Skocz do zawartości
Róża Ocean Niebo Wiosna Betoniarka Jajoszczypiorny Bruk Wrota Hadesu Purpurowy obłęd Smok
Zaloguj się, aby obserwować  
ana09

Sprawdzanie obecności bakterii Lagionella

Recommended Posts

Czy istnieją sposoby samodzielnego sprawdzania obecności bakterii "Lagionella" w domowej łazience i instalacjach?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Z tego co wiem, to NIE. Ale pociąć się za tę informację nie dam! Może już coś wymyślono? Co więcej... nie wszystkie stacje SANEPIDU są w stanie takie badania przeprowadzić.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Groza? Sądząc po zainteresowaniu tym tematem, to raczej niewielka icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bo ludzie nawet nie wiedzą, że chorują na chorobe legionistów! Myslą, ze to grypa... Tymczasem legionelloza jest groźniejsza!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Ale straszymy! Aż mi głupio icon_sad.gif Przecież ludzie mają w domu jacuzzi, wanny z hydromasażem... i jakoś żyją, a legionella ich nie zabija!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Część urządzeń np, jacuzzi ma specjalną funkcję automatycznego niszczenia legionelli.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
I urządzenia do podgrzewania c.w.u. również. Widocznie ktoś dostrzegł wreszcie problem icon_smile.gif

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Bo legionella to jest cholerstwo! Zdradliwe i podstępne... Człowiek myśli, że ma jakąś banalną infekcję, a ty łup i może być po ptokach!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
icon_sad.gif Myślę, że troszkę straszycie! Mój zbiornik c.w.u. nie ma automatycznego przegrzewania wody, a jakoś nic się nie dzieje.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

icon_sad.gif Myślę, że troszkę straszycie! Mój zbiornik c.w.u. nie ma automatycznego przegrzewania wody, a jakoś nic się nie dzieje.




Bez paniki Pani Jolu icon_smile.gif
bakteriostatyczność – niszczenie bakterii i drobnoustrojów znajdujących się w wodzie, co nie ma miejsca w instalacjach z tworzyw sztucznych. Bakteria Legionella pneumophila (występująca w sieciach wodociągowych) w temperaturze 55 0C w instalacji miedzianej ginie w ciągu 20 minut, natomiast w instalacji z PVC w tej samej temperaturze w ciągu 3 godzin następuje podwojenie się ilości tej bakterii
- brak ograniczeń temperaturowych, co w przypadku dezynfekcji termicznej jest bardzo ważną zaletą. Najbardziej skuteczna dezynfekcja przeprowadzana w temp. 70 0C, nie może być często zastosowana dla rur z tworzyw sztucznych.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Czyli jest kolejny argument, aby dać sobie spokój z instalacjami tworzywowymi?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Och! Ja nie czuję się specjalnie spanikowana icon_wink.gif


Ale uważać na legionellę trzeba i lekceważyć jej nie można!

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Na obecność bakterii Legionelli spory wpływ może mieć instalacja, a dokładnie jej układ. Jeśli są "ślepe" końcówki, stojąca w nich woda to siedlisko bakterii. W dobrze zaprojektowanym układzie, przy regularnie użytkowanej sieci bakterie nie zdążą się rozwinąć. Dodatkowo układ grzewczy powinien utrzymywać temperaturę, w której zahamowany jest rozwój bakterii (powyżej 55-60 stopni), z możliwością chwilowego zwiększenia tej temperatury do 70 stopni (przy takiej temperaturze Legionella już ginie)
Jeśli już pojawią się bakterie, najprostszym sposobem ich usunięcia jest przepłukanie całej instalacji gorącą wodą. Jeśli to nie pomoże można zastosować dezynfekcję i tu mamy spory wybór metod.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

A szkoda! Bo choroba legionistów jest podstępna... dosyć icon_smile.gif


A czasami nawet zabija. Polecam linki w poprzednim moim wpisie.

Znaczy się w pierwszym wpisie w tym wątku.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
A najlepiej kupić taki kocioł grzewczy, który ma wbudowaną funkcję usuwania legionelli. I po sprawie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Cytat

Na obecność bakterii Legionelli spory wpływ może mieć instalacja, a dokładnie jej układ. Jeśli są "ślepe" końcówki, stojąca w nich woda to siedlisko bakterii. W dobrze zaprojektowanym układzie, przy regularnie użytkowanej sieci bakterie nie zdążą się rozwinąć. Dodatkowo układ grzewczy powinien utrzymywać temperaturę, w której zahamowany jest rozwój bakterii (powyżej 55-60 stopni), z możliwością chwilowego zwiększenia tej temperatury do 70 stopni (przy takiej temperaturze Legionella już ginie)
Jeśli już pojawią się bakterie, najprostszym sposobem ich usunięcia jest przepłukanie całej instalacji gorącą wodą. Jeśli to nie pomoże można zastosować dezynfekcję i tu mamy spory wybór metod.

 


Dokładnie - bardzo istotny jest zakres temperatur w instalacjach. Metody dezynfekcji to juz inna rozmowa.

"
Wpływ temperatury i materiałów na możliwość kolonizacji instalacji pałeczkami Legionella

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) W budynkach, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej, w instalacji ciepłej wody powinien być zapewniony stały obieg wody, także na odcinkach przewodów o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3 dm3 prowadzących do punktów czerpalnych. Instalacja ciepłej wody powinna zapewniać uzyskanie w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 55°C i nie wyższej niż 60°C, przy czym instalacja ta powinna umożliwiać przeprowadzanie jej okresowej dezynfekcji termicznej przy temperaturze wody nie niższej niż 70°C.

Zapis ten umożliwia prowadzenie okresowej dezynfekcji termicznej instalacji, która jest bardzo skuteczna w walce z pałeczkami Legionella. Poniżej przedstawiono wpływ temperatury na przeżywalność tych bakterii.

Temperatura poniżej 20°C – pałeczki Legionella mogą przeżyć, ale nie namnażają się ponieważ są w stanie anabiozy. Temperatura wody w instalacji zimnej wody nie powinna przekraczać 20°C.

Temperatura pomiędzy 35°C a 46°C - zakres optymalny dla namnażania się bakterii z rodzaju Legionella.

Temperatura 50°C – bakterie z rodzaju Legionella mogą przeżyć ale się nie namnażają.

Temperatura 55°C – bakterie z tego rodzaju giną w przeciągu 5 – 6 godzin.

Temperatura 60°C – pałeczki Legionella giną w ciągu 32 minut. Rośnie jednak ryzyko oparzenia.

Temperatura 66°C – pałeczki Legionella giną w przeciągu 2 minut.

Temperatura 70 – 80°C – temperatura dezynfekcji termicznej.

Jak wynika z powyższego zestawienia w zakresie temperatur pomiędzy 20°C a 50°C pałeczki Legionella mają zdolność do namnażania. W celu ochrony instalacji przed możliwością kolonizacji tymi bakteriami należy dołożyć wszelkich starań aby wartość temperatury zimnej i ciepłej wody w instalacji nie znajdowała się w tym zakresie.

Jednym z czynników mających wpływ na ryzyko kolonizacji jest rodzaj materiału z jakiego została ona wykonana. W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące zdolności kolonizacji tymi bakteriami trzech rodzajów materiałów w zależności od temperatury wody. Z poniższego zestawienia (tabela w poniższym linku) wynika że najbardziej odporna na kolonizację jest miedź."

Tutaj link, z którego pochodzi ten cytat i wiele innych informacji na temat omawianego zagrożenia.

 

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  

  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Przyjmując stawkę 0,5 zł za 1kWh, to zapłacisz około 0,0058 zł za litr podgrzania wody, bo potrzeba do tego około 0,011638 kWh.  1kWh to 1000W pracujące przez godzine, czyli 1000 dżuli na sekundę przez godzinę, czyli jeśli potrzeba 41900J do ogrzania 1kg wody o 10 stopni to taka praca będzie trwała 41,9 sekund składających się na kWh, czyli mozemy podzielic 41,9s na 3600sekund i to wyjdą nam wtedy kWh. Inaczej: 1000 dżuli na sekunde przez godzine to 1000*60*60, wynik tego mnozenia to 3600000 J, czyli 3600000 J to 1 kWh, zatem 41900 J to 0,011638 kWh (3600000/41900). Zdaje sie ze wszystko jest ok. Pomijajac takie pierdoly jak fakt, że nie cała energia używana przez urządzenie jest przekazywana wodzie itd. To i tak są groszowe sprawy.  Można sobie w tyłki wsadzić te kampanie nawołujące, żeby zakręcać kran w czasie mydlenia rąk haha. Jeszcze lepsze rzeczy wychodzą jak się obliczy ile trzeba dołożyć do atmosfery dwutlenku węgla, żeby jego udział w atmosferze zwiększył się do 1 czy 2%... Troche inaczej się wtedy oglada telewizje
    • Ja też się za nartami nie upieram, nie jest to warunek konieczny. Warunkiem koniecznym jest  nasze Forumowe Towarzystwo i odpowiednie warunki dla Leszka, żeby wreszcie mógł z nami się spotkać.
    • Dobra dzięki musze jutro dokładnie dopytać co on wlicza tam w cene
    • 3 tys też za dużo. Niech nic nie kupuje tylko niech ci da spis potrzebnego materiału i sam sprawdzisz sobie co ile kosztuje, koszt rurki alupexa średnicy 16 kosztuje około 3 do 5 zł za mb. Rura pcv śred 50 dł 2 m to cena około 10 zł. Policzysz i zobaczysz.  
    • Dom, nie blok trzeba będzie kuć, właśnie co do grzejnika zapomniałem spytać - ale napisał mi smsa z korektą że przysiadł i policzył i jednak twierdzi że w 5 klockach powinien się zmieścić z materiałem i robotą, co do listy materiałów to się umówiłem że on kupi co trzeba i da mi paragony a ja mu wtedy oddam. Tak więc ponawiam pytanie - tym razem 5 tysięcy? (tylko niewiem czy doliczał grzejnik) A hydraulik to raczej na fuche
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...