Skocz do zawartości

Wentylacja grawitacyjna a dom energooszczędny


Recommended Posts

Gość stach
Napisano
Pytanie:
"Czy dom z wentylacją grawitacyjną może być energooszczędny?

Cytat

Domy energooszczędne zużywają do 30kWh/m2 - czyli nie.


A cóż to za logiczna perełka wyprowadzenia dowodu na nieenergooszczędność icon_biggrin.gif
Cytat

Poza tym rekuperator z instalcją jest tańszy od zrobienia wentylacji naturalnej... więc w czym problem?


icon_eek.gif
Napisano
Cytat

A cóż to za logiczna perełka wyprowadzenia dowodu na nieenergooszczędność


Przez działającą wentylacje tracimy 3500-4000kWh - co powoduje, że bez odzysku ciepła - nie można zmieścić się domem 120-200m2 w 30kWh/m2.
Zaś co do kosztów... aktualne ceny dobrych central z odzyskiem ciepła z dystrybucją są niższe niż koszt zrobienia wentylacji naturalnej. Chodzi o to by powszechnie ten system stosować.
Napisano
W domu energooszczędnym sprawdza się tylko wentylacja mechaniczna z rekuperatorem.

Wentylacja grawitacyjna, powszechnie stosowana w Polsce, nie jest ani skuteczna ani energooszczędna. Wynikające z jej zastosowania straty ciepła mogą wynosić nawet 50 procent wszystkich strat ocieplonego domu, gdy dom jest bardo dobrze ocieplony i straty ciepła przez przegrody zewnętrzne są małe.

Warto zainwestować w urządzenie do odzyskiwania ciepła z wywiewanego powietrza. Można zastosować wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną z rekuperatorem. Urządzenie to podgrzewa świeże powietrze z zewnątrz ciepłem odzyskiwanym z powietrza usuwanego (zużytego). Inaczej jego ciepło jest tracone.
Napisano
Cytat

Wentylacja grawitacyjna, powszechnie stosowana w Polsce, nie jest ani skuteczna ani energooszczędna. Wynikające z jej zastosowania straty ciepła mogą wynosić nawet 50 procent wszystkich strat ocieplonego domu, gdy dom jest bardo dobrze ocieplony i straty ciepła przez przegrody zewnętrzne są małe.

W innych krajach stosowane są energooszczędne rozwiązania oparte również na wentylacji naturalnej. Wyeliminowano w nich wadę wentylacji grawitacyjnej, polegającej na braku wentylacji latem. Zastosowano dodatkowy element wspomagający wentylację latem, tzw. komin słoneczny. Takie rozwiązanie w połączeniu z gruntowym wymiennikiem ciepła pozwala na sprawną wentylacje domu przez cały rok, przy niskim zużyciu energii.
Napisano
Cytat

Warto zainwestować w urządzenie do odzyskiwania ciepła z wywiewanego powietrza.



Nie zgadzam się z tym! Aktualnie powinno być Czy warto inwestować w wentylacje naturalną !!! Dzisiejsze ceny instalacji WM z odzyskiem ciepła są niższe/ równe instalacji wentylacji naturalnej
Napisano
Cytat

Dzisiejsze ceny instalacji WM z odzyskiem ciepła są niższe/ równe instalacji wentylacji naturalnej

W niektórych sytuacjach może tak być. Jednak uogólnianie tego na wszystkie przypadki jest bez sensu.
Napisano
Cytat

W niektórych sytuacjach może tak być. Jednak uogólnianie tego na wszystkie przypadki jest bez sensu.



Lepiej będzie działać najtańsza ( cicha do 30dB) instalacja z reku od najdroższej naturalnej. A ja jestem od propagowania rekuperatorów (robię to 20 lat) i Panie Henryku, czy się Panu to podoba czy nie, zmuszę wszystkich na rynku do normalnych - nie kosmicznych cen.
Napisano
Cytat

A ja jestem od propagowania rekuperatorów (robię to 20 lat) i Panie Henryku, czy się Panu to podoba czy nie, zmuszę wszystkich na rynku do normalnych - nie kosmicznych cen.

Niedawno odgrażał się Pan, że uruchomi produkcją central wentylacyjnych. Czyżby to był ten sposób na wykoszenie konkurencji ?
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
"Czy dom z wentylacją grawitacyjną może być energooszczędny? "

Teoretycznie - tak.
Ale...
Taki dom trzeba sobie i zaprojektować i zbudować.
Realnie i praktycznie - NIE!

Adam M.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...