Skocz do zawartości

Sprawdzanie obecności bakterii Lagionella


Recommended Posts

Napisano
Z tego co wiem, to NIE. Ale pociąć się za tę informację nie dam! Może już coś wymyślono? Co więcej... nie wszystkie stacje SANEPIDU są w stanie takie badania przeprowadzić.
  • 3 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Cytat

icon_sad.gif Myślę, że troszkę straszycie! Mój zbiornik c.w.u. nie ma automatycznego przegrzewania wody, a jakoś nic się nie dzieje.




Bez paniki Pani Jolu icon_smile.gif
bakteriostatyczność – niszczenie bakterii i drobnoustrojów znajdujących się w wodzie, co nie ma miejsca w instalacjach z tworzyw sztucznych. Bakteria Legionella pneumophila (występująca w sieciach wodociągowych) w temperaturze 55 0C w instalacji miedzianej ginie w ciągu 20 minut, natomiast w instalacji z PVC w tej samej temperaturze w ciągu 3 godzin następuje podwojenie się ilości tej bakterii
- brak ograniczeń temperaturowych, co w przypadku dezynfekcji termicznej jest bardzo ważną zaletą. Najbardziej skuteczna dezynfekcja przeprowadzana w temp. 70 0C, nie może być często zastosowana dla rur z tworzyw sztucznych.
  • 4 tygodnie temu...
Gość qbek17
Napisano
Na obecność bakterii Legionelli spory wpływ może mieć instalacja, a dokładnie jej układ. Jeśli są "ślepe" końcówki, stojąca w nich woda to siedlisko bakterii. W dobrze zaprojektowanym układzie, przy regularnie użytkowanej sieci bakterie nie zdążą się rozwinąć. Dodatkowo układ grzewczy powinien utrzymywać temperaturę, w której zahamowany jest rozwój bakterii (powyżej 55-60 stopni), z możliwością chwilowego zwiększenia tej temperatury do 70 stopni (przy takiej temperaturze Legionella już ginie)
Jeśli już pojawią się bakterie, najprostszym sposobem ich usunięcia jest przepłukanie całej instalacji gorącą wodą. Jeśli to nie pomoże można zastosować dezynfekcję i tu mamy spory wybór metod.
  • 1 miesiąc temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

A szkoda! Bo choroba legionistów jest podstępna... dosyć icon_smile.gif


A czasami nawet zabija. Polecam linki w poprzednim moim wpisie.

Znaczy się w pierwszym wpisie w tym wątku.
  • 1 miesiąc temu...
Napisano
Cytat

Na obecność bakterii Legionelli spory wpływ może mieć instalacja, a dokładnie jej układ. Jeśli są "ślepe" końcówki, stojąca w nich woda to siedlisko bakterii. W dobrze zaprojektowanym układzie, przy regularnie użytkowanej sieci bakterie nie zdążą się rozwinąć. Dodatkowo układ grzewczy powinien utrzymywać temperaturę, w której zahamowany jest rozwój bakterii (powyżej 55-60 stopni), z możliwością chwilowego zwiększenia tej temperatury do 70 stopni (przy takiej temperaturze Legionella już ginie)
Jeśli już pojawią się bakterie, najprostszym sposobem ich usunięcia jest przepłukanie całej instalacji gorącą wodą. Jeśli to nie pomoże można zastosować dezynfekcję i tu mamy spory wybór metod.

 


Dokładnie - bardzo istotny jest zakres temperatur w instalacjach. Metody dezynfekcji to juz inna rozmowa.

"
Wpływ temperatury i materiałów na możliwość kolonizacji instalacji pałeczkami Legionella

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 15 czerwca 2002 r.) W budynkach, z wyjątkiem jednorodzinnych, zagrodowych i rekreacji indywidualnej, w instalacji ciepłej wody powinien być zapewniony stały obieg wody, także na odcinkach przewodów o objętości wewnątrz przewodu powyżej 3 dm3 prowadzących do punktów czerpalnych. Instalacja ciepłej wody powinna zapewniać uzyskanie w punktach czerpalnych temperatury wody nie niższej niż 55°C i nie wyższej niż 60°C, przy czym instalacja ta powinna umożliwiać przeprowadzanie jej okresowej dezynfekcji termicznej przy temperaturze wody nie niższej niż 70°C.

Zapis ten umożliwia prowadzenie okresowej dezynfekcji termicznej instalacji, która jest bardzo skuteczna w walce z pałeczkami Legionella. Poniżej przedstawiono wpływ temperatury na przeżywalność tych bakterii.

Temperatura poniżej 20°C – pałeczki Legionella mogą przeżyć, ale nie namnażają się ponieważ są w stanie anabiozy. Temperatura wody w instalacji zimnej wody nie powinna przekraczać 20°C.

Temperatura pomiędzy 35°C a 46°C - zakres optymalny dla namnażania się bakterii z rodzaju Legionella.

Temperatura 50°C – bakterie z rodzaju Legionella mogą przeżyć ale się nie namnażają.

Temperatura 55°C – bakterie z tego rodzaju giną w przeciągu 5 – 6 godzin.

Temperatura 60°C – pałeczki Legionella giną w ciągu 32 minut. Rośnie jednak ryzyko oparzenia.

Temperatura 66°C – pałeczki Legionella giną w przeciągu 2 minut.

Temperatura 70 – 80°C – temperatura dezynfekcji termicznej.

Jak wynika z powyższego zestawienia w zakresie temperatur pomiędzy 20°C a 50°C pałeczki Legionella mają zdolność do namnażania. W celu ochrony instalacji przed możliwością kolonizacji tymi bakteriami należy dołożyć wszelkich starań aby wartość temperatury zimnej i ciepłej wody w instalacji nie znajdowała się w tym zakresie.

Jednym z czynników mających wpływ na ryzyko kolonizacji jest rodzaj materiału z jakiego została ona wykonana. W poniższej tabeli przedstawiono dane dotyczące zdolności kolonizacji tymi bakteriami trzech rodzajów materiałów w zależności od temperatury wody. Z poniższego zestawienia (tabela w poniższym linku) wynika że najbardziej odporna na kolonizację jest miedź."

Tutaj link, z którego pochodzi ten cytat i wiele innych informacji na temat omawianego zagrożenia.

 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...