Skocz do zawartości

Zbrojenie ławy a szerokość bloczka


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam pytanie ponieważ jak zwykle zdanie kierownika budowy i szefa ekipy jest rozbieżne. Rozchodzi się o zbrojenie do ławy fundamentowej. Ekipa zrobiła zbrojenie z rozstawem prętów około 27-30 cm. Ściana będzie stawiana z bloczka betonowego szerokości 24 cm.

I teraz tak: Kierownik twierdzi, że powinni zmniejszyć rozstaw tak aby bloczek opierał się na zbrojeniu (podobno to żaden problem), ekipa twierdzi że bloku nie budujemy (jak ja zaczynam nie lubić tego ich stwierdzenia) i że może spokojnie zostać tak jak jest - coś mi się wydaje że im się nie chce.

Dodatkowe info:
Ława serokości 45-50 cm
Zbrojenie to 4 pręty (fi12) wiązane drutem (fi6)
Posadowienie fundamentu to chyba 150 cm (muszę to jeszcze potwierdzić - tak jest w projekcie)
Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
Ława wylewana w wykop, ściana fundamentowa 24 cm z bloczka + 6 cm styropian
Ściana z bloczka betonu komórkowego (coś w stylu Solbetu) 24 cm + docieplenie 8 cm styropian

Kto ma rację ? Czy można pozostawić to zbrojenie tak jak jest czy lepiej jednak zmienić rozstaw prętów zbrojeniowych zgodnie z sugestią kierownika.
Napisano
Cytat

Witam,

Mam pytanie ponieważ jak zwykle zdanie kierownika budowy i szefa ekipy jest rozbieżne. Rozchodzi się o zbrojenie do ławy fundamentowej. Ekipa zrobiła zbrojenie z rozstawem prętów około 27-30 cm. Ściana będzie stawiana z bloczka betonowego szerokości 24 cm.

I teraz tak: Kierownik twierdzi, że powinni zmniejszyć rozstaw tak aby bloczek opierał się na zbrojeniu (podobno to żaden problem), ekipa twierdzi że bloku nie budujemy (jak ja zaczynam nie lubić tego ich stwierdzenia) i że może spokojnie zostać tak jak jest - coś mi się wydaje że im się nie chce.

Dodatkowe info:
Ława serokości 45-50 cm
Zbrojenie to 4 pręty (fi12) wiązane drutem (fi6)
Posadowienie fundamentu to chyba 150 cm (muszę to jeszcze potwierdzić - tak jest w projekcie)
Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
Ława wylewana w wykop, ściana fundamentowa 24 cm z bloczka + 6 cm styropian
Ściana z bloczka betonu komórkowego (coś w stylu Solbetu) 24 cm + docieplenie 8 cm styropian

Kto ma rację ? Czy można pozostawić to zbrojenie tak jak jest czy lepiej jednak zmienić rozstaw prętów zbrojeniowych zgodnie z sugestią kierownika.




Można pozostawić 27-30 cm tak zazbrojone fundamenty niczym nie będą ustępować ławom zazbrojonym węziej a zagęszczone strzemiona bardziej będą przeciwdziałać zarysowaniom ścian.

Ma to też dobre strony ,ponieważ w trakcie murowania ścian fundamentowych niektóre ściany nieraz nie mieszczą się w osi ławy i nie trafiają dokładnie na zbrojeniu ze względu na niedokładne ułożenie zbrojenia w szalunku ,lub niedokładne wyszalowanie fundamentów .

Proponuję wsunąć do tych belek - (zbrojenia ław) dodatkowo dwa pręty fi 10 lub fi 12 i związać drutem wiązałkowym jeden górą, drugi dołem w osi belki w ten sposób powstanie mocniejsze zbrojenie ław z sześciu prętów i temat się zakończy .

Moim zdaniem 4 pręty w ławach to trochę mało ja stosuję 6-8 zależy od gruntu oraz budynku.
Napisano
Zbrojenie podłużne ławy nie jest zbrojeniem konstrukcyjnym a jedynie wzmacnia ławę fundamentową i zmniejsza możliwość nierównomiernego osiadania w przypadku niejednorodności gruntu. Ława fundamentowa stanowi odrębny element części podziemnej i od jej szerokości zależy jaki nacisk wywiera budynek na grunt a rozstaw zbrojenia nie ma w tym przypadku istotnego znaczenia - ważne jest jedynie symetryczne obciążenie ławy przez ściany fundamentowe o okrycie zbrojenia ok 5 cm warstwą betonu.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
eee chyba nie do końca tak
trochę niekonsekwentna wypowiedź
skoro niekonstrukcyjne to po co tam jest?
chyba nawet tego nie można nazwać żelebetem
nierównomierne osiadanie?
przecież nie spełnia wymogów belki
nie zakłada się w takim fundamencie naprężeń rozciągających
co do symetrycznego obciążenia to chodzi o umiejscowienie symetryczne ściany?

na mój, niezwykle skromny, gust, zbrojonko te ma pełnić taką samą rolę, jak te w wieńcu
czyli trzymać w kupie formę geometryczną fundamentów, tylko to
inne funkcje być może też, tyle, że "niechcąco"

dlatego rozstaw prętów w przekroju nie ma większego znaczenia, ważna jest otulina i zapewnienie właściwego rozstawu strzenion

niemniej, co by nie kombinować, drogi Autorze postu
ekipa ma rację, choć argument nie najtrafniejszy

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy przy ścianie nośnej powinna być belka stropowa patrząc na plan 
    • Szalunki gotowe więc pora na kręcenie zbrojenia i wrzucenie wszystkiego na górę. Belki swoje ważą więc lekko nie ma. W pojedynkę praca ta nie byłaby możliwa.  
    • Dziękuję za odpowiedź, zawsze to jakiś krok do przodu. Teraz moje pytanie, co najlepiej zrobić, żeby ten problem usunąć? Mostek cieplny przy drzwiach balkonowych, czyli to jest kwestia ich wymiany? A jeśli chodzi o wentylację, co można zrobić, żeby ją usprawnić? Przy tej ścianie jest zasłona, czy ona może powodować, że ta ściana jest w gorszej kondycji? Jakieś rady jak się zabrać do tego, żeby ten problem tej ściany usunąć ?
    • Dzień dobry, W mieszkaniu chciałbym przenieść ściany działowe. Dla uproszczenia niech będzie to tylko jedna ściana działowa, dołączyłem grafikę. Prace chciałbym komuś zlecić, bo się na tym nie znam, ale samemu najpierw chciałbym zrozumieć problemy. Proszę o pomoc. W standardzie deweloperskim wykonano: - ściany działowe z bloczków gipsowych (multigips) 8 cm. Są one już oszpachlowane (do poprawy). Nie trzeba było ich tynkować. - jastrych cementowy zatarty na gładko. Jeden poziom w całym mieszkaniu. Zapewne są dylatacje obwodowe w każdym pomieszczeniu i inne dylatacje techniczne (np. salon jest długi więc pewnie będzie przecięty w połowie itp.). - tynki gipsowe maszynowe na żelbetowych ścianach zewnętrznych mieszkania oraz na suficie. Z tego co rozumiem, po usunięciu ściany działowej, powstaną pasy: - Bez jastrychu pod ścianą, - Bez tynku nad, - Bez tynku na zewnętrznej ścianie żelbetowej. Oprócz tych pasów, jeszcze może się okazać, że pomieszczenia A i B mają różne głębokości tynków na ścianach/stropie. Posadzka powinna być niby taka sama. Tynki: Jak sobie poradzić z uzupełnieniem tynku na suficie i ścianach? Jakiego materiału użyć? Jak się postępuje w przypadku wyrównania grubości tynków pomiędzy pomieszczeniami? Może lepiej wyjdzie ten sufit zabudować płytami GM (nie robię obniżanego sufitu)? Jastrych: Czym uzupełnić pas pod ścianą działową? Czy ta łata powinna mieć dylatacje obwodową? Czy jak jastrych już wyschnie, to może go zszyć razem z posadzką pomieszczenia A? A może trzeba skuć całą posadzkę i na nowo zrobić? Docelowo planuję klejoną deskę. Nowa ściana multigips lub GK: Nie mogę jej stawiać bezpośrednio na jastrychu, bo akustyka będzie kiepska i się drgania będą przenosiły pomiędzy pomieszczeniami. Trzeba skuć pas pod ścianę, postawić ścianę, a później poprawić posadzkę? Dzięki za zerknięcie na to!
    • Wydaje mi się, że materiałowo tam ta przestrzeń może być z pewnych względów uzasadniona.      Jednak u mnie też wyjdzie bez szczeliny w tym miejscu. Jednak nie jest to według źródeł jakoś krytyczne.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...