Skocz do zawartości

rekuperator


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Budujemy dom o pow. użytkowej ok 150m2.Dom w załozeniu miał byc tradycyjny tzn.kominy,kocioł gazowy lub groszek,wentylacja grawitacyjna.Aleee ewoluował wraz z nasza wiedzą na temat innych źródeł energii cieplnej.Bedzie pompa ciepła no i rekuperacja na której temat jeszcze wciąż mało wiemy.Moje pytania do forumowiczów to : czy warto wybudowac ( zawarte w pierwotnym planie) kominy wentylacyjne? Jaki model rekuperatora wybrac? Kierowac sie ceną czy może marką? Montaż zlecić firmie czy może spróbować samemu? Ile prądu zużywa taka instalacja w ciągu roku? Co z obsługą i ewentualnymi wadami,potrzebami? Czekamy na podpowiedzi. Dziękujemy icon_smile.gif P.S. Rodzina 4 osobowa. Edytowano przez ASIA1978 (zobacz historię edycji)
Napisano
A czy dom będzie izolowany? Potrzeby cieplne mają ogromny wpływ na to "czym" ogrzewać. Zaś co do wentylacji...
pytania -
-czy montaż we własnym zakresie czy firma kompleksowo
-czy przewidywane jest GWC
-czy będzie kominek
-jaka (górna) kasa wchodzi w grę
Napisano
Cytat

Budujemy dom o pow. użytkowej ok 150m2.Dom w załozeniu miał byc tradycyjny tzn.kominy,kocioł gazowy lub groszek,wentylacja grawitacyjna.Aleee ewoluował wraz z nasza wiedzą na temat innych źródeł energii cieplnej.Bedzie pompa ciepła no i rekuperacja na której temat jeszcze wciąż mało wiemy.Moje pytania do forumowiczów to : czy warto wybudowac ( zawarte w pierwotnym planie) kominy wentylacyjne? Jaki model rekuperatora wybrac? Kierowac sie ceną czy może marką? Montaż zlecić firmie czy może spróbować samemu? Ile prądu zużywa taka instalacja w ciągu roku? Co z obsługą i ewentualnymi wadami,potrzebami? Czekamy na podpowiedzi. Dziękujemy icon_smile.gif P.S. Rodzina 4 osobowa.



Zuzycie pradu przez wentylacje zalezy od modelu, wielkosci etc.
np. mnie Renovent HR Large 400 zuzyl przez pol roku ok. 90kWh, praca na I biegu na 110m3/h
Jesli planujecie wentylacje mechaniczna to darujcie sobie kominy, niepotrzebny koszt a pieniazki dolozycie do instalacji mechanicznej i w efekcie koncowym okaze sie ze nie wyszlo tak drogo icon_smile.gif
Montowac mozecie sami, ale projekt proponowalbym komus znajacemu sie na rzeczy zlecic -kwestia czasu, ja nie mialem nato wogole czasu i zlecilem kompleksowo wykonanie instalacji na rurach sztywnych, "wstepnie" ocieplonych -rury ida u mnie w ociepleniu poddasza.
wentyacje w wiekszosci sa "prawie" bezobslugowe, nalezy co kilka miesiecy (srednio co 3 miesiace) wymienic filtry w centralce, mozna co jakis czas zerknac do rur czy sa w miare czyste etc. ale to nie jest jakas specjalna trudnosc.

Pzdr.
Napisano
Cytat

Budujemy dom o pow. użytkowej ok 150m2.Dom w załozeniu miał byc tradycyjny tzn.kominy,kocioł gazowy lub groszek,wentylacja grawitacyjna.Aleee ewoluował wraz z nasza wiedzą na temat innych źródeł energii cieplnej.Bedzie pompa ciepła no i rekuperacja na której temat jeszcze wciąż mało wiemy.Moje pytania do forumowiczów to : czy warto wybudowac ( zawarte w pierwotnym planie) kominy wentylacyjne? Jaki model rekuperatora wybrac? Kierowac sie ceną czy może marką? Montaż zlecić firmie czy może spróbować samemu? Ile prądu zużywa taka instalacja w ciągu roku? Co z obsługą i ewentualnymi wadami,potrzebami? Czekamy na podpowiedzi. Dziękujemy icon_smile.gif P.S. Rodzina 4 osobowa.



Witam!

Tak na szybko:
1. Kominy wentylacyjne są zbędne, zgodnie z przepisami w budynku wyposażonym w wentylację mechaniczna nie wolno stosować wentylacji grawitacyjnej. Po co więc wydawać pieniądze?
2. Każdy komin to tak naprawdę dziura w dachu otwarta 24h przez 365 dni w roku. Wg badań niemieckich dom bez kominów wyposażony w dobrej klasy rekuperator potrzebuje o 54% energii mniej niż dom z tradycyjną wentylacja grawitacyjną.
3. Model rekuperatora - w zależności od zasobów finansowych reku będzie kosztował od 1500 do 15.000 PLN. Pytanie jest inne: jakiej jakości urządzenie chcą państwo mieć w domu i na ile bezobsługowa ma być instalacja? Modele mogę polecić na priv po zapoznaniu się z dokumentacja budynku...
4. montaż: raczej firma. ma się gwarancje na wszystko, pod warunkiem, że firma gwarancji udziela i przekaże na koniec protokół pomiarowy zgodny z przepisami. Bez tego - nie da rady...
5. Moja instalacja zużywa średnio 35-40 W. Kosztuje mnie to jakieś 5-7 PLN miesięcznie. Roczny koszt utrzymania reku wraz z filtrami to ok. 150-200 PLN. Dom 200m2.
6. Pompa ciepła: tu radziłbym przede wszystkim zainwestować dodatkowo w solidną izolację tak, aby zapotrzebowanie budynku na ciepło spadło na pułap poniżej 70kW/m2/rok. Idealnie: poniżej 40 kW/m2/rok. Wówczas koszty ogrzewania spadają do pułapu poniżej grubo poniżej 2000 PLN/rok... Jeśli są pytania jak to zrobi - służę poradami. A dopiero potem wybierać pompę ciepła czy piec...

Pozdrawiam serdecznie


Maciej Kosowski
Napisano (edytowany)
Dom będzie izolowany następująco; ściany zewnętrzne 20 cm styropian lub 15 cm wełna.Dach-30 cm,stropy drewniane 8 cm.Dom ma długość ok 15 m i podzielony jest na trzy równe części,środkowa część jest całkowicie otwarta aż do sufitu (dach).Kubatura całej części do ogrzania i wentylowania to ok 600m3.Roboty zlecimy wyspecjalizowanej firmie.Po dwóch stronach na brzegach budynku będą poddasza nieużytkowe,prawa strona to sypialnie ,lewa gospodarcza z kuchnią i łazienką.Górna kasa to 10 do 12 tyś.W lewej części znajduje się też garaż i kotłownia.Wskazówka-najczęściej wybieramy produkty za tzw.średnią kasę.Centralna część budynku jest doświetlona 12 -nastoma oknami dachowymi FAKRO-lewa część to południe,wejście od płd-wsch.To położenie wymusza na nas działka.Piwnicy nie ma a przed domem stoi brzoza. icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif . CZEKAMY NA WSKAZÓWKI.PA ups jeszcze o kominku -też będzie z zamkniętym paleniskiem i z rozprowadzeniem ciepła (taki bezpiecznik icon_smile.gif ) Edytowano przez ASIA1978 (zobacz historię edycji)
Napisano
Dzięki za dodatkowe informacje.My dostaliśmy ofertę i wycenę od CLIMA KOMFORT .To Grudziądzka firma zajmująca się tym od 10 lat ,oferuje pompy austriackiej produkcji.Jest w odległosci ok30 km od nas a to też ma znaczenie.Jeżeli chodzi o izolacje i mostki to mamy na tym punkcie już lekkiego fioła icon_smile.gif .Staramy się nie oszczędzać na izolacjach.Rekuperator musi być,tylko jaki?Może poda nam pan nazwy firm z kuj-pom,solidnych firm?
Napisano
Cytat

Dom będzie izolowany następująco; ściany zewnętrzne 20 cm styropian lub 15 cm wełna.Dach-30 cm,stropy drewniane 8 cm.Dom ma długość ok 15 m i podzielony jest na trzy równe części,środkowa część jest całkowicie otwarta aż do sufitu (dach).Kubatura całej części do ogrzania i wentylowania to ok 600m3.Roboty zlecimy wyspecjalizowanej firmie.Po dwóch stronach na brzegach budynku będą poddasza nieużytkowe,prawa strona to sypialnie ,lewa gospodarcza z kuchnią i łazienką.Górna kasa to 10 do 12 tyś.W lewej części znajduje się też garaż i kotłownia.Wskazówka-najczęściej wybieramy produkty za tzw.średnią kasę.Centralna część budynku jest doświetlona 12 -nastoma oknami dachowymi FAKRO-lewa część to południe,wejście od płd-wsch.To położenie wymusza na nas działka.Piwnicy nie ma a przed domem stoi brzoza. icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif icon_biggrin.gif . CZEKAMY NA WSKAZÓWKI.PA ups jeszcze o kominku -też będzie z zamkniętym paleniskiem i z rozprowadzeniem ciepła (taki bezpiecznik icon_smile.gif )




Witam!

Izolacja: ściany okay, w Niemczech standardem jest dzis 35-40cm na dachu. Różnica w kosztach niewielka, ale efekt spory. To górna granica izolacyjności (wg dzisiejszych standardów), choć 30cm teoretycznie wystarczy, mimo wszytsko dorzuciłbym jeszcze trochę.... Hm, u mnie jest 38cm... icon_wink.gif
Okna dachowe: BEZWZGLĘDNIE pomyślcie o roletach lub żaluzjach - inaczej latem będzie piekarnik...
Rekuperacja: jeśli górna kwota to 12 tys, to niestety raczej średnia-niższa klasa urządzenia plus instalacja na przewodach elastycznych. Chyba, że domek jest naprawdę malutki... pamiętajcie, że sam rekuperator z wymiennikiem przeciwprądowym może kosztować od 5 do 15 tys... Plus instalacja i montaż. Składaków nie polecam - jak odpadnie instalator, który go montował (składał na budowie), zostajecie z ręka w nocniku - gwarancji NIET. Uwierzylibyście, że elektryk złoży Wam na budowie do kupy z różnych podzespołów przeróżnych firm np. lodówkę i że będzie ona bezawaryjnie działać przez lata? W sumie - a może ja zacznę składać na budowie lodówki albo mikrofalówki, będzie pewnie taniej, tylko czy ktoś zaryzykuje korzystanie z takiego sprzętu? Ups, znów przemówił mój sceptycyzm i zamiłowanie do tzw. "markowych" rzeczy;).

podeślijcie rzuty i przekroje na priv, plus jakiś opis pomieszczeń - doradzę!

Pozdrawiam!

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
    • Tego nie wiem, ale kiedyś wydawało mi się, że pozyskiwanie drewna wyłącznie zimą wynikało raczej z cyklu rocznego życia na wsi, po prostu w pozostałych porach roku nikt nie miał na to czasu, ale kiedy dorastałem wujek wyprowadził mnie z błędu. Owszem, czasem zdarzało się pozyskiwać drzewa w innych porach roku, były przecież wiatrołomy po burzach, czasem jakieś drzewo było nagle potrzebne na jakiś gospodarczy plot, ale takiego, letniego drewna nikt nie stosował na elementy konstrukcyjne. Zima ma jeszcze tę zaletę, ze szkodniki wtedy śpią i drewno z zimowej obróbki daje gwarancje, ze nie zostało zarobaczone w drodze z lasu przez tartak do odbiorcy. A suche, odkorowane drewno już nie jest tak przystępne dla robactwa.
    • Podobno nawet faza księżyca miała znaczenie, ale jakie, to sam z ciekawości chciałbym się dowiedzieć. Nasze krokwie są z poszczególnych klocków, czyli nie tak jak teraz, że tnie się z jednego grubego na kilka krokwi, tylko nasze są po prostu cienkie z oflisem, są takie co mają niewięcej niż 10cm średnicy, a mimo to dachówkę betonową przez jakieś 60 lat utrzymały. Po zamontowaniu okna dachowego musiałem podciąć dosłownie 1-2cm na długość pół metra, bo płyta GK by nie weszła. I tak sobie myślę, 5 minut roboty. Cieliśmy te 3 krokwie chyba z 3 godziny i jeden łańcuch musieliśmy wymienić na świeżo zaostrzony, bo nie brał już w ogóle. Te krokwie dokończyły mi tą piłę, która za swojego żywota ścięła chyba z 50 kubików. Sprzęgło się rozleciało. Poskładałem, ale na następny raz przy gałęziach już był amen. Jak teraz wkręcałem haki pod płyty, to wkrętarkę trzeba było mocno trzymać. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Na marginesie wspomnę, że kiedyś drzewo na budowę było ścinane wyłącznie w zimie, inaczej mówiąc w okresie kiedy ustawało krążenie soków wewnątrz drzewa. I tylko takie drewno było używane. Oczywiście, dzisiaj tej zasady nikt nie przestrzega, ale jeśli ktoś będzie to czytał i przygotowywał się do budowy, to polecam o tym pamiętać. Stolarze i cieśle mówili, ze drewno zimowe ma lepszą jakość niż to z okresu wegetacji. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...