Skocz do zawartości

wilgoc


Recommended Posts

Witam,potrzebuje pomocy.Mieszkam w bloku mam okna plastikowe prawdopodobnie montowane w 1998 roku bo na wkładzie okiennym jest wygrawerowane szkło term 98,mieszkanie jest małe bo 38 m2 w okresie zimowym okna są zaparowane na łączeniu ramy z elewacją od strony mieszkania wyszła pleśń,poprzedni właściciel te łączenia zakleił silikonem,nie mam pojęcia co robic już,myślę o nawiewnikach okiennych bo wydaje mi się że okna są za szczelne.Zdjęcia gołej ściany to zdjęcia z kuchni,miejsce to było zasłonięte kartonami,wczoraj dopiero zauważyliśmy na tapecie sporą pleśń,zerwałem tapetę ,wyczyściłem ścianę i pomalowałem ją środkiem na wilgoc i pleśń.Co robic pomoc.Dziękuję za szybkie i konkretne odpowiedzi.Pozdrawiam.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Witam.
Wilgoć w mieszkaniu spowodowana jest brakiem cyrkulacji powietrza.Piszesz ,że okna są zaparowane....
Okna plastikowe to dobry wynalazek,jednak jeśli okna nie posiadają fabrycznie montowanych wywietrzników.należy przynajmniej raz dziennie wietrzyć mieszkanie,a podczas gotowania,uchylać okno,jeśli nie ma okapu z wyciągiem.
To na przyszłość.Dzisiaj należy osuszyć zawilgocone miejsca,jeśli wilgoć nie zaszła za głęboko,zajmie to kilkanaście godzin,zagipsować/tynkować/ i pomalować ściany farbą "oddychającą"
Powodzenia
Odwiedź moją stronę
Link do komentarza
Opisane zjawisko jest spowodowane dwoma przyczynami - brakiem izolacji cieplnej na styku ościeżnicy okna z murem oraz wysokiej wilgotności powietrza wewnątrz pomieszczenia. Dlatego przede wszystkim należy zapewnić stałą wentylację korzystając z funkcji rozszczelnienia okna (jeśli okucia to umożliwiają) lub bzamontowanie nawiewników okiennych.

Trzeba też sprawdzić drożność i ciąg kanałów wentylacyjnych, które powinny znajdować się przynajmniej w kuchni i łazience.

Natomiast docieplenia otworu okiennego wymaga ułożenia izolacji cieplnej od strony zewnętrznej - np. przez naklejenie pasów styropianu i nałożenie tynku cienkowarstwowego na obwodzie muru wokół okna.

Należy też sprawdzić drożność otworów odwadniających w ramie okna i skrzydle, gdyż w przypadku gromadzenia się wewnątrz profilu wody, znacznie spada izolacyjność cieplna okna.
Link do komentarza
OK rozumiem,ale jeśli wymontuje kawałek uszczelki ze skrzydła w ten sposób uzyskałbym wentylację między skrzydłem a otworami do odpływu wody,uszczelka na ramie byłaby nie ruszona,co powodowałoby szczelnosc okna z zewnątrz.Co myślicie o tym,czy to coś zmieni,czy raczej nie ma sensu bawic się w ten sposób?
Link do komentarza
Więc tak,ocieplenie zewnętrznej ściany budynku nie wchodzi w grę ponieważ mam mieszkanie na trzecim piętrze,a po drugie nikt nie zgodzi się na ocieplanie bloku chocby z tego powodu [url="http://www.strefagostyn.pl/index.php/aktualnosci/gostyn/2267-efektowna-termomodernizacja-galeria.html"] i tu [url="http://www.strefagostyn.pl/index.php/strefatv/1904-telewizja.html"]chyba rozumiecie mnie ?
Link do komentarza
  Cytat

Więc tak,ocieplenie zewnętrznej ściany budynku nie wchodzi w grę ponieważ mam mieszkanie na trzecim piętrze,a po drugie nikt nie zgodzi się na ocieplanie bloku chocby z tego powodu [url="http://www.strefagostyn.pl/index.php/aktualnosci/gostyn/2267-efektowna-termomodernizacja-galeria.html"] i tu [url="http://www.strefagostyn.pl/index.php/strefatv/1904-telewizja.html"]chyba rozumiecie mnie ?

Rozwiń  


Kuchnia strasznie zagrzybiona ,czy jest łazienka i w jaki sposób była grzana woda do kąpieli,może w kuchni .Okna pewnie posiadaj 2 uszczelki wewnętrzną i zewnętrzną trzeba sprawdzić czy mają mikrowentylacje czyli 10 cm przerwy w zewnętrznej uszczelce na środku u góry a wewnętrznej uszczelce na dole na każdym skrzydle .
Link do komentarza
  Cytat
Rozwiń  

Podał Pan stronkę... Czy Pan to czytał?
  Cytat

B. Wentylacja
Wentylacja ma na celu usuwanie z pomieszczeń powietrza zużytego i wprowadzenie na to
miejsce powietrza świeżego z zewnątrz. Wymiana odbywa się w wyniku napływu powietrza przez
okna lub otwory znajdujące się w ścianach zewnętrznych i odpływu przez pionowe kanały
wentylacyjne - w sposób grawitacyjny lub mechaniczny. Wymaganą wielkość wymiany powietrza
określa norma PN-83/B-03430 „Wentylacja w budynkach mieszkalnych zamieszkania zbiorowego i
użyteczności publicznej. Wymagania.” Minimalna wielkość wymiany powietrza powinna wynosić:
• 70 m3 na jedną godzinę dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę gazową,
• 30 m3/h dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę elektryczną w mieszkaniu
do trzech osób oraz dla WC,
• 50 m3/h w mieszkaniu dla więcej niż trzech osób, oraz dla łazienki,
• 20 m3/h dla jednej osoby w mieszkaniu (30 m3/h dla osób palących).

Rozwiń  


Jeżeli Pan to czytał i uznała za sensowne "to" na forum podać, mam do Pana pytania, liczę na krótką i sensowną odpowiedź ( najchętniej merytorycznie)
- 1) jaki to jest sposób grawitacyjny - Najważniejszą cechą grawitacji jest jej powszechność. Ciążenie działa tak samo na wszystkie obiekty fizyczne niezależnie od ich natury. Nie można w żaden sposób ani odizolować żadnego obiektu od wpływu ciążenia, ani zakłócić tego wpływu. Pan tak uważa - wentylacja naturalna działa zawsze i nie można jej zakłócić?
- 2)
  Cytat

odpływu przez pionowe kanały

Rozwiń  
Czy przy wentylacji mechanicznej też?
- 3)
  Cytat

Wymagania.” Minimalna wielkość wymiany powietrza powinna wynosić:
• 70 m3 na jedną godzinę dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę gazową,
• 30 m3/h dla kuchni z oknem zewnętrznym, wyposażonej w kuchenkę elektryczną w mieszkaniu
do trzech osób oraz dla WC,
• 50 m3/h w mieszkaniu dla więcej niż trzech osób, oraz dla łazienki,
• 20 m3/h dla jednej osoby w mieszkaniu (30 m3/h dla osób palących).[/

Rozwiń  

Jedną z cech wentylacji naturalnej ( konwekcyjnej ) jest brak możliwości ustawienia strumienia minimalnego. Zależy ona od tylu czynników, że może być:
- mniejsza niż minima określone normą
-może nie działać w ogóle
-może działać odwrotnie (szkodliwe zjawisko cofki z kanałów mokrych)
Czy zatem nie uważa Szanowny Pan, że norma PN-83/B-03430 wyklucza wentylację naturalną?
Link do komentarza
  Cytat

Podał Pan stronkę... Czy Pan to czytał?


Jeżeli Pan to czytał i uznała za sensowne "to" na forum podać, mam do Pana pytania, liczę na krótką i sensowną odpowiedź ( najchętniej merytorycznie)
- 1) jaki to jest sposób grawitacyjny - Najważniejszą cechą grawitacji jest jej powszechność. Ciążenie działa tak samo na wszystkie obiekty fizyczne niezależnie od ich natury. Nie można w żaden sposób ani odizolować żadnego obiektu od wpływu ciążenia, ani zakłócić tego wpływu. Pan tak uważa - wentylacja naturalna działa zawsze i nie można jej zakłócić?
- 2) Czy przy wentylacji mechanicznej też?
- 3)

Jedną z cech wentylacji naturalnej ( konwekcyjnej ) jest brak możliwości ustawienia strumienia minimalnego. Zależy ona od tylu czynników, że może być:
- mniejsza niż minima określone normą
-może nie działać w ogóle
-może działać odwrotnie (szkodliwe zjawisko cofki z kanałów mokrych)
Czy zatem nie uważa Szanowny Pan, że norma PN-83/B-03430 wyklucza wentylację naturalną?

Rozwiń  



Wiem że sprzedaje Pan systemy wentylacji mechanicznej i rekuperatory to Pan musi je lansować .

Nie da się ukryć że są dni że wentylacja naturalna ( konwekcyjna ) może nie działać .
Mechaniczna sporo kosztuje i trzeba do niej ciągle dokładać (opłaty za prąd wymiana filtrów) , ale za to jest prawie niezawodna.

Zgodzi się pan również że właśnie w zimie najbardziej potrzebna jest dobra wentylacja i przy ujemnych temperaturach wentylacja naturalna ( konwekcyjna ) działa bez problemu .

Ale co Pan powie tym ludziom jeżeli twierdzi Pan że z wentylacji naturalnej ( konwekcyjnej )

nie ma w ogóle pożytku - 45 tysięcy wciąż bez prądu. Będzie stan klęski żywiołowej?

http://www.tvn24.pl/12690,1638551,0,1,45-t...,wiadomosc.html

http://www.newsweek.pl/artykuly/sekcje/pol...-pradu-,52242,1
Link do komentarza
  Cytat

rekuperatory to Pan musi je lansować .

Rozwiń  
skuteczna wentylacja to podstawa. Nie da się zrobić skutecznej wentylacji naturalnej w aktualnie projektowanych domach. Musimy wspomagać się mechanicznie - zaś rekuperacja (odzysk ciepła ) jest przy okazji, jest niedrogi, poprawia komfort.
  Cytat

Ale co Pan powie tym ludziom jeżeli twierdzi Pan że z wentylacji naturalnej ( konwekcyjnej )

nie ma w ogóle pożytku - 45 tysięcy wciąż bez prądu. Będzie stan klęski żywiołowej

Rozwiń  

A co Pan powie, gdy zrobi pomiary wentylacji wyciągowo nadmuchowej ( poza Bartoszem i ekonomikiem dospela), że zimą przy włączonym zasilaniu działają jak najlepsza wentylacja ( największa możliwa różnica wysokości między wyrzutnią a czerpnią) naturalna??? Proszę to sprawdzić i napisać!!! Jak nie ma Pan anemometru proszę sprawdzić na centrali nawet mokrą ręką jak hula!
No co Pan powie?
Link do komentarza
Powiedzcie mi jeszcze jedno czy to normalne aby w kuchni grzejnik był nie pod oknem a obok i na wysokości bo ja wiem 1,5m.Jeszcze śmieszniejsze jest to że grzejniki w każdym z pomieszczeń nie miały więcej niż pięc żeberek,nie zdążyłem wymienic wszystkich,w małym pokoju założony jest nowy aluminiowy z 10 żebrami a reszta została stara to znaczy kuchnia i łazienka 4 żebra duży pokój 5,jaka spółdzielnia zakładała coś tak małego,jakie normy pozwalały na taką fuszerę,norma to chyba dwa żebra na metr kwadratowy.Co myślicie o tym?
Link do komentarza
  Cytat

Powiedzcie mi jeszcze jedno czy to normalne aby w kuchni grzejnik był nie pod oknem a obok i na wysokości bo ja wiem 1,5m.Jeszcze śmieszniejsze jest to że grzejniki w każdym z pomieszczeń nie miały więcej niż pięc żeberek,nie zdążyłem wymienic wszystkich,w małym pokoju założony jest nowy aluminiowy z 10 żebrami a reszta została stara to znaczy kuchnia i łazienka 4 żebra duży pokój 5,jaka spółdzielnia zakładała coś tak małego,jakie normy pozwalały na taką fuszerę,norma to chyba dwa żebra na metr kwadratowy.Co myślicie o tym?

Rozwiń  

Ja nawet w łazience, gdzie jest silniejsza niż w kuchni, wentylacja spod drzwi do góry, widziałem zamontowane grzejniki konwekcyjne! Mało tego nawet takie drabinki jakiś "fizyk" zamontował. Ale jak ktoś się uczył, że jest coś takiego jak wentylacja grawitacyjna ( musi z góry na dół) to co się dziwić. Taki "fizyk" to nawet termostat na grzejniku założy w górnej jego części "na wylocie".
Link do komentarza
  Cytat

Powiedzcie mi jeszcze jedno czy to normalne aby w kuchni grzejnik był nie pod oknem a obok i na wysokości bo ja wiem 1,5m.

Rozwiń  


Jest to zupełnie normalne, choć oczywiście najlepiej jeżeli grzejnik znajduje się pod oknem. Niestety większość kuchni w blokach jest bardzo mała w związku z czym mieszkańcy zabudowywują je jak się tylko da, pod oknem także. W takiej sytuacji należałoby robić szczelinę umożliwiającą przepływ powietrza - wiadomo, że ani to nie jest estetyczne ani funkcjonalne. W związku z tym najlepiej od razu założyć grzejnik obok i wyżej. Obecnie w kuchniach robi się ogrzewanie podłogowe i problem znika.
Link do komentarza
  Cytat

A co Pan powie, gdy zrobi pomiary wentylacji wyciągowo nadmuchowej ( poza Bartoszem i ekonomikiem dospela), że zimą przy włączonym zasilaniu działają jak najlepsza wentylacja ( największa możliwa różnica wysokości między wyrzutnią a czerpnią) naturalna??? Proszę to sprawdzić i napisać!!! Jak nie ma Pan anemometru proszę sprawdzić na centrali nawet mokrą ręką jak hula!
No co Pan powie?

Rozwiń  



Przy włączonym działają na pewno icon_smile.gif Ja pytałem czy działają przy wyłączonym zasilaniu brak prądu przez 2-3 tygodnie !
Link do komentarza
  Cytat

Powiedzcie mi jeszcze jedno czy to normalne aby w kuchni grzejnik był nie pod oknem a obok i na wysokości bo ja wiem 1,5m.Jeszcze śmieszniejsze jest to że grzejniki w każdym z pomieszczeń nie miały więcej niż pięć żeberek,nie zdążyłem wymienic wszystkich,w małym pokoju założony jest nowy aluminiowy z 10 żebrami a reszta została stara to znaczy kuchnia i łazienka 4 żebra duży pokój 5,jaka spółdzielnia zakładała coś tak małego,jakie normy pozwalały na taką fuszerę,norma to chyba dwa żebra na metr kwadratowy.Co myślicie o tym?

Rozwiń  


Tak grzejnik na tej wysokości w kuchni z powodu szafek kuchennych icon_smile.gif
Za komuny mała ilość żeberek była podyktowana dostępnością na rynku ,oraz tym ze grzejniki grzały "na maxa " dotykając grzejnika można było się poparzyć .Może Pan zdemontować jeden z grzejników zastąpić go nowym a zdemontowany podzielić i po dokręcać żeberka do tych mniejszych .
Link do komentarza
  Cytat

A co Pan powie, gdy zrobi pomiary wentylacji wyciągowo nadmuchowej ( poza Bartoszem i ekonomikiem dospela), że zimą przy wyłączonym zasilaniu działają jak najlepsza wentylacja ( największa możliwa różnica wysokości między wyrzutnią a czerpnią) naturalna???

Rozwiń  

W takiej sytuacji wentylacja mechaniczna będzie rzeczywiście pracowała w sposób zbliżony do wentylacji naturalnej, chociaż nie w każdej sytuacji.
Aby działała konieczne jest zapewnienie znacznej różnicy wysokości pomiędzy czerpnia i wyrzutnią (np. czerpnia w ścianie budynku, a wyrzutnia wyprowadzona ponad dach). Wskazane byłoby także wyłączenie odzysku ciepła (poprzez bypass). No i jeszcze jedno - czerpnia powinna być po stronie przeważających wiatrów.
Link do komentarza
  Cytat

Pomyłka. Oczywiście, że bez zasilania

Rozwiń  


Czyli podsumujmy :

Jeżeli wentylacja naturalna ( konwekcyjna ) ma praktycznie wyłącznie kanały pionowe !

nie ma możliwości ustawienia strumienia minimalnego. Zależy ona od tylu czynników, że może być:
- mniejsza niż minimalna określone normą
-może nie działać w ogóle
-może działać odwrotnie (szkodliwe zjawisko cofki z kanałów mokrych)
i ma wyłącznie kanały pionowe !

A wentylacja mechaniczna bez prądu -hula ? a ma w większości kanały poziome icon_smile.gif
  Cytat

że zimą przy wyłączonym zasilaniu działają jak najlepsza wentylacja , proszę sprawdzić na centrali nawet mokrą ręką jak hula!
No co Pan powie?

Rozwiń  

Link do komentarza
  Cytat

nie ma możliwości ustawienia strumienia minimalnego. Zależy ona od tylu czynników, że może być:
- mniejsza niż minimalna określone normą
-może nie działać w ogóle
-może działać odwrotnie (szkodliwe zjawisko cofki z kanałów mokrych)
i ma wyłącznie kanały pionowe !

Rozwiń  

Szkoda, że Pan nie rozumie zagadnienia. Ale trudno postaram się wyjaśnić, po to jest takie forum.
  Cytat

- mniejsza niż minimalna określone normą

Rozwiń  
Nie ma czegoś takiego jak normy do wentylacji naturalnej - zdrowa i komfortowa dla osoby jest wentylacja 15-20 m3/h. Taki parametr można utrzymać wyłącznie przy wentylacji mechanicznej z regulacją. Naturalna wentylacja może być mniejsza równa, większa od komfortowej.
  Cytat

-może nie działać w ogóle

Rozwiń  
Oczywiście, że może nie działać w ogóle - ale tu Szanowny Panie piszemy w kontekście mroźnej i śnieżnej zimy, przez którą dom może nie mieć zasilania. A w zimę wentylacja naturalna, która ma wyrzutnię 5-6 m wyżej niż czerpnię, drożne kanały - będzie działać!!!
  Cytat

-może działać odwrotnie (szkodliwe zjawisko cofki z kanałów mokrych)

Rozwiń  

Szanowny Panie czy widział Pan kiedykolwiek wentylację nawiewno wywiewną z odzyskiem ciepła??? Raczej nie!! Tam jest JEDNA WYRZUTNIA i znacznie niżej czerpnia. Zjawisko cofki z "mokrych kanałów" może występować wyłącznie gdy wyrzutni jest więcej niż jedna!!! Np. w oddzielna w kuchni oddzielna w łazience.
Rozjaśniło się Panu trochę w tematyce „wentylacja”, czy jaśniej pisać?
Link do komentarza
  Cytat

To czemu unika Pan rekuperacji , może Pan wydłużyć wyrzutnie i będzie jeszcze lepiej. To działa bez prądu. Szkoda, że Pan się nie zna, bo to bardzo proste, ale cóż pomogę.

Rozwiń  
Jeżeli to takie proste, to proszę odpowiedzieć na następujące pytanie:
Czy przy wykonanej zgodnie podanymi przez Pana zasadami wentylacji mechanicznej : znaczna różnica wysokości pomiędzy wyrzutnią i czerpnią, przy braku energii elektrycznej lepiej puścić powietrze z zewnątrz przez wymiennik czy przez bypass?
Link do komentarza
  Cytat

To czemu unika Pan rekuperacji , może Pan wydłużyć wyrzutnie i będzie jeszcze lepiej. To działa bez prądu. Szkoda, że Pan się nie zna, bo to bardzo proste, ale cóż pomogę.

Rozwiń  

i znowu sie zaczyna ..
czy Wie Pan wogóle o czym Pan pisze ,ile oporu ma wymiennik jakie opory te Pana kanały o znikomych srednicach wie Pan czy nie mam wraze nie że robi Pan to wszytko celowo aby zrobić szum w okól siebie
Wentylacja mechaniczna moze w w jakims stopniu pracowac grawitacyjnie bez prądu ale nie taka na tak małych średnicach i w dodatku na wymienniku
Link do komentarza
  Cytat

W takiej sytuacji wentylacja mechaniczna będzie rzeczywiście pracowała w sposób zbliżony do wentylacji naturalnej, chociaż nie w każdej sytuacji.
Aby działała konieczne jest zapewnienie znacznej różnicy wysokości pomiędzy czerpnia i wyrzutnią (np. czerpnia w ścianie budynku, a wyrzutnia wyprowadzona ponad dach). Wskazane byłoby także wyłączenie odzysku ciepła (poprzez bypass). No i jeszcze jedno - czerpnia powinna być po stronie przeważających wiatrów.

Rozwiń  

Wyżej piszące zero napisał, że to kłamstwo. Ja z zerem nie dam się w pyskówkę - Debil sprowadza do swojego poziomu ... a tam jest lepszy. Będę tylko merytorycznie.
Link do komentarza
  Cytat

Jeżeli to takie proste, to proszę odpowiedzieć na następujące pytanie:
Czy przy wykonanej zgodnie podanymi przez Pana zasadami wentylacji mechanicznej : znaczna różnica wysokości pomiędzy wyrzutnią i czerpnią, przy braku energii elektrycznej lepiej puścić powietrze z zewnątrz przez wymiennik czy przez bypass?

Rozwiń  

Zależy to od wymiennika i bypassa, spotkałem tak wąskie bypassy, że mogą dawać większy opór niż sam wymiennik. Nie wiem, jak jest, ale zaraz po urlopie sprawdzę. Dziś mogę tylko spekulować, że przy 50-80 m3/h (tyle "hulało" w znanych mi pomiarach) Opory wymiennik czy bypass mogą mieć niemierzalne znaczenie.
Link do komentarza
  Cytat

Zależy to od wymiennika i bypassa, spotkałem tak wąskie bypassy, że mogą dawać większy opór niż sam wymiennik. Nie wiem, jak jest, ale zaraz po urlopie sprawdzę. Dziś mogę tylko spekulować, że przy 50-80 m3/h (tyle "hulało" w znanych mi pomiarach) Opory wymiennik czy bypass mogą mieć niemierzalne znaczenie.

Rozwiń  
Gdyby to tylko o opory chodziło, to rzeczywiście nie miałoby to znaczenia. Tylko, że siłą napędową wentylacji naturalnej jest ciepło. Przepuszczając ciepłe powietrze przez wymiennik traci Pan siłę napędową wentylacji (pomijając wpływ wiatru, na który jednak nie zawsze można liczyć).
Czyli jeżeli to ma zadziałać, to trzeba ominąć wymiennik ciepła.
Link do komentarza
  Cytat

Gdyby to tylko o opory chodziło, to rzeczywiście nie miałoby to znaczenia. Tylko, że siłą napędową wentylacji naturalnej jest ciepło. Przepuszczając ciepłe powietrze przez wymiennik traci Pan siłę napędową wentylacji (pomijając wpływ wiatru, na który jednak nie zawsze można liczyć).
Czyli jeżeli to ma zadziałać, to trzeba ominąć wymiennik ciepła.

Rozwiń  

Nie ma przecież problemów przełączyć na bypass w razie awarii zasilania, ale ja badałem z odzyskiem. Może Pan to zbadać u siebie?
Link do komentarza
  Cytat

Wyżej piszące zero napisał, że to kłamstwo. Ja z zerem nie dam się w pyskówkę - Debil sprowadza do swojego poziomu ... a tam jest lepszy. Będę tylko merytorycznie.

Rozwiń  


Panowie dyskusja nie powinna zniżać się do wyzwisk to świadczy tylko o ograniczeniach człowieka .

Prawda i tak się obroni !

Proszę się przeprosić icon_confused.gif
Link do komentarza
  Cytat

Panowie dyskusja nie powinna zniżać się do wyzwisk to świadczy tylko o ograniczeniach człowieka .

Prawda i tak się obroni !

Proszę się przeprosić icon_confused.gif

Rozwiń  

Dlaczego Pan moje teksty przytacza, czy ja wprowadzam brak kultury? - Szanowny Kolega jan... świadomie pisze, moje nazwisko z małej litery, napisałe też, ze nie jestem człowiekiem, używa też "zera, "wypier..." itp. Napisałem do moderatora... a ten stwierdził, że wypier... jest w słowniku, że pisanie z małej litery nazwiska jest OK! Uważam, że inni powinni janekluki wybaczyć - myślał, że coś umie - stąd to załamanie kultury i agresja. Ja nie wybaczę, ale załatwię to po swojemu.
Link do komentarza
  Cytat

Dlaczego Pan moje teksty przytacza, czy ja wprowadzam brak kultury? - Szanowny Kolega jan... świadomie pisze, moje nazwisko z małej litery, napisałe też, ze nie jestem człowiekiem, używa też "zera, "wypier..." itp. Napisałem do moderatora... a ten stwierdził, że wypier... jest w słowniku, że pisanie z małej litery nazwiska jest OK! Uważam, że inni powinni janekluki wybaczyć - myślał, że coś umie - stąd to załamanie kultury i agresja. Ja nie wybaczę, ale załatwię to po swojemu.

Rozwiń  

Albo część postów janekluki została edytowana, albo nie umiem poszukać... ale "zera" i wyzwiska widzę wyłącznie w pana postach. Dlaczego?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Marzec jest pierwszym miesiącem w roku kiedy fotowoltaika pokazuje swoją moc. Niesie to za sobą poważne konsekwencje.  Wyraźnie wzrasta napięcie w sieci, ale za to spada  cena energii od prosumentów w net-billingu (RCE)    Obydwa zjawiska są niekorzystne dla posiadaczy paneli fotowoltaicznych. Zjawiska te będą tylko narastać, ponieważ nowa dyrektywa budynkowa narzuca obowiązek montażu fotowoltaiki na każdym domu oddawanym do użytku już od 2030r. Jednak do tak gwałtownego przyrostu mocy w fotowoltaice nie zdążyły i raczej do 2030 roku nie zdążą przygotować się sieci energetyczne które były projektowane do przesyłu energii od elektrowni poprzez sieci wysokiego i  średniego napięcia do sieci niskich napięć i odbiorcy końcowego. i Jednak rozwój energetyki rozproszonej sprawił że w słoneczne dni energie trzeba kierować w przeciwnym kierunku. W dzielnicach w których fotowoltaika jest popularna pojawił się problem wysokich napięć i w konsekwencji wyłączanie się mikroinstalacji fotowoltaicznych. Sytuacja z roku na rok będzie jeszcze gorsza, przerwy w ciągu dnia będą coraz dłuższe, a problem zacznie się już w ostatnim miesiącu zimy i potrwają do późnej jesieni. Częste wyłączanie mikroinwertera ma negatywny wpływ na jego żywotność, a co gorsze nie mamy własnej produkcji akurat w czasie kiedy powinna być najwyższa. Jak się przed tym chronić, co zrobić aby nasze instalacje w słonecznie dni produkowały prąd a nie tylko szpeciły dachy. O tym w dalszej części. Wersja dla nie lubiących czytać: Sposoby na wyłączenia fotowoltaiki. Jak skutecznie obniżyć napięcie w instalacji PV Optymalny  poziom napięcia w sieci, powinien wynosić  230V i może wahać się maksymalnie o 10%, czyli w przedziale 207-253V. Zgodnie z tymi parametrami ustawiane są również falowniki, czyli główne urządzenia w instalacjach fotowoltaicznych, które przetwarzają prąd. Falownik wyłączy się jeżeli  napięcie w sieci przez 10 minut przekracza  253 V , a wyłączy się natychmiast jak przekroczy 264V natychmiast. Falownik trójfazowy wyłączy sią nawet jeśli napięcie choćby jednej z trzech faz przekroczy dopuszczalną normę.  Problem ten powstaje najczęściej, gdy wiele instalacji PV jest podłączonych do jednej linii energetycznej. Nasila się on podczas słonecznej pogody, kiedy panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii. Jeżeli moc zainstalowana fotowoltaiki w obrębie stacji tansformatorowej znacznie przekracza moc transformatora, to problemy są niemal pewne. Ponadto problem występuję często w domach, które są daleko od transformatorów i w mniejszych miejscowościach.     Co możemy zrobić z problemem wysokich napięć? Jeżeli napięcie w sieci jest stale wysokie to można zgłosić problem do ZE, wysyłając specjalny druk RPV. Może to skutkować obniżeniem napięcia na transformatorze, jednak jeżeli napięcie za transformatorem już jest większe niż zadane, to zabieg ten nie przyniesie spodziewanego efektu.  Po drugie transformatory teoretycznie są dwukierunkowe,  ale nie we wszystkich przypadkach tak jest.  Całkowite rozwiązanie problemu zazwyczaj wymaga wymiany transformatora na trafo o większej mocy, montaż większej ilości transformatorów na danym obszarze, a czasem i wymianę przewodów na grubsze.  Jak wiemy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych (OSD) mają ograniczone budżety, więc zazwyczaj pozostaje nam samodzielnie poradzić sobie z problemem.  Mamy tu kilka opcji do wyboru.      Najprościej jest  zwiększyć autokonsumpcję produkowanej energii. W tym celu musimy zmienić swoje przyzwyczajenia. Wiele urządzeń elektrycznych uruchamiamy często wieczorem lub po zachodzie słońca.   Obecnie większość takich urządzeń jak zmywarki, pralki, suszarki do ubrań, bojlery, systemy nawadniania,  pompy ciepła czy klimatyzatory wyposażona jest w programatory czasowe lub timery pozwalające uruchomić urządzenie po określonym czasie. W naszym przypadku celujemy w godziny w których napięcie w sieci zbliża się do krytycznego. Wówczas inwerter będzie miał mniej energii (nadwyżki) do „wypchnięcia” na zewnątrz, a więc napięcie nie będzie tak intensywnie podbijane. Ponadto w domu mamy wiele urządzeń na baterie które należy ładować, jak np odkurzacze automatyczne, laptopy, tablety, latarki,  elektronarzędzia, rowery elektryczne i powoli pojawiają się samochody elektryczne.  Większość z nas w godzinach południowych jest albo w pracy albo w szkole, więc powstaje problem z włączeniem  ładowarek.  Tutaj z odsieczą przychodzą systemy zarządzania energią, a zwłaszcza  inteligentne gniazdka, które możemy zaprogramować aby włączały przesyłanie prądu o dowolnej porze, możemy też sterować nimi zdalnie.  Gniazdka te pozwalają także na automatyzację, czyli możemy określić warunki w jakich zostanie uruchomiony przepływ prądu. Można np zadać warunek że prąd zaczyna lub przestaje płynąć po osiągnięciu określonego napięcia np 250V.    Link do takiego gniazdka podam w opisie filmu. Warto też do autokonsumpcji prądu w szczycie produkcji namówić sąsiadów, bo tylko wtedy to przyniesie wyraźny spadek napięcia w sieci i zwiększy produkcję prądu przez nasze instalacje.     Co jeżeli nawet to nie pomaga?  Wtedy rozsądne będzie obniżenie napięcia w sieci przez włączenie funkcji Q(U) i P(U) w inwerterze. Wiele inwerterów ma funkcję Q(U) oraz P(U) [czytaj - "Q od U" i "P od U"]. Gdy uruchomiona i właściwie skonfigurowana, powoduje ona, że po przekroczeniu 250 V, falownik zmniejsza moc (konkretnie moc czynną wytwarzając w zamian nieco mocy biernej). Skutkiem tego falownik nie sięga granicy 253 V i dalej działa. Pomimo że instalacja działa z nieco mniejszą mocą, to i tak lepsze niż ciągłe wyłączanie i włączanie się całej instalacji. Bardziej radykalnym krokiem jest włączenie elektrycznego grzejnika także za pomocą inteligentnego gniazdka które uruchomi go tylko jak napięcie będzie na maksymalnym poziomie.  W ten sposób zmarnujemy część energii, ale możemy uchronić instalację przed wyłączeniem. Tutaj ważne jest zdiagnozowanie najbardziej obciążonej fazy.  Coraz popularniejszym rozwiązaniem jest magazynowanie nadwyżek energii w akumulatorach. Dzięki temu nie obciążamy sieci niezużytą energią a odebrać ja możemy w dowolnym momencie. Minusem rozwiązania są ceny akumulatorów do magazynowania energii, koszt baterii o pojemności 10 kWh to ok 20 tysięcy złotych. Cenę obniżymy dotacjami np z programu Mój Prąd. Ceny akumulatorów w długoletniej perspektywie spadają o ok 20% rocznie. W chwili obecnej z ekonomicznego punktu widzenia magazyny energii są mało opłacalne, ale za lat kilka ich zakup może być bardzo opłacalny, a nawet niezbędny w przypadku przeciążonej sieci energetycznej. Na każdy kWp instalcji PV niezbędne jest minimum 1 kWh pojemności magazynu energii.  Plusem instalacji hybrydowej jest to iż w przypadku awarii sieci nasza instalacja się nie wyłączy, będzie nadal zasilała nasze urządzenia elektryczne. Taniej wychodzą magazyny ciepła.  Woda w bojlerze o odpowiedniej pojemności może być zagrzewana gdy napięcie zbliża się do krytycznego. Tu znów korzystamy z inteligentnych gniazdek.  Podobną funkcję spełnia klimatyzacja którą możemy uruchamiać w szczycie produkcji prądu, aby po powrocie domowników do domu była już optymalna temperatura.  Nietypowym rozwiązaniem, które może się sprawdzić w niektórych przypadkach jest zastąpienie falownika trójfazowego  trzema falownikami  jednofazowymi podpiętymi do trzech różnych faz.  Jak wiadomo falownik trójfazowy wyłączy się jeżeli napięcie na dowolnej fazie przekroczy normę. Takie rozwiązanie ma wiele zalet: Różnice napięć między fazami przestają mieć znaczenie – każdy falownik działa niezależnie. W razie awarii/wyłączenia falownika 2/3 instalacji wciąż działa. W razie zaniku jednej fazy pozostałe dwa inwertery działają. Minusem jest wyższy koszt instalacji: trzy osobne falowniki kosztują więcej niż jeden trójfazowy, ponadto dochodzi zwielokrotnione okablowanie i zabezpieczenia. Podobny efekt osiągniemy montują mikroinwertery podpięte do różnych faz.    Jeżeli jesteśmy przed montażem instalacji fotowoltaicznej, to musimy zadbać o wydłużenie czasu własnej produkcji prądu za pomocą instalacji Wschód zachód, co pozwoli rozciągnąć swoją produkcję prądu poza czas szczytu produkcji z większości instalacji w okolicy które zazwyczaj są skierowane na południe. Do przekroczenia dopuszczalnego napięcia nie dochodzi ranem ani wieczorem, a w południe. Należy przyjąć że już wkrótce od godziny 10 do 14 a w niektórych miejscach nawet przez 8 godzin na dobę, i to aż przez ponad pół roku sieć będzie przeciążona i większość instalacji PV będzie wyłączona.  Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest wzrost własnej autokonsumpcji poprzez własny prąd od wschodu słońca, aż do zachodu, a nie tylko w południe kiedy jesteśmy w pracy. W nowym systemie rozliczeniowym zwanym netbilingiem taki układ paneli jest niemal konieczny. Obecnie ceny paneli Fotowoltaicznych niesamowicie spadły. Można już nabyć zestaw 10kWp wraz z falownikiem za około 10 tyś zł. Warto też wiedzieć że mała instalacja 3,3kWp wraz z montażem to koszt 15-18 tyś zł, zaś instalacja o 3 krotnie większej mocy (10kWp) kosztuje niecałe 2x więcej, czyli około 30 tys zł. Koszt kwp w małej instalacji to około 6 tys złotych, zaś w dużej to około 3000zł. Duże instalacje 50 kWp to koszt około 100 tys zł, więc koszt kWp to zaledwie 2000zł. Instalatorzy proponują obecnie drogie  małe instalacje argumentując to bardzo wysoka  autokonsumpcją co pozwoli szybko zwrócić koszt inwestycji.  Jest to prawda, ale niestety taka instalacja nie obniży znacznie naszych rachunków. Montując jeden panel 300W w domu o dużych rachunkach za prąd osiągniemy niemal 100% autokonsumpcje, szybki zwrot inwestycji, jednak nie zauważymy tego w rachunkach za prąd.  Warto więc pomyśleć o instalacji o dużo większej mocy niż proponują o obecnie monterzy. Zaletą będzie duży wzrost produkcji prądu w miesiącach o słabym nasłonecznieniu, oraz w pochmurne dni i zaraz po wschodzie i przed zachodem słońca. Jak wiemy w samo południe jest duże ryzyko że wyłączone zostaną zarówno małe jak i duże instalacje PV. taki układ pozwoli też na sprzedaż prądu w lepszych cenach, bo jak wiadomo w południe są one bardzo niskie.  Oczywiście nie polecam zmiany ustawień falowników podnosząc górny próg napięcie, ponieważ jest to szkodliwe dla urządzeń elektrycznych podpiętych do sieci w naszej okolicy.   Jestem ciekaw czy macie jakieś własne sposoby na obniżenie napięcia w sieci.
    • Dlatego trzeba wygiąć pod odpowiednim kątem wcześniej i dopiero przykręcić profil. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Tylko warunek, że po zamocowaniu profilu nie mogą się prostować. 
    • Te Esy możesz wyginać jak chcesz, tego spadu tam nie ma na tyle żeby sobie Esami nie poradzić. Wygniesz, dokręcisz pchełkami i będzie ok. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oczywiście. To jest wieszak regulowany. Wiercisz w suficie i mocujesz haczyk na dyblu i ten wieszak na nim. Tymi sprężystymi blaszkami regulujesz wysokość zawieszenia mocowania.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...