Skocz do zawartości

O płycie fundamentowej


Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie

W ostatnim numerze Budujemy Dom 1-2/2010 pojawił się artykuł o fundamentach. Bardzo mnie to ucieszyło ponieważ sama jestem przyszłym inwestorem i temat ten gorąco mnie zainteresował, tym bardziej że planujemy posadowienie domu parterowego z poddaszem użytkowym na płycie fundamentowej.

Niestety tradycyjne fundamenty - ławy fundamentowe opisują Państwo nie pierwszy raz a do tego bardzo szczegółowo o tyle płytę fundamentową potraktowali Państwo nieco po macoszemu.

Rynek fachowców w tym temacie jest bardzo wąski - dla tego tak ważna jest wiedza podstawowa inwestora.

Jestem obecnie na etapie otrzymywania ofert od " fachowców" i najkrócej ujmując są one " w cały świat", dla tego tak bardzo zależało mi na przyswojeniu wiedzy o płycie fundamentowej.

Informację, które państwo umieściliście w artykule nie dają pełnego obrazu prac przy płycie fundamentowej. Dodatkowo mam wątpliwości co do schematu płyty fundamentowej, który jest zamieszczony w artykule.

Przeglądajac chociażby płytę grzewczą Legalett warstwy izolacyjne układaja sie odmiennie niż to na Państwa schemacie: warstwa podbudowy + izolacja cieplna - styropian + zbrojenie + beton.

U państwa beton jest pod styropianem.

Była bym bardzo wdzięczna gdyby podjeli Państwo trud opisania płyty fundamentowej bardzo szczegółowego , tzn. z uwzględnienie wszystkich elementów:

1. Warstwy podbudowy - czyli analizę jaka grubość przy jakich warunkach wodno-gruntowych.

2. Jakie izolacje i ich grubości oraz warstwy.

3. Zbrojenie: jakie zbrojenie do jakie grubości betonu: czy zbrojenia pojedyńcze czy podwójne, czy dodatkowe zbrojenia na obrzeżach i pod ścianami nośnymi, jaki drut (fi?)

4. Grubość betonu - wersja ekonomniczna i wersja energooszczędna.

Wiem że Państwa redakcja ma ogromna wiedze w budownictwie i temat dla Państwa nie jest trudny natomiast dla nas inwestorów temat ten to wiele niewiadomych. Czyta się wszędzie że Płytę fundamentową wykonuje się przy słabej nośności gruntów oraz przy wysokim stanie wód gruntowych. Ja na swojej działce nie mam tego problemu a mimo to zdecydowałam się na płyte fundamentową - ze względu na dużo większą izolacje termiczną niż przy tradycyjnych ławach i podłogach na gruncie ( przy tak popularnym ogrzewaniu wodnym podłogowym uważam że ten rodzaj izolacji jest dużo lepszy). Dodatkowo ten rodzaj posadowienia bardzo przyspiesza prace budowlane: mniej prac ziemnych + płyta jest gotową podłogą+ mniejsze koszty instalacji ogrzewania wodnego podłogoweg, ponieważ nie potrzeba już izolacji styropianowej, któą proponuja wszyscy instalatorzy ogrzewania.

Była bym wdzięczna za wszelkiego rodzaju informację o kosztach takiej płyty: co ma największy wpływ na koszt takiej płyty: podsybka czy zbrojenie. Może dysponują Państwo jakimiś wyliczeniami i kosztorysami bądz moga wskazać mi żródła takiej wiedzy lub kontakt to sprawdzonych wykonawców.

Pozdrawiam serdecznie
Napisano
Płyty fundamentowe - jak i każdy rodzaj posadowienia budynku - projektowane są indywidualnie z uwzględnieniem obciążeń, nośności gruntu, strefy klimatycznej itd. W sprawie wykonania takiego fundamentu najlepiej zwrócić się bezpośrednio do firmy oferującej taką technologię np. firmy Legalett.
Napisano
Witam
W 2007 roku postawiliśmy dom na płycie fundamentowej. Taką metodę posadowienia wybraliśmy ze względu na mało nośny grunt. Nie obyło się też bez wymiany terenu. Nasza płyta dla domu jednorodzinnego wykonanego w technologii thermomur wygląda następująco:
podsypka z zagęszczonego piasku i pospółki - folia budowlana- 15 cm styropian (eps 200)-25 cm beton B25 zbrojony krzyżowo(siatka stalowa fi 8mm, wieńce fi12 pod każdą ścianą) i mamy stan zero.

Potem w domu ułożono 5 cm styropianu i wykonano ogrzewanie podłogowe.
Cała płyta jest z zewnątrz oklejona styropianem 5cm.
Całość po podliczeniu wymiany terenu i płyty wyszła taniej niż fundamenty tradycyjne.

pozdrawiam

A legalett to płyta fundamentowa grzewcza - więc nie mylmy tematów
Napisano
Cytat

Witam
W 2007 roku postawiliśmy dom na płycie fundamentowej. Taką metodę posadowienia wybraliśmy ze względu na mało nośny grunt. Nie obyło się też bez wymiany terenu. Nasza płyta dla domu jednorodzinnego wykonanego w technologii thermomur wygląda następująco:
podsypka z zagęszczonego piasku i pospółki - folia budowlana- 15 cm styropian (eps 200)-25 cm beton B25 zbrojony krzyżowo(siatka stalowa fi 8mm, wieńce fi12 pod każdą ścianą) i mamy stan zero.

Potem w domu ułożono 5 cm styropianu i wykonano ogrzewanie podłogowe.
Cała płyta jest z zewnątrz oklejona styropianem 5cm.
Całość po podliczeniu wymiany terenu i płyty wyszła taniej niż fundamenty tradycyjne.

pozdrawiam

A legalett to płyta fundamentowa grzewcza - więc nie mylmy tematów



Witam
dziękuję za odzew w sprawie płyty fundamentowej. Właśnie o takie informacje mi chodzi - jaka stal i ile jej potrzeba oraz jaka izolacja. Zdecydowaliśmy się na płytę bo wydaje mi sie że to dobra inwestycja - wcale nie droższa od tradycyjnych fundamentów a na pewno lepsza izolacja od gruntu. Płyta grzewcza Legalett to zupełnie inna historia - bo tu rury grzewcze sa juz w betonie. Jest to dość ciekawe rozwiązanie ale ma też swoje wady - większa bezwładność i koszty.
Mnie interesuje sama płyta fundamentowa a na to ogrzewanie wodne podłogowe - czyli tak jak u Pana.
Czy może mi Pan podać jaka jest u Pana powierzchnia płyty i jakiego rzędu to był koszt. I jeszcze jedno pytanie - czy boczna izolacja ze styropianu była jednocześnie szalunkiem przy wylewaniu płyty czy robił man specjalne ścianki.

Pozdrawiam
Renata77
Napisano
warto się zastanowić czy nie poprowadzić ogrzewania podłogowego jeszcze przed zalaniem płyty. Rurki ogrzewające można doczepić do górnej partii zbrojenia płyty. WTedy po zalaniu płyty mamy również zrobione ogrzewanie i odppada nam dodatkowa robota i część kosztów. Sam będę tak robił. Wiem że część ludzi już tak zrobiła.
Napisano
Cytat

warto się zastanowić czy nie poprowadzić ogrzewania podłogowego jeszcze przed zalaniem płyty. Rurki ogrzewające można doczepić do górnej partii zbrojenia płyty. WTedy po zalaniu płyty mamy również zrobione ogrzewanie i odppada nam dodatkowa robota i część kosztów. Sam będę tak robił. Wiem że część ludzi już tak zrobiła.


Witam
to co Pan proponuje to wersja jak w Legallecie tyle że z wodnym ogrzewaniem. Przewagą Legaletu w tym systemie to fakt że w ich rurkach jest powietrze a nie woda tak wiec jeśli nawet rurka pęknie lub skoroduje to i tak nic nie wypłynie a przy systemie wodnym każda usterka ogrzewania to kucie betonu - który jest jednocześnie konstrukcja nośna. Czy to nie za duże ryzyko? Czy ktoś ma swoje przemyślenia w tym temacie.

pozdrawiam
Napisano
przecież sama pani pisze że:

Cytat

Mnie interesuje sama płyta fundamentowa a na to ogrzewanie wodne podłogowe - czyli tak jak u Pana.
Czy może mi Pan podać jaka jest u Pana powierzchnia płyty i jakiego rzędu to był koszt. I jeszcze jedno pytanie - czy boczna izolacja ze styropianu była jednocześnie szalunkiem przy wylewaniu płyty czy robił man specjalne ścianki.



więc ja piszę właśnie o tym. Jeśli wyleje pani płytę a potem będzie robić ogrzewanie podłogowe, to trzeba będzie robić znowu wylewkę. A jeśli by zrobić to przed zalaniem płyty, to całą późniejszą pracę ma pani z głowy.

przykład:

http://img403.imageshack.us/img403/3167/45474485.jpg
http://img6.imageshack.us/img6/2332/57278348.jpg
http://img9.imageshack.us/img9/6843/30398469.jpg

  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam
I właśnie o to chodzi. Wiemy o czym mówimy i do czego dążymy.
U mnie płyta ma 120 mkw powierzchni. szalunki były zwykłe drewniane. A styropian w koło płyty został przyklejony później.
Styropian pod płytę - 1800 zł
zbrojenie--------------2000 zł
beton+pompa---------6500 zł
robocizny nie ma, bo wszystko wykonaliśmy sami.
w porównaniu ze standardowym fundamentem pomijamy ławy, wykopy, murowanie ścian fundamentowych, zasypanie wewnątrz, wylanie zerówki- tutaj jest gotowa
Ważną sprawą jest dokładne wypoziomowanie szalunków i wygładzenie po zalaniu płyty- później mniej kłopotów z ułożeniem
folii i ogrzewania podłogowego.
pozdrawiam

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Witam
I właśnie o to chodzi. Wiemy o czym mówimy i do czego dążymy.
U mnie płyta ma 120 mkw powierzchni. szalunki były zwykłe drewniane. A styropian w koło płyty został przyklejony później.
Styropian pod płytę - 1800 zł
zbrojenie--------------2000 zł
beton+pompa---------6500 zł
robocizny nie ma, bo wszystko wykonaliśmy sami.
w porównaniu ze standardowym fundamentem pomijamy ławy, wykopy, murowanie ścian fundamentowych, zasypanie wewnątrz, wylanie zerówki- tutaj jest gotowa
Ważną sprawą jest dokładne wypoziomowanie szalunków i wygładzenie po zalaniu płyty- później mniej kłopotów z ułożeniem
folii i ogrzewania podłogowego.
pozdrawiam


Dzięki za konkretny, rzeczowy wpis icon_smile.gif
  • 6 miesiące temu...
Napisano
jeżeli płyta fundamentowa nie jest płytą grzewczą bezzasadne jest układanie styropianu pod płytą fundamentową (zwłaszcza jeżeli nie jest on zabezpieczony przed zawilgooceniem) - lepiej położyć styropian na płycie
jakiej grubości jest płyta, czy na całej powierzchni jest jednakowa gubość, czy tylko pod ścianami jest pogrubiona?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

jeżeli płyta fundamentowa nie jest płytą grzewczą bezzasadne jest układanie styropianu pod płytą fundamentową (zwłaszcza jeżeli nie jest on zabezpieczony przed zawilgooceniem) - lepiej położyć styropian na płycie


Celna uwaga! Dzięki!
Napisano
Cytat

jeżeli płyta fundamentowa nie jest płytą grzewczą bezzasadne jest układanie styropianu pod płytą fundamentową (zwłaszcza jeżeli nie jest on zabezpieczony przed zawilgooceniem) - lepiej położyć styropian na płycie


rozumiem że piszesz o budowie obory?
Napisano
Cytat

Celna uwaga! Dzięki!




Co za bzdura.
Płyta izolowana już na gruncie nie będzie przyjmowała niskiej temperatury w okresie zimowym. Dodatkowo, jeżeli jest to xps to doskonale izoluje przciwwilgociowo. Ja dodatkowo ułożyłem folię budowlaną pod styropianem. W pomieszczeniach na płycie ponownie został ułożony styropian pod podłogówkę. W moim przypadku płyta to fundament i stan "zero". Mówienie, że układanie styropianu pod płytę gdy nie jest grzewcza jest bezcelowe to profanacja. Nie zawsze trzeba tak robić. Jednak 25 cm izolacji działa lepiej niż 15 cm.

pozdrawiam
Napisano
Cytat

Co za bzdura.
Płyta izolowana już na gruncie nie będzie przyjmowała niskiej temperatury w okresie zimowym. Dodatkowo, jeżeli jest to xps to doskonale izoluje przciwwilgociowo. Ja dodatkowo ułożyłem folię budowlaną pod styropianem. W pomieszczeniach na płycie ponownie został ułożony styropian pod podłogówkę. W moim przypadku płyta to fundament i stan "zero". Mówienie, że układanie styropianu pod płytę gdy nie jest grzewcza jest bezcelowe to profanacja. Nie zawsze trzeba tak robić. Jednak 25 cm izolacji działa lepiej niż 15 cm.

pozdrawiam



a czy zabezpieczyłeś boki styropianu, bo folia pod styropianem zatrzymuje wodę w tymże i nawet 25 cm przestaje działać
poza tym obecnie nie stosuje się izolacji podłogi na gruncie mniej niż 30 cm, a pod izolacją niech sobie płyta marznie, byle została wylana na warstwie drenażowej z piasku i żwiru

vega1 - w oborze grzeje obornik

Napisano
Cytat

a czy zabezpieczyłeś boki styropianu, bo folia pod styropianem zatrzymuje wodę w tymże i nawet 25 cm przestaje działać
poza tym obecnie nie stosuje się izolacji podłogi na gruncie mniej niż 30 cm, a pod izolacją niech sobie płyta marznie, byle została wylana na warstwie drenażowej z piasku i żwiru

vega1 - w oborze grzeje obornik




nie przekomarzajmy się.
Moja płyta została wylana na wymienionym terenie. Boki zostały także zabezpieczone dodatkową warstwą przeciwwilgociową. A sposób izolacji na gruncie i w pomieszczeniu został przemyślany i wykonany wg naszego pomysłu oraz wcześniejszych wykonań innych firm budowlanych.
Sprwadza się doskonale i potwierdzone zostało zeszłą zimą i badaniem przy wykonaniu świadectawa energetycznego.

pozdro
Napisano
Cytat

Płyta izolowana już na gruncie nie będzie przyjmowała niskiej temperatury w okresie zimowym

Od kiedy to przepływ energii jest z wartości niższych do wyższych? Minimalna ekonomiczna ilość styropianu od gruntu to 30 cm. Piach suchy znacznie lepiej odbiera ciepło z budynku niż powietrze!
Napisano
od momentu, kiedy ten co to pisał, stwierdził, że fizykę ma w doopie i nie będzie ona w kręgu jego istotnych zainteresowań w dorosłym życiu
czego się Pan czepiasz, wiadomo o co chodzi

co oznacza minimalna ekonomiczna ilość styro od gruntu?
co ma piach do tego?
Napisano
Cytat

taa? A w domu też mi nagrzeje?


taa? A w domu też mi nagrzeje?



jeśli lubisz te klimaty, ... , byle nie był jeszcze całkiem przefermentowany, bo wtedy wydzielanie ciepła zmniejsza się

przepraszam, obiecałam sobie, że nie będę dostosowywać się do Twojego poziomu
Napisano
nie przepraszaj. Nie żałuj sobie icon_smile.gif

A wracając do tego fascynującego tematu, to chciałem zasięgnąć rady u Ciebie, mianowicie - czy taka płyta nie izolowana od spodu, nadaje się do ciepłych domów?
Napisano
układając izolację na płycie (czyli patrząc od spodu: podbudowa, płyta, izolacja, wylewka) pozbywamy się kilku podstawowych zalet płyty fundamentowej "typu Legallet" (obojetnie czy z funkcją grzania czy nie):
1. eliminacja mostka cieplnego do gruntu
2. Poziom zero wykanany na gotowo (płyta jest posadzką)

Wiec jeśli nie ma innych wskazań (nosność gruntu) to budowa takiej płyty jest bezcelowa pod każdym wzgledem: ekonomicznym, cieplnym, prostoty wykonania itd.

Dużo sensowniejsza jest płyta z izolacją od spodu, być może nieznacznie drozsza jeśli użyjemy styroduru, ale mozna to zrobić bez rujnowania sensu ekonomicznego przedsięwziecia. Temat płyty rozpracowoyawłem dogłebnie 3 lata temu. Od tamtego czasu wiele sie nie zmieniło. W większości przypadków jest to dalej najtańszy i najlepszy sposób fundamentowania.

  • 1 miesiąc temu...
  • 10 lata temu...
Napisano

 a propos płyty fundamentowej...ma któs doświadczenie z płytą ogrzewaną kablami typu red snake? zna ktoś profesjonalnego, godnego polecenia wykonawcę takich płyt?

Chętnie też posłucham opinii użytkowników....

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
    • Zupełnie nie mam pojęcia gdzie to pęknięcie Od strony grzejnika? od strony zasilania? na korpusie zaworu?
    • Cześć, jak samodzielnie zabezpieczyć lekkie pęknięcie na rurce z termostatem? Jest to mikroskopijne pęknięcie bo moze z kropla dziennie sie wydostaje:)   Zalaczam zdjęcie, do lepszego nie mam dostępu. Ps. Pęknięcie jest na ten najszersze części 
    • Komentarz dodany przez Tomek: zdecydowanie odradzam.
    • Hurtownia budowlana: OLI - Tomasz Kraska Województwo: lubelskie Miasto: Puchaczów Pełny opis hurtowni pod adresem: https://budujemydom.pl/hurtownie-budowlane/lubelskie/oli-tomasz-kraska
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...