Skocz do zawartości

MAXpłytowiec nowe spojrzenie na GWC


adam_mk

Recommended Posts

Napisano
Witam

Podzielę się tu przemyśleniami, do jakich doszliśmy z uczestnikami innego, podobnego forum a dotyczącymi obniżenia trwale i skutecznie stałych kosztów utrzymania domu.
(bywam na różnych forach)

MAXpłytowiec

Co to jest GWC, to tłumaczyć budującym za wiele nie trzeba, bo tego rodzaju konstrukcje już są znane.
Wiele osób ma dylematy: robić – nie robić – wywołane głównie obawami, czy da się skutecznie i tanio takie coś wykonać.
Zamówić, poczekać i mieć – wychodzi dość drogo.

W trakcie dyskusji nad wariantami tej konstrukcji jeden z forumowiczów (Magus) zauważył, że istnieje chyba możliwość zamiany złoża żwirowego na gotowe kształtki ceramiczne – popularnego MAXa. Ma wszelkie potrzebne walory. Jest dostępny a posłużenie się nim praktyczne jest tak proste jak budowa ścian domu, co WSZYSCY budujący przerabiali we własnym zakresie.
W efekcie wypłynął pomysł, aby zamiast gotowych i wcale nie tanich prefabrykatów do budowy płytowca zastosować właśnie MAXy.
Rozważano też psełdorurowca z takich kształtek. Płytowiec jednak wydaje się bardziej odpowiednią konstrukcją.

Jeżeli są warunki (wodne - brak wody pod trawnikiem) na żwirowca czy płytowca.
Jeżeli więc na głębokości około 2m ppt ułożymy otuloną w geowłukninę „ścianę” leżącą poziomo z typowych kształtek – to powstanie GWC płytowe o bardzo dobrych parametrach technicznych i użytkowych.
Gratisowe ciepełko w zimie i gratisowy chłodek w upały.
Jak w żwirowcu – znika problem braku wilgoci zimą a nadmiaru wilgoci latem.

Wklejam tu post, jaki tam umieściłem, który przybliża problem.


„Widzę, że zbiorowym wysiłkiem umysłowym naprawdę tworzymy nową wartość!
Pomysł z betonem zamiast ceramiki jest niezły.
Trzeba by sprawdzić kilka drobiazgów i można by spróbować coś zrobić. Jaki eksperyment.

Dlaczego płyta zamiast psełdo-rury.
Czas wymiany, opory itp...
Trudno sobie wyobrazić, że dla czystej wiedzy zrobimy w jednym miejscu ze 4 różne GWC - bo po co?
Dlatego raczej staram się optymalizować konstrukcję w oparciu o ogólnie znane fakty.
Nieważne jak ukształtujemy powierzchnię GWC - i tak właśnie powierzchnia wymiany determinuje wielkość dostarczanej/pobieranej strugi energii.
Wolałbym jednak dać sporo czasu na ten proces = spowolnić przepływ na ile się da.
Właśnie taki efekt daje płytowiec.
WAŻNA SPRAWA!!!
Nie należy w nim układać klocków zbyt ściśle! MUSZĄ być między nimi malutkie szpary, którymi z gleby będzie ssał tę wilgoć/parę/energię/ciepełko.
Wielkość energii na m2 pobieranej/oddawanej w płytowcu w każdym punkcie jest stała dla danego przepływu i bardzo mała.
W jamniku - nie. Przy wlocie bardzo intensywnie odbywają się te procesy a przy wylocie - prawie ich nie ma.
Z upływem czasu skraca się w jamniku obszar wymiany ciepła z powodu wyeksploatowania (ukształtowania niekorzystnej dla nas równowagi) części przy samym wlocie.

Szacowanie powierzchni...
Żwirowiec sprawdza się w pracy ciągłej, jeżeli jego "stopa" ma około 1/8 do 1/10 powierzchni podłogi domu.
Przez nią do żwiru transportowane jest ciepło.
Zmieniając wypełnienie i nie zmieniając powierzchni tej stopy zostawiamy sporo relacji "mocowych" tam, gdzie się w żwirowcu znajdowały.
A te sprawdzają się praktycznie.
Może się okazać, że przewymiarowaliśmy.
Negatywnych skutków wtedy jednak nie będzie! A koszt jest "ludzki", jak widać z szacunków.

Rurowiec jest PRZEPONOWY.
Pracuje tylko "ścianką".
Żwirowiec jest bezprzeponowy i pracuje zarówno ścianką (podstawą) jak i objętościowo - wymieniając wilgoć z podłożem.
Bardziej celowe wydaje mi się poprawienie płytowca/modyfikacja żwirowca jak poprawianie rurowca.
Tu - jest to problem wpływu kształtu na pożądany proces.

Co by nie gadał - Magus! Gratulacje!
Ty po prostu widzisz to, na co patrzysz!
Zdaje się, że zbiłeś koszt tego urządzenia dość mocno, wcale nie ograniczając jego technicznych możliwości.
Dodatkowo - odpadł problem latania za kamyczkami o określonej frakcji i czystości, co wcale łatwe nie było!
Udostępniłeś to powszechnie!

Jak się wygrzebie dziurę w ziemi pod tego maxpłytowca, to tam jest calizna nie ruszana. Nie osiądzie.
Można ją piaseczkiem przyprószyć na jakie 2-3cm, żeby maxy miały "miętko" przy układaniu i nie klawiszowały na jakich co twardszych grudkach.
Czyli:
Dziura w ziemi na jakie 2m ppt.
Przyprószyć ją piaseczkiem na jakie 2-3cm.
Położyć dywanik z geowłukniny.
Ułożyć tę maxpłytę.
Otulić geowłukniną.
Jak poza domem - przykryć styropianem.
Nałożyć folię budowlaną, grubą.
Nasypać na wierzch to, co z dołka wybrano.
Urządzić na tym podjazd, trawnik czy co kto woli...
Kanały wlotu/wylotu da się wymurować z jakiej cegły czy płyt. Choćby z krawężników ogrodowych. (betonowe, płaskie, nie za duże, nie przesadnie ciężkie).
Kanały podpinać po przekątnej tej konstrukcji.”

Pozdrawiam Adam M.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Wizja GWC z MAXA też mi się spodobała, bo koszty instalacji praktycznie żadne.
Mam pytanie o wymienioną tutaj "stopę" - a właściwie jej przelicznik ja MAXY. Jeżeli dobrze rozumiem, to powierzchnia pustaków powinna wynosić 1/8 - 1/10 powierzchni do wymiany powietrza, tak?
Powstaje też pytanie - jeżeli robimy poza domem, to cała konstrukcja nie "rozlezie się" na boki? czy to jakoś zabezpieczyć (w piwnicy masz murek), czy wystarczy podsypać i ubić piaskiem lub czym mamy?

Rozwiązuję też skrót ppt - pod powierzchnią tupania - może być icon_smile.gif

pozdrawiam,
Napisano
Cytat

Wizja GWC z MAXA też mi się spodobała, bo koszty instalacji praktycznie żadne.
Mam pytanie o wymienioną tutaj "stopę" - a właściwie jej przelicznik ja MAXY. Jeżeli dobrze rozumiem, to powierzchnia pustaków powinna wynosić 1/8 - 1/10 powierzchni do wymiany powietrza, tak?
Powstaje też pytanie - jeżeli robimy poza domem, to cała konstrukcja nie "rozlezie się" na boki? czy to jakoś zabezpieczyć (w piwnicy masz murek), czy wystarczy podsypać i ubić piaskiem lub czym mamy?

Rozwiązuję też skrót ppt - pod powierzchnią tupania - może być icon_smile.gif

pozdrawiam,


Ile m3/h Panowie zakładają do takiego GWC?
Zmierzono mistrala 400 przy geo... wentylatory brały 600W! ( dwa razy więcej niż podaje producent) - mam tashibę Super Daiseikai - pobiera mniej i daje więcej niż gwc.
  • 9 lata temu...
Napisano

Odradzam GWC z cegieł lub pustaków betonowych bo porowate i nasiąkliwe. Jak się pojawi wilgoć i brud to w ślad za tym biologia i zapach (latem kiedy będzie upalne duszne powietrze).

Dobrym sprawdzonym materiałem na GWC jest obły gruby żwir - otoczaki (instalacje działają przeszło 30 lat)

Np. Grzebieniowy GWC może kosztować poniżej 5ty zł. Polecam

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
    • Witam, Temat stary jak świat ale może dowiem się czegoś nowego, tym bardziej, że jestem amatorem. Zastanawiam się nad wyborem ogrzewania dla nowobudowanego domu o powierzchni 137m2, ocieplonego z ogrzewaniem podłogowym w projekcie i ku takiemu też się skłaniam. Dodam jedynie, że szukam rozwiązania jak najbardziej samoobsługowego. Póki co waham się między pompą ciepła a gazem przy czym na razie faworyzuję pompę. W miejscu budowania nie ma instalacji gazowej więc zostaje mi zbiornik na gaz. 1. Instalacja gazowa tańsza od pompy ciepła     Często słyszę, że instalacja gazowa jest znacznie tańsza od pompy ciepła i rozwiązanie z pompą zwróci się za 100 lat:     link     Wysłałem oferty do kilku firm a poniżej zestawienie dwóch:     Pompa ciepła:     - Daikin Altherma - 33 480 zł     - konsola do montażu - 648 zł     - montaż kotłowni - 13 500 zł     - dofinansowanie - 7 000 zł     Łącznie: 40 628 zł     Kocioł gazowy:     - Vitodens 100-W B1HF + 100 litrów - 11 098 zł (jedna z trzech opcji która została mi zaproponowana, ta jest tą średnią pod względem cenowym)     - prace ziemne - 1 700 zł     - butla własna - 14 944 zł     - instalacja wewnętrzna w budynku - 1630 zł     - dofinansowanie - 0 zł (chociaż gdzieś widziałem jakieś lokalne dofinansowanie 5 000 zł)     - dochodzą jeszcze jakieś  koszta kierownika budowy, wydania dokumentów, może coś jeszcze?     Łącznie: 30 074 zł     Generalnie różnica nieco ponad 10 000  zł na korzyść ogrzewania gazowego te "32 tysiące w kieszeni" to chyba nie w tym przypadku 2.  Prognozy cen      Zarówno gaz jak i prąd z roku na rok drożeją. Jednak ceny prądu nie rosną tak szybko jak ceny gazu. Poza tym biorąc pod uwagę, że Unia Europejska chce do 2040 roku zrezygnować całkowicie z korzystania z gazu na     korzyść energii ze źródeł odnawialnych można raczej się spodziewać, że ceny za prąd będą malały (coraz więcej prądu ze źródeł odnawialnych, zachęty poprzez dofinansowania do pomp czy innych źródeł odnawialnych i zniechęcanie do innych - ets) a ceny za gaz będą rosły. Dodatkowym czynnikiem wpływającym na koszty gazu będą zapewne opłaty związane z ETS. Jakieś ostrożne wyliczenia, które znalazłem w sieci mówią, że będzie to koszt około 500 złotych rocznie dla gospodarstwa.    Z powyższego wynika, że jestem raczej zwolennikiem pompy ciepła ale z drugiej strony podkreślam, że jestem amatorem i słabo znam realia stąd też ten mail aby ktoś ewentualnie mnie uświadomił o błędzie. Albo ktoś podpowie jakąś inną technologię, ogrzewanie podczerwienią?   Co o tym sądzicie?
    • Czyli to ma być taki "Miś" na miarę Twoich możliwości... Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...