Skocz do zawartości

W jakie piece wyposażyć kotłownię?


Recommended Posts

Witam!

Mam problem, a mianowicie w jakie piece wyposażyć kotłownię. Powierzchnia domu do ogrzania ok 190m2 w tym jakieś 60m2 podłogówki no i cwu. Myślałem o jakimś piecu węglowym no i do tego jakiś gazowy mam przygotowane 2 kominy do gazu i do węgla. Chodzi mi o to żeby w czasie dłuższego przebywania poza domem nie myśleć, że instalacja zamarznie itp.
No i latem nie palić w piecu węglowym żeby była ciepła woda. Być może skuszę się na solary ale tego jeszcze na 100% nie wiem. Czekam na Wasze propozycje no i jakie Wy zastosowaliście rozwiązania
Link do komentarza
Cytat

najlepiej przy podłogówce sprawdza się piec kondensacyjny ponieważ lubi on nisko tempertaturowe systemy grzewcze do których należy podłogówka. Oczywiście domyślam się że w reszcie domu będą grzejniki.
Piec na węgiel przy podłogówce to nie najlepszy pomysł.


Masz rację, że piec kondensacyjny to najlepszy pomysł przy podłogówce, ale piec na węgiel nie wyklucza możliwości zastosowania podłogówki. Ja tak mam. Znalazłem schemat do tego typu instalacji z piecem na paliwo stałe:
zgodna_wspolpraca5_600.jpg

Zaczerpnięte z https://budujemydom.pl/instalacje/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/a/10519-grzejniki-i-ogrzewanie-podlogowe-w-jednej-instalacji
Link do komentarza
Cytat

Masz rację, że piec kondensacyjny to najlepszy pomysł przy podłogówce, ale piec na węgiel nie wyklucza możliwości zastosowania podłogówki. Ja tak mam. Znalazłem schemat do tego typu instalacji z piecem na paliwo stałe:
zgodna_wspolpraca5_600.jpg

Zaczerpnięte z https://budujemydom.pl/instalacje/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/a/10519-grzejniki-i-ogrzewanie-podlogowe-w-jednej-instalacji


ten schemat nie rózni się niczym niż przy kotłach gazowych przy systemie grzejniki + podłogówka
Link do komentarza
tak przy okazji oto odpowiedz eksperta z BD w tym temacie jeśli uważasz że moja odpowiedz jest błędna:

"Podłoga w moim ponad 30-letnim domu wymaga wymiany. Przy okazji chciałbym zamontować ogrzewanie podłogowe. Czy dom ogrzewany kotłem na węgiel może współpracować z takim systemem?

Odpowiedź eksperta: Kocioł węglowy nie jest odpowiednim źródłem ciepła dla ogrzewania podłogowego. Pracuje bowiem efektywnie przy wysokiej temperaturze wody zasilającej (80-90°C), a przy ogrzewaniu podłogowym nie powinna ona być wyższa niż 50°C. Można, co prawda, włączyć podłogowe przewody grzejne w obieg powrotny (woda zostaje wtedy wstępnie schłodzona w pozostałych grzejnikach), ale regulacja takiego układu, przy małej skuteczności sterowania mocą cieplną kotła węglowego, będzie bardzo trudna. Niemniej, przewidując dalszy remont, można ułożyć przewody grzejne, które później podłączy się do zmodernizowanej instalacji centralnego ogrzewania i kotła olejowego lub gazowego.

Chcemy przy okazji zwrócić uwagę, że ogrzewanie podłogowe można instalować tylko w tych pomieszczeniach, w których straty cieplne nie przekraczają ok. 80 W/m2. Większe zapotrzebowanie na ciepło wymaga bowiem podwyższenia temperatury podłogi powyżej 28°C. Ta zaś jest uznana (ze względu na komfort) za maksymalną dopuszczalną dla pomieszczeń przeznaczonych na stały pobyt ludzi. W starym domu – jeśli nie był on docieplony – straty te mogą być dużo większe."
Link do komentarza
Cytat

Masz rację, że piec kondensacyjny to najlepszy pomysł przy podłogówce, ale piec na węgiel nie wyklucza możliwości zastosowania podłogówki. Ja tak mam. Znalazłem schemat do tego typu instalacji z piecem na paliwo stałe:
https://budujemydom.pl/images/stories/i...5_600.jpg"]



https://budujemydom.pl/component/option...temid,39/"]

Ten schemat jest do bani ktoś chyba go robił po pijaku. icon_smile.gif

Sami poszukajcie błędu icon_lol.gif
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
Niemal identyczny schemat widziałem w materiałach Vailantu albo Viessmana. Oczywiście to tylko ideowy schemat, nie uwzględniający regulacji hydraulicznej (różne opory przepływu).Tu jest zawór mieszający, który miesza gorącą wodę z"zasilania" z zimną z "powrotu". Do tego skoro jest wymiennik ciepła pomiędzy otwartą instalacją z kotłem i zamkniętą do grzejników i podłogówki, to regulując prędkości przepływu wody przez wymiennik też można w pewnym stopniu wyregulować temperaturę wody w grzejnikach i podłogówce.
Samo "wpięcie" pętli podłogowych na powrocie z grzejników tylko z pozoru jest dobrym pomysłem (a o ile rozumiem o to chodzi Aci). Jeśli w pomieszczeniach z grzejnikami będzie już wystarczająco ciepło, to przepływ woddy przez nie ustanie, a wtedy podłogówka nie będzie miała zasilania.
Link do komentarza
Fakt, nie zauważyłem. Pierwsza pompa powinna być na przewodzie zasilającym przed grzejnikami, a jest za nimi.
Poza tym jeszcze raz przypominam, że to ideowy schemat i nie zastąpi projektu. W takiej instalacji będzie przecież sporo "zagwozdek" ze sterowaniem (choćby z racji kilku pomp i wymiennika) i zrównoważeniem całości, tak by wszystko grzało jak trzeba.
To w zasadzie nie moja branża (choć elektryki tu trochę jest) ale z ciekawości zapytam, jak to powinno być z temperaturą wody powracającej do kotła na węgiel. Z tego co wiem producenci zalecają by temp. wody powracającej nie była niższa niż 65°C. W takiej instalacji z wymiennikiem myślę, że to nie problem - woda w części kocioł wymiennik może mieć i 90/70°C a niższe parametry uzyska sie regulując przepływ wody przez wymiennik po stronie grzejników.
Ale co zrobić gdy wymiennika nie ma, bo cała instalacja jest typu zamkniętego, a woda wracająca z podłogówki jest zbyt zimna? Zakłada się drugi mieszacz mieszający wodę powrotną z gorącą z zasilania? Zrobi się z tego trochę zabawy - jeden mieszacz na zasilaniu, drugi na powrocie, a wszystko tak by gorąca woda nie wróciła sobie najłatwiejszą drogą do kotła... Wiem że są takie urządzenia mieszające wodę powrotną z gorącą z zasilania (bodajże "laddomat") spotkałem się z tym przy kotle z dużym zasobnikiem akumulacyjnym. Ładowanie zbiornika odbywało się dopiero po nagrzaniu reszty, z tego co zrozumiałem woda ze zbiornika dostarczana była stopniowo.
Zastanawia mnie jeszcze jak to wszystko wygląda w instalacjach grawitacyjnych, bez pomp. Czy tam ruch wody jest tak powolny, że dla kotła nie ma niebezpieczeństwa nagłego schłodzenia? I jak taka instalacja współpracowałaby ze zbiornikiem akumulacyjnym?
Link do komentarza
aby utrzymać właściwą temperaturę zas/pow montuje się:
- zawór czterodrogowy
- sprzęgło hydrauliczne
i nie przy instalacji zamkniętej tyko otwartej bo mówimy o kotle na paliwo stałe jak rozumiem
Jeżeli chodzi o grawitację to są to najprostsze z instalacji i tam raczej nie spotyka się żadnych "bajerów"
Link do komentarza
Cytat

aby utrzymać właściwą temperaturę zas/pow montuje się:
- zawór czterodrogowy
- sprzęgło hydrauliczne
i nie przy instalacji zamkniętej tyko otwartej bo mówimy o kotle na paliwo stałe jak rozumiem
Jeżeli chodzi o grawitację to są to najprostsze z instalacji i tam raczej nie spotyka się żadnych "bajerów"



Przepraszam, z tym układem zamkniętym to był skrót myślowy. Rzeczywiście chodzi mi o sytuację, gdy instalacja jest zamknięta, choć powinna być typu otwartego. Kotły z wężownicą do odbioru nadmiaru ciepła to "rodzynki", a instalacji zamkniętych z kotłem na paliwo stałe jest wcale niemało. Jak zwykle zastanawiałem się ile taka instalacja jest w stanie wytrzymać, o ile wcześniej nie dojdzie do tragedii. Od jednego z producentów kotłów usłyszałem, że 2-3 sezony i połączenia w kotle zwykle nie wytrzymują.
Natomiast co do temp. zasilania i powrotu to można to faktycznie rozwiązać tak jak piszesz. Zastanawiam się za to co zrobić z nadmiarem ciepła?
Bo przecież kocioł na paliwo stałe może go dość często dostarczać w danej chwili więcej niż grzejniki powinny oddać. Dlatego przypomniał mi się laddomat i zbiornik akumulacyjny wody do c.o. Bez zbiornika ile ciepła wytworzy kocioł tyle grzejniki muszą oddać inaczej kocioł sie przegrzeje. Jakie będą skutki tego dla kotła, który wpakowano do instalacji zamkniętej wszyscy wiemy. Pytanie tylko czy grzejniki oddadzą ten nadmiar ciepła, kiedy mają zawory z głowicami termostatycznymi? Ano nie.
Że w instalacjach grawitacyjnych nie ma zabezpieczeń przed zbyt zimną wodą powracającą, to wiem. Chodzi mi o pytanie dlaczego? Podejrzewam, że ruch wody jest na tyle powolny, że zimna woda powracająca powoli miesza się z gorącą w kotle i jego elementom nic nie zagraża. Ale to moje przypuszczenie, konkretnej odpowiedzi nie znalazłem.
Link do komentarza
co do nadmiaru ciepła:
klient po zrobieniu instalacji stwierdził że kupi duży kominek z płaszczem bo taki mu się podoba a może zaoszczędzi
- połączyliśmy kominek z co przez płytowy i równolegle wpięliśmy bojler 300l, jeśli przesadzi z ogrzewaniem paląc w kominku to wstępnie podgrzeje cwu, bo od strony wody wylot wody ciepłej z bojlera jest wpięty jako zimna w piecu gazowym.
Co do grawitacji to tam wszystko dzieje się wooooooooolno. woda krąży nieco szybciej w instalacjach wysokich a wolniej w rozległych, i tam każda armatura regulująca raczej nie zda egzaminu bo nadmiernie powiększa i tak już duże opory
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Jeśli masz gaz to po co ładujesz się w węgiel ?
Paliłeś kiedyś węglem ? Wiesz ile czasu to pożera ? Jak kotłownia się brudzi itp.
Zaoszczędzisz 400 zł na sezon. Warto ?

Kup kondensata albo TURBO za 4000 zł i po krzyku. Reszte wpłać na lokatę do Getinu icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 3 miesiące temu...
Nie wiem czy znajdę tu odpowiedź, ale potrzebuję pomocy. Będę robił w domu ogrzewanie z pieca CO i jednocześnie będzie on podgrzewał wodę (np do kąpieli). mam dylemat bo w sobotę zalałem strop i zostawiłem dziurę w nim 53/53. Projekt przewiduje komin schiedla 48/50 ale takiego nie mogłem znaleźć a w ogóle to chciałbym porównać ceny z innymi kominami. wyjscie z pieca ma być fi 140. komin będzie czterolukowy ( w tym jeden dymny i trzy wentylacyjne. )chciałbym zeby mi ktoś pomógł dobrać odpowiedni komin do moich potrzeb a za razem rzeby nie był za drogi mieszcząc się w tym otworze. zależałoby mi zeby komin był jak najbardziej prostokątny bez żadnych "zębów" Jeśli jest ktoś kto mógłby mi pomóc to byłbym bardzo wdzięczny.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie wiem czy to jest T-cap ale pełna nazwa mojej pompy to : PANASONIC AQUAREA WH-MDC05J3E5 5KW MONOBLOK. Ogrzewa dom o powierzchni 100 m. kw. plus garaż plus CWU. Dom jest dobrze ocieplony więc pompa nie zużywa wiele energii zimą ale niskie rachunki za prąd, to raczej wynik fotowoltaiki na dachu. W pokojach zimą mam temperaturę 21 st. C., dla mnie wystarczy a w garażu 15 st. C. Jak na razie pompa daje radę. Co do innych pytań, to nie pomogę bo się na tym nie znam.
    • Przepraszam za brak konkretow. Dzialka rolna 0.7h jest polozona 130km a 0.3h 20km od miejsca gdzie planowana jest budowa domu. Jeszcze dodam że niedawno takie odległości nie stanowiły zadnego problemu poniewaz znajoma właśnie na takiej zasadzie się wybudowała.
    • Tak z ciekawości jaka moc tego Panasonica? To jest T-cap? Pytam, bo zanim zamontowałem kocioł gazowy też brałem pod uwagę T-capa 9kw. Tylko teraz jak policzyłem ile mocy zwykle używamy na gazie to wychodzi nie do wiary, ale kocioł zwykle chodzi na 6% mocy z 19kw, max było 12% przy mrozach nie wiem czy -10 czy więcej, przy czym % jest liczony od minimalnej mocy, czyli w moim przypadku od 3kw. Na CWU ustawione jest 50% i zasobnik 140L grzeje kilka minut, nie mierzyłem, ale raczej nie więcej niż 5-10 minut. I teraz mam wątpliwości, czy taki T-cap 9kw nie byłby po prostu za duży? Nie wiem czy te wskazania mocy na Termecie są rzeczywiste, ale jak już złapie temperaturę, a zwykle to jest 35°C na zasilaniu, to możliwe żeby chodził na 4-5Kw? Najwyższą jaką ustawiliśmy to było 42°C. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Darek: Farba do płytek to sprytny trik na odnowienie kafelek w łazience czy kuchni. Zacznij od solidnego przygotowania – umyj płytki środkiem odtłuszczającym, usuń brud i lekko je zmatuj papierem ściernym. Wybierz farbę ceramiczną, np. epoksydową, która wytrzyma wilgoć i codzienne zużycie. Nałóż podkład, jeśli jest wymagany, a potem dwie cienkie warstwy farby – wałkiem na dużych obszarach, pędzlem w trudno dostępnych miejscach. Między warstwami zrób przerwę 12-24 godzin. Fugi pomaluj osobno lub zostaw w oryginalnym kolorze dla efektu. To szybka alternatywa dla remontu, dająca nowy wygląd tanim kosztem. Po skończeniu daj farbie kilka dni na utwardzenie, unikając wody. Proste, a efektowne! https://www.nowin.pl/2023/12/21/farba-do-plytek-jak-pomalowac-kafelki-w-lazience-lub-kuchni/
    • Komentarz dodany przez zecia: Pomalowanie kafelek farbą do płytek to ekonomiczny sposób na nową łazienkę lub kuchnię. Najpierw przygotuj powierzchnię – oczyść ją z brudu i tłuszczu (np. benzyną ekstrakcyjną), a potem delikatnie zeszlifuj, by farba dobrze chwyciła. Wybierz farbę przeznaczoną do ceramiki, np. akrylową z utwardzaczem, odporną na wodę i zarysowania. Nałóż grunt, jeśli zaleca producent, a następnie dwie warstwy farby – wałkiem na płasko, pędzlem w kątach. Odczekaj 12-24 godziny między warstwami. Fugi możesz zamalować lub zostawić dla kontrastu, używając cienkiego pędzla. To sposób na szybką zmianę bez bałaganu. Po malowaniu chroń kafelki przed wilgocią przez kilka dni, aż farba stwardnieje. Styl i świeżość gwarantowane!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...