Skocz do zawartości

Sprawdzanie obecności bakterii Lagionella


Recommended Posts

Napisano
Z tego co wiem, to NIE. Ale pociąć się za tę informację nie dam! Może już coś wymyślono? Co więcej... nie wszystkie stacje SANEPIDU są w stanie takie badania przeprowadzić.
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

icon_sad.gif Myślę, że troszkę straszycie! Mój zbiornik c.w.u. nie ma automatycznego przegrzewania wody, a jakoś nic się nie dzieje.




Bez paniki Pani Jolu icon_smile.gif
bakteriostatyczność – niszczenie bakterii i drobnoustrojów znajdujących się w wodzie, co nie ma miejsca w instalacjach z tworzyw sztucznych. Bakteria Legionella pneumophila (występująca w sieciach wodociągowych) w temperaturze 55 0C w instalacji miedzianej ginie w ciągu 20 minut, natomiast w instalacji z PVC w tej samej temperaturze w ciągu 3 godzin następuje podwojenie się ilości tej bakterii
- brak ograniczeń temperaturowych, co w przypadku dezynfekcji termicznej jest bardzo ważną zaletą. Najbardziej skuteczna dezynfekcja przeprowadzana w temp. 70 0C, nie może być często zastosowana dla rur z tworzyw sztucznych.
  • 4 tygodnie temu...
Gość qbek17
Napisano
Na obecność bakterii Legionelli spory wpływ może mieć instalacja, a dokładnie jej układ. Jeśli są "ślepe" końcówki, stojąca w nich woda to siedlisko bakterii. W dobrze zaprojektowanym układzie, przy regularnie użytkowanej sieci bakterie nie zdążą się rozwinąć. Dodatkowo układ grzewczy powinien utrzymywać temperaturę, w której zahamowany jest rozwój bakterii (powyżej 55-60 stopni), z możliwością chwilowego zwiększenia tej temperatury do 70 stopni (przy takiej temperaturze Legionella już ginie)
Jeśli już pojawią się bakterie, najprostszym sposobem ich usunięcia jest przepłukanie całej instalacji gorącą wodą. Jeśli to nie pomoże można zastosować dezynfekcję i tu mamy spory wybór metod.
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

A szkoda! Bo choroba legionistów jest podstępna... dosyć icon_smile.gif


A czasami nawet zabija. Polecam linki w poprzednim moim wpisie.

Znaczy się w pierwszym wpisie w tym wątku.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Na obecność bakterii Legionelli spory wpływ może mieć instalacja, a dokładnie jej układ. Jeśli są "ślepe" końcówki, stojąca w nich woda to siedlisko bakterii. W dobrze zaprojektowanym układzie, przy regularnie użytkowanej sieci bakterie nie zdążą się rozwinąć. Dodatkowo układ grzewczy powinien utrzymywać temperaturę, w której zahamowany jest rozwój bakterii (powyżej 55-60 stopni), z możliwością chwilowego zwiększenia tej temperatury do 70 stopni (przy takiej temperaturze Legionella już ginie)
Jeśli już pojawią się bakterie, najprostszym sposobem ich usunięcia jest przepłukanie całej instalacji gorącą wodą. Jeśli to nie pomoże można zastosować dezynfekcję i tu mamy spory wybór metod.

 


Dokładnie - bardzo istotny jest zakres temperatur w instalacjach. Metody dezynfekcji to juz inna rozmowa.

"
Wpływ temperatury i materiałów na możliwość kolonizacji instalacji pałeczkami Legionella

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) W budynkach, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej, w instalacji ciepłej wody powinien być zapewniony stały obieg wody, także na odcinkach przewodów o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3 dm3 prowadzących do punktów czerpalnych. Instalacja ciepłej wody powinna zapewniać uzyskanie w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 55°C i nie wyższej niż 60°C, przy czym instalacja ta powinna umożliwiać przeprowadzanie jej okresowej dezynfekcji termicznej przy temperaturze wody nie niższej niż 70°C.

Zapis ten umożliwia prowadzenie okresowej dezynfekcji termicznej instalacji, która jest bardzo skuteczna w walce z pałeczkami Legionella. Poniżej przedstawiono wpływ temperatury na przeżywalność tych bakterii.

Temperatura poniżej 20°C – pałeczki Legionella mogą przeżyć, ale nie namnażają się ponieważ są w stanie anabiozy. Temperatura wody w instalacji zimnej wody nie powinna przekraczać 20°C.

Temperatura pomiędzy 35°C a 46°C - zakres optymalny dla namnażania się bakterii z rodzaju Legionella.

Temperatura 50°C – bakterie z rodzaju Legionella mogą przeżyć ale się nie namnażają.

Temperatura 55°C – bakterie z tego rodzaju giną w przeciągu 5 – 6 godzin.

Temperatura 60°C – pałeczki Legionella giną w ciągu 32 minut. Rośnie jednak ryzyko oparzenia.

Temperatura 66°C – pałeczki Legionella giną w przeciągu 2 minut.

Temperatura 70 – 80°C – temperatura dezynfekcji termicznej.

Jak wynika z powyższego zestawienia w zakresie temperatur pomiędzy 20°C a 50°C pałeczki Legionella mają zdolność do namnażania. W celu ochrony instalacji przed możliwością kolonizacji tymi bakteriami należy dołożyć wszelkich starań aby wartość temperatury zimnej i ciepłej wody w instalacji nie znajdowała się w tym zakresie.

Jednym z czynników mających wpływ na ryzyko kolonizacji jest rodzaj materiału z jakiego została ona wykonana. W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące zdolności kolonizacji tymi bakteriami trzech rodzajów materiałów w zależności od temperatury wody. Z poniższego zestawienia (tabela w poniższym linku) wynika że najbardziej odporna na kolonizację jest miedź."

Tutaj link, z którego pochodzi ten cytat i wiele innych informacji na temat omawianego zagrożenia.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Proszę o poradę tych, co się znają, bo pojęcia nie mam jak właściwie do tematu podejść. Dwa lata temu stałem się właścicielem jednego z lokali na niewielkim osiedlu szeregowców. Niedawno dopiero zastanowił mnie fakt, że nie mamy dostępu do dachu. Temat zaistniał tym bardziej, że chcemy podejść do przeglądu kominowego i na fakt braku dostępu do dachu zwrócił uwagę kominiarz. Stwierdził, że takiego dostępu wymagają przepisy i powołał się na Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Konkretnie w Dziale VII. Bezpieczeństwo użytkowania, § 308 Wejścia na dach napisane jest, że w budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych. W odpowiedzi na zadane pytanie deweloper odpowiedział, że dostęp do dachu z zewnątrz (drabina na stałe przymocowana do elewacji) nie jest wymagana przepisami, ponieważ przepis dotyczy jedynie budynków z wydzieloną wewnętrzną klatką schodową. Nie rozumiem tego, że dwukondygnacyjny budynek (czyli minimum parter z piętrem, tak?) z wewnętrzną wydzieloną klatką schodową powinien taki dostęp mieć a budynek w zabudowie szeregowej (każdy lokal ma swoje wewnetrzne schody, które nie są traktowane jako "klatka schodowa"?) już nie, mimo że wysokość takiego budynku może być przecież identyczna? Dostęp do kominów to jedno, ale na przykład jakieś zaprószenie ognia i... możemy sobie z dołu tylko patrzeć i czekać aż strażacy przyjadą - oby na czas. Czy deweloper ma rację?
    • Firma Real Klim świadczy usługi z zakresu klimatyzacji, wentylacji i rekuperacji na terenie województw małopolskiego i śląskiego. Posiadamy certyfikaty oraz uprawnienia państwowe, które są niezbędne przy wykonywaniu prac montażowo - serwisowych. https://realklim.pl/   Nasza firma specjalizuje się w profesjonalnym montażu klimatyzacji w domach, biurach i lokalach usługowych. Gwarantujemy szybki, solidny i estetyczny montaż oraz fachowe doradztwo w doborze urządzeń. https://realklim.pl/klimatyzacja   Oferujemy kompleksowy serwis klimatyzacji – od przeglądów po naprawy. Dbamy o wydajność, czystość i długą żywotność Twojego urządzenia. https://realklim.pl/serwis-klimatyzacji   Projektujemy i montujemy systemy wentylacyjne dopasowane do potrzeb budynku. Zapewniamy komfort oddychania i skuteczne usuwanie wilgoci. https://realklim.pl/wentylacja   Zajmujemy się instalacją i serwisem systemów rekuperacji, które zapewniają świeże powietrze w domu i pozwalają oszczędzadź na ogrzewaniu. https://realklim.pl/rekuperacja   Specjalizujemy się w montażu pomp ciepła – ekologicznego źródła ogrzewania. Pomagamy dobrać odpowiednie urządzenie i zapewniamy jego obsługę. https://realklim.pl/pompy-ciepła   Sprawdź Naszą wizytówkę Google, sprawdź opinię klientów oraz wybrane realizacje: Wizytówka Google
    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...