Skocz do zawartości

Jakiej mocy kocioł gazowy zainstalować w domu o pow. 168 m2?


Recommended Posts

Odebraliśmy dom jednorodzinny w stanie deweloperskim, ale bez gazowego kotła centralnego ogrzewania. Budynek według świadectwa energetycznego ma zapotrzebowanie na energię końcową 101 kWh/m2, a powierzchnia ogrzewalna wynosi 168 m2. Jakiej mocy kocioł powinniśmy zainstalować w naszym domu?


Pełna treść artykułu pod adresem:
https://budujemydom.pl/instalacje/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/porady/11024-jakiej-mocy-kociol-gazowy-zainstalowac-w-domu-o-pow-168-m2

Link do komentarza
Cytat

o mocach 24–30 kW przystosowane również do przepływowego podgrzewania wody (tzw. dwufunkcyjne), zwykle z niebieskim zasobnikiem.


O co tu chodzi ekspertowi??? icon_eek.gif Jaki niebieski zasobnik???

A do tego domu najlepiej kupić kocioł o mocy max. 17kW. Koniecznie z zamkniętą komorą spalania lub kondensacyjny.
Link do komentarza
Gość PULSATOR
Wg mnie wypadalo by dac kociol 18-20kW wlasnie z uwagi na te cwu. 10kW nie wystarczy nawet przy zasobniku 150-180l. Taki kociol bedzie grzal bardzo dlugo taki zasobnik. Przy takiej powierzchni zapewne bedzie ok 4 osob w domku, czyli jak przyjdzie wieczorna pora to prysznica jeden za drugim, a kociol dzialajac na priorytecie cwu nie zacznie grzac znow grzejnikow puki w zasobniku nie bedzie odpowiedniej temperatury. Mowiac po chlopsku odczuje sie spadek temperatury w pomieszczeniu. Polecam zapoznac sie z kotlem Pulsacyjnym. Taki o mocy 20kW wystarczy w zupelnosci. Nie moduluje tylko zawsze grzeje na 100% mocy, czyli nie tracimy sprawnosci wraz ze spadkiem mocy na palniku. Ten kociol realnie zapotrzebowanie na moc przekazywana na obieg CO realizuje nawet od 1kW za pomoca cykli grzania. Zatem mozna pogodzic male zapotrzebowanie na moc dla CO bez utraty sprawnosci z duzym zapotrzebowaniem na cwu pozdrawiam.
Link do komentarza
  • 11 lata temu...
Gość Marek
Jest dokładnie odwrotnie, to kotły jednofunkcyjne mają zwykle większą moc, nawet ponad 30 kW, bo jednocześnie grzeją wodę do c.o. i do kranów. Nawet gabarytowo kocioł jednofunkcyjny to duża kobyła, a dwufunkcyjny ma raczej wymiary piecyka łazienkowego.
Link do komentarza
Dnia 18.02.2010 o 21:42, adamis napisał:


O co tu chodzi ekspertowi??? icon_eek.gif Jaki niebieski zasobnik???

A do tego domu najlepiej kupić kocioł o mocy max. 17kW. Koniecznie z zamkniętą komorą spalania lub kondensacyjny.

Niebieski może byc zasobnik, ale czemu niebieski? OK chodziło o naczynie wyrównawcze w obiegu CWU, nie o zasobnik. Nie w tym kościele dzwonili. One są w kolorze niebieskim (do C.O. w kolorze czerwonym dla odmiany).

 

16 minut temu, Gość Marek napisał:

Jest dokładnie odwrotnie, to kotły jednofunkcyjne mają zwykle większą moc, nawet ponad 30 kW, bo jednocześnie grzeją wodę do c.o. i do kranów. Nawet gabarytowo kocioł jednofunkcyjny to duża kobyła, a dwufunkcyjny ma raczej wymiary piecyka łazienkowego.

Jeżeli kocioł jednofunkcyjny nie jest przystosowany do podgrzewu CWU to nadal pozostaje tylko użyteczny na potrzeby CO. Poza tym do podgrzania 150-300 l wody nie potrzeba 30kW a wystarczy max kilka kW - chyba, że chcesz w 5 minut zagrzać cały "baniak". Wtedy możesz grzałką dogrzać elektryczną zamiast fundować sobie przewymiarowany kocioł. Proszę zwrócić uwagę na pompy ciepła do cwu. Mają zasobnik np. 270 l a moc takiej pompy na wyjściu to może 3 kW.

Link do komentarza
  • 7 miesiące temu...
Gość Małgorzata
Jestem osobą starszą i samotną , muszę wymienić piec gazowy dwufunkcyjny na nowy , piec podgrzewa wodę i ogrzewa dom c.o. pow. domu około 150m2 , jaki piec dobry i jak najtańszy Państwo polecacie , nie stać mnie na drogi piec
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli rurka jest zamurowana, otulina jest zbędna... Ta otulina zabezpiecza przed kondensacją pary wodnej na tej rurce, jeśli biegnie gdzieś tuż pod powierzchnią ściany lub na zewnątrz,,. można zamurować i w otulinie... Na ciepłej wodzie otulina pozwala na mniejsze straty ciepła i wydaje się potrzebniejsza...
    • dzięki za opinie @podczytywacz, dawka wiedzy tym bardziej kogoś z doświadczeniem, zawsze mile widziana. Nie mniej jednak jak coś wydaje mi się zdecydowanie lepszym rozwiązaniem to idę w to, koszt w tym wypadku jest drugorzędny. Takie moje działania(z zewnątrz może wydawać się na wyrost) ma też drugie dno, chcę to z robić w ten sposób żeby nauczyć się tego na przyszłość, ponieważ liczę na to, że ta wiedza przyda mi się w przyszłości...jeżeli wszystko pójdzie pomyślnie.  Okej dalsza część w 1/2", natomiast w większości materiałach spotkałem się, że dają otuline również dla zimnej wody hmmm.     @podczytywacz więc liczę na podzielenie się wiedzy z rozdzielaczy
    • Ta sprawa nie jest tak do końca ściśle określona w przepisach. Trzeba też uwzględnić pewną praktykę, która się wytworzyła.   Przede wszystkim zawsze wymagane jest sporządzenie opinii geotechnicznej. Mamy na to konkretny przepis, który zawiera Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych (Dz.U. 2012 poz. 463)   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną   W przypadku domów jednorodzinnych najczęściej sporządza ją projektant budynku lub projektant dokonujący adaptacji projektu gotowego. Z zastrzeżeniem, że najczęściej stosuje się tu coś co można nazwać najniższym poziomem wymagań. Wynika to ze specyfiki domów jednorodzinnych, czyli zwykle obiektów zaliczanych do tzw. pierwszej kategorii geotechnicznej. Mówiąc w ogromnym skrócie, są one niewielkie i o prostej konstrukcji, posadowione na gruntach nośnych, jednorodnych i przy poziomie wód gruntowych poniżej poziomu posadowienia (proste warunki gruntowe). Teraz pojawia się pytanie na jakiej podstawie w takich sytuacji projektant ma określić kategorię geotechniczną konkretnego obiektu (domu)? W cytowanym powyżej rozporządzeniu zakres wymaganej dokumentacji różnicuje się przede wszystkim ze względu na kategorię obiektu budowlanego. Zgodnie z zasadą, że im trudniejsze warunki gruntowe i/lub bardziej skomplikowany obiekt, tym i wymagany zakres dokumentacji jest większy. Znajdziemy tam ogólny zapis:   § 4. 4 Kategorię geotechniczną całego obiektu budowlanego lub jego poszczególnych części określa projektant obiektu budowlanego na podstawie badań geotechnicznych gruntu, których zakres uzgadnia z wykonawcą specjalistycznych robót geotechnicznych.   Swoiste doprecyzowanie stanowi tu kolejny przepis:   § 6. 2. Dla obiektów budowlanych pierwszej kategorii geotechnicznej zakres badań geotechnicznych może być ograniczony do wierceń i sondowań oraz określenia rodzaju gruntu na podstawie analizy makroskopowej. Wartości parametrów geotechnicznych można określać przy wykorzystaniu lokalnych zależności korelacyjnych.   Najwyraźniej jednak powyższy zapis należy traktować jako zalecenie, nie zaś „sztywny” wymóg. Tym bardziej, że w przypadku obiektów zaliczanych do pierwszej kategorii geotechnicznej nie ma wymogu przedstawienia dokumentacji z przedstawionych badań. Wróćmy tu do § 7. 1., który należałoby interpretować wraz z kolejnymi punktami:   § 7. 1. W przypadku obiektów budowlanych wszystkich kategorii geotechnicznych opracowuje się opinię geotechniczną. 2. W przypadku obiektów budowlanych drugiej i trzeciej kategorii geotechnicznej opracowuje się dodatkowo dokumentację badań podłoża gruntowego i projekt geotechniczny. 3. W przypadku obiektów budowlanych trzeciej kategorii geotechnicznej oraz w złożonych warunkach gruntowych drugiej kategorii wykonuje się dodatkowo dokumentację geologiczno-inżynierską, zgodnie z  przepisami ustawy z  dnia 9 czerwca 2011 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 163, poz. 981).   W związku z tym wytworzyła się praktyka, w której projektant zawsze sporządza opinie geotechniczna, lecz w przypadku pierwszej kategorii geotechnicznej nikt nie wymaga od niego przedstawienia w tej opinii dokładnych danych na temat gruntu. Danych wziętych chociażby z opisu i interpretacji odwiertów. Projektant przecież i tak bierze za to wszystko odpowiedzialność, a ostatecznie kieruje się swoją wiedzą i doświadczeniem. To całkiem rozsądne, bo w praktyce w takich prostych przypadkach rozbudowane badania nie są do niczego potrzebne. Trzeba zachować umiar, rozsądek i pewną proporcję nakładów i korzyści. Ponadto projektant jest często w stanie sporo wywnioskować już po takich robotach jak zrobienie wykopów pod szambo, przyłącze wodociągowe czy wiercenie studni.  
    • Dlatego sugeruję najpierw użycie farby separacyjnej.
    • Witam,  z początkiem października złożyłem wniosek o wydanie warunków zabudowy na dom jednorodzinny z garażem w bryle budynku. Dostałem informację z gminy, że decyzja zostanie wydana do 31.03.2025 (ze względu na dużą ilość wniosków spowodowanych zbliżającymi się zmianami). Zastanawiam się teraz jakie mam opcje aby w przyszłości móc postawić jednak też garaż wolnostojący/ budynek gospodarczy. Wolałbym poczekać teraz na tą decyzję która ma zostać wydana do końca marca. Czy później mogę zmienić warunki zabudowy, tak aby postawić garaż wolnostojący? jeżeli tak to za pomocą jakiego wniosku? i czy jeżeli zmiana warunków zabudowy nastąpi po 1 stycznia 2026 to czy warunki z automatu będą miały tylko 5 lat ważności? i jeszcze pytanie ile trwa sama zmiana warunków zabudowy (w internecie jest napisane miesiąc, ale aktualnie na warunki zabudowy w mojej gminy trzeba czekać 5 miesięcy, a teoretycznie mają na to 3 miesiące). Z góry dziękuję za informację :) 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...