Skocz do zawartości

Zbrojenie ławy a szerokość bloczka


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam pytanie ponieważ jak zwykle zdanie kierownika budowy i szefa ekipy jest rozbieżne. Rozchodzi się o zbrojenie do ławy fundamentowej. Ekipa zrobiła zbrojenie z rozstawem prętów około 27-30 cm. Ściana będzie stawiana z bloczka betonowego szerokości 24 cm.

I teraz tak: Kierownik twierdzi, że powinni zmniejszyć rozstaw tak aby bloczek opierał się na zbrojeniu (podobno to żaden problem), ekipa twierdzi że bloku nie budujemy (jak ja zaczynam nie lubić tego ich stwierdzenia) i że może spokojnie zostać tak jak jest - coś mi się wydaje że im się nie chce.

Dodatkowe info:
Ława serokości 45-50 cm
Zbrojenie to 4 pręty (fi12) wiązane drutem (fi6)
Posadowienie fundamentu to chyba 150 cm (muszę to jeszcze potwierdzić - tak jest w projekcie)
Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
Ława wylewana w wykop, ściana fundamentowa 24 cm z bloczka + 6 cm styropian
Ściana z bloczka betonu komórkowego (coś w stylu Solbetu) 24 cm + docieplenie 8 cm styropian

Kto ma rację ? Czy można pozostawić to zbrojenie tak jak jest czy lepiej jednak zmienić rozstaw prętów zbrojeniowych zgodnie z sugestią kierownika.
Napisano
Cytat

Witam,

Mam pytanie ponieważ jak zwykle zdanie kierownika budowy i szefa ekipy jest rozbieżne. Rozchodzi się o zbrojenie do ławy fundamentowej. Ekipa zrobiła zbrojenie z rozstawem prętów około 27-30 cm. Ściana będzie stawiana z bloczka betonowego szerokości 24 cm.

I teraz tak: Kierownik twierdzi, że powinni zmniejszyć rozstaw tak aby bloczek opierał się na zbrojeniu (podobno to żaden problem), ekipa twierdzi że bloku nie budujemy (jak ja zaczynam nie lubić tego ich stwierdzenia) i że może spokojnie zostać tak jak jest - coś mi się wydaje że im się nie chce.

Dodatkowe info:
Ława serokości 45-50 cm
Zbrojenie to 4 pręty (fi12) wiązane drutem (fi6)
Posadowienie fundamentu to chyba 150 cm (muszę to jeszcze potwierdzić - tak jest w projekcie)
Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
Ława wylewana w wykop, ściana fundamentowa 24 cm z bloczka + 6 cm styropian
Ściana z bloczka betonu komórkowego (coś w stylu Solbetu) 24 cm + docieplenie 8 cm styropian

Kto ma rację ? Czy można pozostawić to zbrojenie tak jak jest czy lepiej jednak zmienić rozstaw prętów zbrojeniowych zgodnie z sugestią kierownika.




Można pozostawić 27-30 cm tak zazbrojone fundamenty niczym nie będą ustępować ławom zazbrojonym węziej a zagęszczone strzemiona bardziej będą przeciwdziałać zarysowaniom ścian.

Ma to też dobre strony ,ponieważ w trakcie murowania ścian fundamentowych niektóre ściany nieraz nie mieszczą się w osi ławy i nie trafiają dokładnie na zbrojeniu ze względu na niedokładne ułożenie zbrojenia w szalunku ,lub niedokładne wyszalowanie fundamentów .

Proponuję wsunąć do tych belek - (zbrojenia ław) dodatkowo dwa pręty fi 10 lub fi 12 i związać drutem wiązałkowym jeden górą, drugi dołem w osi belki w ten sposób powstanie mocniejsze zbrojenie ław z sześciu prętów i temat się zakończy .

Moim zdaniem 4 pręty w ławach to trochę mało ja stosuję 6-8 zależy od gruntu oraz budynku.
Napisano
Zbrojenie podłużne ławy nie jest zbrojeniem konstrukcyjnym a jedynie wzmacnia ławę fundamentową i zmniejsza możliwość nierównomiernego osiadania w przypadku niejednorodności gruntu. Ława fundamentowa stanowi odrębny element części podziemnej i od jej szerokości zależy jaki nacisk wywiera budynek na grunt a rozstaw zbrojenia nie ma w tym przypadku istotnego znaczenia - ważne jest jedynie symetryczne obciążenie ławy przez ściany fundamentowe o okrycie zbrojenia ok 5 cm warstwą betonu.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
eee chyba nie do końca tak
trochę niekonsekwentna wypowiedź
skoro niekonstrukcyjne to po co tam jest?
chyba nawet tego nie można nazwać żelebetem
nierównomierne osiadanie?
przecież nie spełnia wymogów belki
nie zakłada się w takim fundamencie naprężeń rozciągających
co do symetrycznego obciążenia to chodzi o umiejscowienie symetryczne ściany?

na mój, niezwykle skromny, gust, zbrojonko te ma pełnić taką samą rolę, jak te w wieńcu
czyli trzymać w kupie formę geometryczną fundamentów, tylko to
inne funkcje być może też, tyle, że "niechcąco"

dlatego rozstaw prętów w przekroju nie ma większego znaczenia, ważna jest otulina i zapewnienie właściwego rozstawu strzenion

niemniej, co by nie kombinować, drogi Autorze postu
ekipa ma rację, choć argument nie najtrafniejszy

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...