Skocz do zawartości

Ławy fundamentowe


Recommended Posts

Napisano
oj... (!)
technologia sprzed kilkudziesieciu lat.
aktualnie 90% (subiektywnie) opinii fachowcow teoretykow oraz inwestorow jest na NIE
wiem, ze jest to kuszace ekonomicznie, ale jest to (co najmniej) !niezgodne z twoim projektem!
Napisano
Fundamenty kamienne są najbardziej zbliżone do ideału, nie podciągają kapilarnie wody w górę, ale zimą pozwalają wodzie , która może wykraplać ścianie w ścianie spłynąc poniżej stefy przemarzania. Podobną rolę teraz pełnią membrany kubełkowe. www.isola-platon.fi/misc/ProductGuide.pdf
Napisano
Betonowanie fundamentu z użyciem kamienia polnego (Tzw. beton rodzynkowy) jest rozwiązaniem dopuszczalnym i nie wpływa na osłabienie posadowienia budynku. Kamienie należy wkładać w ciekłą mieszankę betonową rozmieszczając je równomiernie na całym obwodzie. Nie należy natomiast zalewać betonem lużno ułożonych kamieni, gdyż wtedy nie ma gwarancji dokładnego wypełnienia wolnych przestrzeni między nimi.
Napisano
czy taki fundament nie wymaga zgody projektanta?
w moim przypadku jest wyraznie zaznaczone w projekcie:
ławy fundamentowe - beton żwirowy klasy B20.
jak rozumiem "beton rodzynkowy" nie jest betonem żwirowym (w 100%)

czy to jest odstepstwo od projektu?
interesuje mnie to rowniez na przyszlosc...
Napisano
Fundament jest elementem konstrukcyjnym i jego zmian wymaga zgody projektanta
Problemem jest również ułożenie zbrojenia

Jest to również istotna zmiana od zatwierdzonego projektu budowlanego wymagająca zmiany pozwolenia na budowę
Napisano
Ogólnie odpowiadając jest to około 200 zł na 1 m3 kamienia
Należy jednak pamiętać o odpowiednim otuleniu kamienia a przede wszystkim zbrojenia
Jest jeszcze problem zwiększonego nakładu pracy spowodowany ręcznym układaniem kamieni w ciekłą mieszankę betonową rozmieszczając je równomiernie na całym obwodzie.
Napisano
Nie wiem jak w waszych okolicach ale u mnie daje się kamień do fundamentu ale tylko wtedy, gdy ławę robi się do poziomu terenu. Ja tak zrobiłem bo zalewałem przed zimą i zawaliłyby się wykopy (grząski teren). Unas jest tak, że zbrojenie zalewa się normalnie betonem B15 a dopiero nad zabetonowanym zbrojeniem wrzuca się nie za grube kamienie w beton. Łatwo policzyć: cena betonu z "gruszki: u nas to ok. 200,00 złbrutto/kubik czyli zaoszczędziłem 1000,00 zł bo weszło mi 6m3 kamienia, za który zapłaciłem 200,00 zł za jelcza.
Majster mówił mi, że nie powinno się dawać kamienia w zbrojenie bo osłabia fundament.
A tak w nawiasie: po co zmieniać projekt? wystarczy mieć mądrego kierownika budowy. Zabetonowanych kamieni nie widać icon_smile.gif i wcale nie osłabiają fundamentu pod warunkiem pprawidłowego rozkładania kamieni. Tak się robiło od wielu lat i do dzisiaj domy stoją i mają się dobrze.
Moim zdaniem należy jedynie zrobić porządne zbrojenie z wiązaniem "winkli" i dodać ew. jeden drucik dołem.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Poprzednik ma racje
- w części ławy gdzie jest zbrojenie nie należy wkładać kamieni
-natomiast w ścianie powyżej już jak najbardziej można. Nawet jak jest nie za wysoki domek to ścinę fundamentową można "wymurować" z kamieni - ale do tego potrzerbny odpowiedni fachowiec
  • 7 lata temu...
Napisano
a ja mam pytanie z innej beczki ... bede robił ławę 90cm szeroka.. i 40 wysoka ... budynek piętrowy niepodpiwniczony, mam pytanie takie posiadam duże ilosci kraweznikow betonowych wysokich na 30 i szerokich na 20 myslalem by umiescic je w ławie po obu stronach zbrojenia i zalac .. czy bedzie to prawidlowe rozwiazanie czy istnieje taka mozliwosc? rozwiazanie przesylam w zalaczniku (te na czerwono to krawezniki. )

DSC01446.jpg

Napisano
Ława powinna być monolitem. A co te krawężniki miały by Ci dać?
Napisano
To powrzucaj jeszcze trochę gruzu betonowego to zmniejszysz koszty o 1/2.
Ława ma być monolitem a to co będzie jak dasz? Zresztą masz chyba Kierbuda to pytaj jego bo to On się pod tym będzie podpisywał i to On odpowiada za Twoje i Twojej rodziny bezpieczeństwo.
Napisano
tak trochę z innej beczki - jakiej grubości jest ściana fundamentowa?

a sądząc po szerokości ławy to musi być fatalny grunt lub na piętrze parkować będą tiry, jakieś info o gruncie (pytam z ciekawości)?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chciałbym podzielić się opinią i kilkoma informacjami na temat zestawu Osmo 177, który świetnie sprawdza się przy pielęgnacji i odświeżaniu drewnianych blatów kuchennych. Jeśli posiadacie drewniane powierzchnie wykończone olejami Osmo lub innymi olejami do drewna, ten zestaw może okazać się bardzo przydatny. Co zawiera zestaw Osmo 177 ? Płyn czyszczący w sprayu (500 ml) – idealny do codziennego, delikatnego czyszczenia. Skutecznie usuwa zabrudzenia, nie niszczy powłoki i nie zostawia smug. Top-Olej 3058 (500 ml) – produkt regenerujący i chroniący drewno. Przywraca świeży wygląd, naturalny mat i zabezpiecza przed wilgocią. Rączka do pada – wygodny uchwyt do pracy z włókninami. Włóknina do aplikacji – umożliwia równomierne rozprowadzenie oleju. Włóknina do szlifowania – pozwala delikatnie przygotować powierzchnię do ponownego olejowania, usuwając drobne zmatowienia i ślady użytkowania. Dla kogo ten zestaw ? Osmo 177 sprawdzi się u wszystkich, którzy posiadają: drewniane blaty kuchenne, stoły i powierzchnie robocze z drewna, drewniane schody lub inne elementy wykończone olejami. Co warto podkreślić ? Zestaw zawiera wszystko, co potrzebne do pielęgnacji – nie trzeba dokupować żadnych akcesoriów. Proces odświeżania jest prosty i szybki, a efekty widoczne od razu. Po nałożeniu oleju drewno odzyskuje swój naturalny wygląd, a powierzchnia staje się odporna na zabrudzenia i wilgoć. Jak często stosować ? Zależnie od intensywności użytkowania – zabieg odświeżania można wykonywać co kilka miesięcy, a płynu czyszczącego używać na co dzień. Podsumowując – Osmo 177 to praktyczne i wygodne rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą zadbać o trwałość i estetykę drewnianych blatów. Polecam każdemu, kto ceni sobie naturalne wykończenia i dbałość o detale.   Chętnie odpowiem na pytania i posłucham Waszych opinii.    
    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...