Skocz do zawartości

GWC


Wally

Recommended Posts

Napisano
Wracając do poprzedniej dyskusji z wymiennikami GWC ,mam pytanie.
Czy mamy jakieś podręczniki albo znane zasady projektowania takiego GWC ? i skąd biorą się zasady projektowania żwirowego GWC lub rurowego? Na tym forum dosyc dużo "specjalistów" wypowiadało sie na ten temat , ale chyba mówiono bardziej o swoich własnych doświadczeniach niż zasadach teoretycznych. Sam osobiście nie zajmuję się tymi tematami ale chętnie postudiuje ten temat jeśłi gdzies jest to napisane w spośób bardziej szczegółowy i rzetelny. Może ktoś pisął na ten temat pracę naukową? icon_confused.gif
Napisano
Też chętnie bym się z tym zapoznał. Jeżeli ktoś sie tym zajmie, to chciabym zwrócić uwagę na dwa tematy:
-wymiennik taki nie powinien latem schładzać powietrza poniżej punktu rosy (grozi zalaniem i zagrzybieniem)
-czy zwiększenie zużycia energii na pokonanie oporów zbyt rozbudowanego wymiennika nie "zabierze" zysków?
Tak jak to się dzieje przy wymiennikach w rekuperatorach. Porównywałem zuzycie energii przez silnik przy krzyzowym wymienniku Heatexa(70%) i "ulubinum" przez Pana Wally rurowym- przeciwprądowym (90%) , wychodzi prawie 50% drozej
Napisano
Sz. Panie TB
Znam Pana przywiązanie do ekonomii i sprawności systemów reku. Ale chciałbym wrócić do tzw; "zdrowego rozsądku". Systemy wentylacji reku mają za główne swoje zadanie jako cel NADRZĘDNY; - dostarczenie świeżego powietrza. Jest to cel sanitarno-higieniczny. I jeśli liczymy procenty i sprawności energetyczne wentylatora i wymiennika - w jaki sposób policzymy ile człowiek zaoszczędził w domu za to ,że się nie zadusił i nie zapadł na jakieś ciężkie alergie , czy choroby płuc etc.?Ile kosztuje spokój rodzica ,że jego dzieci nie chorują.? Ile kosztuje gwarancja ,że nasz dom nie jest zagrzybiony? Ile po prostu kosztuje nasze zdrowie i naszych dzieci i naszych członków rodziny?. To jest własnie fundamentalne pytanie. I powiem Panu , panie T.B. , że ja osobiście mam gdzieś extra 5% na wydajności i sprawności systemu reku, jeśli wiem , że to co mam zainstalowane, daje mnie spokój nt mojego i mojej rodziny zdrowia. Chciałbym aby Forumowicze zdali sobie sprawę, że możemy dzielić włos na czworo i oszczędzić tu i tam parę Watów energii - ale ZAWSZE jakimś kosztem. A koszt tutaj to jest NASZE zdrowie.Prawdziwa oszczędnośc jaka każdy Forumowicz zrobi - to jak zainstaluje sobie centrale reku. Jaka ona będzie , to jest na pewno wazne ,ale jeśłi spęłni ona efekt sanitarno-higieniczny nawet z byle jakim wymiennikiem ZAWSZE czlowiek będzie zdrowszy z takim reku jak bez niego.
Napisano
Ale wilgoć w GWC latem też mi się wydaje, że moze zdrowiu nie słuzyć.
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Wszyscy dążą do dużej wilgoci w domu w zimie i jak wiemy do dzisiaj nie ma dobrego taniego rozwiązania wtym zakresie. W lato wilgoć definitywnie nawet 50%RH przy dużej temperaturze jak 25-28 deg C może już być zagrożeniem dla rozwoju grzybów, grzybni i bakterii. Ma Pan rację za dużo wilgoci na pewno nie służy nikomu.
  • 1 rok temu...
Gość alf07
Napisano
zamierzam właśnie wykonać GWC, do tej pory byłem przekonany, że będzie to rurowy wymiennik, ale im więcej czytam tym bardziej skłaniam się do żwirowego GWC chociaż problemem u mnie może być dość wysoki poziom wód gruntowych 0,8 - 1 m
czy ktoś ma jakieś doświadczenia ze żwirowym GWC, ciekaw jestem Waszych opinii
Gość kufel
Napisano
najpierw trzeba sobie odpowiedzieć po co to robisz>
-jeżeli chcesz GWC podłączyć do rekuperatora domowego, to efekt będzie taki sam co z 20 m rury na tej samej głębokości, a rura jest szczelna i łatwa w czyszczeniu.
-jeżeli teraz chcesz GWC wykorzystać do studzenia, to musisz się liczyć z drogą instalacją okolo 1500 m3/h i hałasem . oczywiście też zwiększonym zuzyciem energii i niemożliwością umycia.
  • 12 lata temu...
Napisano

W temacie postu

Przepływy ciepła są dynamiczne, zmienne w czasie (następuje kumulacja ciepła, chłodu). Zależne od warunków zewnętrznych (temperatura, wilgotność, okres trwania danej pogody). Zależne od gruntu (rodzaj, wilgotność, przepływ wód gruntowych). Niema i nie będzie formuły matematycznej na wyliczenie GWC. Są pewne założenia wynikające z zebranych doświadczeń na istniejących instalacjach. Jaka powierzchnia wymiennika (płytowy lub  grzebieniowy), objętość (żwirowy), długość (rurowy). Ale te same wymienniki mogą dawać różne temperatury dla różnych lokalizacji, roku, sposobu użytkowania.

Z konkretów, są wyliczenia oporów powietrza.

  Dnia 5.04.2005 o 14:45, Gość napisał:

Znam Pana przywiązanie do ekonomii i sprawności systemów reku. Ale chciałbym wrócić do tzw; "zdrowego rozsądku". Systemy wentylacji reku mają za główne swoje zadanie jako cel NADRZĘDNY; - dostarczenie świeżego powietrza.

Rozwiń  

Zgadzam się z tezą, że zdrowie nie ma ceny, ale ekonomia też się liczy. Dla tych co lubię liczyć :) polecam Grzebieniowy GWC. Cena przy samodzielnym wykonaniu nawet poniżej 5tys zł.

Minimalne zwiększenie kosztu inwestycji (~1%). Znaczące zwiększenie komfortu. Na pytanie o opłacalność niech każdy odpowie sobie sam.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...