenie samego licznika .A przedtem podłączasz się do złącza w szafce ,wypisujesz papierki i zanosisz do biura obsługi klienta ZE.W warunkach podłaczenia jest wszystko napisane ew. mogą być różnice co do ilości żył kabla i miejsca rozdzielenia pen na pe+n (jak masz klucze to sam sprawdzisz czy w szafce są bezpiecznik przedlicznikowe .A w razie niejasności proponuje jednak zadzwonić na infolinie ZE.
Link do komentarza
Cytat

A wie ktoś może jak powinien wyglądac protokół z odbioru instalacji el. (skrzynki budowlanej)?


W moim rejonie en.Vatenfal na stronie są dokumenty do pobrania i jest tam coś takiego jak oświadczenie elektryka i to w vatenfalu wystarczy +umowa ( w sumie to ich obchodzi tylko papierek bo jak sie coś stanie to są kryci)
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...