Skocz do zawartości

Jaki kolektor słoneczny?


Recommended Posts

Napisano
naczy jesli chcesz zostawic taki kąt nachylenia to płaski ale musisz woedziec ze tylko latem bedzie naprawde skutecznie działał jesienią mozesz zapomniec zeby co kolwiek podgrzał
Napisano
Witam !

Uważam, że na naszym rynku jest wiele firm, które w swojej ofercie mają kolektory, które nie są kolektorami próżniowymi a mają tak samo wysokie sprawności jak próżniówki. Np. są takie, które osiągają tak wysokie sprawności ( absorpcja do 97%) dzięki pełnopowierzchniowym abosrberom oraz przewodom w postaci podwójnej wężownic.


  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Witam,

Na dach o tak małym nachyleniu najlepiej zastosować specjalną konstrukcję dla kolektorów słonecznych umożliwiającą zamontowanie ich pod dużo większym kątem. Czasem w takim przypadku jak Twój stosuje sie indywidualne rozwiązania. Realizacja takiego pomysłu jest bardziej opłacalna ponieważ znacząco zwiększy uzyski z kolektorów słonecznych.

To czy wybrać kolektor płaskie czy rurowe to zależy do czego chcesz wykorzystywać podgrzaną wodę. Jeśli ma to być sezonowe źródło ciepła to jak najbardziej wybierz płaskie kolektory - dają ogromną ilość ciepła w letnie dni. Jeśli chcesz kolektory słoneczne wykorzystywać całorocznie to polecam konstrukcje rurowe z próżniową izolacją (ona zapewnia dużo większe uzyski ciepła w zimne dni). Ja promuję kolektory słoneczne firmy heliosin (wysoka jakość i sprawność przy zachowaniu racjonalnych cen).
Ogólnie rzecz ujmując warto zamontować te kolektory słoneczne (jakie nie kupisz) na nieco większym nachyleniu niż te 15 stopni. W przciwnym wypadku im niżej będzie słońce (jesień, zima, wiosna) tym powierzchnia czynna dużo mniejsza. Odpowiednia konstrukcja podnosząca kąt zamontowania kolektorów słonecznych może w okresie jesienno wiosennym zwiększyć wydajność o 50% w stosunku do kolektorów zamontowanych na pochyłości 15 stopni. Inaczej ujmując żeby w okresie od jesieni do wiosny uzyskać porównywalną ilość energii na dachu o nachyleniu 15 stopni bez konstrukcji podnoszącej musisz zakupić dwa razy więcej kolektorów niż w sytuacji z zamontowaną konstrukcją podnoszącą kolektor słoneczny.
Napisano
Bastek: kolektory słoneczne powinny być skierowane możliwie prostopadle do kierunku padania promieni słonecznych - wtedy szkło solarne przykrywające absorber przepuszcza ich jak najwięcej. Ktoś napisał o konstrukcji, która zwiększy kąt pochylenia kolektora - dobre rozwiązanie. Ale zastanówmy się wpierw co chcemy osiągnąć - duże uzyski energii w lecie (wspomaganie ogrzewania cwu) czy zimie (wspomaganie co)? W lecie optymalny kąt pochylenia wynosi około 25stopni, z kolei w zimie nawet i 70stopni. Zawsze pozostaje też możliwość montażu kolektora próżniowego poziomo - można obracać rury próżniowe w taki sposób aby absorber był skierowany prostopadle do padania promieni słonecznych.
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

Witam !

Uważam, że na naszym rynku jest wiele firm, które w swojej ofercie mają kolektory, które nie są kolektorami próżniowymi a mają tak samo wysokie sprawności jak próżniówki. Np. są takie, które osiągają tak wysokie sprawności ( absorpcja do 97%) dzięki pełnopowierzchniowym abosrberom oraz przewodom w postaci podwójnej wężownic.




No Raczej bym sie z Tym nie zgodził icon_smile.gif
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witam,

Na dach o tak małym nachyleniu najlepiej zastosować specjalną konstrukcję dla kolektorów słonecznych umożliwiającą zamontowanie ich pod dużo większym kątem. Czasem w takim przypadku jak Twój stosuje sie indywidualne rozwiązania. Realizacja takiego pomysłu jest bardziej opłacalna ponieważ znacząco zwiększy uzyski z kolektorów słonecznych.

To czy wybrać kolektor płaskie czy rurowe to zależy do czego chcesz wykorzystywać podgrzaną wodę. Jeśli ma to być sezonowe źródło ciepła to jak najbardziej wybierz płaskie kolektory - dają ogromną ilość ciepła w letnie dni. Jeśli chcesz kolektory słoneczne wykorzystywać całorocznie to polecam konstrukcje rurowe z próżniową izolacją (ona zapewnia dużo większe uzyski ciepła w zimne dni).



No ja znowu słyszałam, że prózniowe nie są najlepsze na zimę, bo trzeba je regularnie obczyszczać ze śniegu. Do tego jeśli sa podwójnym przeszkleniu to mniej światła dochodzi do środka. Trzeba więc wybrac lepszy model a to oznacza wyższe koszty. Ja kupiłam kolektory płaskie i sprawują się całkiem w porządku.
Napisano
Cytat

Jaki kolektor słoneczny wybrać na dach o spadku 15 stopni skierowanym na południe - rurowy czy płaski?



Z tego co wiem to rórowy. jest wydajniejszy i ma dłuzsza gwarancje. jedna z firm daje 20l. do tego instalacja jest z kwasówy. glikol ma temperature wzenia do 190 st. kolektory rurowe sa odporniejsze na uszkodzenia np przy gradobiciu. Maja wieksza powierzchnie pozyskiwania ciepla niz kolektory płaskie i podobno niezle sprawdzaja sie w zimię. Znajomy uzyskał temperature wody w zbiorniku ok 36 st przy minus 20st na zewnatrz przysłonecznej pogodzie. na moj daszek też takie załoze. a spadek dachu nie ma tu żadnego znaczenia. Montazysci zrobia swoje a czas dalej płynie.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Z tego co wiem to rórowy. jest wydajniejszy i ma dłuzsza gwarancje. jedna z firm daje 20l. do tego instalacja jest z kwasówy. glikol ma temperature wzenia do 190 st. kolektory rurowe sa odporniejsze na uszkodzenia np przy gradobiciu. Maja wieksza powierzchnie pozyskiwania ciepla niz kolektory płaskie i podobno niezle sprawdzaja sie w zimię. Znajomy uzyskał temperature wody w zbiorniku ok 36 st przy minus 20st na zewnatrz przysłonecznej pogodzie. na moj daszek też takie załoze. a spadek dachu nie ma tu żadnego znaczenia. Montazysci zrobia swoje a czas dalej płynie.




Kolor glikolu uzależniony jest od producenta, a właściwie barwniku jaki producent do niego dodaje, gdyż sam glikol jest bezbarwny.

Jeżeli chodzi o nachylenie dachu to ma pan rację - nie gra one głównej roli gdyż istniej,a systemy montarzowe pozwalające ustawić kolektory pod odpowiednim kątem.

Jeżeli chodzi o dobór instalacji solarnej zaprojektowanej bezpośrednio dla Pana wymogów, polecam o kontakt z przedstawicielem handlowych:

tel. (+48 42) 689-33-78
tel. (+48 42) 689-33-53
fax (+48 42) 689-33-99
e-mail sprzedaz@ergom.com
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Kąt nachylenia najlepiej dobierać pod względem okresu kiedy kolektor ma największe sprawności, a więc latem. Słońce wtedy jest wysoko i najkorzystniejszym kątem jest około 30 stopni. (Nie tak jak by się to miało wydawać 45)
Napisano
Cytat

No ja znowu słyszałam, że prózniowe nie są najlepsze na zimę, bo trzeba je regularnie obczyszczać ze śniegu. Do tego jeśli sa podwójnym przeszkleniu to mniej światła dochodzi do środka. Trzeba więc wybrac lepszy model a to oznacza wyższe koszty. Ja kupiłam kolektory płaskie i sprawują się całkiem w porządku.



Jeżeli kolektory słoneczne rurowe "prozniowe" nie maja podwójnego przeszklenia, to znaczy ze nie są kolektorami prózniowymi tylko rurowymi. I takie kolektory są napewno gorsze od najsłabszych płaskich.


Cytat

Z tego co wiem to rórowy. jest wydajniejszy i ma dłuzsza gwarancje. jedna z firm daje 20l. do tego instalacja jest z kwasówy. glikol ma temperature wzenia do 190 st. kolektory rurowe sa odporniejsze na uszkodzenia np przy gradobiciu. Maja wieksza powierzchnie pozyskiwania ciepla niz kolektory płaskie i podobno niezle sprawdzaja sie w zimię. Znajomy uzyskał temperature wody w zbiorniku ok 36 st przy minus 20st na zewnatrz przysłonecznej pogodzie. na moj daszek też takie załoze. a spadek dachu nie ma tu żadnego znaczenia. Montazysci zrobia swoje a czas dalej płynie.



A skąd te informacje??
Od instalatorów czy przedstawicieli handlowych.
Jeśli tak jest, niech się pochwalą jakimś (europejskim) badaniem sprawności.
Co do powierzchni pozyskiwania to także bym się nie zgodził.
Przykład kolektora "prozniowego" rurowego:

- Ilość rur próżniowych: 15szt.
- Średnica zewnętrzna rur próżniowych: 58mm
- Wymiary kolektora: 1990x1195 mm
- Powierzchnia brutto: 2,370 m2
- Powierzchnia apertury: 1,415 m2
- Powierzchnia absorbera z lustrami: 1,920 m2
- Powierzchnia całkowita absorbera: 3,75 m2

Jeżeli nie ma luster, to tylko część (ta nasłoneczniona) powierzchni pracuje prawda?

Przykład płaskiego kolektora:
- wymiary kolektora : 1250x2130mm
- powierzchnia brutto: 2,66m2
- powierzchnia absorbera: 1190x2100mm = 2,5m2

Aby rurowy bez luster, miał taką powierzchnię czynną absorbera to:
- Ilość rur próżniowych: 20szt.
- Średnica zewnętrzna rur próżniowych: 58mm
- Wymiary kolektora: 1990x1560 mm
- Powierzchnia brutto: 3,103 m2
- Powierzchnia apertury: 1,876 m2
- Powierzchnia absorbera z lustrami: 2,566 m2
- Powierzchnia całkowita absorbera: 5 m2

A to już wiecej miejsca na dachu zajmuje oraz jest dużo droższe niż płaskie.
Poza tym sprawności podawane i niepotwierdzone przez niezależne jednostki badawcze (najlepiej wydające certyfikat SolarKeyMark) można o kant d...y roztrzaskać.


Ja na swoich płaskich kolektorach o powierzchni 12,5m2 czynnej absorbera, rozgrzałem zbiornik kombinowany 1000/220 do 40*C przy temperaturze -20*C w piękny słoneczny dzien.
A instalacja tańsza o połowe i mam pewność ze kolektory nie są chińskie, bo sam byłem w fabryce (Kirchdorff) po te kolektory.
Dobre próżniówki to Paradigma, ale za te trzeba zapłacić i to słono.


Cytat

Kąt nachylenia najlepiej dobierać pod względem okresu kiedy kolektor ma największe sprawności, a więc latem. Słońce wtedy jest wysoko i najkorzystniejszym kątem jest około 30 stopni. (Nie tak jak by się to miało wydawać 45)



Tu bym się nie zgodził.
Należy dobierać kąt kolektorów taki, aby uzyskiwały maksimum ze swoich możliwości przy najmniejszych nasłonecznieniach (zima).
Latem i tak jest do oporu.
Co zrobić latem gdy ciepła nie wykorzystamy a słońca nie można wyłączyć, oraz gdy nie ma możliwości zmagazynowania ciepła na okres późniejszy (np. zimę)??
Przegrzanie instalacji i degradacja płynu, oraz wrzątek w kranach.


Pozdrawiam
Maciej Płokarz
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

mam pewność ze kolektory nie są chińskie, bo sam byłem w fabryce (Kirchdorff) po te kolektory.




a ja sie z Panem nie zgodzę icon_smile.gif
chińskie a chińskie to duża różnica, można kupić typowy chiński badziew a można na prawdę sprawne urządzenie, to tylko kwestia odpowiedniego wyboru. Poza tym z własnego doświadczenia wiem, ze na prawdę kolektor płaski nie może się równać a kolektorem próżniowym pod względem efektywności a koszt takiej instalacji wcale nie jest oszałamiający.

p.s. teraz na rynku jest tak dużo chińskich produktów, że tylko ktoś na prawdę niepoważny pisze, ze nadal chińskie=złe
wszystko jest kwestią odpowiedniego wyboru
a jeżeli ktoś jest zainteresowany szerszymi informacjami na temat DOBRYCH próżniowych kolektorów to zapraszam na PW
Napisano
Biorąc pod uwagę nasłonecznienie i sprawność działania kolektorów słonecznych zaleca się, aby były zainstalowane pod kątem 30-60 stopni (wtedy ich sprawność jest najwyższa). Przy obliczaniu wymaganej powierzchni kolektorów, w przypadku mniejszych lub większych kątów nachylenia należy zastosować współczynniki korygujące, które zrekompensują utratę sprawności zwiększoną powierzchnią paneli solarnych (np. zgodnie z tebelą poniżej). Podobna zasada dotyczy przypadku odchylenia osi zainstalowanych kolektorów od kierunku południowego.

DSC01446.jpg



Dyrektor Techniczny
Sławomir Łyskawka
Napisano
Kąt nachylenia kolektorów od poziomu ma znaczenie na ich pracę w zależności od pory roku. Mniejszy kąt 10-30 st wpływa korzystnie na odbiór energii w okresach o największym nasłonecznieniu (wiosna, lato, wczesna jesień), natomiast wpływa niekorzystnie na wykorzystanie energii w okresach zimowych (okres zdecydowanie niekorzystny dla pracy kolektorów słonecznych: dzień krótki, niska temp. zewnętrzna, słońce nisko nad horyzontem a dodatkowo możliwość zalegania śniegu na powierzchni kolektorów, przy czym z kolektora płaskiego możliwość stopienia śniegu poprzez straty konwekcyjne). Kąt 45 st jest to kompromis miedzy okresem letnim i zimowym.

Zasada działania kolektora płaskiego oraz próżniowego jest identyczna. Różnica jest tylko w izolacji kolektorów słonecznych powodująca straty konwekcyjne przy niskich temperaturach. Kolektor próżniowy ma mniejsze straty ciepła w okresach zimowych. Pojęcie kolektor próżniowy rurowy to taki, który posiada jeszcze próżnię. Jeżeli rura się rozszczelni to wtedy możemy mówić o kolektorze rurowym – natomiast w rzeczywistości rura jest do wymiany ponieważ nie posiada izolacji i straci ciepło odebrane przez rury szczelne.

Warunkiem poprawnego działania instalacji jest odpowiednie dopasowanie powierzchni grzewczej (czynnej) kolektorów słonecznych do pojemności zasobnika. Zazwyczaj kolektory próżniowe mają mniejszą powierzchnię czynna niż kolektory płaskie – efekt tego jest taki, że trzeba zwiększyć ilość kolektorów (rur) podnosząc tym samym koszt inwestycji i zwiększając okres zwrotu poniesionych kosztów.

Wniosek jest taki, że ZDECYDOWANIE KOLEKTOR PŁASKI.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
    • 💰 Opłaty urzędowe – pozwolenie na budowę garażu: 1. ✅ Opłata skarbowa za wydanie pozwolenia na budowę: 0 zł – jeśli garaż budujesz na własne potrzeby (na działce prywatnej, nie zarobkowo). 112 zł – jeśli garaż ma być użytkowany komercyjnie (np. wynajem, działalność gospodarcza). 2. ✅ Mapa do celów projektowych (potrzebna do projektu): od 800 zł do 2 000 zł, w zależności od lokalizacji i geodety. 3. ✅ Wypisy i wyrysy z MPZP lub decyzja o WZ (jeśli nie ma planu): Wypis i wyrys z MPZP: ok. 50–150 zł Decyzja o warunkach zabudowy (WZ): 0 zł – ale może zająć 2–3 miesiące. 4. ✅ Warunki przyłączy mediów (jeśli potrzebne): zwykle bezpłatne, ale mogą być długie terminy oczekiwania. Za przyłącze energii elektrycznej możesz zapłacić od 100 do 200 zł za warunki, natomiast budowa przyłącza to już osobny koszt (nawet kilka tys. zł, jeśli garaż ma być z prądem). 5. ✅ Opłata za wpis do dziennika budowy: od 50 zł do 100 zł (czasem geodeta lub projektant załatwia to w pakiecie). 💰 Koszt projektu garażu – orientacyjne ceny w 2025: 1. ✅ Projekt gotowy (typowy) + adaptacja: Projekt gotowy garażu: od 500 zł do 1 500 zł Adaptacja przez lokalnego architekta: od 1 000 zł do 3 000 zł 🔹 Łącznie: 1 500–4 000 zł 2. 🛠 Projekt indywidualny (na zamówienie): od 3 000 zł do 6 000 zł (zależnie od wielkości, konstrukcji – np. murowany, z płaskim dachem, z poddaszem itp.)   https://chatgpt.com/
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...