Skocz do zawartości

Zbrojenie ławy a szerokość bloczka


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam pytanie ponieważ jak zwykle zdanie kierownika budowy i szefa ekipy jest rozbieżne. Rozchodzi się o zbrojenie do ławy fundamentowej. Ekipa zrobiła zbrojenie z rozstawem prętów około 27-30 cm. Ściana będzie stawiana z bloczka betonowego szerokości 24 cm.

I teraz tak: Kierownik twierdzi, że powinni zmniejszyć rozstaw tak aby bloczek opierał się na zbrojeniu (podobno to żaden problem), ekipa twierdzi że bloku nie budujemy (jak ja zaczynam nie lubić tego ich stwierdzenia) i że może spokojnie zostać tak jak jest - coś mi się wydaje że im się nie chce.

Dodatkowe info:
Ława serokości 45-50 cm
Zbrojenie to 4 pręty (fi12) wiązane drutem (fi6)
Posadowienie fundamentu to chyba 150 cm (muszę to jeszcze potwierdzić - tak jest w projekcie)
Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
Ława wylewana w wykop, ściana fundamentowa 24 cm z bloczka + 6 cm styropian
Ściana z bloczka betonu komórkowego (coś w stylu Solbetu) 24 cm + docieplenie 8 cm styropian

Kto ma rację ? Czy można pozostawić to zbrojenie tak jak jest czy lepiej jednak zmienić rozstaw prętów zbrojeniowych zgodnie z sugestią kierownika.
Napisano
Cytat

Witam,

Mam pytanie ponieważ jak zwykle zdanie kierownika budowy i szefa ekipy jest rozbieżne. Rozchodzi się o zbrojenie do ławy fundamentowej. Ekipa zrobiła zbrojenie z rozstawem prętów około 27-30 cm. Ściana będzie stawiana z bloczka betonowego szerokości 24 cm.

I teraz tak: Kierownik twierdzi, że powinni zmniejszyć rozstaw tak aby bloczek opierał się na zbrojeniu (podobno to żaden problem), ekipa twierdzi że bloku nie budujemy (jak ja zaczynam nie lubić tego ich stwierdzenia) i że może spokojnie zostać tak jak jest - coś mi się wydaje że im się nie chce.

Dodatkowe info:
Ława serokości 45-50 cm
Zbrojenie to 4 pręty (fi12) wiązane drutem (fi6)
Posadowienie fundamentu to chyba 150 cm (muszę to jeszcze potwierdzić - tak jest w projekcie)
Budynek parterowy z poddaszem użytkowym.
Ława wylewana w wykop, ściana fundamentowa 24 cm z bloczka + 6 cm styropian
Ściana z bloczka betonu komórkowego (coś w stylu Solbetu) 24 cm + docieplenie 8 cm styropian

Kto ma rację ? Czy można pozostawić to zbrojenie tak jak jest czy lepiej jednak zmienić rozstaw prętów zbrojeniowych zgodnie z sugestią kierownika.




Można pozostawić 27-30 cm tak zazbrojone fundamenty niczym nie będą ustępować ławom zazbrojonym węziej a zagęszczone strzemiona bardziej będą przeciwdziałać zarysowaniom ścian.

Ma to też dobre strony ,ponieważ w trakcie murowania ścian fundamentowych niektóre ściany nieraz nie mieszczą się w osi ławy i nie trafiają dokładnie na zbrojeniu ze względu na niedokładne ułożenie zbrojenia w szalunku ,lub niedokładne wyszalowanie fundamentów .

Proponuję wsunąć do tych belek - (zbrojenia ław) dodatkowo dwa pręty fi 10 lub fi 12 i związać drutem wiązałkowym jeden górą, drugi dołem w osi belki w ten sposób powstanie mocniejsze zbrojenie ław z sześciu prętów i temat się zakończy .

Moim zdaniem 4 pręty w ławach to trochę mało ja stosuję 6-8 zależy od gruntu oraz budynku.
Napisano
Zbrojenie podłużne ławy nie jest zbrojeniem konstrukcyjnym a jedynie wzmacnia ławę fundamentową i zmniejsza możliwość nierównomiernego osiadania w przypadku niejednorodności gruntu. Ława fundamentowa stanowi odrębny element części podziemnej i od jej szerokości zależy jaki nacisk wywiera budynek na grunt a rozstaw zbrojenia nie ma w tym przypadku istotnego znaczenia - ważne jest jedynie symetryczne obciążenie ławy przez ściany fundamentowe o okrycie zbrojenia ok 5 cm warstwą betonu.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
eee chyba nie do końca tak
trochę niekonsekwentna wypowiedź
skoro niekonstrukcyjne to po co tam jest?
chyba nawet tego nie można nazwać żelebetem
nierównomierne osiadanie?
przecież nie spełnia wymogów belki
nie zakłada się w takim fundamencie naprężeń rozciągających
co do symetrycznego obciążenia to chodzi o umiejscowienie symetryczne ściany?

na mój, niezwykle skromny, gust, zbrojonko te ma pełnić taką samą rolę, jak te w wieńcu
czyli trzymać w kupie formę geometryczną fundamentów, tylko to
inne funkcje być może też, tyle, że "niechcąco"

dlatego rozstaw prętów w przekroju nie ma większego znaczenia, ważna jest otulina i zapewnienie właściwego rozstawu strzenion

niemniej, co by nie kombinować, drogi Autorze postu
ekipa ma rację, choć argument nie najtrafniejszy

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...