Skocz do zawartości

Rowy melioracyjne i sączki


Gość

Recommended Posts

Napisano
Kupując działkę, a była to działka nieuzbrojona na dodatek rolnicza, do głowy mi nie przyszło aby sprawdzić w Urzędzie Melioracji i Urządzeń Wodnych, czy z ich strony nie będzie żadnych przeszkód w budowie domu. Jak się niestety okazało były. Ale dowiedzieliśmy się dopiero o tym po czasie, kiedy musieliśmy otrzymać od tego urzędu stosowny dokument. Na naszej działce, i na dodatek na samym środku znajdują się dwa sączki melioracyjne, a dokument na który czekamy zostanie wydany, wówczas gdy je na własny koszt przesuniemy (jeśli chcemy mieć dom usytuowany zgodnie z projektem) lub umieścić go między sączkami. I tak się niestety stało, dom stoi dokładnie po środku działki. Nie wygląda to może źle, ale z przykrością muszę stwierdzić, że przez te nieszczęsne sączki mamy za domem mniej miejsca.
Jeśli ktoś będzie kupował działkę, niech również zwróci i na to uwagę.
A może ktoś miał podobne doświadczenia do moich??
Napisano
Sączki melioracyjne umieszczne są pod ziemią i mają za zadanie odprowadzanie nadmiaru wód opadowych na gruntach o małej przepuszczalności.
Dawniej wykonywane były w formie ciągu ceramicznych rurek (sączków) ułożonych w wykopie z ukształtowanym spadkiem w kierunku rowu odwadniającego. Obecnie zastępuja je perforowane rury z tworzywa sztucznego.

W opisanym przypadku o istnieniu sieci drenów melioracyjnych można było dowiedzieć się z dokumentacji geodezyjnej i warto przed zakupem działki uzystać od właściciela taka mapkę. Niestety czasem zdarza się że instalacje podziemne nie są naniesione na plany dobrze zasiegnąć tez informacji czy teren nie był kiedyś meliorowany. Przełożenie drenażu nie jest zbyt skomplikowane choćdość kosztowne, ale w przypadku budowy domu podpiwniczonego zastępuje drenaż odwadniający piwnicę i wtedy układa sie je w pobliżu ław fundamentowych.
Napisano
Tyle, że kupując działkę nie sprawdziliśmy na mapkach, czy są tam przeprowadzone dreny. Osoba, która nam ją sprzedawała też nic na ten temat nie wspomniała, my nawet się nie zapytaliśmy. Mieliśmy gotowy projekt, wiec nie chcieliśmy już kombinować. Dom stoi pomiędzy sączkami, ale w ten sposób to jak wspomniała redakcja mamy drenaż już gotowy.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Bardzo często tereny budowlane, szczególnie nowe działki dudowlane przekwalifikowane z gruntów rolnych kryją pod ziemią drenaż. Bardzo często, wręcz nagminnie następuje przerwanie tego drenażu (prawie nigdy nie jest on naniesiony na żadnej mapie) i w większości przypadków nie jest on naprawiany
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Sączki melioracyjne umieszczne są pod ziemią i mają za zadanie odprowadzanie nadmiaru wód opadowych na gruntach o małej przepuszczalności.
Dawniej wykonywane były w formie ciągu ceramicznych rurek (sączków) ułożonych w wykopie z ukształtowanym spadkiem w kierunku rowu odwadniającego. Obecnie zastępuja je perforowane rury z tworzywa sztucznego.
W opisanym przypadku o istnieniu sieci drenów melioracyjnych można było dowiedzieć się z dokumentacji geodezyjnej i warto przed zakupem działki uzystać od właściciela taka mapkę. Niestety czasem zdarza się że instalacje podziemne nie są naniesione na plany dobrze zasiegnąć tez informacji czy teren nie był kiedyś meliorowany. Przełożenie drenażu nie jest zbyt skomplikowane choćdość kosztowne, ale w przypadku budowy domu podpiwniczonego zastępuje drenaż odwadniający piwnicę i wtedy układa sie je w pobliżu ław fundamentowych.




A co w wypadku gdy przez sam srodek dzialki przechodzi glowny drenaz do ktorego dochodza poprzecznie mniejsze saczki. Czy jest mozliwosc przesuniecia takiego drenazu w ktoras strone tak by mozna bylo na srodku postawic dom? Czy jest na to potrzebne pozwolenie? Jaki jest orientacyjny koszt przeniesienia drenazu o jakies 10 m?
Napisano
O rany do głowy by mi nie przyszło że coś takiego moze kryć się na działce budowlanej. Kupując działkę trzeba najpierw zasiegnąć języka - bo wszędzie czekają na człowieka jakieś przykre niespodzianki. trzeba mieć naprawdę dużą wiedzę i wszystko sprawdzić albo mieć szczęście żeby kupić nietrefną działkę.
Napisano
Cytat

A co w wypadku gdy przez sam srodek dzialki przechodzi glowny drenaz do ktorego dochodza poprzecznie mniejsze saczki. Czy jest mozliwosc przesuniecia takiego drenazu w ktoras strone tak by mozna bylo na srodku postawic dom? Czy jest na to potrzebne pozwolenie? Jaki jest orientacyjny koszt przeniesienia drenazu o jakies 10 m?



Przede wszystkim należy ustalić kto jest właścicielem ciągów drenarskich i z nim trzeba uzgodnić ewentualne przestawienie drenów.
Swoją drogą, urząd wydający pozwolenie na budowę powinien wskazać sposób rozwiązania tego problemu, oczywiście jeśli drenaż został naniesiony na mapy geodezyjne.
  • 12 lata temu...
Napisano

Dzień dobry,

Na terenie, gdzie projektuję (Powiat Pruszkowski) ta sytuacja jest częsta. Warto, przed zakupem działki zapoznać się z planem zagospodarowania terenu. W nim zaznaczone są tereny zmeliorowane. Jeśli teren działki jest zmeliorowany można liczyć się koniecznością załatwienia dodatkowych formalności. Przed wykonaniem projektu można złożyć wniosek do Wód Polskich z prośbą o informację czy na terenie działki znajdują się sączki. Dobrze poprosić również o udostępnienie mapy, aby znać ich dokładniejszą lokalizację. W przypadku istnienia sączków, są dwie opcje - są czynne (do przebudowy) lub nieczynne (do likwidacji). Wody Polskie mogą nakazać inwentaryzację tych urządzeń. W przypadku czynnych sączków trzeba wykonać projekt przebudowy. Generalnie sączki = problem dla inwestora.

Jeśli nie ma planu sprawa jest trudniejsza, bo skąd inwestor ma wiedzieć o zagrożeniach. Warto pytać w urzędzie na etapie składania wniosku o WZ. W lokalnych urzędach osoby są zwykle dobrze poinformowane. Jak ktoś wyżej pisał na działkach porolniczych, z gruntem nieprzepuszczalnym można liczyć się z istnieniem drenów.

  • 4 miesiące temu...
Napisano
Dnia 20.11.2019 o 14:43, Kamila Stajno napisał:

"Przed wykonaniem projektu można złożyć wniosek do Wód Polskich z prośbą o informację czy na terenie działki znajdują się sączki. Dobrze poprosić również o udostępnienie mapy, aby znać ich dokładniejszą lokalizację."

Pani Kamilo,

Czy są gdzieś gotowe formularze takich wniosków do Wód Polskich o udostępnienie takich informacji w tym map drenażowych przebiegających przez działkę?

Czy są wymagane jakieś dokumenty do tych wniosków (np. wyrys z rejestru gruntów, akt własności)?

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...