Skocz do zawartości

fundamet schodkowy - czy to dobre rozwiązanie?


Recommended Posts

Napisano
Buduję dom z garażem. W części mieszkalnej dom jest podpiwniczony, w części garażowej nie. Od strony garażu budynek styka się z istniejącym nie podpiwniczonym budynkiem. Ławy fundamentowe budynku są na dwóch różnych głębokościach (garaż 1m, część mieszkalna 2,5m).
Projekt przewiduje przejście z jednej głębokości do drugiej przez fundament schodkowy. Takie rozwiązanie jest także opisane w literaturze fachowej. Wykonawca proponuje nieco inne, mniej pracochłonne rozwiązanie, a kierownik budowy się na to zgadza. Mianowicie pod garażem wykonać "prosty" fundament na poziomie 1m (bez schodkowego), którego zbrojenie będzie związane z wypuszczoną belką (pionowo) w ścianie fundamentowej.
Czy można tak zrobić? Jakie są wady i zalety obu rozwiązań?

Marcin
Napisano
Opis niezbyt dokładnie przedstawia proponowane rozwiązanie, i trudno je jednoznacznie ocenić. Istotą rzeczy jest oparcie garażu na belce żelbetowej o przekroju i zbrojeniu wyliczonym jak dla belki swobodnie podpartej. Wtedy można ją oprzeć na murze ściany budynku oraz na równoległym do niej fundamecie zagłębionym na przynajmniej 1m. Belki na których opierać się będą ściany można zagłębić znacznie płycej (30 - 40 cm) na podsypce piaskowej. Nie przenoszą one bowiem obciążeń na grunt a jedynie na podpory.


Artykuł na temat fudametów można przeczytać w Budujemy Dom nr. 03/05 pt. "Mocne ściany" https://budujemydom.pl/bd/artykuly/299/
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Lepiej zrobić ławę schodkowa zgodnie z projektem.
Inaczej za duże ryzyko.
Wykonawca zawsze szuka skrótów. Ale to jego problem. Zgodził się na prace zgodnie projektem. Chyba taniej by nie policzył...
jakby policzył, to też bym się nie zgodził.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Niee... Te śruby nie będą do niczego potrzebne. One są do obcięcia.   Mogę zejść ostatnim profilem 5cm do dołu ale... to wtedy wystarczy? Z ok. 35 cm zejdę do 30 cm. Czy nie lepiej dać jeszcze niżej jeden dodatkowy wieszak/profil i wtedy mam ok. 15 cm? Jak dodam jeszcze jeden profil niżej to bez obaw?
    • Teraz sobie powiększyłem i widzę, że UD sięgają do ścianki kolankowej. Murłaty w ogóle bym do tego nie mieszał. Zjedź ile się da ostatnim profilem, albo przyłóż łatę do tych profili i sprawdź jak to wyjdzie ze ścianką kolankową. Za wysoko dałeś te profile, wystarczyło dać 5cm niżej i wszystko by się fajnie zamknęło. Jak się zejdzie tak, żeby dało się to szpachlą przykryć to nic według mnie nie trzeba kombinować. Ale widzę że wystają śruby ze ścianki, co z nimi? Bo jak cokolwiek chcesz dawać na tą ściankę to już się płyty nie zejdą. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Widziałem te sposoby montażu, że ścianę też do dołu zabudowuje się GK i wtedy też ścianę można dodatkowo w ramach stelażu ocieplić wełną.   Jednakże nie. Ta końcówka ścian (mało ich tam jest) ma iść na tynk bez GK. Nie chcę już na ścianach GK.   Mógłbym zacząć z tym ostatnim wieszakiem jeszcze niżej. Jednakże zastanawiając się doszedłem do wniosku, że tam na samym dole (przy murłcie) i tak musi być jakiś dodatkowy profil.   Chyba jednak ja się tam z tym profilem narożnikowym jakoś złapał. Znaczy się musiałbym się nakombinować. Myślę tam usztywniłbym z tyłu za tym profilem elastycznym (wstrzyknął pianę PUR), a ten profil elastyczny łapał co powiedzmy te 40 cm na długie wkręty do murłatu. Gdybym zachował kąt i linię to powinno być chyba ok?   Zmierzyłem i od ostatniego wieszaka do końca płyty mam 35 cm. Sporo.   To co podałeś z tą listwą elastyczną to pewnie jedna opcja. Widziałem jednak w sieci na zdjęciach, że czasem są zdjęcia jak ktoś na dole montażu daje gęściej dwa wieszaki i profile. Zastanawia mnie czy tutaj gdybym dał dodatkowo jeszcze jeden wieszak na samym dole - wtedy wyszłoby, że od tego najniższego wieszaka/profilu do ściany byłoby 15 cm to już tyle płyta GK mogłaby wisieć? Czy nadal 15 cm to i tak nie za bardzo?   Bo może lepiej nie kombinować i zrobić tam zwyczajnie jeszcze jeden wieszak i profil i odległość 15 cm będzie akceptowalna?        
    • Fugi epoksydowe np. Mapei Kerapoxy, Litokol Starlike mają doskonałą przyczepność do ceramiki, nawet na powierzchniach z minimalnymi pozostałościami silikonu, jeśli są dobrze oczyszczone, odtłuszczone. Są wodoszczelne, odporne na pleśń i chemikalia, co czyni je idealnym wyborem do prysznica. Tworzą trwałą, twardą spoinę, która wystarczy na kilka lat.   Materiały na bazie cementu na stare tłuste fugi po silikonie nie przywrzą dobrze, zwłaszcza przy braku hydroizolacji, to bardzo ryzykowne.   Najlepiej położyć jak najcieńszy płaski brodzik "na wierzch" na te płytki, wcześniej zalane hydroizolacją.   Geberit Nemea ma 3,5 cm  to najcieńszy, elegancki model z odpływem liniowym tworzy płaską, jednolitą powierzchnię prysznica. Jest trwały, higieniczny, niewielki uskok podłogi. Jeśli budżet jest ograniczony, to  Schedpol Slight Line – tańszy, ale równie solidny.  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...